Inrijden en verbruik

Plaats reactie

Topic author
WvdW
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 nov 2019 18:17
Actief als: particulier
Locatie: Oost-Souburg

Inrijden en verbruik

Bericht door WvdW »

De eerste 300 km staan inmiddels op de teller. Ca. 150 km op de snelweg, rest binnen de bebouwde kom. Huidig verbruik is 1 op 12,5..... :shock:

Ik kan me voorstellen dat eea nog moet worden ingereden en dat daardoor het verbruik wat aan de hoge kant is. De vrieskou in de ochtend zal ook een duit in het zakje doen.

Kortom, wat is bij jullie met dit weer het verbruik ongeveer? Ook tips over het inrijden van een 90Tce zijn welkom.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Inrijden en verbruik

Bericht door Axel57 »

Goedemorgen,

Alles ligt inderdaad aan wat je met je Captur doet.

Wij rijden voornamelijk op Walcheren en met de Phase 1 reden we ook vaak korte stukjes om de kinderen naar school te brengen dat is nu niet meer maar dat lijkt voor het verbruik niet zoveel uit te maken. Wij rijden eigenlijk altijd in de eco stand.

Wij zitten op 1 op 14.5 gemiddeld. Dat is berekend aan de pomp.

We hebben met de Phase 1 55000km gereden en nu met de Phase 2 staat de teller na 2 jaar op 26500km.

ps je tankt natuurlijk tegenwoordig E10 neem ik aan dat verhoogt het verbruik ook iets.


gr
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
WvdW
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 nov 2019 18:17
Actief als: particulier
Locatie: Oost-Souburg

Re: Inrijden en verbruik

Bericht door WvdW »

Ik wissel nog wel eens af met vpower, mits de prijs niet té extreem is.
En qua inrijden, moet je met hedendaagse techniek nog echt ergens rekening houden? Ik snap dat de 5000 rpm opzoeken niet handig is. Maar verder is er bij aflevering niks specifieks daarover verteld en ik vergat dat te vragen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Inrijden en verbruik

Bericht door Axel57 »

Staat wel iets over in het boekje.

Rijd de eerste 1000km niet sneller dan 130 km/uur in de hoogste versnelling en laat de motor met niet meer dan 3 000 tot 3 500 tr/min draaien.

Pas na ongeveer 3000km zult u over het volle vermogen van de motor kunnen beschikken.

Heb ook wel eens een aantal keer Shell getankt maar merkte en zag geen verschil in verbruik (was slogan dat je de meerprijs in extra km kon rijden). Toevallig zaterdag met een medewerker van Total staan praten en die vertelde dat het prijsverschil ruimschoots goed gemaakt wordt door het verbruik zeker nu met E10. De discussie ging eigenlijk over de marketing van de middelste pompen die hadden alleen Premium brandstoffen en de buitenste hadden ook de euro 95 E10. Het viel mij namelijk op dat veel mensen de middelste pomp kiezen om te tanken zonder te kijken wat ze nu eigenlijk tanken. Hij had daar aan de kassa ook wel een mopperende klanten overgehad.

PS Ik denk daar zelf anders over, tank gewoon Tinq of Agri en als ik in Belgie kom gooi ik hem daar zo vol mogelijk.

Zal niet zeggen dat ons gemiddelde 1 op 14,5 nu zo zuinig is maar met de vele korte stukjes zal het wel redelijk zijn.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
WvdW
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 nov 2019 18:17
Actief als: particulier
Locatie: Oost-Souburg

Re: Inrijden en verbruik

Bericht door WvdW »

Vandaag na 471,1 km getankt. 37,29 liter E10. Verbruik dus 1 op 12,6 ....... en ik rijd al als een oud wij...... afijn, je snapt m wel. Toch echt 2x op en neer naar Bergen op Zoom gereden vanaf Vlissingen, 110/120 op de teller. Verder wel veel korte stukjes. Weer zal ook wel invloed hebben. Maar die 14,5 is nog vér, heel ver weg.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Inrijden en verbruik

Bericht door Axel57 »

Komt vast wel goed, ik rijd ook als een slak....mijn vrouw wil graag als eerste bij het verkeerslicht weg zijn. Geloof me dat lukt er ook meestal, zelfs in de eco stand.....zal het verbruik vast geen goed doen.

Heb ook mensen gezien die zeggen 1 op 17 of zelfs 18 te halen maar dat lukt mij ook niet,ben vorige week savonds laat uit Knokke terug gekomen (daar gelijk getankt) en overal waar kon en mocht niet harder dan 80km en voor een rotonde al 400meter cruise eraf. Toen stond ie thuis wel op 1 op 20 :dance:. Maar dan moet je erg je best doen en dat soort rijgedrag is overdag levensgevaarlijk.

Vanaf 80 en zeker vanaf 100km gaat het verbruik bij alle auto's hard omhoog. Moet je als je savonds laat rijd het maar eens proberen om met 100 of op gepaste afstand achter een vrachtwagen blijven rijden met een gangetje van 90 per uur. Zal best schelen.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Inrijden en verbruik

Bericht door nikk »

Mik er enkel E5 in zou ik zeggen. Zal waarschijnlijk onder de streep niet goedkoper uitpakken qua brandstof kosten / km maar wellicht wel minder technische problemen op termijn.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Inrijden en verbruik

Bericht door Axel57 »

In Frankrijk heb je die E10 al jaren dus mag je er toch van uit gaan dat de motor daar tegen kan.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Inrijden en verbruik

Bericht door nikk »

Zou kunnen maar nu E10 in NL de standaard benzine is geworden beginnen de problemen wel de kop op te steken. Ook hier op het forum al over te lezen.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Inrijden en verbruik

Bericht door nikk »

A110 schreef:Wij hebben ook al diversen klachten over de E10 brandstof in de werkplaats binnen gekregen.

De meeste problemen zijn inderdaad slecht starten, diversen onverklaarbare storingen en een hoger brandstofverbruik.

Helaas kunnen wij als monteur hier niks aan doen. Ons advies is ook minimaal E5 te gaan tanken. En wij hebben de mogelijkheid om er een toevoeging bij de tank te doen wat een soort van beschermingslaag vormt op de gevoelige brandstofonderdelen. Dit spul zorgt voor een bescherming van ongeveer een half jaar of 5000 km.

Maar het is inderdaad de veroudering van de E10 brandstof wat voor problemen zorgt. Het is maar ongeveer 20 dagen houdbaar voordat de veroudering toe gaat nemen. Daarbij komt dat de ethanol die erin zit water/vocht aantrekt en hier zitten we zeker niet op te wachten in een brandstofsysteem.

puntje bij paaltje het is maar weer door onze strot geduwd door de overheid/Brussel maar ze hebben niet gekeken wat de praktijk gevolgen zijn.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
WvdW
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 nov 2019 18:17
Actief als: particulier
Locatie: Oost-Souburg

Re: Inrijden en verbruik

Bericht door WvdW »

Zal deze E10 tank nog s braaf oprijden en monitoren. Daarna een keer V power erin. Ben benieuwd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Inrijden en verbruik

Bericht door nikk »

Ik volg het met interesse. Voor mij in ieder geval geen E10 in mijn Megane I. Bij de CC van de vrouw en de Espace kijk ik het even aan.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Inrijden en verbruik

Bericht door nikk »

"De energie-inhoud van bio-ethanol ligt net wat lager en de motor heeft er daardoor dan ook net wat meer van nodig. Het gaat om een verschil van tussen de twee en vijf procent. Een Australisch onderzoek toonde ooit een gemiddeld meerverbruik van 2,8% aan; het gerenommeerde Duitse tijdschrift Auto, Motor und Sport sprak van cijfers rond de twee procent. De hoogte van dat percentage is overigens ook afhankelijk van de conditie van de motor en de rijstijl en –omstandigheden"
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1443
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Inrijden en verbruik

Bericht door larsdijkstra 16v »

Als je kunt zou ik altijd lekker 98 tanken, vind de motor fijn
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Inrijden en verbruik

Bericht door Axel57 »

Nou de onze krijgt gewoon E10 van de Tinq. Ik blijf erbij dat de autofabrikanten dit weten en er zo hun maatregelen tegen hebben genomen.

Maar misschien beter eens in de 6 maanden eens premium of 98 tanken. Lijkt me sterk dat je dat in je verbruik gelijk gaat zien maar als iemand het bewijs heeft ben ik om.

Vroeger.....toen je alleen nog euro 95 kon tanken in Nederland en je op vakantie ging, bij Zelzate(B) tank helemaal vullen met E10 en dan ook weer in Frankrijk 1 a 2x vol met E10 bij grote Supermarkten en op de terugreis in Zelzate weer aftanken met E10.
Dan zag ik nooit een verschil in verbruik en dan reed ik nog met dakkoffer en heel de familie met bagage, oke op vakantie rijden wij minder korte stadstukjes. Maar met de E10 zou je dan een hogerverbruik verwachten.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
WvdW
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 nov 2019 18:17
Actief als: particulier
Locatie: Oost-Souburg

Re: Inrijden en verbruik

Bericht door WvdW »

Update: kom nog altijd nauwelijks boven de 1/13 uit.... ook als ik langere stukken rijd. Hoe de gemiddelde Captur 0.9 rijder aan 1/14,5 komt is mij nog een raadsel. 110 op de snelweg rijd ik, max.
Staat nu ca 2700 op de teller.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Inrijden en verbruik

Bericht door Axel57 »

Er zijn er ook die 1 op 16 zeggen te halen..... :lol:

Nu heb ik de laatste 2 tankbeurten in feb ook maar ruim 13.8 gemiddeld gehaald zal wel door de wind gekomen zijn maar we hebben de Captur nu 2.5 jaar en het gemiddelde is 14,52.

Ook ik doe (maar) 114 op de snelweg.

Volgens mij is de motor ook pas vanaf ca 5000km ingelopen en anders een keer bij Dijkwel aan de stekker (software update?).
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht