Wel werkend start stop systeem

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Grad
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 177
Lid geworden op: 31 jan 2016 00:31
Actief als: particulier
Locatie: Born lb

Wel werkend start stop systeem

Bericht door Grad »

Om te beginnen wil ik zeggen dat ik na ca 2000 km zeer tevreden ben met mijn nieuwe captur.
Ik weet niet of ik zo blij ben met het wel werkend start stop systeem.
In mijn tce 90 werkte het systeem ook altijd maar had ik er geen last van omdat ik de auto in de versnelling liet staan bij ingetrapte koppeling.
Maar nu in de automaat is het een ander verhaal.
Het start stop systeem doet het "voorbeeldig", als je stop staat voor een stoplicht en je trapt tijden het wachten op groen iets te hard op de rem slaat de motor af, een lichtere druk op de rem voorkomt dit.
Dit is trouwens best te doen maar je moet er wel een beetje op letten.
Ik kan niet geloven dat het telkens stoppen en starten goed kan zijn voor de startmotor en of bijv de turbo.
Tijden bijv een parkeer manoeuvre, als het allemaal wat krap is trap je ook al vlug te hard op de rem en als je dan een paar keer iets naar voren en achter moet is het een starten en stoppen dat het een lieve lust is.
Het knopje tbv het uitschakelen van het start stop systeem ben ik nu toch redelijk vaak aan het gebruiken.
Zijn er meer mensen die dit zo ervaren, of ligt dit aan mij.
Captur 2 EDC 1.3 intens, blue iron noir etoile, easy driving pack, Pack easy link navigatie met 9,3 “ scherm, parkeer sensoren voor en achter met achteruitrij camera, Pasadena 18" lichtmetalen velgen met vredestein Quatrac 5 all weather banden, luxe kentekenplaten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

markro
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 mei 2017 09:38
Actief als: particulier
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door markro »

Dit ligt niet aan jou. Ik ben er ook niet blij mee en vind het uiterst irritant, dat de motor steeds afslaat na het remmen en tot stilstand komen, vooral in het verkeer binnen de bebouwde kom. Dit is mijn eerste Captur en ik kende dit systeem helemaal niet daarvoor.
Eén van de eerste dingen die ik na het starten van de auto doe, is het uitzetten van het start-stop-systeem.
Ik vind het jammer dat de auto niet onthoudt dat ik het systeem heb uitgezet en dat ik iedere keer na het opnieuw starten van de auto deze handeling moet uitvoeren.
In bezit van: Captur TCE 120 EDC Dynamique, Rouge Flamme/Noir Etoilé; sinds 07-07-2016.
Voorheen: Renault 14 - van 1978 tot 1986 / Renault Megane Scenic, 1.6-16V Air Automaat - van 2005 tot 2016.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door Axel57 »

:lol: eerst hele discussies dat het systeem nooit werkt....en nu dat het juist wel werkt.. :lol:

Maar snap jullie punt.

Wij hebben zelf de handbak en die heeft daar dus geen last van. Heb nu 1x gehad bij een verkeerslicht dat hij niet terug aan sloeg en ik zelf moest starten. Maar tot op heden (volle accu) doet hij het zeker meer dan onze vorige.

Ik denk dat als de accu wat leger zal zijn hij minder actief zal worden, of RN moet dat ook verbeterd hebben inmiddels.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

FrankV
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 305
Lid geworden op: 27 jan 2014 00:17
Actief als: particulier
Locatie: Geldrop

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door FrankV »

Zeker bij een automaat verwacht ik wel iets meer intelligentie van zo'n systeem. Werking tijdens parkeren zou niet mogen.
Ik reed laatst met een automaat én start/stop systeem en die deed het voorbeeldig! Tijdens parkeren (voor- & achteruit) bleef de motor gewoon lopen. Bij stilstaan voor een verkeerslicht, keurig uitschakelen en vlot weer starten.

Was wel een ander merk (blauw-wit) en een iets hogere prijsklasse dan onze Capturs.... :lol:
Groeten,
Frank

Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Burg
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 287
Lid geworden op: 19 mei 2008 17:46
Actief als: particulier

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door Burg »

Ach, het zal altijd zo zijn. De één vindt het niks en de ander heeft er geen problemen mee. :thumb:
20 oktober 2022, Renault Captur Intens E-Tech hybrid 145, Two-tone White/noir,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Grad
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 177
Lid geworden op: 31 jan 2016 00:31
Actief als: particulier
Locatie: Born lb

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door Grad »

Het systeem werkt ook prima en starten na het loslaten van de rem doet het ook prima maar het kost toch iets tijd voor een stoplicht, zeker als je als eerste staat.
Heeft er iemand ervaring met het bijv door een dealer uitschakelen van het systeem, zodat je het knopje niet hoeft te gebruiken ?
Weet iemand of en hoe schadelijk het starten en stoppen is voor bijv de turbo en startmotor, en is het nu werkelijk beter voor het milieu ?
Captur 2 EDC 1.3 intens, blue iron noir etoile, easy driving pack, Pack easy link navigatie met 9,3 “ scherm, parkeer sensoren voor en achter met achteruitrij camera, Pasadena 18" lichtmetalen velgen met vredestein Quatrac 5 all weather banden, luxe kentekenplaten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door Axel57 »

Mijn dealer zegt als de 0,9Tce een uur stationair draait hij nog geen liter brandstof verbruikt. (dit na mijn klacht dat het systeem het zelden tot nooit deed, effectieve brandstof winst is dus nihil)

Dus of het nu echt goed is voor de motor betwijfel ik maar dan moeten ze het systeem niet maken. Een warme Turbo uitzetten is volgens mij nooit goed maar de technieken zullen ook wel verbeteren.

Is natuurlijk voornamelijk gedaan om de CO2 uitstoot te verminderen op de testbank, zo blijft de auto betaalbaar.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



RenaultCaptur
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 328
Lid geworden op: 12 jun 2015 17:53
Actief als: particulier
Locatie: Numansdorp

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door RenaultCaptur »

De dealer zal het systeem niet permanent uitschakelen. Is nameijk een (milieu) delict waar hoge straffen op kunnen staan.
Renault Captur Initiale Paris (Two-tone Blanc Nacré / Noir Etoilé QNC+GNE / Panoramisch glazen dak)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



bimatech.frank
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mar 2018 21:34
Actief als: particulier

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door bimatech.frank »

De voorwaarde van zo’n start-stop systeem is een accu die voldoende capaciteit heeft om de auto te starten. Bij mijn vorige VW Passat was het eenvoudig te verhelpen. In de accu-bak zit een stekker die de spanning meet, als je deze loskoppelt is voor het management de spanning te laag en mag de motor dus niet automatisch stoppen. Afgelopen week ook in een nieuwe (gehuurde) Audi A3 geprobeerd. Werkte perfect.
In mijn nieuwe Scenic werkt het (nog) niet omdat op deze stekker 4 draden (op de negatieve pool) zitten en het systeem een storing aangeeft dat het ‘start-stop’ systeem gecontroleerd moet worden. Ik ben er dus bijna, nu nog erachter komen welke kabels naar de sensor gaan die de fout registreert.
Iemand een idee?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Grad
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 177
Lid geworden op: 31 jan 2016 00:31
Actief als: particulier
Locatie: Born lb

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door Grad »

Het zou mooi zijn als we op onze renaults ook zo’n mooie oplossing zouden kunnen vinden.
Captur 2 EDC 1.3 intens, blue iron noir etoile, easy driving pack, Pack easy link navigatie met 9,3 “ scherm, parkeer sensoren voor en achter met achteruitrij camera, Pasadena 18" lichtmetalen velgen met vredestein Quatrac 5 all weather banden, luxe kentekenplaten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door Axel57 »

DE oplossing is een zwaardere accu laten plaatsen, als je perse wil dat het altijd werkt.

Heb wel het idee dat het in onze Phase2 beter werkt dan in de oude (beide met standaard accu)

En als je perse wil dat het niet werkt zet je het uit met de schakelaar op het dashboard! Die Fransen zijn zo dom nog niet...
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



RenaultCaptur
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 328
Lid geworden op: 12 jun 2015 17:53
Actief als: particulier
Locatie: Numansdorp

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door RenaultCaptur »

Auto is een jaar oud. ± 20.000 km. Sart/Stop systeem werkt(e) heel goed.

Tot na de (jaar) beurt. Lijkt wel of het systeem (ongetwijfeld zal e.e.a. ge-update zijn) na de beurt in zijn geheel niet meer werkt. De schakelaar nog wel ..... Komt dit iemand bekend voor?
Renault Captur Initiale Paris (Two-tone Blanc Nacré / Noir Etoilé QNC+GNE / Panoramisch glazen dak)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

davofi
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 jan 2015 15:26
Actief als: particulier

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door davofi »

Ik heb een Captur fase 2 automaat en ook ik erger me er aan dat het start/stop systeem niet permanent uit te schakelen is. Prima dat Renault een zuinige auto wil maken, maar wees dan consequent want het ECO systeem staat standaard uit en moet per keer ingeschakeld worden. Afgelopen week hiervoor terug geweest bij de dealer, maar vlgs Renaults service systeem is aan beide niets te wijzigen: keuze van de constructeur! Helaas, mijn vorige Captur had geen start-stop systeem en de ECO kon via een aan/uit schakelaar permanent ingeschakeld blijven, veel klantvriendelijker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door Axel57 »

Hallo bij onze Phase 2 kan ik hem gelukkig wel aan en uit zetten. 0.9 Tce.

" want het ECO systeem staat standaard uit en moet per keer ingeschakeld worden" dat snap ik niet als je zegt dat het niet permanent uit te zetten is?
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

davofi
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 jan 2015 15:26
Actief als: particulier

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door davofi »

Beste Axel 57, mijn ergernis is dat het start/stop systeem standaard AAN staat maar daarentegen het ECO systeem standaard UIT. Dat betekent voor mij dus dat ik elke keer het start/stop systeem moet UIT zetten en het ECO systeem elke keer AAN.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door Axel57 »

Leuk he Renault veranderd wel eens iets, bij ons zijn beide nog zoals in Phase 1.

Onze Phase 2 heeft ook automatische hoogteregeling voor de koplampen dat is nu ook weer handmatig.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Sijbrand
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 feb 2017 17:52
Actief als: particulier

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door Sijbrand »

Sinds een paar maanden een andere Captur. Een automaat van ruim een jaar oud. Het stoort mij ook dat de motor uitschakelt want dat is helemaal vervelend als je op een helling voor een stoplicht staat. Licht op groen en je denkt gas geven. Nee hij gaat niet dus trap je automatisch het gas nog iets verder in want de auto gaat terug rollen. Die helling remhulp werk ook niet als de motor uit is. Als de motor gestart is schiet hij vooruit want ja ik had wat extra gas gegeven en dat motortje met 150pk wil wel.
Ik ga proberen de schakelaar die de Start-Stop functie uitschakelt te simuleren. 2 One-Shot bordje besteld bij AliExpress. De bedoeling is dat b.v. 20 seconden na het starten de Start-Stop schakelaar wordt geaktiveerd. Omdat het parallel aan de schakelaar komt blijft ook de Start-Stopschakelaar gewoon werken dus het Start-Stop systeem kan je ook weer aanzetten met de schakelaar.
Op papier werkt het. Het zal nog wel wat voeten in aarde hebben want ik ben geen ervaren auto-klusser en ik moet wel bij die schakelaars zien te komen en ook nog een 12 volt zien te vinden. Eerat maar eens afwachten wanneer die bordjes van Ali binnenkomen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Sijbrand
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 feb 2017 17:52
Actief als: particulier

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door Sijbrand »

Zoals ik eerder omschreven heb wat mijn plan was om het stop-start systeem automatisch uit te laten schakelen is gelukt. Voor enkel Euro's aan onderdelen en wat sleutelwerk, hoef ik die knop niet meer in te drukken. Na het starten van de motor wordt de Stop-Start functie uitgeschakeld. Ik kan nog steeds de knop ook gebruiken om de functie in- of uit te schakelen.
Als je een beetje handig bent en een paar draadjes aan elkaar kunt solderen dan is het goed te doen om zoiets in te bouwen.
Ik heb een soort handleiding gemaakt voor geïnteresseerden.
Zelf heb ik een Captur automaat van 2019.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Burg
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 287
Lid geworden op: 19 mei 2008 17:46
Actief als: particulier

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door Burg »

Ik heb van het begin af aan een gewoonte van gemaakt direct na de start het systeem uit te schakelen. Het komt maar zelden voor dat ik het vergeet. Prima zo.
20 oktober 2022, Renault Captur Intens E-Tech hybrid 145, Two-tone White/noir,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Vleermuis
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 aug 2017 11:23
Actief als: particulier

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door Vleermuis »

Ik ben het met u helemaal eens. Ik zou graag willen weten of ik achter de start/stop schakelaar waar 4 draadjes uitkomen een doorverbinding kan maken. Zodat het systeem constant uit blijft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Sanderostepway
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2023 11:41
Actief als: particulier

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door Sanderostepway »

Beste Sijbrand,

Zou ik het schema van je mogen ontvangen?
Ik heb de timer al besteld en wil deze graag in mijn Sandero bouwen.

Alvast hartelijk dank!

Groetjes, Bram. :clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1399
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door Pepone »

Is al ruim 3 jaar geleden.
Stuur hem een Pb via de profielpagina dan heb je meer kans.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Sanderostepway
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2023 11:41
Actief als: particulier

Re: Wel werkend start stop systeem

Bericht door Sanderostepway »

Top Ron, ga ik doen.
Dank je wel!

Groetjes, Bram.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht