Laadstroom meten Megane I 1.6 16V 2002
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
- Actief als: particulier
Laadstroom meten Megane I 1.6 16V 2002
Hallo,
Nadat ik mijn accu met de lader heb opgeladen deze weer in de auto geplaatst en de boel draait weer. Nu ook maar eens gaan meten
Heb momenteel 14.47 volt op de accu gemeten als de motor draait. Is constant over het toerengebied. Motor uit een 13 volt.
De dynamo lijkt echter niet te laden daar de accu voorheen dus leeg was na een tijdje. Zit niet te denken aan een lekstroom wanneer de auto niet wordt gebruikt daar ik al 2x zonder met lege accu ben komen te staan toen ik aan het rijden.
Hoe meet ik specifek de laadSTROOM? Met mijn multimeter in line wil ik nog ff niet proberen daar deze dunne snoeren heeft en maar tot 10A kan meten. Weet niet of dat voldoet.
Heb ff geen amperetang ( kan ik wel aankomen mocht deze nodig zijn )
Nadat ik mijn accu met de lader heb opgeladen deze weer in de auto geplaatst en de boel draait weer. Nu ook maar eens gaan meten
Heb momenteel 14.47 volt op de accu gemeten als de motor draait. Is constant over het toerengebied. Motor uit een 13 volt.
De dynamo lijkt echter niet te laden daar de accu voorheen dus leeg was na een tijdje. Zit niet te denken aan een lekstroom wanneer de auto niet wordt gebruikt daar ik al 2x zonder met lege accu ben komen te staan toen ik aan het rijden.
Hoe meet ik specifek de laadSTROOM? Met mijn multimeter in line wil ik nog ff niet proberen daar deze dunne snoeren heeft en maar tot 10A kan meten. Weet niet of dat voldoet.
Heb ff geen amperetang ( kan ik wel aankomen mocht deze nodig zijn )
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
- Actief als: particulier
Re: Laadstroom meten Megane I 1.6 16V 2002
Als jij ruim 14V meet is dat voldoende en kan je ervan uitgaan dat de dynamo bijlaad. Je zou het wel tijdens een rit kunnen blijven meten of die spanning dan ook aanwezig blijft. Maar over het algemeen zal het controle lampje gaan branden als er iets niet goed is.
Een dynamo controleer je alleen of deze genoeg spanning geeft aan de accu, je kan niet de stroom meten die is echt veel te hoog, dus niet doen het heeft geen zin.
Ik denk eerder dat je een lekstroom hebt.
Die meet je op de volgende manier,
Multimeter bekabeling aansluiten op de ampere pinnen. Meter aanzetten op de amperestand. Plus accupool losnemen en de multimeter ertussen zetten, dus in serie tussen de accuklem en de accu zelf. Let op dat je niet de motor start dat kan de multimeter niet aan.
Als alles gemonteerd is doe je de auto op slot en dan kijk je hoeveel de auto aan stroom verbruikt. In rust zou de auto max 0,05 ampere moeten zijn. Als het hoger is dan heb je een verbruiker en moet je daar naar op zoek.
Je kan ook een amperetang gebruiken die sluit je om de plus bekabeling aan, hoef je de accu niet los te koppelen. De rest is hetzelfde.
Een dynamo controleer je alleen of deze genoeg spanning geeft aan de accu, je kan niet de stroom meten die is echt veel te hoog, dus niet doen het heeft geen zin.
Ik denk eerder dat je een lekstroom hebt.
Die meet je op de volgende manier,
Multimeter bekabeling aansluiten op de ampere pinnen. Meter aanzetten op de amperestand. Plus accupool losnemen en de multimeter ertussen zetten, dus in serie tussen de accuklem en de accu zelf. Let op dat je niet de motor start dat kan de multimeter niet aan.
Als alles gemonteerd is doe je de auto op slot en dan kijk je hoeveel de auto aan stroom verbruikt. In rust zou de auto max 0,05 ampere moeten zijn. Als het hoger is dan heb je een verbruiker en moet je daar naar op zoek.
Je kan ook een amperetang gebruiken die sluit je om de plus bekabeling aan, hoef je de accu niet los te koppelen. De rest is hetzelfde.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
Renault Clio Hybrid 140
www.inwendige-motorreiniging.nl
Renault Clio Hybrid 140
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
- Actief als: particulier
Re: Laadstroom meten Megane I 1.6 16V 2002
Bedankt voor de reactie A110.
Feit dat de auto spanningsloos wordt tijdens rijden duidt er toch op dat er ( ook ) een laad probleem is. Zal de lekstroom ook meten. Baat het niet dan schaadt het niet.
Feit dat de auto spanningsloos wordt tijdens rijden duidt er toch op dat er ( ook ) een laad probleem is. Zal de lekstroom ook meten. Baat het niet dan schaadt het niet.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
- Actief als: particulier
Re: Laadstroom meten Megane I 1.6 16V 2002
Uit je verhaal had ik niet begrepen dat het tijdens het rijden gebeurt.
Dan is lekstroom meten niet van toepassing, mag natuurlijk wel.
In zulke gevallen sluit ik de multimeter gewoon aan op de accu en multimeter binnen op dashbord neerleggen als kabels lang genoeg zijn natuurlijk.
Of anders aan je ruitenwissers vastzetten op zo'n manier dat je het display kunt zien.
En dan gaan rijden en kijken wat er gebeurt. Spanning moet boven de 14V blijven. Maar niet hoger dan 15V.
Als dit gebeurt is ook je dynamo kapot en dan zal het controle lampje ook niet gaan branden.
Als de dynamo goed blijkt te zijn is waarschijnlijk toch je accu kapot (inwendige sluiting) komt veel voor.
Succes
Dan is lekstroom meten niet van toepassing, mag natuurlijk wel.
In zulke gevallen sluit ik de multimeter gewoon aan op de accu en multimeter binnen op dashbord neerleggen als kabels lang genoeg zijn natuurlijk.
Of anders aan je ruitenwissers vastzetten op zo'n manier dat je het display kunt zien.
En dan gaan rijden en kijken wat er gebeurt. Spanning moet boven de 14V blijven. Maar niet hoger dan 15V.
Als dit gebeurt is ook je dynamo kapot en dan zal het controle lampje ook niet gaan branden.
Als de dynamo goed blijkt te zijn is waarschijnlijk toch je accu kapot (inwendige sluiting) komt veel voor.
Succes
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
Renault Clio Hybrid 140
www.inwendige-motorreiniging.nl
Renault Clio Hybrid 140
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
- Actief als: particulier
Re: Laadstroom meten Megane I 1.6 16V 2002
@A110,
Accu is reeds vervangen. Zit een verse in. Bij gas geven blijft de spanning dus mooi vlak dus de spannings regelaar doet ook zijn werk. Wat zou het verschil zijn met rijden? Controle lampje nog niet zien branden. Weet niet op welke voorwaarde deze aangaat. Als het op een gemeten spanning is dan zal ie wel niet oplichten
Accu is reeds vervangen. Zit een verse in. Bij gas geven blijft de spanning dus mooi vlak dus de spannings regelaar doet ook zijn werk. Wat zou het verschil zijn met rijden? Controle lampje nog niet zien branden. Weet niet op welke voorwaarde deze aangaat. Als het op een gemeten spanning is dan zal ie wel niet oplichten
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
- Actief als: particulier
Re: Laadstroom meten Megane I 1.6 16V 2002
Meestal bij een onderspanning, dus lager dan 13V gaat het lampje branden en uit ervaring niet bij een te hoge spanning.
Bij een kortsluiting kan een dynamo als deze warm word een te hoge spanning gaan geven.
Bij een kortsluiting kan een dynamo als deze warm word een te hoge spanning gaan geven.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
Renault Clio Hybrid 140
www.inwendige-motorreiniging.nl
Renault Clio Hybrid 140
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
- Actief als: particulier
Re: Laadstroom meten Megane I 1.6 16V 2002
Nog ff wat getest vanochtend. Lekstroom een 0.015A.
Rijden staat ie strak op 14.46V zonder verbruikers aan. De verbruikers aan die ik normaal gebruik; ventilator, verlichting, radio, dan 14.36V
Allemaal zoals het hoort dus lijkt me. Zodra ik een Ampere tang heb ga ik verder.
Rijden staat ie strak op 14.46V zonder verbruikers aan. De verbruikers aan die ik normaal gebruik; ventilator, verlichting, radio, dan 14.36V
Allemaal zoals het hoort dus lijkt me. Zodra ik een Ampere tang heb ga ik verder.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
- Actief als: particulier
Re: Laadstroom meten Megane I 1.6 16V 2002
Vandaag ff een ampertang meegenomen van de zaak. Auto heeft een paar dagen stilgestaan en starten;
Daarna bij de andere Megane I. Wat lagere waarde maar daar was net nog een eind mee gereden. Laadstroom zakt langzaam als de motor blijft lopen. Bij beide auto's hetzelfde. Begin me langzaamaan af te vragen of er op dit moment nog wel iets loos is. Dat rommelen aan stekkers wellicht iets heeft gebracht. Blijf maar simpelweg meten over de komende periode
Daarna bij de andere Megane I. Wat lagere waarde maar daar was net nog een eind mee gereden. Laadstroom zakt langzaam als de motor blijft lopen. Bij beide auto's hetzelfde. Begin me langzaamaan af te vragen of er op dit moment nog wel iets loos is. Dat rommelen aan stekkers wellicht iets heeft gebracht. Blijf maar simpelweg meten over de komende periode
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
- Actief als: particulier
Re: Laadstroom meten Megane I 1.6 16V 2002
Vandaag maar weer starten en.....geen 14.4 maar 12.1V met draaiende motor!
Aan de kabel tussen dynamo en accu rommelen aan de dynamo zijde en de spanning sprong naar de 14.4V en motor ging wat langzamer lopen. Nog een paar keer gestart en nog een keer dezelfde situatie gehad. Trek aan de kabel en spanning loopt naar de 14.4V. Aansluiting los gehaald, kabelschoen goed vastgeknepen en weer vastgezet. So far so good. Dit zou eea verklaren. We kijken het nog een tijdje aan.
Aan de kabel tussen dynamo en accu rommelen aan de dynamo zijde en de spanning sprong naar de 14.4V en motor ging wat langzamer lopen. Nog een paar keer gestart en nog een keer dezelfde situatie gehad. Trek aan de kabel en spanning loopt naar de 14.4V. Aansluiting los gehaald, kabelschoen goed vastgeknepen en weer vastgezet. So far so good. Dit zou eea verklaren. We kijken het nog een tijdje aan.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16029
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Laadstroom meten Megane I 1.6 16V 2002
Kunt deze kabel ook eens met de ohm meter doormeten.
Contacten goed reinigen etc.
Contacten goed reinigen etc.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
- Actief als: particulier
Re: Laadstroom meten Megane I 1.6 16V 2002
Ja kan ook nog. De multimeter blijft er voorlopig nog aan hangen. Wellicht vervang ik simpelweg heel de kabel tzt nog. stukje van iets van 25mm2 wat het ongeveer zal zijn is bij ons op de zaak wel te vinden.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
- Actief als: particulier
Re: Laadstroom meten Megane I 1.6 16V 2002
De multimeter maar even vervangen voor een alternatief:
Nadat ik de kabelschoen van de laadkabel die op de dynamo zit heb opgeschuurd nog geen situatie gehad waarbij er niet werd geladen. Heb inmiddels een andere kabel klaarliggen. De loop van de bestaande is wat lastig te volgen. Als ik er vervanger inzet wil ik de bestaande er tussenuit knippen en loos laten liggen en de nieuwe via een makkelijkere route naar de accu laten lopen. Electrische schema bekeken maar die zijn van een Megane model tot "98 . Lijkt niets tussen de dynamo en de accu te zitten maar als iemand dit kan bevestigen graag.
Nadat ik de kabelschoen van de laadkabel die op de dynamo zit heb opgeschuurd nog geen situatie gehad waarbij er niet werd geladen. Heb inmiddels een andere kabel klaarliggen. De loop van de bestaande is wat lastig te volgen. Als ik er vervanger inzet wil ik de bestaande er tussenuit knippen en loos laten liggen en de nieuwe via een makkelijkere route naar de accu laten lopen. Electrische schema bekeken maar die zijn van een Megane model tot "98 . Lijkt niets tussen de dynamo en de accu te zitten maar als iemand dit kan bevestigen graag.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 380 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 2 Reacties
- 323 Weergaves
-
Laatste bericht door Renault47
-
- 14 Reacties
- 769 Weergaves
-
Laatste bericht door mark.smit.1426
-
- 0 Reacties
- 117 Weergaves
-
Laatste bericht door 1957 Denis
-
- 7 Reacties
- 332 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 8 Reacties
- 334 Weergaves
-
Laatste bericht door GvbuuH
-
- 7 Reacties
- 283 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic