Op afstand lezen van SOH door Renault NL

Plaats reactie

Topic author
Ganapja
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 21 jan 2019 11:00
Actief als: particulier

Op afstand lezen van SOH door Renault NL

Bericht door Ganapja »

Ik ben in een discussie verwikkeld met mijn dealer en Renault Nederland mbt de BMS update.

Mijn Canze zegt dat de SOH 76% is. De dealer (Bochane Arnhem) wil dat ik betaal voor de BMS update, ik vind van niet.
Er moet ook een APK en onderhoudsbeurt gedaan worden.
Ik heb alle tips/redenen die hier op het forum worden genoemd aangedragen bij de dealer mbt de bms update.

Mijn actieradius is (wintertijd, dat begrijp ik) soms 78km en het laden van de laatste twee % duurt úren.

Dit was de reden dat ik met Renault NL contact opnam.
Zij zeggen nu dat zij op afstand mijn SOH uit kunnen lezen en dat deze 99,2% is. En dat de accu dus nog goed is.
Heeft iemand hier wel eens van gehoord?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42

Re: Op afstand lezen van SOH door Renault NL

Bericht door zoe2goe »

We weten niet wat de auto kan versturen. We weten wel wat de API voor de app kan ophalen, en daar zit de SOH niet bij (daar heb je dus niks aan). Er wordt bij mijn beste weten vrij veel data van de batterijen verzameld, dus het zou heel goed kunnen.

Als je niet als een malle rijdt en de actieradius is 78km en je hebt extreem lange balanceringstijden dan is dat m.i. precies de reden van de update.

Onder de aanname dat je de magische woorden hebt gebruikt (lage range, lang hangen op 99%), kun je het volgende overwegen, en ik ben me er van bewust dat ik een open deur intrap

- Schouders op halen en betalen (ik heb indertijd van mijn dealer wel wat ik=n rekening gekregen, iets van 70 euro geloof ik en ik heb dat laten gaan omdat ze op hetzelfde moment met iets anders buitengewoon aardig voor me waren geweest). Choose your battles.

- Andere dealer proberen. Anderen kunnen wellicht wat vertellen over ervaringen met Arnhem en andere in de buurt.

- Nog een keer Renault NL proberen. Vóórdat je belt je nog eens rustig afvragen of er een reden is dat er gebokt wordt (ik weet het niet).

CanZe vertelt alleen maar wat de auto in zijn systemen heeft. We verzinnen of berekenen geen data.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42

Bericht door zoe2goe »

Na eventje nadenken zou ik zelf het volgende doen. Bij elke beurt hoort (dat staat op de worksheet) het uitlezen van alle computers. Daar zit dus 100% zeker de SOH bij. Ik zou de onderhoudsbeurt laten doen, maar vragen of ze eerst, als het mag in jou bijzijn, de batterijcomputer willen uitlezen (is een klusje van niks), en sosieso de opdracht geven de update laten doen (is wèl een wat langdurige klus, zou ik niet op wachten). Daar kan niemand in rede bewaar tegen hebben.

Onder de aanname dat jij gelijk hebt vervolgens met het rapport in de hand (en volgens mij upload CLIP die data ook nog eens naar Renault) reclameren. Als je niet gelijk hebt, nou ja, dan is het maar gedaan,
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Ganapja
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Ganapja »

Dankjewel voor het meedenken, super! Denk dat dat eigenlijk wel de beste oplossing is.

Denk je dat ik dit ook kan laten doen bij de plaatselijke renault dealer? Die geen ZE dealer is?

Alleen uitlezen en een rapportje en daarna naar Bochane Arnhem?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Ganapja
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Ganapja »

Het is ineens opgelost

Ik heb Renault NL net gebeld, omdat ze me vorige week maandag al terug zouden bellen en dit niet hebben gedaan. Degene aan de telefoon baalde daar heel erg van en ze wilden me nu tegemoet komen door het vergoeden van de BMS update bij Bochane Arnhem.

Toch bedankt voor het meedenken!
Ik ga wel even navragen bij Bochane hoe het zit met op afstand uitlezen, want 76-99,2% is wel een héél groot verschil.

Dat laat ik hier nog weten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 23 jun 2023 10:59

Bericht door Riesbak »

Mijn Q210 (nog gemeten na de aankoop door Jeroen "zoe2goe"), had ook vanuit CanZe gezien een SOH van 76%. Ging met die cijfers + de extreem lage range (bij -10 had ik 68 km) naar de dealer. Voordat ik uitgesproken was had hij een printje gereed van Renault die heel duidelijk laat zien dat de SOH bijna 100% is.

Wilde niets ermee dat ik verteld dat de auto dacht dat het 76% was tot ik de laadproblemen vertelde, het starten en stoppen heel veel keren per sessie bij 99%. Toen sloeg de stemming in 1 keer om, kreeg een bak updates onder garantie en had toen (vorig jaar maart) een SOH van 98% en een betere range.

Nu bijna 1 jaar en 28.000 kilometer verder een SOH van 90%, met een range die nog steeds ok is.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plumifrons
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 11 jun 2020 15:30

Bericht door Plumifrons »

In een facebook bericht van mij over mijn bouwsel met een raspberry pi, een Wemos D1 en een oledschermpje die de accupercentage en range aangaf, suggereerde een dame dat ze benieuwd was of mijn waarden overeen kwam met wat zij kon zien (en suggereerde daarmee dat ze bij Renault werkte). Ik moest alleen even het VIN-nummer doorgeven..

Mijn schermpje ( geeft dus alleen de huidige lading aan (SOC) en ik denk dat ze die verwarde met de SOH (die trouwens volgens CanZE 84% is Q210/2015). Maar ik maakte dus uit haar verhaal op dat dus ook de SOH naar renault wordt doorgestuurd...

Ik zal eens kijken of ik haar terug kan vinden en misschien dat ik er meer uit kan halen dan dit vermoeden alleen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut