remschijven achter vervangen?

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
hal
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 01 aug 2023 20:12

remschijven achter vervangen?

Bericht door hal »

Hallo,

Mijn Renault dealer geeft aan, dat de remschijven en blokken zowel voor als achter vervangen moeten worden.
Dit had ip geen haast en zou over 1 jaar bij de volgende beurt kunnen plaatsvinden.
Ik heb hier zo mijn twijfels over.
Remschijven voor kan ik wel inkomen, maar achter zijn de schiven toch nauwelijks aan slijtage onderhevig.??
Graag jullie mening hierover. Wordt ik onnodig op kosten gejaagd?
Hoe kunnen ze dat al aangeven, dat de schijven over 1 jaar vervangen moeten worden.

gegevens
Renault Scenic megane
bj 2000
154000 km

alvast bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

martmarbus
lid
lid
Laatste bezoek: 24 aug 2020 11:55
Actief als: particulier
Contacteer:

Bericht door martmarbus »

Voorremschijven zijn na ongeveer 150.000 km aan hun minimale dikte en is vervanging noodzakelijk.
Maar achter lijkt me ook onwaarschijnlijk, of je moet een vast gelopen rem hebben gehad of vaak met aangetrokken handrem zijn weggereden.
Remblokken kan wel.
Maar die slijten niet zo snel als voor.
Wat wel kan, is dat er overmatig roestvorming is.

Mart

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 20 jun 2025 17:58
Actief als: particulier

Bericht door mechanic »

Bij veel lease wagens zijn de remschijven bij 80.000km voor al versleten, dus een ruwe schatting mee geven is niet even makkelijk.
Remschijven achter zijn net zo goed onderhevig aan slijtage. Vaak zijn ze 9.5mm, en bij 9mm zitten ze aan de min maat. Wat ook vaak voorkomt is dat er een roestlaag ontstaat, die op termijn de remwerking negatief beinvloed, en apk afkeur kan zijn. Als je dealer nu constateerd dat de blokken nog stel 10.000km mee kunnen, en je remschijven nu al aan de minimale maat zitten, is het dus logisch dat die als je blokken versleten zijn mee vervangen moeten worden.
Het is altijd je eigen keuze om ze eventueel te laten zitten, en alleen de blokken te vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut