Onderweg laden met Zoë ZE40

Plaats reactie

Topic author
Anouk68
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2022 16:05
Actief als: particulier

Onderweg laden met Zoë ZE40

Bericht door Anouk68 »

Sinds kort heb ik een Zoë ZE40. Heerlijk! Ivm het werk van mijn partner hebben we een laadpaal thuis. Het geeft een enorm betaal- en gebruiksgemak.

Ik ben mij aan het verdiepen in een lange reis naar zuid-Brabant die ik vanuit Friesland moet gaan rijden. Dat betekent tussentijds laden.

Ik heb diverse apps voorbij zien komen, websites, ik heb net zelf wat aan de weg geëxperimenteerd. Ik heb alleen vragen die ik het beste hier kan stellen.

- rijd je 100km/uur of Max op de ecostand op de snelweg?
- na hoeveel kms is het het beste om te gaan opladen?
- houd je een marge aan (bijv 80% van de fictieve kms)?
- welke app is nou de handigste voor de laadpalen?
- ga je aan de snelweg tanken of een dorpje in?
- stel ik kan 250km rijden en je ga bij 90km tanken, wacht je dan tot de accu helemaal vol of ga je na een uur weg?
- is het 22kwh per uur of?

Ik heb m’n auto tweedehands gekocht en eigenlijk voor de kleine stukjes. Dit keer dus een lang stuk van zo’n 220km en ik heb gewoon onrust die wellicht helemaal niet nodig is. Alvast bedankt voor je Info!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Onderweg laden met Zoë ZE40

Bericht door zoe2goe »

- Ik vind persoonlijk ECO niet erg veilig op de snelweg. Bovendien doet het technisch niet anders dan je kachel en rechtervoet temperen, m.a.w., dat kun je ook zelf wel. Qua tijd is het een beetje loof om oud ijzer. Sneller rijden = sneller op bestemming = vaker laden is = later op bestemming.

- hoe leger hoe beter, zeker als je wilt snelladen (als je een Q model hebt. Voor een R model maakt het niet zo veel uit). Maar nog belangrijker is: zorg voor een plan B en C. Verder: als het lukt met de planning niet volladen, maar laden wat je nodig hebt: het laden gaat langzamer naarmate de batterij voller is.

- Ja (marge), maar in de praktijk alleen als je reis dat vereist. Het maakt natuurlijk niks uit of je met 55% of 20% lading aankomt.

- Dat is erg persoonlijk. Dus voor mij: Fastned voor de absolute noodgevallen (gillend duur voor incidenteel, maar dat maakt dan ook niet uit), Chargemap voor het opzoeken, Plugsurfing voor de dongle / app.

- Wel fijn als er koffie of nog beters in de buurt is. Soms is dat pal aan de snelweg, soms iets verder. Leidend is uiteraard een fatsoenlijke paal met minimaal 22 kW

- Nee je wacht niet tot hij vol is. Hou max 90% aan, of wat je nog nodig hebt (aangenomen dat je op bestemming kunt laden. Daar is wachten namelijk niet ECHT wachten)

- LIgt aan de paal. Reken bij een 22 kW paal op helemaal leeg naar helemaal vol op ruim 2 uur.


220 met een ZE40? Moet met een beetje normaal doen vrijwel zonder laden kunnen, misschien na 170 even bijnippen voor de mentale rust.

Succes!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Anouk68
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2022 16:05
Actief als: particulier

Re: Onderweg laden met Zoë ZE40

Bericht door Anouk68 »

Dank je Jeroen voor al je bruikbare informatie. Ik ben er gewoon nog niet vertrouwd mee. Laatst ging ik 70km rijden naar Zwolle. Oké, windkracht 6-8 en aardig koud. Ik ging weg met 252km op de accu (geen snellader) en ik schrok hoe snel de kms afnamen. Uiteindelijk op ecostand in het tussenstuk van Zwolle naar Emmeloord. Ik had bij thuiskomst nog 80km (weet niet hoe snel dat op is of dat het net als bij een benzinetank plots heel snel gaat). Ik stond stijf van de angst dat ik zonder zou komen. Dus ik moet echt veel minder onrustig worden.
Ik vind het wachten geen probleem, alleen het zoeken van die ene beschikbare laadpaal. Ik ga naar je suggestie app kijken! Top!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



picosuma
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2022 14:17
Actief als: particulier

Re: Onderweg laden met Zoë ZE40

Bericht door picosuma »

Ik heb zelf het idee (mischien heb ik het fout ) dat ik verder kan rijden zonder EKO dan met en je kunt dan in ieder geval een beetje makkelijker inhalen.
Was in het begin ook veel aan het kijken hoeveel er nog was maar dat wordt al beter .
Laatst ook van Friesland naar Schoorl storm tegen op de Afsluitdijk ging ook hard maar wat ik heen verloor kreeg ik op de terugweg weer terug 😀

Maar gewoon genieten en zeker als je nu langs een benzinestation rijdt en de prijzen ziet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Onderweg laden met Zoë ZE40

Bericht door Sordone »

Voor laadpalen op je route is Evway in emx mode erg handig. Kan je ook met een route gebruiken. Deze laat in je rijrichting de laadpalen zien en of ze bezet zijn. Zie https://www.mostaladda.eu/Evway.htm en de andere recommended apps zoals Moovility.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gliset
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jun 2017 17:27
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Onderweg laden met Zoë ZE40

Bericht door Gliset »

Voor het plannen van langere ritten gebruik ik ABRP (ABetterRoutePlanner), in aanvulling op de verzameling apps voor het starten van laden die ik inmiddels verzameld heb. Gaat over het algemeen prima. Ik reed voorheen vaak ECO, maar ook ik heb het idee dat dit voor de langere afstanden eigenlijk niet scheelt op het verbruik (misschien zelfs omgekeerd). Standaard overigens ook nooit harder dan 102km/u op de begrenzer.

Bij lange afstanden is het eigenlijk de kunst om leeg thuis te komen [mention]Anouk68[/mention]. Gaat ie de laatste 15-20km wel steeds meer "zeuren" en piepen :mrgreen: . Wel handig om een beetje een beeld te hebben waar je nog met de Zoë kunt laden bij Fastned, want dat wordt helaas wel minder... Ik controleer op weg naar Meppel daarom ook altijd bij Fastned Bornheim (A28 vlak voor Hattemerbroek) of ik thuis ga halen.
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00 :dance:
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Andere Peter
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 290
Lid geworden op: 10 feb 2020 23:15
Actief als: particulier

Re: Onderweg laden met Zoë ZE40

Bericht door Andere Peter »

@Anouk, Het is al heel goed dat je je verdiept in een "lange" reis. Van te voren plannen is beter dan achteraf paniek. Het is allemaal even wennen maar prima te doen.
Zelf gebruiken wij de vattenfall en shell app in beide kan je zien wat het kost en hoeveel vermogen de laadpalen leveren (11 of 22 kwh of snel)
wij gaan in april op vakantie naar de Eifel en redden dat niet in 1 x maar ik zoek dan of een snellader in Nederland omdat die goedkoper is dan in Duitsland of en nog beter een Aldi of Lidl waar we gratis kunnen laden en meteen de boodschapjes doen voor de 1ste avond ;-)
Weet niet waar je woont in Friesland maar in Wolvega staat bv. ook een gratis lader bij de Lidl. ;-)
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.

R135 / 52 Intens. 03-20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1400
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Onderweg laden met Zoë ZE40

Bericht door Pepone »

Of naar de McDonald's, een Big mac en snelladen tegelijk.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



picosuma
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2022 14:17
Actief als: particulier

Re: Onderweg laden met Zoë ZE40

Bericht door picosuma »

In leeuwarden bij de Lidl in goutum kun je ook gratis laden meestal voor een 30 min.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Anouk68
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2022 16:05
Actief als: particulier

Re: Onderweg laden met Zoë ZE40

Bericht door Anouk68 »

Dank voor al jullie reacties. Inmiddels ben ik in Brabant geweest. Ik heb het als avontuur meegemaakt. Chargemap heeft mij geholpen de juiste paal te vinden. Het heeft veel vertrouwen gegeven op de weg naar en van. Op de terugweg had ik wel een uitdaging. Op twee punten waren de laadpalen inactief, uitgevallen. Ik ben doorgereden en uiteindelijk toen ik thuiskwam, stond er nog 43km op m’n accu. De laatste 70 km had ik wel de radio, de airco en de ventilator uitgezet, raampje open en achter een camper gaan rijden die langzamer reed dan normaal. Het geeft een hoop vertrouwen. Ik ben niet meer bang voor de volgende lange reis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Onderweg laden met Zoë ZE40

Bericht door ffonz »

Nog een tip (als mosterd na je reis): stel voor lange ritten altijd de navigatie in. Dan kan je continu je marge zien. Stel je rit is 150 km en de GOM (guess-o-meter, de km's boven het batterij symbool) geeft 180 km aan, dan heb je dus een marge van 30. Tijdens het rijden kan je dus zien of die 30 km meer of minder wordt of gelijk blijft. Neemt die snel af (door wind tegen, nat wegdek of de vorige rit was gewoon erg zuinig) dan kan je op tijd maatregelen nemen. Ik heb wel eens een negatieve marge gehad, maar door even 5-10 km langzamer te gaan rijden zie je de marge weer toenemen: -6, -2, 0, +3, +8 en uiteindelijk met 12km op de GOM thuis gekomen. Je kunt natuurlijk ook ergens een korte stop doen om er 10% bij te laden.

En met de CanZE app van (o.a.) Zoe2Goe kan je tijdens het laden zien wat de GOM aan actieradius geeft.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Onderweg laden met Zoë ZE40

Bericht door zoe2goe »

Met CanZE kun je bovendien je bovenstaande berekening meteen in je app zien terwijl je rijdt ;-) (Driving scherm, dan distance to destination aantikken en ingeven). Je ziet dan distance available at destination.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht