Vervolg + nieuw probleem

Plaats reactie

Topic author
Bart1984
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 dec 2021 08:26
Actief als: particulier

Vervolg + nieuw probleem

Bericht door Bart1984 »

Hallo allen die mee lezen,

Hierbij het vervolg op mijn eerdere toppic
turbo-erg-luid-t34454.html

Beetje info
Oude bus: trafic 1.9dci 2006 F9Q760 motor stuk
Nieuwe bus: trafic 1.9dci 2002 F9Q760 turbo slecht

Donderdag (5 mei) sloeg ineens de motor op hol (liep op olie) gelukkig uit weten te krijgen en heel voorzichtig door de mist van de gigantiesche rookwolk naar mijn oude bus gereden.

Daar de turbo van de oude bus gehaald en de nodige andere onderdelen en vrijdag een brug geregeld bij de plaatselijke dhz garage.

Daar aangekomen luchtfilter eraf nagekeken niks mis
Slangen eraf, oei vol met olie, ook interkoeler behoorlijk wat olie in, en een stukje van een schoep van de turbo.

Met een hard hoofd maar onder de bus begonnen uitlaat van de roetfilter ook behoorlijk wat olie in, ook de roetfilter de turbo en het spruitstuk zaten erg goed in de smering wat ik bijna niet kon geloven aangezien alles onder de olie zat en de bouten echt moervast zaten zelfs na ze ook nog flink ingespoten te hebben met WD40.

Het blok was aan de achterkant ook helemaal zwart van de olie dus na de olie van het blok af te hebben gehaald toch even de koppaking (met het oog) nagelopen die was naar mijn idee niet lek.

Toen de egrklep uit het spruitstuk gehaald en deze flink schoon gemaakt, het spruitstuk even door de ontvettingsbak gehaald en goed schoongemaakt en met compressor droog geblazen.

Egr er weer in en het spruitstuk weer terug gezet.

Inmiddels was het door tegenslag met de vast zittende bouten 16:30 uur en de man van de garage ook nog een priveleven blijkt te hebben werd ik vriendelijk verzocht de volgende ochtend om 10 uur weer verder te gaan.

De volgende ochtend alles bekijken.

Bij de turbo was het probleem vrij duidelijk de as van de rotorbladen kon kon alle kanten op dus die maar gewoon in zijn geheel in de container.

De turbo van de oude bus even goed na gekeken samen met de man van de garage, samen hebben we hem goed gekeurt en dus de wastegate inlaatdrukregelaar weer op de beugel vast gezet en weer verbonden, olie in de turbo gedaan en weer gemonteerd.

De roetfilter en het eerste deel van de uitlaat had ik ook van de oude bus mee genomen en aangezien die andere vol met olie zaten die van de oude bus er op gezet.

Op de oude bus was net een nieuwe luchtmassameter, map sensor en drukconverter turbolader gezet die heb ik ook meteen over gezet en de luchtslangen van de oude bus gebruikt want die waren in goede staat.

Olie af getapt nieuwe oliefilter erop gezet nieuwe olie er in gedaan.

Inmiddels was het zaterdag middag 14 uur en was ik wel benieuwd naar het resultaat, ik was al gewaarschuwd door een vriend die heel lang monteur is geweest dat de bus nog wel flink zou gaan roken en dat hij ook nog wel een keer (zoals hij zelf zei) een afterburn effect te krijgen.

Na het starten de bus even een kwartiertje stationair laten draaien dit ging allemaal goed dus maar even een blokje om, goed en wel de hoek om en daar was het afterburn effect, de motor sloeg weer op hol doordat ik in paniek ging starten bleek ik daarmee de motor uit te krijgen.

Weer heel voorzichtig (in de 1e versnelling koppeling op laten komen en laten rollen) naar het prive terein waar mijn oude bus stond want ik moest weg.

Volgende ochtend weer alle slangen enzo leeg (olie) en schoon gemaakt ook interkoeler en filter gecontroleerd.

Weer rijden dit ging prima nog wel een beetje rook maar dat werd steeds minder.

Nu het nieuwe probleem!!

Tijdens het rijden heb ik het idee dat de turbo een beetje raar reageert en mijn vermoeden word bevestigd doordat het vermogen weg valt en het lampje van de gloeispiraal gaat branden en de bus dus in limb mode schiet.

Bus aan de kant gezet (scanner aangesloten geen foutcodes) dit kan ook te maken hebben met dat de bus uit 2002 is maar voorheen wel al eens codes gehad en gewist, de bus opnieuw gestart en rijd weer hetzelfde... een beetje raar.

Heb dit met oude bus ook gehad toen was het de map sensor maar dat lijkt mij sterk aangezien deze 4 maanden oud is

Ik ben op onderzoek gegaan.
Wat ik kan vinden is:
Luchtmassameter - zit een nieuwe (4 maanden oud) op
Turbodruk sensor - is ook nieuw
Map sensor - is ook nieuw

Meest waarschijnlijke is de afstelling van de wastegate, mogelijk heb ik toch ergens 1 of 2 slagen verkeerd gedraaid met het terugzetten ondanks dat ik zo goed als ik kon de bouten op de oude plek heb geprobeert te krijgen.

Iemand tips over hoe ik kan vaststellen waar het probleem zit en hoe dat moet worden verholpen.

Ik kan niet zo goed vinden hoe de wastegate afgesteld hoort te worden misschien weet iemand dit.

Hoor graag of jullie tips hebben, helaas kan ik niet via obd scanner druk e.d bekijken.

Groetjes
Bart.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Bart1984
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 dec 2021 08:26
Actief als: particulier

Re: Vervolg + nieuw probleem

Bericht door Bart1984 »

Update

Bij het testen wanneer de bus in storing springt ben ik erachter gekomen dat de storing vaak ontstaat tijdens het rijden in de 5e versnelling rond de 85km per uur.

Ik hou hem laag in de toeren (uit voorzorg) en bij ongeveer 70 zet ik hem in zijn 5e versnelling en dan bij 80-85 geef ik geen gas meer bij, soms kan ik 10 a 15 minuten zo rijden en soms maar 3 tot 5 minuten voordat het vermogen weg valt en het lampje gaat branden.

Eerst zette ik de bus langs de kant en dan opnieuw starten en dan was de storing weg maar ben er ook achter gekomen dat als ik de koppeling meteen in druk terug schakel naar de 4e en het contact uit en weer aan zet en dan de koppeling laat opkomen dat hij dan ook weer gewoon faat rijden en het lampje weer uit gaat.

Weet niet of deze informatie van belang kan zijn maar misschien helpt dat dingen uitsluiten.

Groeten Bart.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Bart1984
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 dec 2021 08:26
Actief als: particulier

Re: Vervolg + nieuw probleem

Bericht door Bart1984 »

Opgelost!

Er was een slangetje van het spruitstuk (achter egr) af gesprongen denk dat het slangklemmetje niet goed heeft gezeten, nu weer erop gezet met slangklem en werkt weer prima.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Vervolg + nieuw probleem

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Thx voor de update! +je
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht