AUTO-stand verlichting

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Plaats reactie

Topic author
danibell
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 nov 2018 08:14
Actief als: particulier

AUTO-stand verlichting

Bericht door danibell »

Graag zou ik wat feedback hebben wat betreft het in werking gaan van de autolichten. Als de verlichting op AUTO stand staat, meen ik dat het de bedoeling is dat, als het omgevingslicht tot een bepaalde graad van zichtbaarheid komt, de lampen in werking treden. Dit is bijvoorbeeld ook zo bij het doorrijden van een tunnel overdag. Vermits ik de wagen nog maar een 4 weken in bezit heb, heb ik nog niet gereden bij overgang van dag naar nacht. Wel in de nacht, dan gaan de lichten automatisch aan.
Nu de case: Gisteren 13 november 15.50 hr, prachtige dag, 12 graden celcius, volop zon. Ik rij richting zon en moet zelfs zonnebril opzetten wegens zon die enigszinsverblind .Handel staat op AUTO en lichten staan aan, GPS staat op nachtstand. Daar ik mijn zonnebril op heb, zie ik niets meer op de GPS
Zaterdag 10 november 14hr, rotdag wegens fijne regen. Sommige wagens rijden op snelweg met mistachterlicht. Handel op AUTO lampen staan niet aan.

Dit is van in het begin zo, na 2 dagen stond ik in de garage. Men vond toen niets met het voordeel van de twijfel omdat ik misschien het voertuig nog niet goed kende.

Wat merk ik op: Ik start en de lichten staan uit op AUTO. Ik rij door een stuk van 50 meter holle weg met weerszijde bomen. Dit geeft schaduw en kan een tunneleffect geven. De lichten gaan aan, maar eens daar voorbij met de volle zon frontaal gaan ze niet meer uit.

Ik merk dus dat ik dikwijls zij met lichten aan omdat ik vermoedelijk ergens een schaduw ben voorbij gekomen terwijl ik nog in volle daglicht rij.

Wat is uw ervaring met de AUTO stand verlichting? Rijd u ook soms met de verlichting aan in de avond terwijl u ze bij handbediening nog niet zou aangezet hebben of dat u merkt dat andere bestuurders hun lichten niet aanstaan hebben.

Bijkomend is er nog een vraag naar de bochtverlichting: Bij het nemen van de bocht gaat er aan de zijde van de draairichting een lamp aan. Eens de bocht genomen, gaat die uit. Maar ik merk dan 1 seconde later dat er nog iets aan of uit gaat, ik zie dan een schakeling in lichtsterkte. Heeft iemand dat al opgemerkt of hier een uitleg voor?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: AUTO-stand verlichting

Bericht door maestro12 »

Daar is al een topic over, wellicht dat die het wat helderder ( :lol:) maakt
topic24142.html
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
danibell
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 nov 2018 08:14
Actief als: particulier

Re: AUTO-stand verlichting

Bericht door danibell »

Beste Maestro12, bedankt voor de verwijzing.
Ik heb de topic gelezen, een gevoelige sensor wellicht.
Maar als ik vandaag door een tunnel rij op dit uur werkt het wel, lichten aan, lichten uit.
Ik heb zo de indruk dat het feit tijd meespeelt.
Laat het voorval van gisteren nemen: We hebben dit jaar al records gebroken wat betreft temperatuur, veel goed weer. In normale omstandigheden zou het somber weer moeten zijn en daarbij de tijd. Rond 16 uur een schaduw voorbij rijden, kan het vermoeden van komende duisternis geven en verondersteld het systeem misschien, gelet op de zonsopgang en -ondergang met een verschuiving van bijvoorbeeld van 1 uur, laat nu de lichten maar op. Want licht is een zaak, anders zou een tegenligger met grote lichten op jouw systeem verstoren.
Hetzelfde kan gezegd worden van het voorval op zaterdag in de motregen. Het was wellicht net op de rand maar het is volle dag, normaal op dat tijdstip geen lichten. Er zit misschien ergens intelligentie in die de boel in de war stuurt.
Mijn vorige was Citroen, die deed het wel perfect, dus het kan. Ik heb spijtig genoeg niet te kiezen wat betreft het voertuig.
Ik heb de dealer gevraagd om de parameters te geven wat betreft de werking, ik ben benieuwd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: AUTO-stand verlichting

Bericht door maestro12 »

Geen idee of het tijdstip van invloed is, maar in de huidige tijd van computer gestuurd, is natuurlijk niks onmogelijk.
Als het door een computer geregeld wordt moet het ook programmeerbaar zijn zou je zo zeggen, de vraag is alleen wil renault dat ook.
Ben benieuwd of je de parameters krijgt en nog meer, krijg je ook een mogelijkheid om deze aan te passen.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: AUTO-stand verlichting

Bericht door Axel57 »

Bij ons gaat ie ook wel eens aan als de zon vol schijnt, dan zet ik hem met de hand even van auto af....misschien dat de sensor dan "verblind" wordt door de zon en daarom denkt dat het donker is.

R-link kun je redelijk makkelijk weer naar dagkleuren instellen tijden het rijden, moet je de als je stilstaat hem wel weer op automatisch instellen.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht