Crucje schreef:Ik begrijp dat het dus mogelijk is om de gefacelifte achterlichten van de 2006 model Scenic op een eerdere (2005) model te zetten? Maar als dat kan wat wordt er bedoeld met weerstanden? Heeft iemand hier ervaring mee?
Nog een ander vraagje... Horen bij beide links- zowel rechts-achter een mistlamp te branden wanneer deze zijn ingeschakeld? Ik dacht zelf van wel. Mijn schoonouders hadden een Scenic uit 2004 waar beide werkte, maar toen ik mijn Grande Scenic kochten werkte beiden niet. De vorige eigenaar heeft de auto toen voor ik hem op heb gehaald laten nakijken. Alleen de linker mistlamp doet het. Hij is sindsdien ook 2x weer voor een APK geweest en ook daar werd er niets over gezegd.
LED lichten verbruiken minder stroom, de computer (ECU) meet de stroom die door de lampen gaat en als die niet hoog genoeg is, geeft hij aan dat er een lampje kapot is. Een parallelweerstand neemt de nodige stroom om dit te vermijden.
Bij een voertuig is 1 mistachterlicht, 1 achteruitrijlicht en 2 stoplichten verplicht. Meer kan, maar moet niet. Vele fabrikanten monteren slechts 1 lamp in de mistlichten om stroom en produktiekosten te sparen, vaak is het voldoende om de andere ook een lamp te geven om er dan 2 te hebben. Soms is er aan 1 kant mistlicht en aan de andere kant achteruitrijlicht of geen kabel aangesloten, dan wordt het een beetje ingewikkelder.