Niet kunnen starten. Stuurkolom vergrendeld, maar wel sturen

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
jcblom
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2012 09:12
Actief als: particulier

Niet kunnen starten. Stuurkolom vergrendeld, maar wel sturen

Bericht door jcblom »

Hallo allemaal,

Sinds vanmorgen heb ik het volgende probleem met mijn Renault Scenic (2004).

Wanneer ik mijn auto probeer te starten, is dit niet mogelijk. Er verschijnt een melding in het display "Stuurkolom vergrendeld".
Nadat ik nogmaals op de contact knop heb gedrukt, verschijnt weer de melding "Stuurkolom vrij". Starten; ho maar!
Ik kan wel de parkeerrem eraf halen en het stuur volledig rond draaien. Dit weet ik, omdat ik mijn auto de garage in heb moeten duwen.

Voor de volledigheid van het verhaal, moet ik erbij vermelden dat ik enkele maanden geleden ook een probleem had met regenwater in mijn auto via de paravaanbak. De afvoertjes zaten dicht en de stekker onder mijn bestuurdersstoel lag in het water. Mijn ramen gingen spontaan open en weer dicht. Bij de Renault garage hebben ze de kabel hoger vastgebonden, zodat deze niet meer in het water lag. Probleem met de spontane ramen verholpen, maar een week of 3 geleden verscheen steeds de melding in mijn display "Parkeerrem defect".
Hier is niets mee aan de hand. Wanneer ik het contact uitzet, hoor ik de parkeerrem aantrekken. Na het starten van de auto gaat de parkeerrem er automatisch af bij het wegrijden en tevens wanneer ik dit handmatig doe. Toch blijft de melding staan. De meldingen heb ik al eens laten verwijderen uit het geheugen, maar dit komt gewoon terug.

Nu is mijn vraag of de problemen die ik ondervind allen te maken kunnen hebben met die (geoxideerde) stekker aansluiting onder de bestuurdersstoel? Zitten zowel parkeerrem als stuurkolom op dit zelfde circuit?

Ik hoop dat iemand mijn verder kan helpen.

Met vriendelijke groet,

John Blom

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Niet kunnen starten. Stuurkolom vergrendeld, maar wel st

Bericht door mechanic »

Heel veel dingen gaan via die stekker, omhoog binden is natuurlijk absoluut niet de oplossing, doorsolderen en kabels vernieuwen waar nodig is dat wel. Begin hier mee.
Het kan goed zijn dat je stuurkolom inwendig defect is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jcblom
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2012 09:12
Actief als: particulier

Re: Niet kunnen starten. Stuurkolom vergrendeld, maar wel st

Bericht door jcblom »

Stekker helemaal nagelopen en met contactspray behandeld. Helaas is hiermee het probleem niet verholpen.
De auto toch maar naar de garage gebracht en inderdaad een defect in de stuurkolom. Deze moet vervangen worden. Helaas kost dit dan gelijk weer eens € 555,-- :cry2:

Melding m.b.t. de parkeerrem komt toch door de stekker onder de bestuurdersstoel volgens de garage. Om die melding weg te krijgen, dien ik de draadjes door te solderen. Fijn klusje voor de boeg dus. Als dat maar goed gaat. :pray:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Niet kunnen starten. Stuurkolom vergrendeld, maar wel st

Bericht door mechanic »

Je kunt kiezen voor een gebruikte kolom, weet niet of het dan goedkoper uitpakt. Heb dit wel eerder gedaan maar heb dan wel tot 3x toe een andere moeten bestellen omdat het de verkeerde was. Het is ook best veel werk, dus 550e is best acceptabel.
Het doorsolderen van de bedrading is een heel karwei, het zijn namelijk enorm veel draden daar. Neem dus ook alleen degene waarvan je ziet dat ze zijn aangestast, en doe deze ook draad voor draad, anders ben je de 'draad' snel kwijt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Niet kunnen starten. Stuurkolom vergrendeld, maar wel st

Bericht door demi »

door mechanic » Wo Jan 18, 2012 5:46 pm

Je kunt kiezen voor een gebruikte kolom, weet niet of het dan goedkoper uitpakt.
Sorry, maar ik ga er even vanuit dat het dus om het automatische stuurslot gaat wat zich dus niet ontgrendeld.
Een gebruikte van de autodemontage gaat en zal niet werken omdat deze VIN nr zijn aangeleerd.
Laatst gewijzigd door RichTrip op 19 jan 2012 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Qoute aangepast

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Niet kunnen starten. Stuurkolom vergrendeld, maar wel st

Bericht door mechanic »

Hij zegt dat het stuur ronddraaien mogelijk is dus de kolom wordt ontgendeld. Het defect zit hem in de electronische stuurkolom, die kun je gebruikt monteren en inlezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DriesBen
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 feb 2020 22:44
Actief als: particulier

Re: Niet kunnen starten. Stuurkolom vergrendeld, maar wel sturen

Bericht door DriesBen »

Ik heb een soortgelijke probleem. Keycard in geeft aan stuurkolom vergrendeld. Druk op start krijg melding keycard verwijderen. Verwijder ik de keycard verschijnt melding stuurkolom vrij?????? Is het normaal de automaat versnelling niet verplaats kan worden als de motor uit. Ookal druk ik de rem in komt geen beweging is dit normaal???? Dank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht