Veel te laat op dit forum aangekomen

Megane III Estate 1,5 DCI Eco2 2012.
Vanaf twee maanden regelmatig startstop problemen, bij garage aangegeven: Diverse keren nagezien, geen verbetering.
Uiteindelijk 2014 nieuwe accu voor garantie, werkte drie maanden. Bij garantiecontrole nogmaals aangegeven, diverse testen gedaan waarbij startstop ook niet werkte tijdens de proefrit.
Begin dit jaar zelf een testrit gemaakt met een voltmeter rechtstreeks aangesloten op de accu. Resultaat: tijdens een rit van Haarlem naar Breda ging de batterijspanning van 12,6 V terug naar 11,9 V bij de afrit Breda, met tussentijds pieken tijdens afremmen op de motor van 13,6 V. Uiteraard in Breda geen startstop tijdens de stadsrit, wél veel pieken tijdens afremmen op de motor, zoals het hoort.
Tijdens de rit naar huis was de accuspanning onder 11,7 V gezakt en begon zonder aanwijzing op het display het volledig opladen van de accu met 13,6 V tot het niveau hoog genoeg was. Terug in Haarlem werkte het startstop systeem op die dag verder naar behoren. Volgende dag helaas weer niet.
Tijdens de laatste vakantie was ik het zat en heb de volgende oplossing gevonden: Een simpel acculaadapparaat van 1,5 A wat iedere nacht werd aangesloten: startstop werkte volledig naar behoren.
De fout moet gezocht worden in het niet voldoende opladen van de accu tijdens de rit, volgens mij simpel op te lossen door de software aan te passen.
Thuis hang ik de lader aan de accu zodra ik merk dat het systeem begint te weigeren, 1 á 2 X per week. Dit voldoet nu uitstekend. Ik denk er nu over om continue een Solarlader VELLEMAN SOL5N achter de voorruit te plaatsen
Niet te duur en zeer effectief! Renault doet toch niets meer met deze klachten