apart afstellen handrem mogelijk ?

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 678
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

apart afstellen handrem mogelijk ?

Bericht door scarface450 »

Zoals in de titel :
Is het mogelijk om de handrem en daarbij afzonderlijk het linker - en rechter - achterwiel te regelen bij mijn auto , zijnde een Clio 1.4 benzine 75 pk , bj 2000 , trommelremmen.
Op youtube kan je wel vinden dat er bij sommige trommelrem-auto's iets te regelen valt dmv een moer/bout losser of vaster te draaien , echter ik zie dit niet onder mijn auto.
Waarom deze vraag ; auto moet weer naar de jaarlijkse autokeuring en ik meen te voelen dat de remkracht niet goed verdeeld is .
Bij optrekken handrem blokkeert redelijk snel het linker-achterwiel , het rechter remt wel af maar blokkeert zeker niet.
Heb dit getest bij snelheid van +- 20- 30 km/uur .
Of zou het ook kunnen dat het beste van de trommelremmen er af is , de auto is tenslotte al wat op euh...leeftijd :)
Heb nog ff tijd , moet 19/03 naar de keuring. Voor het overige lijkt alles nog te werken , maar dat van die handrem kwam zomaar in me op en nu stel ik me daar wel wat vragen bij .
Er is zonet een silent-bloc vervangen onderaan de motor ( midden -achteraan-motor) , die had net iets te veel speling.
Dank bij voorbaat !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 678
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: apart afstellen handrem mogelijk ?

Bericht door scarface450 »

Het lijkt erop dat er een paar moderators / leden die meestal redelijk snel reageren dit om 1 of andere reden niet meer doen of kunnen. Hopelijk heeft dit niets met corona te maken.
@afstellen : Het is me gelukt om de handrem bij te regelen voor het rechterachterwiel.
Na wat opzoekwerk op google/youtube/clioforum/daciaforum kwam ik uit op een regelvijsje/tandwieltje dat in principe via 1 van de wielbout-gaten te regelen was.
Dit tandwieltje zat echter vast en pas nadat ik de trommel eraf heb gehad kon dit tandwieltje verdraait worden.
Nodig : een dop 30 mm , slagmoersleutel , een smeermiddel/penetratiemiddel , een punttang/langebek-griptang .
Eerst wel de "dop" eraf gehaald dmv een schroevedraaier en hamer en dan deze losgewrikt.
Na regeling kreeg ik eerst de trommel er niet meer op ....ik had net iets te veel aan dat (tand)wieltje gedraaid . Dus ietsje terug gedraaid en toen ging de trommel er terug netjes over. Bij het aandraaien erop gelet dat heel de trommel geen speling had maar toch vast genoeg dat alles soepel ronddraaide.
Ik kon horen dat de remschoenen een klein beetje "raakten" echter zo miniem dat alles wel vlot draaide en na een paar keer remmen zal dit "aanlopen" wel verdwenen zijn.
Ook meteen het binnenwerk uitgeblazen met perslucht , omdat het kon.

Bijkomende vraag : zit er normaalgezien in de opening waar de moer van 30 mm zit geen "vet" , en komt dan die afschermdop er terug op of is dit vet niet nodig ??
Heb het linker-achterwiel er ook ff afgehaald en achter dat "dopje" zat ook geen vet.......iemand ?
In filmpjes van autodoc zie je wel hoe ze de trommelremmen vervangen maar bij het volledig monteren en terugplaatsen van dat "dopje" doen ze er ook geen vet in. Ik dacht dit toch al enkele keren gezien te hebben maar weet het niet zeker....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: apart afstellen handrem mogelijk ?

Bericht door mechanic »

Goed werk, de afstelling is dus prima gelukt. Omderhoud aan trommelremmen is periodiek ook nodig.

Nee het wiellager is een 'gesloten' lager, dat hoeft niet gesmeerd te wordeb extra.
Trommel erop, moer vast, kapje erop tikken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1415
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: apart afstellen handrem mogelijk ?

Bericht door Pepone »

Het lijkt erop dat er een paar moderators / leden die meestal redelijk snel reageren dit om 1 of andere reden niet meer doen of kunnen. Hopelijk heeft dit niets met corona te maken.
Bedankt voor het medeleven, wij zitten er dagelijks bovenop en van Corona weet ik, wat dat betreft, niets.
Wij zijn natuurlijk ook maar vrijwilligers dus het kan altijd even duren.

Voor de leden kan ik niet spreken natuurlijk.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 678
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: apart afstellen handrem mogelijk ?

Bericht door scarface450 »

Bedankt voor de reacties.....nu kwamen ze wel snel ! :)
Geen extra vet dus !
Ik ga toch nog ff wachten om de linkerkant "proper" te maken , de keuring is op 19/3 . Ik neem aan dat dit geen probleem mag zijn al weet je nooit..
Het blijft een wagen van 20+ jaar en dan willen ze wel eens wat nader kijken en ietsje euh..."moeilijker" doen dan bij een 4 jaar oude auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: apart afstellen handrem mogelijk ?

Bericht door mechanic »

Met remmen doe je er slim aan beide zijdes tegelijk te doen.
Je stelt niet zozeer de handrem af via de remtromnel en het tandwieltje, maar de afstand van de voeringen tot de trommel. Dus hoever de remmen moeten bewegen om tegen de trommel te komen en zodoende te remmen.
Er is een maxinaal percentage remverschil toegestaan, doe je slechts 1 zijde zal dat wellicht overschreden worden.
De parkeerrem zelf stel je af thv de parkeerrem in de auto, waar de beide remkabels in een soort wig zijn geklemd. Deze werkt overigens maar aan 1 remschoen per remtrommel, de kant waar de remkabel aan de voering zit gehaakt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 678
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: apart afstellen handrem mogelijk ?

Bericht door scarface450 »

@mechanic : ik heb de rechterzijde bijgeregeld dmv het regelwieltje.....net omdat deze niet of erg laat "pakte".
Na regeling had ik echt wel de indruk dat de beide kanten ongeveer even snel reageren.
Als ik er niets aan gedaan had zou het zeker afkeur zijn , nu heb ik de indruk dat de wielen toch meer gelijk afremmen.
Verschil zal er idd nog zijn maar toch een pak minder dan voorheen.
Kan ik bvb op een stuk onverharde weg "testen" in welke mate de beide wielen afremmen/blokkeren ??
Hoe weet ik dit btw als ik dit zou regelen via de parkeerrem ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: apart afstellen handrem mogelijk ?

Bericht door mechanic »

Als je de remmen links en rechts soortgelijk afgesteld is dat natuurlijk prima. De clio is een lichte auto, welke ook plm 30% remt op de achterwielen. Het verschil is moeilijk te controleren behalve op een remmenbank.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 678
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: apart afstellen handrem mogelijk ?

Bericht door scarface450 »

Ik hou jullie op de hoogte als de auto gekeurd is !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 678
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: apart afstellen handrem mogelijk ?

Bericht door scarface450 »

Ik heb vernomen van een concullega dat de achterremmen tot 50% verschil mogen/kunnen hebben ....lijkt me wel goed te zitten dan, nog ff afwachten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: apart afstellen handrem mogelijk ?

Bericht door mechanic »

In Nederland is dat maximaal 30%, hoe dat elders is heb ik geen weet van.
Kleine auto's, twingo/clio etc merk je van achterrem verschil niet veel. Daar ze veelal onbenut blijven vervuilen deze vaak sneller. Een goede controle/reiniging en afstelling behoort tot het onderhoudsprogramma elk geval.

Ben benieuwd!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 678
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: apart afstellen handrem mogelijk ?

Bericht door scarface450 »

Geslaagd !!
Heb daarstraks de andere trommel er nog eens afgehad en proper gemaakt....na de keuring.
Was meteen een goed excuus om een setje grotere dopsleutels te bestellen haha.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: apart afstellen handrem mogelijk ?

Bericht door mechanic »

Goed nieuws!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht