Distributieriem vervangen Laguna 2, 1.6 16v, '04

Voor technische onderwerpen die niet in één van bovenstaande categorieën te vangen zijn.
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
Laguna-Stan
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Distributieriem vervangen Laguna 2, 1.6 16v, '04

Bericht door Laguna-Stan »

Hallo,
binnenkort is mijn Laguna 2, bwjr '04, 1.6 16v aan vervanging van de distributieriem toe. Regulier onderhoud hoeft pas over 18.000 km dus eigenlijk wil ik alleen de riem en eventueel de waterpomp laten doen. Weet iemand of de riem en waterpomp persee gelijktijdig vervangen moeten worden bij dit type en of ik dat apart kan doen van het reguliere onderhoud. HOe lang zou zo'n geintje duren/kosten als ik alleen de riem en waterpomp laat doen??

groeten,
Stan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

sneltrekker
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door sneltrekker »

ik ken weinig van de Laguna, maar ik begrijp niet goed waarom een waterpomp moet vervangen worden samen met de distibutieriem. Okee, soms wordt de distibutieriem opgespannen met het verzetten van de waterpomp, maar waarom pro forma deze vervangen? Het is idd wel interessant om deze gelijktijdig te vervangen omdat je toch de boel open hebt om de riem te vervangen, maar voor mij is dit een nodeloze kost. En eerlijk, het steekt niet op een kilometer hoor mbt die distributieriem, de ouderdom van deze riem is veel belangrijker dan de kilometerstand! :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 24 mei 2025 10:01
Actief als: particulier

Bericht door mechanic »

Bovenstaand klopt niet helemaal.
De waterpomp van die motor wordt door de distributieriem aangedreven, echter wordt de riem op spanning gezet dmv de spanrol te spannen. De waterpomp is een vast onderdeel waar niks aan te stellen valt.

Deze wordt aangeraden gelijktijdig te vervangen met de distributieriem omdat uit ervaring is geleerd dat de waterpomp het anders niet lang meer volhoudt. Vaak al moeite met de termijn van 5jaar/120.00km. En als je een jaar later weer bijna 1000e kan aftikken voor een riem, met alsnog een waterpomp is het natuurlijk slim nu even extra te betalen en de pomp meteen te vervangen.

De looprollen van de distributie en multiriem natuurlijk ook mee vervangen. Er loopt meen ik zelfs voor de k4m motor een mededeling dat de dynamopoulie ook vervangen zou moeten worden ivm bijgeluid die mogelijk kunnen ontstaan. Dit moet je nog niet doen, alleen als je er klachten over hebt.

De reparatie alleen riem+waterpomp duurt bij een laguna mss 4uur incl ontluchten koelsysteem en proefrit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

daanray
3-posting-rookie
3-posting-rookie

distributieriem vervangen

Bericht door daanray »

Ik heb toevallig deze week de distributieriem laten vervangen.
Ik hoefde de waterpomp niet te vervangen want deze zag er nog heel goed uit. het kostte mij 289 euro.
Ik had deze reparatie laten uitvoeren bij een bovaggarage en gevonden via www.mijngarage.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

CPTR
lid
lid
Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Actief als: particulier

Bericht door CPTR »

@Daanray

Dan hoor ik toch eens positieve verhalen over www.mijngarage.nl.

Ik heb daar voor mijn (vorige) Scenic ook gekeken waar ik het goedkoopst de distributieriem kon laten vervangen. Heb toen een mooie offerte toegestuurd gekregen, maar toen uiteindelijk puntje bij paaltje kwam wilde het Bovag-bedrijf het toch niet voor die prijs doen.
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut