Problemen met verstuivers van DCI 1.5

Plaats reactie

Topic author
Droopie007
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jul 2020 14:01
Actief als: particulier

Problemen met verstuivers van DCI 1.5

Bericht door Droopie007 »

Goeiedag,

Mijn Mégane begon twee dagen geleden op de autostrade plotseling te stotteren, ik vond nog net een afrit en ben dan aan de kant gaan staan. Wanneer het motortoerental onder de 2000 toeren bleef hield het stotteren aan, boven dit toerental was het enigszins normaal. Wegenwacht erbij, na uitlezen bleek van de vierde cylinder de verstuiver niet te werken. Stekker nagekeken, alles zuiver gemaakt, toen liep de auto weer voor +/- 10 kilometer. Waardoor afslepen volgde naar een erkende Renault garage.

Daar vond men de foutcode, deze werd opnieuw uitgelezen en gereset en het probleem deed zich niet meer voor. Echter was de oorzaak van de panne niet gevonden, dus dat probleem is er nog steeds. Auto heeft 140000 kilometers is prima onderhouden bij originele Renault dealer met uitstekende repuatatie dus daar zoeken we het niet.

Ik wil met deze auto nu niet meer rijden, want zolang de oorzaak niet is gevonden betrouw ik het niet meer. Verstuivers zijn individueel getest, die zijn goed, het ziet hem dus ergens in de bedrading of aansturing of???

Ben me ervan bewust dat dergelijke fout zeer moeilijk op te sporen is, toch rijd ik niet meer met de auto, zolang dit probleem in de auto blijft. Veel te gevaarlijk, vooral op autowegen. Volgens de man van de wegenhulp zijn er heel wat merken die dit probleem hebben, electronische problemen zijn zeer vaak de oorzaak van panne, meldde hij. Was trouwens iemand van ADAC, hij noemde ook enkele Duitse merken, wat me toch wel verwonderde.

Iemand een idee, hints of ervaringen met dergelijk probleem?

M V G

Eugène.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Problemen met verstuivers van DCI 1.5

Bericht door A110 »

Ga maar van een verstuiver uit.

In deze type motoren zitten piëzo verstuivers, deze zijn zeer storingsgevoelig en (mag het eigenlijk niet zeggen) na +/- 100.000 km versleten. En dan niet op het mechanise gedeelte maar echt op het elektronische gedeelte inwendig.
Dit gebeurt veel. Eerst af en toe maar daarna zal hij continu niet meer goed gaan werken en blijft dan storing geven.
En het advies is om ze gelijk alle 4 te laten vervangen, ze hebben eigenlijk dezelfde levensduur.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Droopie007
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jul 2020 14:01
Actief als: particulier

Re: Problemen met verstuivers van DCI 1.5

Bericht door Droopie007 »

Goeiedag.

Alle verstuivers vervangen betekent een kost van meer dan 2500 €. Echter als ik daarmee nog +/- 100000 kilometers kan rijden dan zou ik het nog overwegen. Zijn deze verstuivers dan zo slecht? En waarom signaleert de Renault garage in Duitsland me dat dan niet? Zij zeggen dat het probleem hoogstwaarschijnlijk in de bedrading zit, of slechte stekker verbindingen, zaken die moeilijk op te sporen zijn?

Welk merk van verstuivers is dit dan, iets Chinees? Ik begrijp ook wel dat deze onderdelen veel bewegingen maken en dat constructeurs onderhevig zijn aan steeds strenger wordende normen voor milieu.

Volgens de man van Adac die ons trachtte te helpen zijn er inderdaad veel problemen, ook bij Duitse automerken, wat moeten wij dan nog kopen om hogere betrouwbaarheid te kunnen hebben, Japanners?

Enfin, ik hoor graag de meningen en de ervaringen van mede forumleden; alvast bedankt.

M V G

Eugène

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16028
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Problemen met verstuivers van DCI 1.5

Bericht door mechanic »

Een piëzo verstuiver zit in vele merken, en is zoals gezegd een slijtage deel.
Bij de dealer gaan deze vaak een keer over de kop in prijs, wellicht bij een diesel specialist goedkoper.

In principe kun je met 4x nieuwe weer een hele poos rijden natuurlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Problemen met verstuivers van DCI 1.5

Bericht door A110 »

Piëzo verstuivers, ook wel genoemd de derde common-rail generatie, maken gebruik van de verlenging van het pïezo-element, dat in lengte toeneemt als er een electrische spanning op wordt gezet. Door het toepassen van de juiste electrische aansturing en mechanische versterking wordt het openen en sluiten van de naald geregeld.

Het brandstofsysteem van de derde common-railgeneratie is grotendeels hetzelfde als dat van de tweede generatie. De maximale injectiedruk blijft 1600 bar. De belangrijkste innovatie van de derde common-railgeneratie is de piëzolijnverstuiver. In dit geval is het regel element in de verstuiver geïntegreerd. Met dit concept kunnen de voordelen van de piëzotechniek ten volle worden benut. Zo is er veel minder wrijving inwendig in de verstuiver. De verstuivernaald reageert onmiddellijk op de bekrachtiging van het piëzo-element, de schakelsnelheid is hoger en daardoor volgen de injecties elkaar sneller op.

Omdat er minder mechanische componenten zijn, kon de bewegende massa worden teruggebracht van zestien naar vier gram. Dit maakt de nieuwe verstuivers, met schakeltijden van minder dan 0,1 milliseconde, dubbel zo snel als hun tegenhangers met magneetventiel. Het resultaat is een flexibele regeling van de verbranding met de mogelijkheid om een groot aantal injecties per cyclus door te voeren. Bovendien werd de hoeveelheid retourbrandstof gehalveerd, zodat de hogedrukpomp minder hoeft te draaien en het systeem een hoger algemeen rendement bereikt.

Voordelen van de piëzo verstuiver liggen in het feit dat een nog nauwkeuriger aansturing, hogere naald snelheid en daarmee een beter te controleren inspuittijd wordt verkregen.

Nadeel hiervan is dat een piëzo element slijt elke keer dat deze bekrachtig word. Tot deze op een gegeven moment niet meer zijn werk kan doen. Dus niet meer zo bekrachtigd word dat de naald open gaat.

Inmiddels zijn de fabrikanten hiervan teruggekomen en hebben we weer magneetventiel verstuivers net zoals in de 2e generatie dieseltechniek. Ze hebben deze magneetventiel verstuivers weer doorontwikkeld en nu zijn deze verstuivers weer zo opnieuw ontworpen dat ze ook meerdere injecties per cyclus kunnen geven en net zo snel zijn als de piëzo verstuivers.

Maar €2500,- vind ik echt wel een erg fors bedrag voor 4 verstuivers.
Wij hebben al diversen Megane's voorzien van nieuwe verstuivers en onze klanten zijn rond de €1500,- kwijt en dit is incl montage en BTW.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Droopie007
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jul 2020 14:01
Actief als: particulier

Re: Problemen met verstuivers van DCI 1.5

Bericht door Droopie007 »

Ik wil hier graag op terugkomen, misschien kan het anderen in de toekomst verderhelpen.

De pech deed zich namelijk voor in Duitsland, de auto is uiteindelijk terug naar België gerepatrieerd en daar was ik uiteindelijk niet kwaad voor. Het heeft een dikke week geduurd vooraleer hij bij onze dealer werd afgeleverd.

Auto werd daar terug uitgelezen, bleek inderdaad een fout op de 4° verstuiver te zitten. De dealer kwam eigenlijk vrij snel uit op een fout in de stekkeraansluiting van de 4° cylinder, de man van ADAC had dit eigenlijk wel naar de ... geholpen. Eigenlijk spijtig dit te moeten vaststellen, als je ziet wat er allemaal had vermeden kunnen worden, indien de herstelling initieel was uitgevoerd geweest.

Verstuivers werden voor alle zekerheid nagekeken, hier was geen probleem te vinden.

Blijkbaar zijn de stekkerverbindingen, wel vaker een probleem, ook bij andere merken.

M V G

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark93
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 117
Lid geworden op: 20 sep 2020 18:29
Actief als: particulier

Re: Problemen met verstuivers van DCI 1.5

Bericht door mark93 »

Problemen met de stekkers van de verstuivers komen vooral bij de trafic voor.
Maar de megane heeft zo op het oog de zelfde stekkers.... dus ja het verbaasd mij niet dat het ook bij de megane voor kan komen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Droopie007
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jul 2020 14:01
Actief als: particulier

Re: Problemen met verstuivers van DCI 1.5

Bericht door Droopie007 »

Het probleem van de schokkende motor heeft zich na enkele maanden weer voorgedaan onderweg naar de vakantie bestemming.

Deze keer is het fenomeen wel weggegaan, maar het vertrouwen in de auto was grotendeels geschonden. Je kan met elke auto wel eens pech hebben, maar telkens, tijdens je vakantie stoten op problemen, is minder leuk. Uiteindelijk zijn we zonder grote problemen thuis gekomen, hebben nog enkele maanden zonder problemen met de auto heel wat kilometers gemaakt, vooral op middellange afstanden. Maar toch weer telkens met het idee dat het kon mis gaan.

In de garage konden ze enkel vaststellen dat de verstuivers okay waren en dat een zeer groot vermoeden van probleem ging naar de hogedrukpomp op de motor, omdat er ook ondertussen nog af en toe het probleem opdook als een motor die pas na enkele seconden stilvalt, wanneer je hem stillegt.

Dus dat probleem van die hogedrukpomp daar kon ik met mijn technische kennis wel inkomen. Samen met nog andere dingen die binnenkort zouden moeten vervangen worden, heb ik ervoor gekozen om de auto te verkopen. Met enorm veel spijt, want ik reed er dolgraag mee en had dat nog enkele jaren willen verder doen.

Omdat wij nog heel wat vakanties met de auto zullen gaan doen en daarbij ook gans Scandinavië willen gaan verkennen ook. En wij dus een betrouwbaardere auto wensten.

Ik wou wel eens Volvo rijden, alhoewel ik in Renault nog wel vertrouwen had, ik hoor wel eens verhalen van vrienden die Duitse auto's rijden en dat is ook niet altijd rozengeur en maneschijn. Een lang verhaal kort, ik ben op een nieuwe Talisman Grandtour gestoten, bij mijn gebruikelijke dealer.

Een prachtwagen om te rijden, Frans comfort een dieselmotor, tweeliter met 160PK, eigenlijk voldoende, de auto rijdt vlot en soepel.

Ik heb het nog niet zo begrepen op al dat elektrisch autorijden, misschien is een mild hybride momenteel wel wat, maar ik heb gekozen voor een moderne dieselmotor, gezien ook de lange afstanden die ik altijd afleg. Ik hoop dat ik opnieuw hiermee vele jaren met meer vertrouwen zal kunnen rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MadBull
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 239
Lid geworden op: 23 dec 2015 09:24
Actief als: particulier

Re: Problemen met verstuivers van DCI 1.5

Bericht door MadBull »

Gefeliciteerd met je nieuwe auto. Prachtig zo'n Talisman! Foto's van je nieuwe aanwinst zijn meer
dan welkom ;-)
Renault Megane III Grandtour 1.5 DCI (2014)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • problemen met kaartje
    door mieke62 » » in R-Link
    1 Reacties
    512 Weergaves
    Laatste bericht door DJG269
  • Laadpaal problemen
    door DigiDigiSupport » » in Algemeen Z.E.
    4 Reacties
    994 Weergaves
    Laatste bericht door DigiDigiSupport
  • problemen na update
    door MVK_76 » » in R-Link 2
    0 Reacties
    621 Weergaves
    Laatste bericht door MVK_76
  • Laad problemen zoe met ccs
    door d.klijn85 » » in Technische vragen Zoe
    5 Reacties
    184 Weergaves
    Laatste bericht door d.klijn85
  • Problemen met parkeersensoren i.c.m fietsendrager
    door koidokter » » in Algemeen Captur
    0 Reacties
    309 Weergaves
    Laatste bericht door koidokter
  • Problemen met bluetooth verbinding
    door FMutlu » » in Austral
    4 Reacties
    1297 Weergaves
    Laatste bericht door kosz
  • problemen handsfree bellen
    door linneke » » in R-Link
    1 Reacties
    331 Weergaves
    Laatste bericht door groen_duiven