Megane 3 - 1,5dci storingen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Dropjeslover
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2018 18:51
Actief als: particulier

Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door Dropjeslover »

Hoi allen,

Mijn Megane heeft momenteel 2 oranje en 1 rode lampjes branden op het dashbord :(
Het betreft een Renault Megane 3 bose uit 2012

De error codes van mijn OBD2 dongle en Torque zijn:

Code: Selecteer alles

Current Fault Log
------------------
P0380: Glow Plug/Heater Circuit "A"
P1484: [Ford] Variable Load Control Module Pin 1 Open

P1496: [Kia] EGR Stepper Motor Malfunction - Circuit 1 (1.8L).
           [Mazda] EGR Valve Motor Coil '1' Open or Shorted
           [Mitsubishi] Catalytic converter(high TEMP.)

Pending Fault Log
------------------
P0299: Unknown code - More information may be available on the web
P1485: [Kia] EGR Solenoid Valve Vacuum Open or Short.
           [Mazda] EGR Vacuum Solenoid Circuit
De EGR klep heb ik uitgebouwd en schoongemaakt.
De gloeistiften heb ik vervangen.
Codes heb ik enkele keren met succes gereset, maar blijven bij starten van de motor gelijk weer terug komen.

Ik heb hem naar een garage gebracht, laten uitlezen en wissen.
Deze waren uitgelezen door een professionele garage-scanner van Hella (volgens de print-out)
Met 11 foutcodes, waarvan het gros als opmerking "stroomkring functiestoring".
Op de luchtmassameter, gasklep podmeter, inlaatdruk sensor, aanzuigluchttemperatuur sensor, gloeiplugs...
Dit zijn wel alle stekkertjes die ik bij het uitbouwen van de EGR klep losgehad heb, maar aan de andere kan ook 100% zeker weten weer goed in elkaar geklikt heb (anders zou de motor ook niet starten).

Ik gok iets in de richting van een probleem met de vacuüm slangetjes, of elektrisch, in de bedrading ofzo.

Wie-o-wie kan me hier mee helpen?
En foto's met pijltjes waar wat zit zouden heel erg helpen (google heeft niet veel)...
Auto: Megane 3 Bose 2012
*vroem*vroem*vroem*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

iSonic
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 aug 2012 09:24
Actief als: particulier

Re: Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door iSonic »

Heb je een oplossing kunnen vinden? Mijn Megane 1.5 DCI uit 2012 heeft hetzelfde. Eerst foutmelding uitlaatgas druk sensor. Die is vervangen en de foutcode is blijvend weg. Nu P1484 en P1496. Tijdens rijden af en toe melding controleer regelaar, vooral bij koude motor. Egr klep schoon gemaakt maar foutcodes blijven terug komen....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Dropjeslover
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2018 18:51
Actief als: particulier

Re: Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door Dropjeslover »

Hoe heb je de uitlaatgassensor vervangen?
Deze kost €50 tot €110 bij auto-onderdelen24, en lijkt alleen beschikbaar te zijn met een stekker met ovalen 3-pin in 3-hoek opstelling. De stekker aan mijn kabelboom heeft ook 3 pinnen, maar recht... Een andere stekker om aan mn kabelboom te zetten kon ik niet vinden. Schijnbaar is de dealerprijs ook ~€150, dat is mij het risico van weer een onderdeel zelf kopen dat het probleem niet verhelpt of ronduit niet past niet waard.

Ik heb de problemen nog steeds.
De makkelijk bereikbare EGR-klep bovenop het blok heb ik vervangen (€150) maar geen verschil.
Het vervangen van de accu heeft wel de start-stop wat beter gemaakt lijkt het.

Opmerkelijk detail, afgelopen week toen het zo warm was... geen storingen voor meerdere dagen!

Ik heb voor over 1,5 week een afspraak staan bij de dealer. Dit voor de distributieriem, en de vacuumslangen achterop. Zelf kom je hier niet bij.


Overigens wel een dingetje...
Zolang als dat deze storingen er in staan, vind er ook geen roetfilter-regeneratie plaats.
Het roeftilter bestaat uit 2 "kamers". In de eerste kamer zitten een hele hoop gaatjes waarin het roet blijft hangen. Deze gaan naar verloop van tijd dicht zitten. Tijdens de regeneratie-cyclus wordt extra brandstof ingespoten waardoor de uitlaatdruk toeneemt en het roet aangestampt wordt naar de 2e kamer. Wordt het roet niet doorgedrukt, gaat je filter steeds voller zitten totdat het gewoon.. dicht zit. Een gerepareerde auto en regeneratie-cyclus gaat het dan niet meer weg krijgen. Een nieuw roetfilter dus...
Aan de andere kant, ik rij er nu al ruim 10k km mee en lijk nog geen issues te hebben. Geen storingen vorige week zullen misschien een regeneratie getriggerd hebben, en met warme motor geregeld flink doortrekken (ik moet dagelijks langs knooppunt Hooipolder) misschien het zelfde effect gehad hebben.
Auto: Megane 3 Bose 2012
*vroem*vroem*vroem*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

iSonic
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 aug 2012 09:24
Actief als: particulier

Re: Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door iSonic »

De vacuum slangen bedoel je de twee slangentjes die van het roetfilter naar de druk (verschil) sensor lopen? Deze heb ik bekeken (voor zover het kon) maar zagen en voelde goed. Ik heb de sensor (150 euro) + reparatie kabel setje (120 euro) bij de dealer gehaald. De fout codes voor deze sensor, en de melding STOP kans op motorschade, zijn nu weg. Echter gaat er nu meestal bij koude motor regelmatig een melding branden: controleer regelaar. Ik zie dan de codes P1484 en P1496 te voor schijnkomen en soms ook de code dat er iets mis is met de voor gloei relais.

Morgen de auto even op as steunen zetten. In de uitlaat zit ook nog een klep die vast kan zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

iSonic
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 aug 2012 09:24
Actief als: particulier

Re: Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door iSonic »

Ik heb de klep in de uitlaat schoongemaakt (ontvet), en vrij gemaakt. Tot nu toe geen foutmeldingen meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Dropjeslover
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2018 18:51
Actief als: particulier

Re: Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door Dropjeslover »

iSonic schreef:De vacuum slangen bedoel je de twee slangentjes die van het roetfilter naar de druk (verschil) sensor lopen? Deze heb ik bekeken (voor zover het kon) maar zagen en voelde goed. Ik heb de sensor (150 euro) + reparatie kabel setje (120 euro) bij de dealer gehaald. De fout codes voor deze sensor, en de melding STOP kans op motorschade, zijn nu weg. Echter gaat er nu meestal bij koude motor regelmatig een melding branden: controleer regelaar. Ik zie dan de codes P1484 en P1496 te voor schijnkomen en soms ook de code dat er iets mis is met de voor gloei relais.

Morgen de auto even op as steunen zetten. In de uitlaat zit ook nog een klep die vast kan zitten.

Ik ben vandaag bij de dealer langs gereden om het uit te laten lezen. volgende week staat ie op voor distributieriem en mijn storingen (12.000km later...)

Hun computer zegt ook meteen, die klep in de uitlaat (nr 9):
Afbeelding

Kosten voor de klep zijn €210, €30/st voor 2 pijpverbinder-klemmen en dan nog een uurtje (volgens mij is 30 minuten zat) werk. Totaal incl BTW: €430 :(

Klep kost op auto-onderdelen24 €150, maar volgens het plaatje zit er dan geen stuk uitlaatpijp bij. Dan moet je zelf gaan slijpen en lassen in je uitlaat. Dat zag ik niet zo zitten...
Auto: Megane 3 Bose 2012
*vroem*vroem*vroem*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

iSonic
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 aug 2012 09:24
Actief als: particulier

Re: Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door iSonic »

Is er bij jou echt een stuk pijp vervangen? Hier ook weer meldingen nu permanent. Ding is toch kapot blijkbaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Dropjeslover
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2018 18:51
Actief als: particulier

Re: Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door Dropjeslover »

Geen idee hoe het precies zit, maar zou je moeten zien als je onder de auto ligt. Hetgeen de monteur mij liet zien was een klep met daar aan beide kanten een stuk (deels ietsje gebogen) pijp vastgelast. Dit wordt ingebouwd met behulp van 2 pijpverbinder-klemmen.

Je kan ook even contact opnemen met een leverancier zoals auto-onderdelen24 over hoe het er precies uit ziet.

Bij mij zijn de storingen nu sinds de reparatie weg, al ruim 2 weken :)
Auto: Megane 3 Bose 2012
*vroem*vroem*vroem*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

iSonic
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 aug 2012 09:24
Actief als: particulier

Re: Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door iSonic »

Dropjeslover schreef:
iSonic schreef:De vacuum slangen bedoel je de twee slangentjes die van het roetfilter naar de druk (verschil) sensor lopen? Deze heb ik bekeken (voor zover het kon) maar zagen en voelde goed. Ik heb de sensor (150 euro) + reparatie kabel setje (120 euro) bij de dealer gehaald. De fout codes voor deze sensor, en de melding STOP kans op motorschade, zijn nu weg. Echter gaat er nu meestal bij koude motor regelmatig een melding branden: controleer regelaar. Ik zie dan de codes P1484 en P1496 te voor schijnkomen en soms ook de code dat er iets mis is met de voor gloei relais.

Morgen de auto even op as steunen zetten. In de uitlaat zit ook nog een klep die vast kan zitten.

Ik ben vandaag bij de dealer langs gereden om het uit te laten lezen. volgende week staat ie op voor distributieriem en mijn storingen (12.000km later...)

Hun computer zegt ook meteen, die klep in de uitlaat (nr 9):
Afbeelding

Kosten voor de klep zijn €210, €30/st voor 2 pijpverbinder-klemmen en dan nog een uurtje (volgens mij is 30 minuten zat) werk. Totaal incl BTW: €430 :(

Klep kost op auto-onderdelen24 €150, maar volgens het plaatje zit er dan geen stuk uitlaatpijp bij. Dan moet je zelf gaan slijpen en lassen in je uitlaat. Dat zag ik niet zo zitten...
nu ook langs de dealer geweest. Melding kwam steeds vaker terug. Zelfde klep alleen kost 523 euro om te vervangen!? 2 uur schatten ze nodig te hebben...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Dropjeslover
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2018 18:51
Actief als: particulier

Re: Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door Dropjeslover »

iSonic schreef:
Dropjeslover schreef:
iSonic schreef:De vacuum slangen bedoel je de twee slangentjes die van het roetfilter naar de druk (verschil) sensor lopen? Deze heb ik bekeken (voor zover het kon) maar zagen en voelde goed. Ik heb de sensor (150 euro) + reparatie kabel setje (120 euro) bij de dealer gehaald. De fout codes voor deze sensor, en de melding STOP kans op motorschade, zijn nu weg. Echter gaat er nu meestal bij koude motor regelmatig een melding branden: controleer regelaar. Ik zie dan de codes P1484 en P1496 te voor schijnkomen en soms ook de code dat er iets mis is met de voor gloei relais.

Morgen de auto even op as steunen zetten. In de uitlaat zit ook nog een klep die vast kan zitten.

Ik ben vandaag bij de dealer langs gereden om het uit te laten lezen. volgende week staat ie op voor distributieriem en mijn storingen (12.000km later...)

Hun computer zegt ook meteen, die klep in de uitlaat (nr 9):
Afbeelding

Kosten voor de klep zijn €210, €30/st voor 2 pijpverbinder-klemmen en dan nog een uurtje (volgens mij is 30 minuten zat) werk. Totaal incl BTW: €430 :(

Klep kost op auto-onderdelen24 €150, maar volgens het plaatje zit er dan geen stuk uitlaatpijp bij. Dan moet je zelf gaan slijpen en lassen in je uitlaat. Dat zag ik niet zo zitten...
nu ook langs de dealer geweest. Melding kwam steeds vaker terug. Zelfde klep alleen kost 523 euro om te vervangen!? 2 uur schatten ze nodig te hebben...
Dat is wel erg duur...

Hij stond een paar dagen geleden op de brug ivm een spijker in beide achterbanden ( :( ) en kon mooi even een fotootje maken:

Afbeelding

Dit lijkt me echt geen 2 uur te kosten...
De andere EGR klep zit bovenop je blok en kan je met 5 boutjes los halen verwijderen. Is ook maar 10 minuten werk. Iig bij mijn 2012 dCI110
Auto: Megane 3 Bose 2012
*vroem*vroem*vroem*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rachid32
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 dec 2019 07:44
Actief als: particulier

Re: Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door Rachid32 »

Waar zit die egr klep precies als ik vragen mag??
Heb 1.5dci 2012

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Dropjeslover
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2018 18:51
Actief als: particulier

Re: Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door Dropjeslover »

Rachid32 schreef:Waar zit die egr klep precies als ik vragen mag??
Heb 1.5dci 2012
Zoals je kan zien, deze zit in het uitlaattraject onder de auto. Grofweg onder de voorstoelen.


Overigens een update over de storingen, na 9 maanden storingvrij rijden heb ik weer een EGR gerelateerde storing. P1453, en enkel deze.

Symptomen zijn dat er weer "controleer inspuiting" op komt, de cruise control/speed limiter uitvalt en, dit is nieuw, ik geen vermogen meer heb. Natuurlijk gebeurde dit 1200km na een bezoek aan de dealer en 700km van huis in Duitsland :(
Stil gezet, gecheckt met mn OBD2 dongle (standaard in de auto), storing gelezen, verwijderd, kwam weer terug. Google er bij, EGR systeem. Besloten om maar door te rijden...

Plankgas in z'n 4 doet helemaal niks. Ik kan heuvel af, wind mee net de 140 aantikken op de Autobahn, maar heuvel op komt ie met moeite met ~95km/u boven..
Verbruik wil ook niet hoger komen dan 7l/100km, bij plankgas, of hij nu 1500rpm of 3000rpm draait, hij wil gewoon niet versnellen. Alsof de turbo uitgeschakeld wordt ofzo.
Auto stil zetten, uit, even wachten, weer starten en hij gaat weer ~10 minuten goed. Een keer kwam het weer goed tijdens het rijden.
Klinkt/voelt als een sensor of vacuumslangetje waardoor de computer in storing schiet. Maandag maar eens contact opnemen met de dealer. Bleek de vorige keer toch de meest snelle en gerichte oplossing...
Auto: Megane 3 Bose 2012
*vroem*vroem*vroem*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Dropjeslover
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2018 18:51
Actief als: particulier

Re: Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door Dropjeslover »

Oh, helemaal vergeten de reparatie van de laatste storing te melden.
Het was een druksensortje op een heel lullige plek achter op het blok. Die vervangen en alles weer goed.

Het was een verkeerde druk van het uitlaat en inlaat (maar niet de sensor bovenop het EGR systeem), waardoor de motor in een noodloop ging met gereduceerde turbodruk...
Auto: Megane 3 Bose 2012
*vroem*vroem*vroem*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door Kata »

Bedankt voor je posting Dropjeslover. Altijd een leuke referentie voor als er in de toekomst iemand op hetzelfde probleem stuit. :thumb:
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Dropjeslover
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2018 18:51
Actief als: particulier

Re: Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door Dropjeslover »

Allicht, ik heb er ook niks aan als anderen alleen maar hun problemen hier neerzetten en (externe) oplossingen niet melden :)

Overigens wel een waarschuwing bij dit soort storingen. Als er storingen zijn die invloed hebben op het EGR systeem, dan wordt de regeneratie-cyclus niet meer gedaan. Daar kan je wel een paar 1000km mee rijden, maar geen 10.000den.
Ik ben telkens door de dealer snel en goed geholpen, mede omdat uitblijven van de regeneratiecyclus tot een verstopt en dus nieuw, duur, roetfilter kan leiden
Niet goedkoop, met een werkplaatstarief van €120 incl btw, maar wel van het probleem af.
Door rijden, kwakkelen, zelf dingen vervangen die het toch niet blijken te zijn / niet goed weten wat je moet vervangen is ook niet goedkoop.
Auto: Megane 3 Bose 2012
*vroem*vroem*vroem*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Elpaso
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mei 2014 18:02
Actief als: particulier

Re: Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door Elpaso »

Even een oud forum kicken.
Ik heb een megane 3 dci 1.5 2012.
Foutmelding p1485 via OBD en foutmelding in scherm.
Via de sloop een 100k km zgan uitlaatklep geplaatst. Foutmelding komt telkens terug na resetten.
Als ik de elec motor losmaak van de klep blijft de foutmelding weg. De klep loopt heel soepel.

Kan er een andere reden zijn waarom de motor in de klep en Foutmelding blijft geven en eruit niet? Ik heb ook wat gelezen over dat de motor en de klep niet uitgelijnd zijn op elkaar en dat er 3 extra ringen tussen moeten bij monteren??

Iemand ervaring of tips. Wordt er helemaal #$%^&*%$ van :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Dropjeslover
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2018 18:51
Actief als: particulier

Re: Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door Dropjeslover »

Onnodige citaten verwijderd.

Als u reageert direct op het voorgaande bericht, kunt u hieronder, bij "Snelle reactie" uw bericht schrijven.
Of de knop "Plaats reactie" gebruiken.
Moderator
Ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk, maar heb ondertussen wel geleerd om wanneer je het zelf niet op korte termijn gerepareerd kan krijgen, op naar de dealer. De kosten zijn lager dan risico op je roetfilter vervangen...

Bij mij kostte de klep toen iets van €250 en 1,5u werkplaats, dacht ik.
Auto: Megane 3 Bose 2012
*vroem*vroem*vroem*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Megane 3 - 1,5dci storingen

Bericht door mechanic »

Toen dit model net uitkwam was hier een software aanpassing/herprogrammering voor ivm een nieuwe klep.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht