Tweedehands Zoe kopen, met ZE40 accu, waar rekening mee houden?

Plaats reactie

Topic author
AddVariety
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2018 21:29
Actief als: particulier

Tweedehands Zoe kopen, met ZE40 accu, waar rekening mee houden?

Bericht door AddVariety »

Nogal een algemene vraag, al heb ik me wel geprobeerd te verdiepen in het meeste. Niemand weet echter zoveel als een lading Zoe eigenaren op dit forum. ;)

Op dit moment rijd ik een Lexus CT 200h uit 2012, hiervoor een Toyota Prius II uit 2006. De Lexus is 1,5 jaar geleden aangeschaft, maar met groter wordende kinderen is onze laatste autovakantie deze mei vakantie wel een erg grote uitdaging gebleken. Qua ruimte wel te verstaan. Ik hoor jullie al denken? Huh, maar dan is een Zoe toch ook te klein? Precies! Ik heb daarom een aantal overwegingen gedaan en daarbij kwam ik de volgende opties tegen:
1. Lexus CT behouden, volgende keer dakkoffer kopen
2. grotere auto kopen, zoals Renault (Grand) Scenic of BMW 2 Gran Tourer
3. kleinere, maar vooral: elektrische auto kopen en voor de autovakanties (niet elk jaar) een auto huren

Van optie 1 kwam ik al snel achter dat het niet ideaal is, want je bent gebonden aan het maximum draaggewicht op het dak, daarnaast kan je weer andere dakrails aanschaffen als je een andere auto koopt en vooral: waar laat ik dat ding 11 maanden van het jaar?
Optie 2 was in meerdere opzichten niet interessant. Met dat formaat auto is benzine eigenlijk geen optie meer (1 op 12/13), ook al rijd ik 'maar' 25.000 km per jaar incl. een Europese autovakantie elke 2 jaar, en diesel haat ik.
Optie 3 dan: maar dan wel met een beetje accubereik. Nu zie ik ontzettend veel tweedehands Zoe's in prima uitvoeringen voorbijkomen, maar in mijn budget staan ze standaard allemaal met 22 kWh accu. Voorbeeld van eentje bij mij in de buurt bij de Renault dealer in Intens uitvoering:
https://www.bochane.nl/occasions/renaul ... t=occasion

Nu heb ik al gezien dat een ZE40 accu (41 kWh) bij Renault te huur is tegen € 119 per maand met onbeperkt aantal km's. Mijn eerste vraag:
- Kan ik zomaar een Zoe kopen, zoals bovenstaande, en dan door de dealer de accu naar ZE40 laten omwisselen? Ik heb uit meerdere bronnen begrepen dat ze technisch 100% uitwisselbaar zijn en er alleen verschil zit in de Q en R uitvoeringen van de Zoe zelf?

Vervolgens de laadpaal voor thuis: daar heb ik me eerlijk gezegd nog niet in verdiept. Binnen 8 uur van (bijna) leeg naar 100% is voor mij goed genoeg.
- Is er een bepaald merk/model met het oog op de ZE40 accu die ik dan het beste kan nemen?

Dan de vraag of mijn rekensom klopt: ik ga uit van 50% thuis laden en 50% onderweg. Waarbij ik onderweg even weer 50/50 tussen het dure Fastned en de algemene laadpalen doe. Ik kom dan tot de volgende kosten:
- 50% thuisladen tegen 21 ct per kWh
- 25% Fastned laden tegen 59 ct per kWh
- 25% algemeen publiek laden tegen 39 ct per kWh
Bij 25.000 km per jaar en een gemiddeld werkelijk bereik van 260 km (winter minder, zomer meer) op 41 kWh is dat afgerond 16 kWh / 100 km (of 1 kWh op elke 6,25 km). Totaal 4.000 kWh per jaar of 333 per maand. Met de genoemde kWh prijzen is dat € 117 per maand 'tanken'. Klopt dat?
Ter vergelijk: ik ben op dit moment ca. € 175 per maand aan benzine kwijt met de Lexus CT (1 op 19).

