Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Meten is weten. Laguna opgekrikt. Achterwiel eraf. Naafdop eraf. Meten (met een schuifmaat) aan de binnenkant van de naaf. Ik kom op het volgende:
Centreer-rand tot wiellager = 36.25 mm.
Centreer-rand tot trommel = 15.00 mm.
Dus trommel tot wiellager = 36.25 - 15.00 = 21.25 mm.
Het achterwiellager is (voor zover ik kan vinden) 43 mm breed. Dus trommel tot hart wiellager = 21.25 + (43.00 / 2) = 42.75 mm. Dat komt dichterbij de ET45 van ETwaarde.nl dan bij de ET50 van de velgen die er nu onder zitten. Eigenlijk moeten er zelfs ET43 velgen onder, als ik alles goed meet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volgens mij klopt je beredenering niet. Je dient uit te gaan van de velg, en de fabrikant kan dmv de ET waarde toch zorgen voor een geringe afwijking tov de middellijn van het lager. Dit laatste heeft alles te maken met de gewenste rijeigenschappen.
Voor berekening van de ET waarde van de velg zie ook deze link; https://www.etwaarde.nl/wat-is-de-et-waarde.html.
mvg WillemS
ETwaarde.nl zegt: "Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats."
In mijn geval: bevestigingsplaats = trommel. Ik meet 42.75 mm tussen trommel en hartlijn wiellager. Als ik er ET43 velgen onder zou monteren, zou hartlijn velg bijna precies op hartlijn wiellager moeten zitten. Niet waar?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De door de fabrikant van de auto gebruikte ET waarde kan wel degelijk afwijken van de voor de lagers "ideale" eea om de rijeigenschappen te krijgen die gewenst zijn.
mvg WillemS
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Winterbanden met velgen en doppen,maat 205/55/16 en 6 en 7 mm profiel.Voor Renault Laguna 2.Merk Maxxis en Bridgestone.Vraagprijs 100.00 euro. IMG_20231111_163853.jpg IMG_20231111_163717.jpg IMG_20231111_163853.jpg
Voor meer info een berichtje...
Reacties: 0
Weergaves: 659
Laatste bericht door fred wientjes 12 nov 2023 11:04
Mijn Renault Laguna 2 uit 2006 met 2.0 16V op gas start wat moeilijk met koud weer. Zie bijgevoegde video voor voorbeeld. (excuus voor het gehijg, het was erg koud)
Dit heeft hij enkel als het koud is en hoe kouder hoe meer dit...
Reacties: 1
Weergaves: 814
Laatste bericht door stadium III 04 dec 2023 20:41
Ik hoop echt dat er iemand is die met de wagen raad heeft ( :twisted: ) Het volgende probleem met de Renault Laguna 2 2007 automatic 2.0 16v 135pk :hammer_head Een mond vol, maar mogelijk extra bruikbare info. Nog...
Reacties: 6
Weergaves: 1959
Laatste bericht door Vertrokken gebruiker 42732 25 jan 2024 15:15
Ik ben de trotse bezitter van een Laguna iii 2.0t uit 2008, automaat, op lpg. De auto rijdt heerlijk met 180.000 km op de teller. De auto initiale is fulloptions en alles doet het. Sinds afgelopen april/mei komt er een ziekmakende lucht in de auto....
Reacties: 5
Weergaves: 1503
Laatste bericht door Ricardo1983 25 apr 2024 09:07
Thuis zijn wij verwende Volvo rijders. Maar toch aan het kijken naar wat anders.
Aangezien ik wat meer kilometers ga maken wil ik wat anders dan mijn Citybug.
Beetje aan het rondsnuffelen op het WWW. Als eerste kijken bij...