Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Meten is weten. Laguna opgekrikt. Achterwiel eraf. Naafdop eraf. Meten (met een schuifmaat) aan de binnenkant van de naaf. Ik kom op het volgende:
Centreer-rand tot wiellager = 36.25 mm.
Centreer-rand tot trommel = 15.00 mm.
Dus trommel tot wiellager = 36.25 - 15.00 = 21.25 mm.
Het achterwiellager is (voor zover ik kan vinden) 43 mm breed. Dus trommel tot hart wiellager = 21.25 + (43.00 / 2) = 42.75 mm. Dat komt dichterbij de ET45 van ETwaarde.nl dan bij de ET50 van de velgen die er nu onder zitten. Eigenlijk moeten er zelfs ET43 velgen onder, als ik alles goed meet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volgens mij klopt je beredenering niet. Je dient uit te gaan van de velg, en de fabrikant kan dmv de ET waarde toch zorgen voor een geringe afwijking tov de middellijn van het lager. Dit laatste heeft alles te maken met de gewenste rijeigenschappen.
Voor berekening van de ET waarde van de velg zie ook deze link; https://www.etwaarde.nl/wat-is-de-et-waarde.html.
mvg WillemS
ETwaarde.nl zegt: "Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats."
In mijn geval: bevestigingsplaats = trommel. Ik meet 42.75 mm tussen trommel en hartlijn wiellager. Als ik er ET43 velgen onder zou monteren, zou hartlijn velg bijna precies op hartlijn wiellager moeten zitten. Niet waar?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De door de fabrikant van de auto gebruikte ET waarde kan wel degelijk afwijken van de voor de lagers "ideale" eea om de rijeigenschappen te krijgen die gewenst zijn.
mvg WillemS
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ik heb een Laguna 3 estate bezine uit 2012 met Bose Installatie. De speakers in de deuren doen het niet (meer). Alleen de Bose centrale speaker In het midden van mijn dashboard. Ik wou de speaker achter vervangen maar...
Hierbij verkoopt de school een Laguna voor onderdelen.
Motor is perfect in orde en start direct.
De koppeling is eruit geweest maar werkcilinder afgebroken.
Lederen interieur en slechts 110500 km...
Ik ben op zoek naar een knappe set 17” velgen voor mijn Laguna 3.
Edit: ik heb eind januari een Laguna 3 gekocht waar 18” velgen onder zitten. Ik vind deze band/velg combinatie te weinig comfort leveren, vandaar dat ik op zoek ben naar een maatje...
Via deze weg bied ik graag mijn zwarte Laguna Coupe 2.0T Dynamique uit 2009 aan!
KM-stand is 118.000, ik ben de tweede eigenaar, auto is in mooie staat en heeft elk jaar zijn onderhoud (aantoonbaar) gehad.
De auto komt van een...
Ik ben de blije nieuwe eigenaresse van een Laguna 2 echter met een handrem storing. nu wil de garage met mij kijken of het probleem opgelost kan worden met het vervangen van een relais in de elektromotor. Maar welke moet ik bestellen..? Tips?...