Slecht stationair / koolstoffilter?

Alles wat met de motor van de Scenic te maken heeft.
Plaats reactie

Topic author
bbooms
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2018 15:24
Actief als: particulier

Slecht stationair / koolstoffilter?

Bericht door bbooms »

Goedemiddag. Ik ben sinds 1.5 jaar de eigenaar van een Renault Scenic 1.6 automaat. Sinds vorige week viel de motor uit toen ik op mijn werk aan kwam, de voorgaande rit had ik geen problemen. Starten hierna wilde hij heel slecht, alleen als ik een flinke dot gas gaf. Stationair loopt hij niet want de auto valt direct uit. ANWB is er bij geweest en die zei met zekerheid dat het een injector was die niet goed was want het mengsel was te rijk volgens hem na meting met een odb computer. Ik ben naar een garage gereden en zijn conclusie is het gasklephuis, ook met zekerheid.

Ik heb hier op het forum gelezen dat het gasklephuis inderdaad wel eens de oorzaak kan zijn.

Ik ben vandaag gaan kijken/sleutelen en heb hierbij het gasklephuis incl. het gedeelte waar de stekker in gaat en deze met contactspray schoongemaakt want er zat veel troep op. Ook heb ik het inlaatspruitstuk schoongemaakt maar nog steeds hetzelfde.

Nu komt het: Als ik het vacuumslangetje boven op het gasklephuis lostrek dan start hij wel en gaat hij hoog in de toeren. Als ik de auto in drive of reverse zet is het stationair stabiel en zakt het toerental. Als ik hem weer in neutraal zet gaat het toerental weer schommelen. Deze vacuumslang gaat naar het koolstoffilter (zie foto). Op het koolstoffilter zit een stekker maar kan het koolstoffilter hier de oorzaak van zijn? Regelt die vacuum het stationair? Wat doet die stekker, is dat een sensor? Ik heb gelezen dat de stappenmotor hier ook iets mee te maken kan hebben alleen waar zit deze? Heeft iemand hier een mening over? Thx!

Grt,

Bas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
bbooms
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2018 15:24
Actief als: particulier

Re: Slecht stationair / koolstoffilter?

Bericht door bbooms »

Update: Gasklephuis uitgewisseld met een werkende, zelfde probleem. injector rail uitgewisseld, zelfde probleem. Kan dit de bdp sensor zijn? Ondanks dat hij wel start met het vacuumslangetje los?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



stadium III
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 267
Lid geworden op: 22 nov 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: Slecht stationair / koolstoffilter?

Bericht door stadium III »

Map sensor
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Megane 2 2.0 Cabrio BJ 2004

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
bbooms
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2018 15:24
Actief als: particulier

Re: Slecht stationair / koolstoffilter?

Bericht door bbooms »

Waar zit de map sensor precies?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Slecht stationair / koolstoffilter?

Bericht door A110 »

Je zorgt ervoor dat de motor meer lucht krijgt door die slang los te maken. De motor zuigt dus meer lucht aan en dat zal nu voldoende zijn op te blijven draaien.

Is er al gecontroleerd op storingen. Zijn de parameters gecontroleerd om te kijken wat de sensoren voor waardes afgeven.

Je kan wel vanalles uit gaan wisselen maar een goede diagnose is veel beter en meestal sneller tot de oorzaak.

Om een motor goed te laten draaien moet ie aan 5 voorwaarden voldoen:
1) compressie, nu zal dat goed zijn omdat motor met losgenomen vacuumslang het wel goed doet.
2) brandstof. Heb je de brandstofdruk al gecontroleerd. Op de rail moet je 3,5 bar benzinedruk hebben.
3) ademhaling. Oftewel geen verstopping van het inlaat luchtcircuit.
4) ontsteking. Dit zal ook goed zijn omdat motor wel kan draaien.
5) timing) klopt de timing nog. En kijk de bdp sensor goed na. Er kan ijzerslijpsel op de sensor komen waardoor het signaal verstoort word naar de ecu toe, die ziet dan niet een juiste timing en gaat hele rare dingen doen

Hier heb je wat tips.

Succes ermee
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
bbooms
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2018 15:24
Actief als: particulier

Re: Slecht stationair / koolstoffilter?

Bericht door bbooms »

Dank je voor de tips! Een vriend van mij heeft dezelfde Scenic (die het wel doet ;-)) en ik mocht onderdelen uitwisselen.

Het zit inderdaad in het luchtgedeelte. Als ik bijvoorbeeld de map sensor of inlaattemperatuursensor eraf haal start hij wel. Auto heb ik uitgelezen en zie geen storingen staan. Brandstofdruk lijkt mij goed anders loopt hij niet zonder de vacuumslang/map sensor/inlaattemperatuursensor? Qua parameters moet ik even opzoeken wat de juiste moeten zijn.

Tot nu toe heb ik het volgende gedaan:
- Koolstoffilter (brandstofdampfilter) vervangen
- Gasklephuis uitgewisseld en schoongemaakt
- Inlaattemperatuursensor en map sensor uitgewisseld
- Bobines uitgewisseld
- Inlaatspruitstuk schoongemaakt en gecontroleerd op verstoppingen.
- BDP sensor schoongemaakt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht