Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Meten is weten. Laguna opgekrikt. Achterwiel eraf. Naafdop eraf. Meten (met een schuifmaat) aan de binnenkant van de naaf. Ik kom op het volgende:
Centreer-rand tot wiellager = 36.25 mm.
Centreer-rand tot trommel = 15.00 mm.
Dus trommel tot wiellager = 36.25 - 15.00 = 21.25 mm.
Het achterwiellager is (voor zover ik kan vinden) 43 mm breed. Dus trommel tot hart wiellager = 21.25 + (43.00 / 2) = 42.75 mm. Dat komt dichterbij de ET45 van ETwaarde.nl dan bij de ET50 van de velgen die er nu onder zitten. Eigenlijk moeten er zelfs ET43 velgen onder, als ik alles goed meet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volgens mij klopt je beredenering niet. Je dient uit te gaan van de velg, en de fabrikant kan dmv de ET waarde toch zorgen voor een geringe afwijking tov de middellijn van het lager. Dit laatste heeft alles te maken met de gewenste rijeigenschappen.
Voor berekening van de ET waarde van de velg zie ook deze link; https://www.etwaarde.nl/wat-is-de-et-waarde.html.
mvg WillemS
ETwaarde.nl zegt: "Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats."
In mijn geval: bevestigingsplaats = trommel. Ik meet 42.75 mm tussen trommel en hartlijn wiellager. Als ik er ET43 velgen onder zou monteren, zou hartlijn velg bijna precies op hartlijn wiellager moeten zitten. Niet waar?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De door de fabrikant van de auto gebruikte ET waarde kan wel degelijk afwijken van de voor de lagers "ideale" eea om de rijeigenschappen te krijgen die gewenst zijn.
mvg WillemS
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ik ben met spoed op zoek naar een kaartlezer voor een laguna 2. Auto komt uit 2003.
Onderdeelnummer is 8200224595, en de garage gaf aan ook dit onderdeelnummer nodig te hebben.
Hopelijk kan iemand mij helpen.
Reacties: 4
Weergaves: 984
Laatste bericht door Sietse_Laguna 13 aug 2025 14:14
Mooie set mille miles velgen te koop voor een Laguna 3, wel met lichte stoeprand schade.
Steek is 114.3 × 5 ; bandenmaat 225/45/18
Zomerbanden met 2 x 5; 1 x 4 en 1 x 3.5 mm profiel.
Tevens 2 extra velgen aanwezig met slechte banden....
Ik heb al jaren op verschillende sites zoekopdracht voor een Laguna I 2.0 automaat open staan. Die komen nog maar heel sporadisch langs en al een keertje naast het net gevist omdat ik een paar weken weg was voor mijn werk.
Ben het www al een paar dagen aan het afstruinen maar nog niet gevonden, rubber van de kofferruimte heeft bij mij zijn beste tijd gehad. Als iemand er nog eentje heeft liggen of weet waar te koop is hoor ik het graag.
Kofferruimteafdichting.jpg
ik heb een Renault Laguna Breck 1600 van 6 juli 2000 identificatienummer: VF1K 56G0522901148 kenteken 48-FS-KN waarvan helaas de Slot Acklep nummer 7701469070 kapot is gegaan.
De Renault-dealer Bochane in Nijmegen kan het helaas niet repareren omdat...