Met die besparing, incl. de lagere verzekering (all-risk bespaar ik ca. € 25 per maand bij mijn huidige verzekeraar, kan wellicht nog positiever uitpakken) en het veel lagere onderhoud (ben nu elke 15.000 km toe aan een kleine of grote beurt die respectievelijk € 350 en 550 kosten).

Als laatste even een opsomming van wat vragen:
- Wat gebeurt er eigenlijk als je accucapaciteit afneemt, is het dan i.p.v. 41 kWh ineens 40, 39 en dan 38 kWh? Of wordt de accu minder efficiënt en neemt het 'verbruik' toe (dus 17, 18, 19 kWh per 100 km)?
- Ik las dat er speciale Michelin EV banden zijn, ontwikkeld voor de Zoe, iemand hier ervaring mee? Ik weet dat de Michelin Energy Saver onder mijn oude Prius en de Primacy 3 onder mijn Lexus CT het erg goed deden/doen, met name qua slijtage zijn ze bijzonder goed.
- De Intens uitvoeringen staan allemaal op 16 inch velgen, alleen het instapmodel op 15 inch. Hoewel de brochure ze gelijk trekt qua 'verbruik' betwijfel ik of dit zo is. Ik weet bij zowel de Prius als de Lexus CT dat 16 of 17 inch ca. 10% uitmaakt, ik neem aan dat dit bij de Zoe niet anders is (15 vs. 16 inch)?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Tweedehands Zoe kopen, met ZE40 accu, waar rekening mee houden?

Bericht door zoe2goe »

Ombouwen: technisch ja, praktisch nee. Het "budget" voor ombouw is gebruikt en het ziet er niet naar uit dat er een nieuwe ronde komt.

De sloomste paal laadt een 22 model volledig op in 8 uur. Als je een drie-fase huisaansluiting hebt zou ik overwegen een 11 kW paal te nemen. Niet zozeer om de snelheid, maar de efficiency is dan iets beter. Yours truly heeft een éénfase huisaansluiting en doet het al 4.5 jaar op één ase 16 ampere.

Sommetje heb ik niet nagerekend. Batterij-huur (ga ik toch maar even van uit als je een tweedehands overweegt; een leuke ZE40 met koopbatterij zul je niet snel vinden) is ruwweg 5 ct de kilometer. Je moet zelf overwegen of je dat "kilometerkosten" vindt of eigenlijk financiering + onderhoud.

Voor degeneratie: de capaciteit neemt af

Banden is niet mijn ding. Ik rijd nu op Blueresponses. Rijden iets steviger dan de Michelins. Vooral flink hard oppompen is het devies.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
AddVariety
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2018 21:29
Actief als: particulier

Re: Tweedehands Zoe kopen, met ZE40 accu, waar rekening mee houden?

Bericht door AddVariety »

Dank je! Dus als ik je goed begrijp kan ik helemaal geen 22 kWh model kopen en dan tegen betaling er een ZE40 van maken? Ik had inmiddels gelezen dat het € 3.500 kost om de batterij als particulier om te wisselen bij batterijhuur.

Dat is wel balen, de enige ZE40's die ik kan vinden (heb er wel al naar gezocht) zijn de 2017 uitvoeringen en die zitten nog over € 20k heen. Dat is bijna nieuwprijs en volledig buiten mijn budget.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Tweedehands Zoe kopen, met ZE40 accu, waar rekening mee houden?

Bericht door zoe2goe »

1e: klopt
2e: klopt ook, de ZE40 is pas in januari 2017 op de markt gekomen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Tweedehands Zoe kopen, met ZE40 accu, waar rekening mee houden?

Bericht door MartijnEV »

Mijn Zoe Intens Q210 uit 2013 met ZE40 batterij upgrade van augustus 2017 is te koop. BTW auto dus ook extra interessant voor ondernemers.
Er is al een potentiële koper, maar wie weet wordt het uiteindelijk toch een Renault Forum lid.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht