espace 3.5 waterpomp

Plaats reactie

Topic author
espace435
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2018 12:24
Actief als: particulier

espace 3.5 waterpomp

Bericht door espace435 »

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum, onlangs heb ik een espace 3.5 v6 uit 2005 gekocht. De auto rijdt naar tevredenheid, maar loopt op den duur warm.
De radiator voelt echter koud aan. Ik heb de thermostaat eruit gehaald en gechecked, en deze functioneert goed. Nu heb ik het vermoeden dat de waterpomp de boosdoener is. Ik begrijp uit het werkplaatshandboek dat de motor eruit moet om de pomp te vervangen. Heeft iemand hier ervaring mee, of is het ook mogelijk deze te vervangen zonder dat de motor eruit hoeft?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: espace 3.5 waterpomp

Bericht door Renault47 »

wat bedoel je met de auto loopt op den duur warm. Is dat een kwestie van na een vaste tijd of hangt het af van omstandigheden zoals buitentemperatuur, filerijden. Ik zou eerst eens checken of er geen lucht in het systeem zit en of het koelvloeistofniveau op peil blijft. Worden de kachelslangen wel heet? Volgens mij moet de motor worden uitgebouwd bij een waterpompwissel (bij mijn Vel Satis 3.5 in ieder geval wel)
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
espace435
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2018 12:24
Actief als: particulier

Re: espace 3.5 waterpomp

Bericht door espace435 »

Naar verloop van tijd wordt hij te heet, vooralsnog lijkt het vooral als er laag in toeren wordt gereden. Vandaar dat ik aan de pomp zit te denken. Kachel wordt wel warm

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: espace 3.5 waterpomp

Bericht door WillemS »

De kachel maakt deel uit van het koelsysteem dus als die wel warm wordt is er wel enige circulatie. Kan het zijn dat de radiator verstopt is?
Waaraan merk je dat de motor oververhit wordt, temperatuur meter in het dashbord? dan kan het ook nog een defekte sensor zijn, die gaan nl. wel kapot. Als alle streepjes wit worden en er een rode boevnaan komt zal de Climate control uitschakelen en geeft de kachel alleen veel warmte af. De ventilatoren voor in de motorruimte blijven dan ook draaien. Bij het uitlezen zal er een code gezet zijn en kan de(defekte) sensor wel 134 graden aangeven. Ook zal de motor dan in koude toestand slecht starten. De sensor kost bij de Stealer 47 euro, maar is gewoon te koop bij de automaterialenhandel voor prijzen tussen de 9,50 en 21 euro.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
espace435
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2018 12:24
Actief als: particulier

Re: espace 3.5 waterpomp

Bericht door espace435 »

Willem, de temperatuurmeter loopt op, maar uiteindelijk gooit hij ook koelvloeistof uit het reservoir. Maar ook dan blijft de radiator koud, bij een eventuele lekke kop zou je ook een hete radiator verwachten. Ik heb de radiator doorgespoeld, en leek ok. Ik heb enkel een ontluchtingsnippel op de radiator kunnen vinden. Zijn er nog meer verborgen ontluchtingsnippels? het zou natuurlijk ook nog een luchtbel kunnen zijn...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: espace 3.5 waterpomp

Bericht door WillemS »

KVS uitgooien betekend koken, dan kan het idd een defekte waterpomp zijn en wordt de kachel alleen ee nbeetje warm door toch nog zeer geringe circulatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
espace435
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2018 12:24
Actief als: particulier

Re: espace 3.5 waterpomp

Bericht door espace435 »

Heb ik nog een ding waarvan ik me afvraag hoe het origineel is aangesloten. Op de thermostaat zit naast de aansluiting voor de radiateur nog een aftakking. Deze is bij echter afgeblind, en wel op zo'n manier dat ik vermoed dat het niet origineel is. Iemand enig idee waar deze leiding heen zou moeten lopen? Of is dit voor een extra optie o.i.d.?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: espace 3.5 waterpomp

Bericht door WillemS »

Ik weet het niet maar zal eens bij mijn eigen Esp4 kijken morgen. Heb een type JKOF van april 2006

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
espace435
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2018 12:24
Actief als: particulier

Re: espace 3.5 waterpomp

Bericht door espace435 »

Ik ben er inmiddels achter wat betreft de afgedopte thermostaataansluiting. De V4YA711 heeft maar 1 aansluiting, 715 heeft er twee. Er was dus een verkeerde gemonteerd, hoewel de temperaturen van beide thermostaten gelijk zijn. Ik heb het blok onder druk gezet, en met de boroscoop gekeken helaas lekke kop. Kan beginnen met de motor demonteren... wish me luck ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht