Gekocht Trafic 1600 Diesel Bi Turbo 140 pk

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
vlaardingen010
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2014 20:08
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Gekocht Trafic 1600 Diesel Bi Turbo 140 pk

Bericht door vlaardingen010 »

Bij de Dorzo in Vlaardingen besteld;

Ik hoop een fijne bus met dezelfde motor erin als in de nieuwste mercedes modellen 1600CC commonrail bi turbo 140pk

Trekt van 0 -100 in 10,5 sec. dus snel zat voor een busje lijkt me :-)

Half oktober is de aflevering

Hiervoor had ik een v.w. transporter 180pk daar ging echt alles aan stuk wat je maar kan verzinnnen,
mijn grootste miskoop ooit, ik wil ook nooit meer v.w. je betaald voor een premium product maar krijgt de kwaliteit
van een ouwe Lada. Ook de autoritaire houding van Pon die vind dat je het maar normaal moet vinden om op 125.000km
voor 6000 euro aan kosten te hebben, heeft me besloten definitief afscheid van dit merk te nemen. Ik hoop aan Renault
een beter merk te hebben, ik zal een km verslag maken van e.e.a.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Gekocht Trafic 1600 Diesel Bi Turbo 140 pk

Bericht door DHL »

Ik wist niet dat die motor al verkrijgbaar was. Is wel indrukwekkend voor een 1600cc diesel. Veel plezier ermee!

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: RE: Gekocht Trafic 1600 Diesel Bi Turbo 140 pk

Bericht door RichTrip »

Wat VW betreft kan ik het beamen. Het rijdt heerlijk, maar 2x stranden met pech onderweg binnen 120.000 km is simpelweg te veel. En dan nog de problemen zonder stranden onderweg.......
Alvast veel plezier gewenst!
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
vlaardingen010
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2014 20:08
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Gekocht Trafic 1600 Diesel Bi Turbo 140 pk

Bericht door vlaardingen010 »

Inmiddels 2000 km gereden met mijn nw. trafic 1600cc 140 pk
ik kan niet anders zeggen dan dat het prima bevalt, beter zelfs dan mijn vw transporter !
met name de koersvastheid is stukken beter als bij vw.
het schakelt heerlijk soepel en er zit geen rammel of piepje waar dan ook.
de motor doet zijn werk fluisterstil, zo stil zelfs dat je niet eens door hebt dat de motor afslaat bij het stoplicht en super
geluidloos weer aanslaat als je de koppeling intrapt.
door de bi turbo techniek is er al volop vermogen vanaf 1250 omw/min.
een keer heb ik in de 6e versnelling toen ik in duitsland was eens flink volgas gegeven, de topsnelheid was 188 km/ uur bij 3500 omw./min. misschien dat hij nog sneller gaat in de 5e gang dat heb in niet geprobeerd.
Leuker is nog om 100 km/ uur in de 6e versn. te rijden op 1850 omw./min. Je zou denken dat er dan totaal geen kracht in de motor zit als je volgas geeft. ik heb eens gemeten van 100 naar 120 km/uur in de 6e versn. duurt slechts 4 sec.!!
ook het brandstof verbruik is erg aangenaam, als je rond de 100 - 105 km/uur rijdt is 1 op 15 makkelijk haalbaar.
over 2 weken gaat er een snoeks dubbele cabine in, ik wilde eerst voor prive mijn vw up erbij houden, maar 2 auto's is gewoon niet handig, dus de UP gaat eruit zodra ik mijn dubbele cabine erin heb.
het 7 inch navigatie sijsteem werkt razend snel en het geluid uit de speakers is fris en helder. ook de bleutooth handsfree bel functie gebruik ik dagelijks en werkt probleem loos.
al met al ben ik na overgestapt te zijn van vw naar renault meer dan tevreden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
vlaardingen010
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2014 20:08
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Gekocht Trafic 1600 Diesel Bi Turbo 140 pk

Bericht door vlaardingen010 »

Even een aandachtspuntje, de Renault Trafic heeft werkelijk alle luxe aan boord die je maar kan verzinnen. Bochtenverlichting, regensensor, lichtsensor , licht gaat o.a. aut. aan als je door tunnel rijdt, Elektr. spiegels en tevens verwarmd, centr. deur vergrendeling. auto doorlock boven de 5 km/uur. enz. enz. Maar als je ruiten besteld in je achterdeuren zit er GEEN achterruit verwarming in !!!!! Dan moet je voor 250 euro meer ruitenwissers achter kopen en dan krijg te tevens de achterruit verwarming.
Ik was er uiteraard vanuit gegaan dat ik achterruit verwarming had welke auto of bus heeft dit nu niet ? Dus kijk uit dat je niet dezelfde fout maakt als ik door te denken dat de achterruit verwarming standaard is !

Ik ben nu bezig met een prijsopgaaf voor verwarmde achterruiten , dus de oude privecy getinte ruiten eruit en nieuwe privecy ruiten met verwarming erin, maar zoals het er nu uitziet zal dat de 600 euro passeren.
Erg wrang temeer omdat ik nu weet voor 250 euro meer verwarmd en ruitenwissers achter te hebben gehad af fabriek :-(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 5
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Gekocht Trafic 1600 Diesel Bi Turbo 140 pk

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Ik volg elk artikel van de Trafic BITurob als 'maniak in verbruikstestjes'. Dus dank je bijzonder voor dit verhelderende artikel.

Zelf rij ik met een Trafic van 2012, de gadgets die je vermeldt, zitten al in deze Grand Confort: Automatische ruitenwissers en lichten, bij het uitstappen mogelijkheid nog je lichten 30 seconden te laten aanstaan om bijv. een donkere oprit op te gaan, cruise control, usb en bluetooth, veel ruimte onder passagiersbank. Dus pro en contra even stellen, voor zover ik het zie:

Contra:
Tank verkleind naar 85 liter ipv 90 liter (ik krijg er meer dan 105 liter in als de wagen afhellend naar rechts staat bij pompstation).
Paar centimere lagere instap achteraan aan deur (maar is dan 10 cm langer en doorvoer mogelijk van lange buizen; zie pro)
1.6 cc i.p.v. 2.0 liter: remt dus wellicht minder op motor, waardoor iets mee remslijtage
Toch zeker 2.000 EUR duurder dan model 2012 met deze zuinige motor
Achterklep was niet beschikbaar (zou nu wel het geval zijn)

Pro:
Nog zuiniger verbruik (moet ik wel nog zien in praktijk, op , in winter verbruik ik 6,7 liter, in zomer zak ik naar de 6 liter op lange afstanden, wel meerijden met camions op cruise control)
Stuurvastheid rechtuit op autostrade was al goed, maar nog beter nu (model 2012 en zeker vroeger, heeft soms neiging wat gemakkelijk uit het spoor te raken als je moe wordt, maar daar is het probleem moe worden, niet de camionette)
Model 2012 inderdaad 199 cm hoog, dus let op in parkings van 2 meter als er iets fout 'hangt' of een poort niet juist is (kwam ik 1 X tegen in Lille/Rijsel)
Passagiersbank met doorschuifluik zodat je hele lange latten onder de bank kunt doorschuiven: Let op: Dan kun je GEEN medepassagier meer meenemen, zeiden ze er op het autosalon van Brussel NIET bij.
Spiegels lijken verbeterd te zijn, maar moet ik ook nog ondervinden. Ik hang er altijd (ook op mijn moto) van die extra ronde dodehoekspiegeltjes bij en dan nog...
Diverse ladetjes blijken nu nog beter doordacht te zijn.
Extra verwarming op diesel NIET beschikbaar als je geen dubbele bankversie hebt (kan zijn dat dat vroeger ook zo was)
Krachtafnemer nu wel beschikbaar in combinatie met airconditioning (zou geen meerverbruik zijn als je die niet effectief activeert om bijv. extra batterijen in de koffer op te laden of koelsysteem gebruikt)
Veel opties voor belading extra (in Duitsland nog 10 X zoveel, daar vind je online ook de detailschema's van alles wat betreft aansluiting)
Opties zijn goedkoper geworden als je fleetkorting krijgt, zo komt een achteruitrijcamera in de spiegel nu onder de prijs van het nadien zelf gaan installeren en je die installatieuren meetelt die je dan uitspaart)
ECO knop apart rechts
Mooiere design van in versie 2012 nogal primitief knopje van cruise control of begrenzer, lijkt nu op serieuze optie
Voorkant toch een stuk mooier, vind ik (maar de coloribus et gustibus non est disputandum en dan moet je ook zeggen dat de Mercedes Vito een heel stuk hoger scoort, maar die heeft dan niet zo'n goede boordcomputer, maar wel een dubbele bank waarop je kunt slapen ZONDER op die gordelaansluiting te liggen).

Dus nog concreet vraagje: Heb je de optie van die flexcargo bank genomen en zit die gordelaansluiting daar nog altijd embetant boven voor als je eens te moe wordt en een uurtje wil dutten langs de autostrade in de Trafic?

Maak gerust ook een kilometerverslag. Als je mij achterna gaat, zul je dol tevreden zijn:

Om de 40.000 km onderhoud, afwisselend klein (forfaitaire prijs 2015 van 240 EUR BTW 21% inbegrepen indien geen bijkomende stukken nodig) en afwisselend groot. In begin hebben ze in garantie ergens iets vervangen van een buté of zo (de druklager aan de versnellingsbak) maar moest daarvoor niets betalen, dus weet ook de prijs daar niet van. Voor de rest: remblokjes (alle 4) pas boven de 100.000 km (was maar voor twee nodig, maar deed het liever samen, hangt wel af van je rijstijl!!!), banden vooraan al eens vervangen (voor een daarvan origineel reservewiel kunnen gebruiken, had ik die 120 EUR meteen terug gewonnen van de optie), nu op 152.200 km (!!) pas achterbanden en terug voorbanden mee vervangen voor minder dan 450 EUR (originele Goodyear Marathon 205/65 105/107T (radiaalbanden dia 16 inch = R16), en ik denk al tweemaal ruitenwissers (de helft zoveel ruitenwissers als vroeger, dus ook de optie 'visibility pack' betaalt zich een heel klein beetje ook terug op die manier). PS: De overnameprijs die ik nog kreeg bij aanschaf van een nieuwe Opel Vivaro was meteen 6.000 EUR zodat ik met een opleg van 12.000 EUR (inclusief zelfde opties als Grand Confort) begon te twijfelen of ik het zou doen, maar hij heeft nog maar pas onderhoud gehad en mijn leasingmaatschappij KBC raadde mij vriendelijk aan eerst mijn kaskrediet na mijn vechtscheiding te proberen wat bij te spijzen, terechte opmerking, ratio versus emotie, en ik zit nu op een financieel dieptepunt in mijn leven, misschien is dat dan wel rationeel net mijn intellectuele en door tegenstand emosterkste hoogtepunt, denk ik dan), wat ook erg verrast, maar het klopt dat de wagen picobello nog rijdt en dit soort wagens vooral probleemloos zijn voor kilometervreters. De meeste problemen heb je met dit soort wagens als je ze bijv. een week of maand eens laat stilstaan (die butés waarvan ik sprak voor de oliedrukkoppeling vanuit het ontkoppelingspedaal is zo gekend). Dus, jawel, mijn goedkoopste camionette ook (wel hield ik enorm van mijn eerste Vito toen die nog voorwielaandrijving was, maar daar had ik meer kosten aan, en nu komt de Vito terug met een zuinige voorwielaangedreven Vito met raad eens... Renault motoren, klasse A idem. Bij de meerverbruikers heb je terug een Mercedesmotor).

Als deze nieuwe 1.6 voor mij inderdaad van 6,8 liter naar 5,8 liter zakt, kan ik het prijsverschil van 1800 EUR voor de motorversie Bi Turbo 140 PK misschien terug uitsparen op verbruik in drie jaartjes (150.000 km)? Maar als ik hierboven al 1/15 lees voor een snelle chauffeur, dan krijg ik het wellicht naar 1 op 17 voor mij.
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
vlaardingen010
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2014 20:08
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Gekocht Trafic 1600 Diesel Bi Turbo 140 pk

Bericht door vlaardingen010 »

NA 12.000 KM GEREDEN TE HEBBEN;
==============================

De Renault Traffic rijdt inmiddels heerlijk zuinig en bijna geluidloos over het asfalt, ik heb na mijn vw transporter 128Kw nog
geen seconde terug verlangd naar VW , waar werkelijk van alles aan stuk ging na 3,5 jaar en 120.000 en 130.000 km en ik 6000 euro armer werd in 4 maanden tijd.
De versnellingsbak van de Trafic schakelt heerlijk licht en spelingsvrij.
Een keer heb ik me zelf de discipline opgelegd om op de buitenweg niet harder te rijden dan ca 95 / 100 km uur en dit 600 km lang. het verbruik was in de 6e gang bij ca 1800 omw. 1 op 16.5 !!!!
Veel leuker is het natuurlijk lekker 150 km uur te rijden op 3000 omw. ook dan hoor je de motor totaal niet, zelfs bij die snelheid zit je nog boven de 1 op 10
Het is ook een fijne reisauto zonder problemen waar je ook heerlijk mee op vakantie kan.
De sterkste punten vind ik zeker de motor die je nooit hoort en vanaf 1200 omw. beresterk is
De versnellingsbak die heerlijk soepel schakelt
De vering van de bus die zeer comfortabel is en niets onder doet voor een personenauto
De elektr. bekrachtigde besturing altijd messcherp en ook op de snelweg bij hoge snelheden zeer koersvast.

Kortom geen spijt van deze aankoop

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
vlaardingen010
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2014 20:08
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Gekocht Trafic 1600 Diesel Bi Turbo 140 pk

Bericht door vlaardingen010 »

---------------------------------------
Na 20.000 km gereden te hebben;
----------------------------------------

Nog geen seconde spijt gehad van mijn aankoop !
Helaas is vorige week mijn zijruit ingegooid en div. spullen uit mijn dashboard kasje gepikt.
Ik heb een afspraak gemaakt om er een klasse 2 alarm beveiliging op te zetten dan gaat er tenminste een alarm af bij inbraak
en kunnen ze niet op hun gemak je hele bus uitpluizen.

Maar nu even over mijn eerste 20.000 gereden km
Opvallend is dat het olieverbruik over deze 20.000 km NUL is, het olie niveau staat nog helemaal op MAX.

Mijn verbruik wat ik de eerste 20.000 km heb gehaald met 50% stad en 50% buitenweg , div. file's , stoplicht sprintjes en
het uit testen van de topsnelheid van 188 km/ uur is gemiddeld 1 op 13.5 en dat vind ik zuinig genoeg.

Als ik echt mijn best zou doen dus alleen buitenweg , lange afstanden , en netjes 90 a 105 km uur rijden is 1 op 16 gewoon haalbaar, dan zie je toch dat het zin heeft een kleinere 1600cc motor met 2 turbo's

Er zijn een paar kleine dingen stuk gegaan , zoals de handgreep van de schuifdeur , een koelwaterslangetje op de turbo wat lekte alles is voor garantie is vervangen, kleine schoonheidsfoutjes verder geen bijzonderheden.

Iedereen die met me mee rijdt staat versteld van de enorme stilte en soepele vering en comfort tijdens het rijden, ook stationair moet je heel goed luisteren om de motor te kunnen horen, trillingen zijn er helemaal niet, het is net een elektromotor zo stil is het allemaal , verder is het net een personenauto om mee te rijden.
Ook de elektrische stuurbekrachtiging werkt veel beter dan de hydraulische qua comfort.

Al met al een prima aankoop waar ik nog jarenlang plezier aan hoop te hebben.

Volgende Update zal ik met 30.000 km doen !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 5
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Gekocht Trafic 1600 Diesel Bi Turbo 140 pk

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Lees ik het goed, Vlaardingen010: "elektrische stuurbekrachtiging" ipv "hydraulische stuurbekrachtiging"? Ik dacht dat er enkel iets klein veranderd was aan de instellingen van ophanging van het voorwiel (camber en zo, je weet wel: de techniek waarmee ook een karretje uit een grootwarenhuis de as achter het middelpunt van ophanging heeft zodat het wieltje automatisch 'rechtuit' loopt als je het stuur loslaat in de rijrichting). Of klopt het toch?
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
vlaardingen010
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2014 20:08
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Gekocht Trafic 1600 Diesel Bi Turbo 140 pk

Bericht door vlaardingen010 »

Yessz .....

Net zoals bij alle moderne auto's zoals de vw Up ed. zal je nergens een oliepotje vinden
in de Trafic om de old shit jaren 70 hydraulische stuurbekrachtiger bij te vullen.
( die olie staat te lekken in de harmonika hoezen bij de stuurhuis uitgangen )

Gewoon elektrisch !!

En na 20.000 km ermee gereden te hebben kan ik niets anders zeggen dan dat het VEEL beter stuurt en VEEL koersvaster is !!

OOk de irri piepende V-snaar bij max. wieluitslag behoort tot de oude doos verhalen, elektrisch is direct drive !

Geen V-snaar gewoon elektrisch direct op de stuuras.

Gewoon veel beter in ALLE opzichtten !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 5
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: UITGEBREID verslag Trafic, pardon Vivaro 90 PK

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Yesszzz indeed... Heb mijne Renault Trafic ook, maar nu in de vorm van Opel Vivaro om de kernreden dat ik 2000 EUR kon besparen door de 66 kW = 90 pk te nemen bij New Vivaro wat NIET beschikbaar is bij Renault, en daardoor zat aan opties extra kon nemen. Ben nog bezig met een fotoreeks voor het opel forum, maar snel dit:

Renault motor eco III 66 kW 90 PK en mijn verbruik is nu weer legendarisch aan het zakken naar 5,5 liter/100 km (pas op: doe vooral grote afstanden).

In tegenstelling tot je 140 PK zit hier het maximum koppel en minmale verbruik op 1500 RPM in 6de en dat is zo'n ruime 80 à 84 km/h, dus trager dan de camions op de autostrade.

Eerste dag (vrijdag laatst) was ik totaal ontevreden versus mijn Renault Trafic en wou ik zelfs mijn nieuwe verkopen ipv mijn Trafic 2012 met 187.000 km, maar na twee dagen, heb ik mij kunnen aanpassen, want een aantal comfortzaken zijn toch totaal veranderd:
1. Misverstanden over opties: keyless NIET geleverd, en standverwarming was GEEN webasto maar elektrische koelwatervoorverwarming voor in de winter zelf alsook de motor sneller warm te laten hebben, en dus had ik ook niet de gekoppelde elektronische airco (op deze wijze net NIET verkrijgbaar in deze configuratie bij Renault, dus wat kleine verschillen), en ik had een trilling in het stuur à 90 km/h waardoor die slechter reed dan mijn Trafic. De leuning is primitief en 'klikt' niet, dus Renault is daarvoor veel beter en ook achteraan links en rechts zit in mijn Sportive uitvoering (zit nog iets boven Grand Confort bij Renault) twee paneeltjes 1 mm naar buiten (gedeelte dat in zwart dan vervangen wordt door uitgespoten delen). Mijn Iphone 6plus lijkt ook NIET te passen in de smartphonehouder die ik erbij (duur) besteld had. En ramp: ik heb mijn TMC verkeersinfo niet meer op het NAV50 systeem (systeem zonder R-link, bij Opel niet verkrijgbaar nog want zit in NAV80). Bij tanken zware ontgoocheling: de truc de Trafic 2012 schuin te zetten en er zo 110 liter diesel in te krijgen, gaat niet meer: teller stopt op 74,5 liter, Opel of garage voorzag 5 liter bij aankoop op offerte...
2. 10 km verder en na boordcomputer die even 'uitviel': STOP en dringend aan de kant: panne koelwater. Ik ruik het meteen en bij open doen kap merk ik dat gewoon de toevoerleiding van het koelwater op het potje met een simpel clipje los hangt. Achteraf gezien misschien de temperatuur getest door die optie van 500 EUR + BTW - fleetkorting die ik als Webasto aanzag? Bel garage, zeggen dat het veiligst is het gratis 1 jaar Opel Assist te bellen en anderhalf uur later bevestigt de wegenwachter mij dat ik juist was, maar dat er heel veel lucht zit in het systeem en ik moet dus lang eind 1500 RPM blijven aanhouden terwijl het systeem af en toe gestopt en hervuld moet worden, dat wist ik dus inderdaad ondanks mijn internationale transportopleiding niet, dus toch beter aan specialisten overlaten. Mijn verbruik daarna leek tegen de 7 liter te zitten, dus ik kon er niet mee lachen en dacht 'daarvoor heb ik deze niet gekocht'.
3. Ik voel me ook niet zo veilig met deze wagen, maar dan valt mijn 'frank/eurocent' dat ik mijn dodehoekspiegeltjes mis. De hoofdsteun van mijn bureaumiddendeel kan ook niet afgenomen worden zoals in mijn Trafic zodat deze het zicht naar achteren ernstig blijft verstoren. Nogal ergernis de vrijdag dus...
4. De dag erna, zaterdag, extra spiegeltjes geplaatst en mijn tweelingzielvriendin sms't me dat ik geduld moet hebben met 'mijn nieuwe vrouw' want dat ik me wellicht wat moet aanpassen en een slechte start dikwijls kan leiden tot een heel intense relatie (dus geen liefde op het eerste gezicht) en inderdaad: ze kent me beter dan wie dan ook, en het slaat volledig, maar dan ook volledig van weerhoudend en behoudsgezind negatief naar echt gigantisch positief! Zondag tot en vandaag heel veel aangepast en nu dus mijn tussenverhaal na meer dan 1000 km hier:

Samengevat:
1. Leg middenzetel nu neer en heb mijn Iphone houder zelf aangepast met vijsje en spanclipjes eruit en Iphone 6plus kan zelfs mijn app nu door de luidsprekers van de NAV50 afspelen (optie Media bron BT = bluetooth) om mijn Bulgaars te leren, dus stijging van efficiëntie om 'u' tegen te zeggen). Achteruitkijkspiegel is werkelijk subliem en beter dan die van de NAV80 waar het onlogischer op je navigatiesysteem komt (je kijkt immers in je spiegel). Grotere dodehoekspiegels nu op betere spiegels van model 2015 ook enorm.
2. Geluidsverlaging enorm: Wellicht deels door batterij die in motorruimte zit nu, maar doet me denken in de richting van de Tesla S die ik al testreed en die natuurlijk extreem is op dat vlak. Bij keuring kon men niet lachen, want uitlaat zit nu in het midden onderin van de wagen en blaast hun testputten in. Ook achteraan ziet het er dus een elektrische wagen uit zonder uitlaat...
3. Verbruik ging even naar 5,4 maar met wat stadsverkeer nu terug boven de 1000 km op 5,5 en het ziet ernaar uit dat ik al bij mijn eerste recordpoging in ECO 1500 km uit de tank ga halen.
4. WIJ hebben geluk met die 80 liter, want reden is als je kijkt naar (goedkoper plastic aanvoelende tankdop) dat ook de handleiding al verwijst naar 20 liter AdBlue voor Euro 6 norm (kort gesteld, onderzocht ik het wetenschappelijk: we doen 32% ureum en water in de uitlaatgassen om het fijn stof te doen 'plakken', want ureum is gewoon zoals in onze blaas 'pisse' in het Vlaams of urine, je hoort het aan de naam ook en dus bull shit qua milieuvervriendelijking). Dat wou ik dus NIET en dus op tijd deze wagen gekocht om minimaal verbruik te hebben. Op ECO trekt die in stad vooral trager op, maar met mijn rijstijl is hij absoluut niet minder krachtig dan mijn Trafic 2012 115 PK, integendeel, rijdt veel soepeler. Wel heb ik het gevoel dat deze motor 2015 1,6 liter niet zoveel kilometers zal doen als mijn 2 liter 2012 omdat mij dat wetenschappelijk moeilijk lijkt, maar hopelijk ben ik ook hier fout zoals in mijn eerste aanvoelen op vrijdag. Maar een optie van grotere tank zou zeker moeten overwogen worden (Ford Transit & Mercedes Vito bieden dit wel aan maar konden nooit aan die 110 liter van het model 2012).
5. NAV50 systeem was vrij complex (en ik ben informaticus!) om up te daten en niet alle Oostbloklanden konden er op wegens plaatsgebrek. Maar je kunt heel goed configureren via de NAV50 site (wordt blijkbaar in Hongarije onderhouden en speelt dus in mijn 'kaarten' voor Bulgarije ook) is het systeem beter doordacht dan mijn TomTom. Zo bijvoorbeeld gaat het systeem enorm uitzoomen als je 50 km autostrade rechtdoor moet rijden op je route en het systeem dan meteen van Kortrijk tot Gent en erover toont en je dus wel weer voeling geeft met een 'normale kaart' en onze mannelijke ruimtelijke geest zoals die werkt (misschien denken vrouwen hier anders over, weet ik niet, test ik nog wel uit met vriendinnen). Betaalde wel iets extra, maar ook POI's zijn nu veel beter en vond maar één foutje totnogtoe maar ook nieuwe Belgische flitspalen staan op het systeem. Systeem 'tuut' ook heel alert als er snelheidsbeperking is en iets 'nadrukkelijker en meermaals' als het wellicht ook ziet dat je te snel rijdt. Heel groot verschil met TomTom en NAV50 in voordeel van NAV50 is dat ook in lange tunnels (bijv. Terneuzen) systeem NIET uitvalt en nooit schokkerig is of 'achterkomt' op rondepunten omdat het duidelijk ook de snelheid van de CANbus krijgt en zo rekent waar je zit en het dus niet altijd de GPS ontvangst nodig heeft (waar TomTom dan weer 100% van afhankelijk is). Had wel graag optie kunnen nemen van HD Trafic/verkeersinfo, maar dat is niet voor NAV50 eerste versie bestemd. Zeker in Duitsland is TMC ontvangst op TomTom geniaal dat hij meteen andere route voorstelde als ik laatst terug reed van Bulgarije en er een ongeval gebeurd was en ik net ervoor melding kreeg af te rijden en ik op de radio nadien vernam dat het zes uren daar vastzat en ik al in België aankwam dan. Pro NAV50 is dan de vlotte TA info (nieuwsbericht werkt NIET, maar zag ik nog nergens werken), als is de Audi A1 mijn favoriet op dat vlak want die slaat de verkeersinfo op in het systeem en als je op gelijk welk moment op die knop duwt, speelt hij gewoon de laatste opgenomen verkeersinfo af. Maar dan moet je wel weer ZELF actie ondernemen, dus er zal wel pro en con zijn.
6. Deuren zijn stuk harder, maar mijn werkgever stond mij ook toe door de 2000 EUR besparing op de motor de optie voor deadlocks op de sloten te nemen (dubbele beveiliging, optie 100 EUR) en een schuifdeur aan portierszijde omdat ik in Engeland problemen ondervond met enkel een deur aan passagierszijde wat daar de straatzijde is. Voelen zwaarder aan.
7. Comfort: het niet kunnen 'klikken' maar enkel beneden en bovenstand armleuning chauffeur valt toch beter mee dan verwacht, want het stuur kan niet in vier richtingen versteld worden, ook naar je billen toe voor lange baan en vooral: de linkerdeur sluit op twee wijzen aan dat je je elleboog bij lange afstanden hoger of lager kunt leggen: zeer comfortabel en bravo Renault/Opel, het is veel meer doordacht dan ik op het eerste moment dacht of zag. De display met km/h is veel rustiger, maar ik mis het continu zien van de buitentemperatuur door de NAV50. Omgekeerd zijn er nu twee buttons voor de BC (boordcomputer) up/down zodat je daar wel naar de instellingen kunt gaan. Optie bandenspanning toont NIET de spanning zelf, wellicht alleen als het fout loopt, en dat vind ik, vergeleken met mijn Kawasaki 1400GTR die dat standaard heeft, een gemiste kans voor techneutische mannenchauffeurs die per definitie wat MANiakler zijn dan VROUWen? De kleine opbergvakjes helemaal links en rechts, miste ik meteen maar daar viel mijn rolmeter (5 meter) altijd uit en nu zit die in de deur in het tweede vakje en 'kluttert' die ook niet (maakt geen lawaai). In mijn versie bovenaan kan er open A4 papier, de afgesloten lade is kleiner (op Opel Forum Nederland gaf een lid al een inbraak aan met ruitbreuk om materiaal daar toch uit te halen) maar het dasboardkastje zelf is fenomenaal: mijn zware samenvattende groter dan A4 ordner zit nu daar gewoon in, terwijl mijn autoboekjes in het deksel zelf konden geperst worden en nu niet meer in mijn ladensysteem achterin de laadruimte moeten. Echt doordacht en 13/10 weer. Dat 'stom goedkope spiegeltje' in de klep van de passagier is ook een superuitvinding voor als je fout oprijdt met dit soort camionettes (veel aanrijdingen op die manier) omdat je rechts enkel kunt zien als je 90 graden dwars oprijdt, hoewel ik dat zal blijven doen en liever zelf door de ruit kijk. De achteruitrijcamera heeft een enorme breedhoek en is zeer duidelijk (wellicht door dat oogje dat je in het midden ontwaart op je spiegel en wellicht de helderheid van de display verhoogt bij meer lichtinval) en zou misschien moeten kunnen aangezet worden ook voor dit soort situaties. Doordat ik GEEN airbag rechts wou, heb ik zelfs een extra schrijfmateriaalladetje waarin bijv. ook mijn parkeerkaarten of nu de kaarten van de internationale superbeurs MATEXPO Kortrijk liggen, dus toppie weer.
8. Laadruimte: vertel ik later wel als mijn ladenkastsysteem overgeplaatst is en ik hetzelfde extra batterijsysteem misschien bekom want niemand van Opel kon mij een schema geven of uitleggen waar we nu moeten aansluiten voor de kofferruimte op mijn optie PTO (Power Take Off) met kabelboom om 1700 Watt op 230 Volt te hebben aan aansluitingen voor bijv. drilbooraansluiting onderweg of misschien gewoon het een beetje bijverwarmen op een extra batterij als het erg koud word en ik (al dan niet met mijn Tervuerense Herder) even zou slapen in de kofferruimte bij een sneeuwstorm op weg naar Bulgarije (wie weet, ik wil bij ouder worden toch op meer onheil voorzien zijn zonder me beperkt te voelen in mijn 'jachtverplaatsingen' ofte lees: Europees en misschien in de toekomst zelfs Russisch werkgebied). Heb op de mooie geschilderde laaddrempel/bumper wel een folie gekleefd, maar heel straf: De deuren links en rechts onderaan zijn in deze Sportive uitvoering ook al uitbekleed met een beschermfolie! Wellicht NIET zo op andere modellen.
9. Bezocht ook al de goede Renault garage Devos-Capoen hier om hen de concurrentiële gegevens te bezorgen en deze vond de uitvoering en het sportieve stuur heel mooi, en was verrast van de elektronische airco (die bij hen niet altijd mogelijk was) en wellicht komt mijn volgende Renault Trafic binnen 3 à 4 jaar (rij tot 80.000 km per jaar, dus gaat snel bij mij) van hen want Opel Vanneste is nu ook overgenomen hier in Kortrijk (autogaragelandschap in België is gigantisch in verandering, ene overname na andere, die van mijn Renault Trafic 2012 is ook overgeschakeld naar zuivere wagenverkoop zonder Renault licentie meer) maar vond het armleuningstje net als ik ook maar 'pruts' en was bang er hard op te duwen omdat het leek alsof het zou afkraken. Vond de stofuitbekleding van deze luxe uitvoering ook héél mooi, dat wel.

Tot later en wie twijfelt om deze motoren te kopen: Twijfel gerust, maar ga gewoon alle merken eens af zoals ik om de vier jaren doe, en op dit moment is er maar een keuze aan deze prijs: Renault New Trafic op Opel New Vivaro, zonder meer en vooral zonder veel min. +++je VAN BELLE Jean Marc, Bellegemsestraat 36, 8510 BELLEGEM.

PS: Er is nauwelijks nog verschil meer tussen beide, of ze nu in U.K. (Vivaro L1H1 en L2H1 zoals mijne) gemaakt worden dan wel in Frankrijk (alle Trafics en Vivaro hogere H2 modellen) gemaakt worden en over de neus: de gustibus et coloribus non est disputandum (ik heb met Sportive versie veel gechromeerde plastic strepen wat blijkbaar wel meer opvalt dan bij Renault), dus laat ons vooral 'on topic' blijven! Misschien moet dit verslag echter verhuizen naar een apart topic, maar mag ik hier wel vreemdgaan???
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
vlaardingen010
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2014 20:08
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Gekocht Trafic 1600 Diesel Bi Turbo 140 pk

Bericht door vlaardingen010 »

ca 40.000 km gereden met mijn Renault Trafic 1600 Bi Turbo 140 pk
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Nog steeds zeer enthousiast over mijn aankoop , een busje wat lekkerder rijdt dan een auto !


Ik zet altijd de dagteller op 0 bij tanken , standaard rij je op 80 liter diesel 1050 tot 1100 km dus in mijn geval 50% stad en 50% buitenweg een verbruik van zuiniger dan 1 op 13 en dat vind ik netjes !

De vering is heerlijk zacht , de motor bijna geluidloos , 1800 omw./min. bij 100 km / uur in de 6e versnelling. schakelt heel soepel en de koppeling is licht, koersvastheid op de snelweg is heel goed, stuurbekrachtiging precies goed, ietwat zwaar in de middenstand op de snelweg, en heerlijk sterk aanwezig in de stad. En die heerlijke Bi Turbo motor ! omdat het max koppel er al va 1300 omw. is altijd snel reagerend op het gas !

Er zijn uiteraard wat minpuntjes ;

Ontdekt dat de zijspiegels toch wel enorme dode hoek hebben , is simpel op te lossen door spiegels erbij te plaatsen op de bestaande of altijd je hoofd om te draaien bij invoegen !

De navigatie van Navteq is rete slecht ! stuurt je altijd dwars door de stand ongeacht instelling snelste, kortste ef eco stand.
En bij mij waar de A4 tussen Vlaardingen en Den Haag erbij is gekomen , moet je denk ik nog 2 jaar wachtten voordat er een update uitkomt waar die op staat, dus niet mee te werken gewoon.

Ik heb een mooie telefoonhouder gekocht met zuignap en gebruik MAPS van Google voor navigatie in mijn Samsung S7
Dit werkt echt super ! Geen routeberekeningstijd ! Niet allemaal zeik vragen hoeven te beantwoorden. gewoon straat huisnummer en stad invoeren klik , klaar En het sijsteem is altijd Up to Date ! Ook ben je van de peperdure waardeloze Update's van navteq af , die 200 euro kosten om alsnog verouderde kaarten te krijgen.

kleine storing tussendoor;

km 37.000 !! storingslampjes CONTROLEER INSPUITSIJSTEEM gingen op de gekste momenten aan , Na wat zoek werk bleek een van de vacuumslangen die de beide turbo's aansturen een lek te hebben.
dit is voor garantie verholpen en alles is weer prima in orde.

grote beurt gelijk laten doen voor vaste prijs van 399 euro en op naar de 70.000 / 80.000 km

Ik kreeg als leenauto een Dacia Logan 1.6 mee , wat een stuiterbak, en wat een herrie in de auto ; 3000 omw./min in de 5e versnelling bij 100 km / uur , ook zwabberde het alle kanten uit , de koersvastheid was om te huilen , constant corrigeren als je er 120 mee reed.
Wel goed om even spartaans te rijden, daarna waardeer je je eigen auto weer des te meer :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
vlaardingen010
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2014 20:08
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Gekocht Trafic 1600 Diesel Bi Turbo 140 pk

Bericht door vlaardingen010 »

juli 2017 inmiddels alweer, km stand ca 75.000 , nov. 2014 mee gaan rijden dus mijn 3 jr, garantie zit er bijna op.

nog steeds zeer tevreden over mijn aankoop de bus rijdt heerlijk zonder rammels , kraakjes of piepjes geruisloos over de weg.

sterke punten; fluisterstille en zuinige 1600 cc 140 pk bi turbo zelfde motor als in de Mercedes A en B klasse.

met 40.000 gereden km tussen de beurten is het olieverbruik niets !

versnellingsbak , koppeling en vering en wegligging van zeer hoog niveau, rijdt comfortabeler als een personen auto !

De elektrische stuurbekrachtiger is helemaal perfect. In de stad lekker licht , op de buitenweg stevig in de rechtuit stand.

De enige kosten die ik gehad buiten de beurten om iedere 40.000 km voor vaste prijs van 399 euro , zijn 2 nieuwe voorbanden kopen, ik heb vanwege zeer goede reviews gekozen voor NOKIAN.

Een nadeel vind ik de Navtec navigatie, die zit erin en is ook niet om te wisselen voor een ander. Veel fouten in de software, straten ontbreken die als sinds 1930 bestaan. De route berekening duurt lang en je moet steeds domme overbodige vragen beantwoorden voordat je je route eindelijk hebt. Ook gek dat het helemaal nix uitmaakt welke instelling je kiest , kortste / snelste / meest eco , de Navtec pruts stuurt je altijd dwars door de stad. Ik heb een zuignap gekocht en gebruik lekker Maps uit me gsm. Stad straat invoeren en GO ! Zo hoort het gewoon !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
vlaardingen010
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2014 20:08
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Gekocht Trafic 1600 Diesel Bi Turbo 140 pk

Bericht door vlaardingen010 »

Vandaag donderdag 16 november 2017 mijn Renault Trafic naar de APK gebracht, helaas slecht nieuws want de LED lampjes die ik in de stadslicht/ dagrijverlichting- units had gezet hebben de regelunit voor de verlichting zo veel schade aangebracht dat deze vernieuwd moest worden . APK + regelunit dagrij / stadslicht unit vervangen kosten 610 euro !!
Omdat bij de Opel Vivaro standaart LED licht in de Dagrijverlichting zit dacht ik het bij mijn Renault ook wel te kunnen doen, NEE DUS !! NOOIT DOEN !
Alles in via canbuss via data kabel / computer naar computer geregeld en kloppen de waardes niet dan krijg je foutmelding, bij mij zaten er zoveel foutmeldingen in dat er nw computer in moest. Een gloeidraadlampje heeft een heel andere weerstand als een LED !!
Dure les, misschien nuttig dat ik het hier ook even vermeld

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 5
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Gekocht Trafic 1600 Diesel Bi Turbo 140 pk

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Dag mensen, lang geleden, en excuseer dat ik heimwee heb naar het Renault forum hier, hoewel ik dus met de Opel Vivaro rij (met de LED lichten, zie eerste artikel hierboven, heb daarvoor toen wel extra 6 maanden moeten wachten, maar was de moeite, want zijn heel helder in Bulgarije zowel in sneeuw, mist als bij de felle zomers of gevaarlijke tussenseizoenen met de zon boven de weg).

180.000 km en ik doe het rustiger aan want heb nu ook een diesel Honda FR+V die daar wel betaalbaar is en minder problemen heeft als er plots sneeuw ligt in 1+2+3. Man, Bulgarije werd meer mijn vaderland dan België ooit voor mij was.

Maar praktisch meteen even:

Schokdempers moesten vervangen worden na amper 100.000 km en wilden ze niet in garantie doen... Bulgarije kreeg de schuld, maar mijn vorige Trafic haalde 400.000 km bij de tweede eigenaar en had ze nooit nodig.

Verbruik, is NIET verminderd, dus de 2 liter was zelfs iets zuiniger. Maar misschien rij ik iets vlotter, en het is toch de L2 versie ipv L1, en ik rij ook met M+S banden in Bulgarije in plaats van de marathons.

Volledig overzicht van 180.000 km dieselverbruik vind je nog altijd op:

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 15050.html

Bijna 12.000 liter en verbruik 6,81 liter diesel gemiddeld. Let wel: heb net op tijd de versie voor AdBlue gekocht, Euro 5B. Wel jammer dat ik maar 75 liter in de 80 liter tank kreeg, waar ik de oude Trafic schuin zette bij Lukoil en er tot 110 liter soms kon inpersen (officieel 90 l) en zo het record brak van België/Genk naar Bulgarije/Sofia en ruim 2000 km in een "trek" (wel 90 km/h met de camions mee, zomerzachte tijd).

NAVI50 blijft goed, maar moet morgen blijkbaar een update installeren. Hoop dat dat geen problemen geeft...

Kaarten wat verouderd, maar van Bulgarije zijn er niet echt nieuwe kaarten, ook niet bij TomTom. Ik woon nu vlakbij de grens met Serbia en Makedonia en als ik met de NAVI50 naar Makedonia de grens overga, dan is het scherm.... gewoon blanco. Makedonia bestaat niet. Ook niet beschikbaar (heb ook de map Oost+Europe initieel bijgekocht).

Hopelijk ook naar de 400.000 km en als ze de diesels willen stoppen, dan laat ik er misschien voor de eerste keer een volledige nieuwe dieselmotor weer in stoppen.

Geniet van 2019 en allen op naar 2020!

Jean Marc +je
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 5
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Boordcomputer: verbruiksvraag: correct of niet?

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Klein vraagje toch vergeten:

Erger me aan 10 tot 13% overdreven optimisme wel van de boordcomputer van de Vivaro terwijl mijn Trafic 100% juist zowel het literverbruik als het gemiddeld verbruik gaf in vergelijking met de tankbeurten (zie de softwarelink naar https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 15050.html in vorige topic).

Naar het schijnt zouden ze dat kunnen bijregelen. Kan iemand van jullie dat eens vragen aan Renault, zodat ik het aan Opel kan... gaan 'klikspanen'?

Dank u wel, lieve schatten (let wel: ik ben hetero, geen twijfel, Bulgarije.... man man man... oei, slip of the tong)

+je
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht