Spontaan afslaan Grand Scenic 1.6 (2005)

Alles wat met de motor van de Scenic te maken heeft.
Plaats reactie

Topic author
BR33Z3
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2019 19:51
Actief als: particulier

Spontaan afslaan Grand Scenic 1.6 (2005)

Bericht door BR33Z3 »

Beste Forumleden,

Veel over gelezen, veel twijfel, vandaar dat ik het probeer middels een nieuw topic.
Zoals je ziet ben ik nieuw, dus even kort voorstellen. Ik ben Robert, afkomstig uit regio Haaglanden en in bezit van een Grand Scenic 1.6 uit 2005.

Om te beginnen, in mei de APK laten doen bij een Renault garage in Den Haag.
Hoewel ik voor de APK kwam wisten ze mij het één en ander motorisch mede te delen. Het blok "zweet" een beetje, dus een nieuwe koppakking zou geen kwaad kunnen, maar ernstig was het niet.. slechts om aan te geven.
Het lampje van de de handrem brand: Ik heb gelezen dat het veel voorkomt bij de elektrische rem en dat het met een sensor te maken kan hebben in het koppelingspedaal. Op zich vind ik het geen ramp om het handmatig te ontgrendelen dus ik geef daar verder geen aandacht aan.
Daarnaast kwamen ze met nogal wat punten waarvan ik dacht, dit is niet APK gerelateerd.. waarom vertel je het me. Juist doordat ik dat dacht ben ik kwijt wat ze me verteld hebben en heb het helaas ook niet op papier staan. Opvallend is wel dat de ene keer gasklep vervuild is en de andere keer vertellen ze me er niets over. Los van het feit dat ze me dit verteld hebben, heb ik bij andere garages tijdens een APK nooit zo'n grondig motorisch onderzoek gehad. De nodige veeg en vinger afdrukken verraden dan ook dat ze bezig zijn geweest.
Sinds ik de auto terug heb liep hij al niet heel lekker, gaf het gevoel in te houden bij gasgeven.. Ook het starten leek wat langer te duren, maar toen ik dit aangaf bij de garage waren ze aan zich van geen kwaad bewust en dat ze niets anders dan de APK gedaan hebben dan dat ze zouden moeten doen (maar natuurlijk :clap: )
Uiteraard kon ik de auto wel langs brengen voor onderzoek (tegen betaling wel te verstaan)

Sinds 1,5 week slaat de auto spontaan af bij een stationair toerental, maakt niet uit of de auto koud of warm is. Het is gewoon Pats Boem uit. De auto stottert of hapert niet, in dat geval zoek ik het niet benzine gerelateerd van wat ik heb gelezen, maar ik kan het altijd fout hebben. Na het afslaan is het weer starten en door. (tot hij weer uitvalt)
Tot nu toe ook 2x gehad dat tijdens het starten het leek of ik een oude diesel met een lekke uitlaat had. Ik heb geen idee hoe ik het moet beschrijven, maar een soort van BRRRRRR en dan gaat hij weer uit. Start ik daarna nogmaals, dan loopt hij normaal.

Van het weekend een klein stukje gereden maar vrolijk werd ik er niet van.
Op tips van jullie om soms de stekkers even te checken ben ik dan ook onder de motorkap gedoken en heb alle stekker aangeduwd. Dit gaf na een paar keer starten stoppen een lege accu.
Deze aan de lader gehangen maar gaf geen kick meer.. Dus ga je denken, kapotte accu de oorzaak?
Zojuist er een nieuwe ingehangen en toch viel hij in stationair uit.
Doordat ik de motorkap en de deur open stonden kreeg ik meer mee van het geluid en het klonk allemaal rauw, niet mooi en rustig.

Van de hele waslijst van wat ik lees op het forum, denk aan:
Bobine
Bogies
Krukassensor
Nokkenassenor
Brandstoftoevoer
Gasklephuis (als ik het goed weet te omschrijven)

Wat loont om het eerst naar te kijken/te vervangen?
Ik snap dat dit gigantisch lastig is om te beantwoorden, maar wellicht geeft een combinatie van problemen jullie een idee.
Uiteraard, is het zelf te doen? Ben niet super handig, wel enorm gemotiveerd (nee nee, het is geen sollicitatie)

Oh misschien handig om te vermelden, ik las hier en daar wel positieve berichten over een OBD2 bluetooth module die via een app gegevens binnenhaalt. Voor een paar tientjes heb ik er eentje aangeschaft met de gedachte baat het niet, schaadt het niet.
Ik krijg keurig alle meters te zien die goed reageren als de motor loopt.. maar foutmeldingen krijg ik er niet uit. Misschien zijn ze er niet, misschien leest hij ze niet.

Zoals jullie begrijpen is mijn vertrouwen in de betreffende garage nul en breng ik hem daar ook niet meer langs. Mijn vertrouwen in garages is door de loop van jaren sowieso al heel slecht, maar keer op keer geef je het toch een kans.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik heb zo goed mogelijk de situatie geprobeerd te omschrijven.
Alvast dank voor het lezen.

Groeten,
Robert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Spontaan afslaan Grand Scenic 1.6 (2005)

Bericht door Renault47 »

je geeft aan dat je vertrouwen in garages in de loop der jaren al heel slecht is geworden, een mening die ik alleen maar kan bevestigen helaas. Vooral Renaultdealers -en ik heb met meerdere dealers ervaring in de ruim 50 jaar dat ik nu auto rijd- presteren over het algemeen ver onder de maat. Breng je je auto voor een Apk-keuring, dan krijg je een waslijst aan gebreken, of ze nu APK-gerelateerd zijn of niet. Koop je een gebruikte Renault en je betaalt €595 afleveringskosten, dan blijkt dat er weinig tot niets aan de auto is gedaan terwijl die wel degelijk aan (groot) onderhoud toe was. Jammer, het zijn fijne auto's, ik doe dus veel onderhoud zelf of laat het doen door mijn vaste universele garage. Ik kan het helaas niet mooier maken dan het is. Wat je problemen betreft: ik kan moeilijk van een afstand een diagnose stellen, maar zoek anders een goede universele garage; wellicht is het zo opgelost.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Spontaan afslaan Grand Scenic 1.6 (2005)

Bericht door mechanic »

Het merendeel van de klachten ontstaan 'na een bezoek aan de garage'. Men moet bij de apk nu eenmaal de motorkap openen en eea controleren,een vette vinger is zo gemaakt. Als ke het niet vertrouwd,blijf er dan in het vervolg bij staan,dan zie je precies hoe en wat.

Om op je probleem van afslaan on te haken,zou ik beginnen met het gasklephuis te demonteren en grondig te reinigen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
BR33Z3
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2019 19:51
Actief als: particulier

Re: Spontaan afslaan Grand Scenic 1.6 (2005)

Bericht door BR33Z3 »

Beide dank voor jullie reacties, ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben die problemen kent met het vertrouwen in de merk garages.

Ik snap volkomen dat het lastig om op afstand een analyse van mijn probleem te doen, maar ik ga proberen om gasklephuis te reinigen.

Mocht het probleem niet verholpen zijn start ik met de bobine en bougies, daar deze het makkelijkst te vervangen zijn (in mijn ogen). Ik heb hier al naar zitten kijken maar er zijn zoveel merken en zo ook de prijsklasses. Hebben jullie advies over welke goed/betrouwbaar zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Pieper de boer
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jul 2019 00:09
Actief als: particulier

Re: Spontaan afslaan Grand Scenic 1.6 (2005)

Bericht door Pieper de boer »

Hoi, BR33Z3 probeer Autodoc eens,redelijk goedkoop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht