Stilgevallen Laguna II

Alle overige technische Laguna vragen

Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

Help!
Hallo allemaal, mijn Renault Laguna II uit 2003, 1.6 16v is stilgevallen onder het rijden ( mijn vrouw reed er op dat moment mee,, ze reed ongeveer 50 km per uur toen ie opeens stilviel). Na enig speurwerk op onder andere dit forum is al het een en ander gecheckt. Omdat ik er niet uit kwam op zoek gegaan naar een lopende andere 1.6 16v. Heb een sloop auto gevonden die drie maanden jonger is en die rijdt, start, schakelt, netjes loopt. Verder een slechte auto, geen kat, twee ramen missen en de voorruit is gescheurd. Interieur is ook vergaan. Die sloopauto heeft afgelopen december nog een.grote beurt gehad zie ik bij de documentatie. Er zit zelfs nog apk op. Ik heb alles waarvan ik dacht dat het kon zijn overgezet op mijn Laguna, aangezien de sloopauto goed start, rijdt en loopt. Krukassensor dacht ik eerst (ook wel bdp sensor, is wel vernieuwd, evenals de stekker). Toen alle Bobines van.beide auto's omgeruild. De sloopauto loopt op mijn Bobines, mijn auto niet op die van de sloopauto. Bougies nagekeken, allemaal in orde en ze vonken. Benzine toevoer nagekeken, pomp werkt en er wordt benzine ingespoten. Gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt, niet starten. Wederom omgeruild met de sloopauto en die start er gewoon mee. Gasklephuis van de sloop auto op de mijne gezet en geen resultaat. OBD uitgelezen. Het enigste wat ie aangaf nadat ik het Gasklephuis had gewisseld is dat ie een probleem met de throttle ziet. Fout eruit gehaald en blijft terugkomen. Verder geen foutmeldingen in de OBD. Ook op het dashboard geen melding van het motor management of iets dergelijks. Een week of drie voor het stilvallen is de kaart overigens gerepareerd. Heeft daar dus gewoon een paar weken mee gereden. Ik weet het echt niet meer. Met de kaart in het contact, gaat het lampje vd startonderbreker gewoon uit, en alles werkt op het dashboard. Met starten gooit hij hem gewoon rond maar slaat niet aan. De eerste poging als ie even heeft gestaan hoor je alleen een heel klein poefje uit de uitlaat. Daarna niet meer. Tenzij je hem weer een tijdje laat staan. Dan weer wel. Dus hij krijgt benzine, lucht, vonk en slaat toch niet aan. Kan iemand mij helpen? Alvast hartstikke bedankt allemaal 👍👍👍

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



stadium III
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 267
Lid geworden op: 22 nov 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door stadium III »

Staat hij nog op tijd ?
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Megane 2 2.0 Cabrio BJ 2004

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door nikk »

Distributiesnaar toevallig niet gebroken?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

@ stadium III: das ook mijn ingeving nu idd. Maar zou dat kunnen dan? Een tandje versprongen vd distributie riem? En dan nog gewoon ronddraaien tijdens het starten?
@ Nikk: hij is niet gebroken de distributie riem,, met starten blijft ie hem ook rondgooien.

Toegevoegd in 2 minuten 26 secondes:
Zou een kapotte of niet op tijd staande distributie geen melding moeten geven op het dashboard of met uitlezen eigenlijk?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door nikk »

Zou de distributie op zijn minst eens bekijken. Sowieso om de staat / spanning te beoordelen. Hoe lang gelden is ie gewisseld?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

@ nikk: ja, das mijn volgende stap idd. Is vijf jaar geleden en was het al van plan in het voorjaar , maar zou het de oorzaak kunnen zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Rode led in display gaat uit, een sleutelkaart / startvergrendeling euvel is uitgesloten dan.
De bougies vonken, en er komt benzine in de cilinder ( je schrijft ingespoten), een bdp sensor euvel is daarmee ook uitgesloten.
Hoe draait de motor rond, klinkt deze anders? Lage compressie door een riem welke van tijd is kun je horen. Plaats evt een audio frsgmentje van het starten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

@mechanica: ja inderdaad, het rode led lampje gaat uit met het insteken vd sleutelkaart, ook gaat vervolgens alles op het dashboard gewoon aan en op het radio display ook. Alles werkt verder. Aanjager, airco bediening, radio, binnenverlichting, lampjes op het dashboard. Zou kunnen dat ie wat 'slapper' klinkt met rondgooien tijdens het starten. Ik dacht eigenlijk dat dat komt omdat ie niet aanslaat. Maar vreemdste vind ik dat ik nergens een melding van krijg, zowel niet op de dashboard lampjes als tijdens het uitlezen. Plan is nu idd om de distributie te checken van het weekend. Hoe groot is de kans op motor schade, hij gooit hem namelijk wel gewoon nog steeds rond? Geen rare tikken tijdens het starten ofzo.

Toegevoegd in 10 minuten 23 secondes:
Hoeveel werk is de distributie vervangen ongeveer? Werk je van bovenaf, of van onderen of opzij vanuit het wiel?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door nikk »

Als je het zelf niet kan dan timing na laten zien. allereest benieuwd hoe de snaar er uit ziet. Mechnanic kan je alles over het vervangen van een distri riem van de 1.6 16V vertellen weet ik uit ervaring :D
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Even kortsluiten: De bougies vonken, en er komt daadwerkelijk benzine in de cilinder?

Wanneer een riem van tijd is/defect is, draait de motor vaak met een ander geluid rond, daar er geen compressie meer is. Ook ietwat sneller.
Heb je een anwb lidmaatschap?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

@ mechanic: ja er komt daadwerkelijk benzine in de cilinder en de bougies vonken perfect zelfs. Hij lijkt idd zoals je zegt iets 'makkelijker' rond te gaan tijdens het starten nu je het zegt. Heb helaas geen anwb lidmaatschap. Maar waarom geeft de auto zelf nergens een probleem aan op het dashboard of bij het uitlezen?
Ik heb wel iemand die met me samen naar de distributie gaat kijken, die is alleen maar op zaterdag beschikbaar dus gaat even tijd kosten.

Toegevoegd in 49 secondes:
@ nikk: thnx 👍

Toegevoegd in 1 minuut 22 secondes:
@ mechanic: is het belangrijk om.op een bepaalde manier te werk te gaan met het openen / demonteren van de distributie? Vergeleken bij wat gangbaar is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door nikk »

Open deksel boven distirbutie eens om te kijken hoe de snaar er bij hangt.
Afbeelding
Kan je wellicht bij beide auto's doen om een idee te krijgen. Zet de auto eens in de eerste versnelling en probeer te duwen. Gaat dat bij je auto merkbaar makkelijker dan het exemplaar van de sloop?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

Dat kan van bovenaf zo te zien. De motorsteun die erbovenop zit kan ik zonder problemen loshalen dan?

Toegevoegd in 46 secondes:
Ik hoef de motor op dat moment nog niet te ondersteunen vanaf beneden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Het makkelijkste is om de krukas blokkeerpin te plaatsen, en vervolgens de 2 nokkenas doppen boven het thermostaathuis te demonteren. Staan die niet 'in lijn' is de motor van tijd.

Is deze van tijd af, is dat zeker gezien het tijdens het rijden gebeurde, niet meer op te lossen met een nieuw riemsetje. Dan is er sprake van cilinderkop schade.

Als er brandstof, en ontsteking is, is er enkel nog lucht nodig om de motor te laten draaien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

Dus als ie niet meer op tijd staat en hij gooit hem tijdens het starten gewoon rond is ie eigenlijk niet meer te repareren zeg je?
Het heeft geen zin om de distributie te vervangen dan?

Als er brandstof, en ontsteking is, is er enkel nog lucht nodig om de motor te laten draaien, zeg je. Bedoel je daarmee nadat de riem vervangen is, of bedoel je als er verder niks mankeert?

Toegevoegd in 1 minuut 1 seconde:
Bij cilinderkop schade, zou de motor toch vast geslagen moeten zijn of ratelen of iets dergelijks?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door nikk »

"Bij cilinderkop schade, zou de motor toch vast geslagen moeten zijn of ratelen of iets dergelijk"

Wellicht niet als de riem enkel een tandje is versprongen

Toegevoegd in 6 minuten 39 secondes:
Hoe ziet dit er bij jouw motor uit.

Afbeelding

Kan wederom vergelijken met de motor van je sloop Laguna

Toegevoegd in 22 minuten 41 secondes:
Plaatjes zijn altijd welkom. Gebruik om fotos te plaatsen sinds kort https://postimages.org/ daar Mupload er mee is gestopt
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

Zo ver is ie bij mij nog niet open. Kun je die doppen er zo uit wippen? Das aan de bestuurders zijde zie ik. De distributie zit aan de bijrijders kant, maar kun je iets opmaken uit de andere zijde dan, en als ze niet gelijk staan, is dat dan met het blote oog te zien? Op je foto lijken beide nokkenassen ongeveer of precies goed te staan. Dat is niet op te maken uit de foto natuurlijk 😊

Toegevoegd in 52 secondes:
De auto's staan ook niet thuis bij me, maar bij een vriend, dus kan er niet direct bij

Toegevoegd in 3 minuten 9 secondes:
Maar als de riem enkel een tandje ik versprongen is het eigenlijk een bekeken zaak dan? Of heeft het vervangen van de distributie wellicht nog zin? Hoe groot is de kans dat er door het verspringen verder geen schade is? En aan wat voor schade moet ik dan denken als er wel schade is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

De doppen zijn voor eenmalig gebruik, een beun manier is ze dichtkitten.
Tik precies in het midden een schroevendraaier erdoor heen, dan maak je geen schade en wip je ze er zo uit.

Als de riem van tijd gaat, raken de zuigers de kleppen, hierdoor buigen de kleppen en is er compressie verlies. Dat resulteerd eigenlijk altijd in een een koprevisie/vervanging.

Een monteur hoort vrijwel altijd in dit geval aan de motor of er verminderde compressie is.

Als er ontsteking en branstof is, zou in theorie de motor moeten draaien. Bij een electronisch euvel wordt gewoonlijk of de ontsteking of se inspuiting uitgeschakeld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

Zou het een optie zijn om dan de kop over te zetten van de sloop auto? Die loopt verder namelijk wel goed?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Zeker een optie, maar eerst een juiste diagnose stellen!
Als er motorschade blijkt, is het niet een idee de sloopauto weg klaar te maken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

Zat ik ook aan te denken, maar de algehele staat van mijn eigen auto is echt veel beter. Die is heel netjes. De sloopauto heeft een afgeleefd interieur, de kat ontbreekt, onderblok zweet heel erg, linker voorportaal mist een.ruit. Rechter achter portier mist ook een ruit. Er zitten wat deuken in hier en daar ook. En daarnaast is het een station, de mijne een gewone 5 deurs.

Toegevoegd in 36 secondes:
Linker voorportaal is natuurlijk voorportier haha

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door nikk »

Ben ook wel van het "iets proberen" en daar is ook niets mis mee maar uiteindelijk is de beste weg toch meestal wat Mechanic zegt, diagnose. Je moet eigenlijk gewoon weten wat er echt loos is. Daar kan je dan de oplossing op baseren.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

Ja klopt, maar dan is het handig als je een storing kan uitlezen of het dashboard iets meedeelt. Vind het nog steeds vreemd dat daar niks te zien is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door nikk »

Ok maar je hebt nu een aantal zaken die je kunt nazien. Heb je een compressie meter? Andere optie lijkt me om diagnose te laten stellen door een gargebedrijf. Heb je een vertrouwd adres?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

Zou ik even moeten informeren, de man die me helpt heeft heel veel gereedschap en bouwt vaker versnellingsbakken of motorblokken over of vervangt distributie riemen. Hij heeft ook de uitleesapparatuur. Als hij de compressie kan meten is dat dan een indicatie of de motor schade heeft of niet? En wanneer zou de compressie het beste gemeten kunnen worden? Zoals de auto er nu bij staat? De man die me helpt werkt meestal niet met Renault, maar met Chrysler. Zie hem waarschijnlijk zaterdag weer. Dus ik kan even vooruit nu.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Compressie geeft de druk aan in de verschillende cilinders. Bij een defect aan de riem is er op zeker een verlies waarbeembaar, en is klepschade onvermijdelijk.
Dat compressietest vereist enkel demontage van de bougies, als je dat eerst doet kun je altijd indien nodig verder gaan.

Elk geval tijdens het meten het gaspedaal volledig induwen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

Goeie tips, nou, dan gaan we zaterdag maar eens aan de slag. Als er compressie verlies is, kan ik.dan met het vervangen van de distributie en het overzetten vd kop van de sloop auto het probleem verholpen hebben? En kan ik de kop zo overzetten ( met een nieuwe pakking waarschijnlijk?) of moet er nog meer gedaan worden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

Nou, vandaag alles gedemonteerd, bleek idd de distributie gebroken. Compressie is gemeten, die lijkt goed te zijn volgens die man die me helpt, hij heeft veel aan Clio 's en dacia gesleuteld, dus kent veel principes van Renault. Vraag is alleen hoe nu de distributie ' op tijd ' zetten. We kunnen nergens indicators vinden. Ook niet op de nokkenas poelies, evenals op de andere tandwielen. Waterpomp ook maar gelijk vervangen lijkt me? Wat kunje er overigens moeilijk bij zeg voordat alles los is. Hierdoor heb ik ook nog niet exact kunnen zien hoe en waar de waterpomp precies vast zit. Weet 1 van jullie hoe je alles precies op tijd kunt zetten en hoe je dat kunt zien?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Met een gebroken riem kan de compressie nóóit goed zijn, de kleppen worden immers niet (op tijd) geopend/gesloten.

De 1.6 16v k4m motor is zoals vrijwel elke renault een interference motor. https://www.google.nl/search?sxsrf=ALeK ... gws-wiz-hp

Als de man niet weet hoe deze motor op tijd te zetten, vermoed ik dat de ervaring daaromtrent niet geweldig is.
De krukas draait tegen de blokkeerpin, en het krukastandwiel moet vrij draaien over de krukas! Komt bij dit type erg nauw. In de bijlage een beschrijving.

Durf er echter bijna een hand voor in het vuur te steken dat er klep schade is. De motor is tijdens rijden van tijd gegaan, zuigers hebben geheid de kleppen geraakt!
Uitsluiting, eerst riem op tijd en dan de compressie meten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

@ mechanic: dank voor je snelle reactie 👍
Ik moet zeggen dat ik er zelf niet genoeg verstand van heb hoor. Ik begreep van hem dat ie niet kan zien hoe hij alles optijd moet zetten. Het krukas tandwiel draait vrij rond idd. Maar die blokkeerpin weet ik niet goed wat je bedoelt? Ik ga even je bijlage goed lezen eerst. De man gaf aan dat ie nergens indicaties zag staan of markeringen om alle tandwielen optijd te zetten. Normaal zitten er merktekens op ergens en nu niet. Zo bedoelde hij het.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Bij de 1.6 16v van Renault staan op de tandwielen inderdaad geen markeringen, er is 'speciaal' timing gereedschap nodig om deze motor op tijd te krijgen. Is evt ook zelf te maken, maar zonder gaat het geheid fout.

Als deze motor de welbekende nokkenas versteller heeft, vervang die dan ook! Bekijk ook goed de krukaspoulie, afhankelijk welke variant er op zit ook vervangen. Multiriemset zoiezo!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

@ mechanic: dankje 👍
Waar kun je zo zo'n speciale timing set halen en wat moet ik me daarbij voorstellen eigenlijk? En hoe kom ik erachteraan deze motor een nokkenas versteller heeft? Waar zit dat en hoe ziet het er uit? En de krukas poelie heeft dus verschillende varianten, hoe kom ik erachter welke en waar moet ik op letten? Hij draait vrij rond en ik begreep dat er geen 'splines' aanwezig zijn of zoiets. En wat zit er allemaal in een multiriem setje bijvoorbeeld? Moet ik.daarnaast ook.nof andere onderdelen aanschaffen of is dat setje voldoende? Hartstikke bedankt tot nu toe voor al je hulp en informatie hoor, super 👍

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Ik denk dat er cilinderkop schade is, dus dat betekend een grote klus. Heb er nog geen meegemaakt welke tijdens het rijden is gestopt zonder schade, zal ik het zo stellen.

Een andere kop zal ook nagezien moeten worden, nieuwe koppakking en een boel andere. In/uitlaat, thermostaat,keerringen. Eigenlijk alles wat je loshaalt aan pakkingen vervangen.
Olie+filter, koelvloeistof.

Zit er een zwarte krukaspoulie op, deze het best vervangen. De bruine zijn minder gevoelig voor slijtage.
Nokkenasversteller zit op de inlaat nokkenas, de voorste zeg maar. Even google-en, zie je meteen.
Multiriemset is een set bestaande uit een riem, een looprol en een spanrol.

Denk dat je het beste de cilinderkop kunt demonteren, en vanaf dan zien wat je nog meet nodig hebt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door nikk »

Dus toch snaar geknapt. Dan wellicht inderdaad de kop van de andere Laguna motor pakken. Aardige klus wordt het sowieso maar als de auto verder netjes is zoals je aangeeft, het wel waad zou ik zeggen.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

Nou, het volgende dilemma dient zich aan, of ik de kop ga overzetten van de sloopauto, of het hele blok... Wat is wijsheid? Als ik het hele blok overzet, zet ik daar natuurlijk meteen ook een nieuwe distributie op. Ik denk ook dat het de goedkoopste en snelste mogelijkheid is. Uiteraard nieuwe vloeistoffen etcetera. Kan dat zomaar ivm de elektronica? Denk aan startonderbreker, cpu en allerlei aanverwante dingen. Moet er ook wat ingeleerd worden of hoeft dat allemaal niet? Ik kom immers niet aan de elektronica, behalve het opnieuw insteken van stekkers van de motor. Heeft verder toch geen invloed op sleutelkaart, lezer, en andere software... Of vergis ik me?

Toegevoegd in 1 minuut 42 secondes:
Wat komt er kijken bij het overzetten vd kop? Moet die gevlakt worden? En wat moet er nog meer overgezet? Daarnaast zit ik dan nog steeds met de distributie die ' van tijd af ' is en dat ook een moeilijk iets is om voor elkaar te krijgen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht