raammechanisme scenic 2005
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
raammechanisme scenic 2005
Van mijn scenic 2005 is het linker raammechanisme stuk gegaan.
het blijkt het plastic glijstuk te zijn waar het raam aan vastzit (gebroken).
Natuurlijk is het nu weer zo dat je het complete mechanisme vervangen moet.
Wie o wie heeft er een idee of adres om dit op een goedkopere en mischien wel een betere manier op te lossen.
groet Nobs
Wie o wie heeft er een idee of adres om dit op een goedkopere en mischien wel een betere manier op te lossen.
groet Nobs
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 10
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 22:19
- Actief als: particulier
Re: raammechanisme scenic 2005
Als het alleen het plastic ruitklemmetje is, kan je deze zo los bij de dealer kopen!
De eerste modellen van de scenic II hadden een terugroepactie, deze hield in dat rondom de plastic ruitklemmen vervangen werden door 1 waarmee de ruit vast zit met een schroef. Dus gegarandeerd dat ze los te krijgen zijn. Het vervangen kost enige handigheid,..ik kan het voor je maken. Stuur me maar een pb!
Alleen mocht de metalen kabel die de ruit bedient, loseschoten zijn en overal in gedraaid zit ontkom je er niet aan dat het mechanisme vervangen moet worden!
De eerste modellen van de scenic II hadden een terugroepactie, deze hield in dat rondom de plastic ruitklemmen vervangen werden door 1 waarmee de ruit vast zit met een schroef. Dus gegarandeerd dat ze los te krijgen zijn. Het vervangen kost enige handigheid,..ik kan het voor je maken. Stuur me maar een pb!
Alleen mocht de metalen kabel die de ruit bedient, loseschoten zijn en overal in gedraaid zit ontkom je er niet aan dat het mechanisme vervangen moet worden!
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 12 okt 2023 14:50
Wanneer schiet die kabel dan los? Als dat klemmetje breekt? Want Renault dealer bood me al coulance aan voor die losse kabel.... En als die terugroep actie was voor die klemmetjes dan is dat de oorzaak me dunkt..
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
onderdelen
Kijk eens op <www.hbase.nl> hier kun je bijna alles vinden wat in de "handel" te koop is aan 'imitatie' onderdelen.
Heb al even gekeken voor raammechanisme en ze staan er bij, waarom hebben jullie het over een kabel die overal omheen is gedraaid, volgens mij zijn de ramen electrisch dus zonder de meters lange kabel van een handbediening die zo lekker van de spoel af kan lopen. succes ermee
Heb al even gekeken voor raammechanisme en ze staan er bij, waarom hebben jullie het over een kabel die overal omheen is gedraaid, volgens mij zijn de ramen electrisch dus zonder de meters lange kabel van een handbediening die zo lekker van de spoel af kan lopen. succes ermee
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 12 okt 2023 14:50
In de Renault Scenic zit in ieder geval een elektrisch raammechanisme met kabel... En kennelijk willen die wel eens kaduk gaan met als kenmerk naar beneden vallende ramen. Nu schijnt er een terugroepactie geweest te zijn hiervoor om klemmetjes te vervangen in het raammechanisme.
Nu wil ik graag weten:
1. Wanneer was die terugroepactie (kan ik 'm ergens op internet terugvinden)?
2. De kabelbreuk of losschieten waardaar het hele mechanisme vervangen dient te worden, wordt dit veroorzaakt door een brekend/falend klemmetje of is dat een los staand probleem?
Nu wil ik graag weten:
1. Wanneer was die terugroepactie (kan ik 'm ergens op internet terugvinden)?
2. De kabelbreuk of losschieten waardaar het hele mechanisme vervangen dient te worden, wordt dit veroorzaakt door een brekend/falend klemmetje of is dat een los staand probleem?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
zoals ik al zei:
als de bedieningskabel van het mechanisme nog goed is, en niet door de motor zit gedraaid kan je volstaan met alleen het klemmetje te vervangen. is de kabel wel gekronkeld overal tussen, krijg je dit niet meer goed en moet dus het complete mechanisme vervangen worden.
die terugroepactie was idd alleen de klemmetjes, en geldt voor auto's van bepaald bouwjaar. wss is deze niet meer geldig nu.
als de bedieningskabel van het mechanisme nog goed is, en niet door de motor zit gedraaid kan je volstaan met alleen het klemmetje te vervangen. is de kabel wel gekronkeld overal tussen, krijg je dit niet meer goed en moet dus het complete mechanisme vervangen worden.
die terugroepactie was idd alleen de klemmetjes, en geldt voor auto's van bepaald bouwjaar. wss is deze niet meer geldig nu.
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Laatste bezoek: 07 aug 2020 15:18
gewoon bij de dealer, de blokjes zijn gewoon te koop voor ca €10 voor alle vier de ramen. laat je niet gek maken door de dealer want deze probeert een heel nieuw mechanisme te verkopen want volgens hun is de staalkabel ten alle tijde beschadigd.nobs schreef:Van mijn scenic 2005 is het linker raammechanisme stuk gegaan.
groet Nobs

Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 04 jan 2018 11:57
raammechanisme
Wel typisch 10 euro voor alle ramen, mij kost het bij de dealer 20 euro voor 1 raam.
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Laatste bezoek: 07 aug 2020 15:18
€10 voor alle 4 de ramen exclusief montage. Zo zie je weer dat de meeste dealers je een poot uitdraaien!
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Tja, als je maar weinig auto's verkoopt (nieuw en gebruikt), moet je een andere manier vinden om de tent draaiende te houden.tonvalphen schreef:€10 voor alle 4 de ramen exclusief montage. Zo zie je weer dat de meeste dealers je een poot uitdraaien!
Deels terecht, want op failliete bedrijven zitten we ook weer niet te wachten.
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Hide post links |
-
- Net ingestapt
Raam mechanisme links achter defect raam "valt"naar beneden.
Beste Forum leden. Bij mijn Scenic is het glijblok van mijn linker achterraam gebroken. In de divers tropic lees ik dat dit onderdeel los verkrijgbaar is. Bij de dealer langs geweest deze geven aan dat alleen voor de voorramen nieuwe blokken te verkrijgen zijn. Met andere woorden en nieuw mechanisme a €230,-. Ik heb de part-list van renault gedownload ook daar heeft het glijblok geen codenummer (van de voordeur wel). Mijn vraag is weet iemand waar ik het glijblok van het achterraam wel los kan krijgen. De oude heb ik opgeknapt maar dat heeft maar een tijdelijke levensduur.
Groetjes
Wim
Groetjes
Wim

Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
Hallo allemaal,
Ik ben net bij DE Renault dealer geweest te weten Auto Drogtrop in Beverwijk en heb daar een setje plastic glijstukjes Links en Rechts gekocht voor het enorme bedrag van 4,25 incl BTW dat is wat anders dan de 225,- ex btw ex montage wat de andere dealers je proberen aan te smeren.
Het is nog geen kwartiertje werk en makkelijk zelf te doen als je een beetje handig bent.
Op de factuur staat het volgende artikelnummer 77.01.209.366 dit setje heb ik nu gemonteerd in mijn scenic 2 uit 2004, het setje wat ik mee kreeg was iets anders nu met een schroefje maar past prima dus laat je niets wijs maken dat het niet zou passen. Alleen ze hebben even nagedacht en de glijstukjes verbeterd maar ja ze geven natuurlijk niet toe dat het oude systeem absoluut niet deugd (prima voor in speelgoed auto's maar niet voor in een Renault.
Veel succes
Groeten
Duncan
Ik ben net bij DE Renault dealer geweest te weten Auto Drogtrop in Beverwijk en heb daar een setje plastic glijstukjes Links en Rechts gekocht voor het enorme bedrag van 4,25 incl BTW dat is wat anders dan de 225,- ex btw ex montage wat de andere dealers je proberen aan te smeren.
Het is nog geen kwartiertje werk en makkelijk zelf te doen als je een beetje handig bent.
Op de factuur staat het volgende artikelnummer 77.01.209.366 dit setje heb ik nu gemonteerd in mijn scenic 2 uit 2004, het setje wat ik mee kreeg was iets anders nu met een schroefje maar past prima dus laat je niets wijs maken dat het niet zou passen. Alleen ze hebben even nagedacht en de glijstukjes verbeterd maar ja ze geven natuurlijk niet toe dat het oude systeem absoluut niet deugd (prima voor in speelgoed auto's maar niet voor in een Renault.
Veel succes
Groeten
Duncan

Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
raammechanisme
Het setje is trouwens voor mijn achterramen ik weet niet of ze voor ook passen dat heeft de garage nog voor mij vervangen totaal 5 keer.
nu dus zelf maar goed gedaan
Wat betreft de staal kabels als deze beschadigd zijn loop dan even met het setje kabeltjes naar een fietsenmaker laat het nieuwe setje dan even op maat knippen busjes er op en klaar is kees.
Bij mij waren de kabels er af gelopen na wat gepuzzel er weer keurig om heen gekregen(even de motor van de rails halen) en desnoods even naar de ander kant kijken in je auto dan moet het lukken.
veel succes
Groeten
Duncan

Wat betreft de staal kabels als deze beschadigd zijn loop dan even met het setje kabeltjes naar een fietsenmaker laat het nieuwe setje dan even op maat knippen busjes er op en klaar is kees.
Bij mij waren de kabels er af gelopen na wat gepuzzel er weer keurig om heen gekregen(even de motor van de rails halen) en desnoods even naar de ander kant kijken in je auto dan moet het lukken.

veel succes
Groeten
Duncan
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 05 nov 2015 20:20
Ik kick deze even omhoog ..
Ben nu zelf ook bezig deze linksachter te vervangen in mijn Scenic uit 2003.
Goed om hier te lezen dat alleen het stukje plastic vervangen hoeft te worden en niet het hele mechanisme.
Ben nu zelf ook bezig deze linksachter te vervangen in mijn Scenic uit 2003.
Goed om hier te lezen dat alleen het stukje plastic vervangen hoeft te worden en niet het hele mechanisme.

Hide post links |
-
- repeating visitor
- Laatste bezoek: 05 nov 2011 09:58
Mijn raammechanisme liep afgelopen winter ook vast. Het raam ging enkel naar beneden, niet meer naar boven.
Enkele malen geprobeerd.
Mijn renault dealer vertelde men mij dat het kunsstof blokje defect was en ik het hele mechanisme moest vervangen. Heb ik uiteindelijk dan maar besteld en zelf vervangen. Het blokje was dus niet stuk! Enkel de kabel eruit geschoten. Maar doordat ik enkele keren geprobeerd heb om het raam terug omhoog te laten gaan, is de kabel rond de motor gedraaid en moest het wel vervangen worden. Aankoopkost 235 euro. Een half uurtje eraan gewerkt en klaar was kees.
Het betreft wel een scenic van 2001.
Enkele malen geprobeerd.
Mijn renault dealer vertelde men mij dat het kunsstof blokje defect was en ik het hele mechanisme moest vervangen. Heb ik uiteindelijk dan maar besteld en zelf vervangen. Het blokje was dus niet stuk! Enkel de kabel eruit geschoten. Maar doordat ik enkele keren geprobeerd heb om het raam terug omhoog te laten gaan, is de kabel rond de motor gedraaid en moest het wel vervangen worden. Aankoopkost 235 euro. Een half uurtje eraan gewerkt en klaar was kees.
Het betreft wel een scenic van 2001.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 22 apr 2024 20:05
Voor de Scenic RX4 2001 heb ik mechanismen besteld bij " Mijn onderdelen.nl" Winparts heeft ze ook.
Ca. 70,00 thuisbezorgd.
De " groene blokjes/klemmetjes " heb ik nog nieuw liggen. Pasten bij de RX 4 niet.....
Ca. 70,00 thuisbezorgd.
De " groene blokjes/klemmetjes " heb ik nog nieuw liggen. Pasten bij de RX 4 niet.....
Megane Scenic RX4 2001, Suzuki Burgman 400, Ford C-Max 1.6 Titanium
(Voorheen:R16TL, R5GTL, R18TS, R25GTX, Safrane RTV6 3.0i,Twingo Spring,Twingo Air)
(Voorheen:R16TL, R5GTL, R18TS, R25GTX, Safrane RTV6 3.0i,Twingo Spring,Twingo Air)
Hide post links |
-
- lid
Voor €4,85 en een beetje klussen weer helemaal in orde!
Bij de dealer konden ze met het nummertje van Duncan helemaal uit de voeten. Probleem omschreven, 77.01.209.366 doorgegeven en de magazijnmeester bevestigde dat dat het juiste onderdeel was.
Even prutsen om 'm erop te krijgen. Raammechanisme moest er wel helemaal uit omdat de oude muurvast op de geleider zat.
't was wel een setje van 2, dus nu nog 1 op voorraad.
Bij de dealer konden ze met het nummertje van Duncan helemaal uit de voeten. Probleem omschreven, 77.01.209.366 doorgegeven en de magazijnmeester bevestigde dat dat het juiste onderdeel was.
Even prutsen om 'm erop te krijgen. Raammechanisme moest er wel helemaal uit omdat de oude muurvast op de geleider zat.
't was wel een setje van 2, dus nu nog 1 op voorraad.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Het raammechaniek moet altijd uit de auto, anders krijg je het niet voor elkaar.
Als je slim bent vernieuw je de andere kant ook voor het te laat is
Als je slim bent vernieuw je de andere kant ook voor het te laat is

Hide post links |
-
- lid
Goed bezig 88weighed
Het is even een prutswerkje, maar daarna veel voldoening, zeker als je het ducktape weer van de ruit kan halen
Overigens kan ik nergens terugvinden dat hier ooit een terugroepactie voor is geweest.

Het is even een prutswerkje, maar daarna veel voldoening, zeker als je het ducktape weer van de ruit kan halen

Overigens kan ik nergens terugvinden dat hier ooit een terugroepactie voor is geweest.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Ik kan je garanderen dat er wel eentje geweest is, en je dealer ook
Heb vrijwel elke auto die bij ons terugkwam voor deze actie gerepareerd, heb 100-en van die klemmen vernieuwd. Volgens mij was de code aanduiding op de blauwe sticker onder de motorkap a5 of f3. Was tegelijkertijd dat toen ook veel scenics terugkwamen om de bevestiging van de achtergordels met loctite vast te zetten. Ook een terugroepactie.

Heb vrijwel elke auto die bij ons terugkwam voor deze actie gerepareerd, heb 100-en van die klemmen vernieuwd. Volgens mij was de code aanduiding op de blauwe sticker onder de motorkap a5 of f3. Was tegelijkertijd dat toen ook veel scenics terugkwamen om de bevestiging van de achtergordels met loctite vast te zetten. Ook een terugroepactie.
Hide post links |
-
- lid
t was wel een setje van 2, dus nu nog 1 op voorraad.[/quote]
Bovenstaand nummer en .365 heb ik ook nog liggen. Voor de liefhebber voor weinig te koop. Passen helaas niet op de RX4.
Als iemand het nummer van dit onderdeeltje voor type 1 a/d de rechterzijde voor mij heeft...............
t was wel een setje van 2, dus nu nog 1 op voorraad.[/quote]
Bovenstaand nummer en .365 heb ik ook nog liggen. Voor de liefhebber voor weinig te koop. Passen helaas niet op de RX4.
Als iemand het nummer van dit onderdeeltje voor type 1 a/d de rechterzijde voor mij heeft...............
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Voor de scenic I kan je alleen een compleet mechaniek bestellen bij de dealer, is niks los van te krijgen. Imitatie kost het een 70-90e de mechaniek.
Hide post links |
-
- lid
Ja die van de achterstoelen kan ik wel terugvinden.
Was later dat jaar er ook nog eentje voor de voorstoelen, maar daar viel mijn Scenic niet onder...
Was later dat jaar er ook nog eentje voor de voorstoelen, maar daar viel mijn Scenic niet onder...
Hide post links |
-
- lid
Niet juist: Mechanismen v/d voorzijde kosten € 63,00-€ 68,00 bij Winparts of Mijn onderdelen.nl. Dus 20% v/d Renault prijs."Voor de scenic I kan je alleen een compleet mechaniek bestellen bij de dealer, is niks los van te krijgen. Imitatie kost het een 70-90e de mechaniek".
(GB-parts en andere bieden ze ook aan maar zijn duurder).
Kwaliteit is beter. De kunststof onderdelen die bij origineel snel afbreken, zijn degelijker uitgevoerd!
Achterzijde zijn ca. € 100,= maar momenteel niet leverbaar. Vermoedelijk over een paar maanden weer.
(Prijzen zijn per mechanisme)
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Dat bedoelde ik ook..
Dus dat je bij de dealer alleen compleet kan bestellen en geen losse onderdelen. Imitatie kan het zeker wel voor de scenic 1.
Wel kans dat je de kabels moet om solderen, kans dat omhoog omlaag verkeerd zijn bij imitatie.
Dus dat je bij de dealer alleen compleet kan bestellen en geen losse onderdelen. Imitatie kan het zeker wel voor de scenic 1.
Wel kans dat je de kabels moet om solderen, kans dat omhoog omlaag verkeerd zijn bij imitatie.
Hide post links |
-
- lid
De stekker verbindingen kwamen bij mij niet overeen, maar ik had nog liggen van een Safrane.
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 29 aug 2011 15:29
Ik had bij m'n Grand Scenic uit 2004 ook een vallend raam, ook bij mij was het glijblokje gebroken.
Ik heb 'm gerepareerd, aangezien niet elke dealer meewerkt en ik geen zin had om half nederland te bellen op zoek naar een glijblok. Voor de mensen die dit ook zelf willen doen heb ik een paar foto's gemaakt om wat duidelijkheid te verschaffen.
!Let er op dat je het mechanisme voor het terugplaatsen eerst aansluit en in de laagste stand zet. Zo test je 'm en kun je het raam makkelijk monteren.
Ik heb 'm gerepareerd, aangezien niet elke dealer meewerkt en ik geen zin had om half nederland te bellen op zoek naar een glijblok. Voor de mensen die dit ook zelf willen doen heb ik een paar foto's gemaakt om wat duidelijkheid te verschaffen.
!Let er op dat je het mechanisme voor het terugplaatsen eerst aansluit en in de laagste stand zet. Zo test je 'm en kun je het raam makkelijk monteren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
Het geheel werkt weer, maar als ik een paar nieuwe glijblokken op de kop kan tikken haal ik ze.
De blokken hebben toch wel wat te verduren dus ik weet niet of de verlijming heel blijft.
De blokken hebben toch wel wat te verduren dus ik weet niet of de verlijming heel blijft.
Hide post links |
-
- lid
Die blokken kosten 5 euro per set van 2 bij de dealer, dus ik weet niet waar je ze nog goedkoper op de kop wilt gaan tikken

Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
Ik heb ze vanmiddag gekocht, wel een veel betere uitvoering dan de oude.
Het ging mij niet om de prijs maar om de beschikbaarheid, bij mij in de buurt kon ik ze niet krijgen, vreemdgenoeg wel een heel mechanisme.
Het ging mij niet om de prijs maar om de beschikbaarheid, bij mij in de buurt kon ik ze niet krijgen, vreemdgenoeg wel een heel mechanisme.
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Laatste bezoek: 09 jul 2013 09:41
Ook bij mijn Grand Scenic uit 2004 is gisteravond het achterraam (passagierskant) naar beneden gevallen en tijdelijk met ducktape vastgezet. Als ik alle reacties hier zo lees dan is dit meer regel als uitzondering. Ik ga eens kijken wat mijn dealer bereid is om te doen (renault garage Centrum in Goes). Bedankt allemaal in ieder geval. Ik kom nu tenminste beslagen ten ijs.
Grt. Chris
Grt. Chris
Hide post links |
-
- lid
Mochten ze je een compleet raammechanisme aan willen smeren, lees dan eerst even bovenstaande door. Voor een paar euro en uurtje klussen aan je GS ben je ook klaar.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Maar als de kabel helemaal gerafeld en geknikt is heb je aan alleen een nieuw klemmetje niks en zul je ook de kabels moeten bestellen via internet.
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Laatste bezoek: 26 apr 2012 20:06
Heeft een van de ervaringdeskundigen op dit forum wellicht zin om het achterraam van mijn Scenic voor een zacht prijsje te repareren ? Voor de eerste heb ik vorig jaar een nieuwe motor laten plaatsen dus wilde ik eea deze keer zelf doen. Net de bekleding met veel moeite verwijderd maar kan nog steeds nergens bij... help!?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Zijn diverse uitleg topics over volgens mij. Weet niet waar je woont, kom zelf regio helmond. Als je in de buurt woont kan ik je helpen.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-