bougies vervangen

Alles wat met de motor van de Scenic te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
pekel
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2023 15:37
Actief als: particulier

bougies vervangen

Bericht door pekel »

Beste Forumleden,
Sinds kort weer een Renault, weer een Scenic maar nieuwer type. Het is een Megane Scenic 3 uit 2011. Nu doet de motor vreemd en het motorlampje gaat dan branden. Bij uitlezen geeft hij aan: misfire cyl 2 en 3 (P0302/p0303/p0300). Wil nu de bougies gaan vervangen maar ....... waar zitten die ?? De motor is een type MR4-711 en heeft een dichte kap bovenop, wat ik kan vinden online is een open kap met de bougies tussen de buizen gestopt. Simpel te vinden dus, mijne heeft een gesloten kap die deel uitmaakt van de luchtinlaat. Rechtsachter op die kap zit een dikke buis met een luchtmeter. Is dus ook niet eventjes zo eraf te halen.
Hoe doe ik dat?? Hoe kan ik de bougies vervangen en wat moet ik eruit halen hiervoor ?? De oude scenic had een open kap met de bougies bovenop bereikbaar. Heeft iemand bijv een "exploded view" van de MR4 motor, dus hoe hij van onderdelen in elkaar zit ??

Meteen nog een tweede vraag: Het dashboard bestaat uit een elektronische display met Tomtom naast de snelheidsmeter ( alles uit één stuk) . Nu heb ik bijna alles gevonden over instellingen maar druk ik op "huis" van Tomtom stuurt hij me naar het huis van de vorige eigenaar. Hoe stel ik mijn adres hierop in??

In afwachting van jullie wijze raad,
Vr.groetend
Kees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



stadium III
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 267
Lid geworden op: 22 nov 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: bougies vervangen

Bericht door stadium III »

De M4R heeft de bougies onder de luchtinlaat zitten
Dus wil zeggen dat heel de luchtinlaat dus zwarte kap eraf moet ,dan zou ik bougie's en bobines vervangen voor dit type motor
Dan ook pakking inlaat vervangen
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Megane 2 2.0 Cabrio BJ 2004

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: bougies vervangen

Bericht door mechanic »

Aan een bougie gaat gewoonlijk weinig mis, vermoedelijk een bobine dus. Maar beter meteen mee pakken.

Deze motor staat wel gekend om compressie euvels wat zich ook wel eens vertaald in dit soort storingen.

Hopelijk enkel een bougie/bobine.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
pekel
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2023 15:37
Actief als: particulier

Re: bougies vervangen

Bericht door pekel »

Jullie advies klopte, Na enig zoeken kon ik de bougies vinden onder de zwarte kap. Wel flink wat losmaken, luchtklep, leidingen, paravaan deel en zoeken naar verstopte boutjes .Maar ........ gevonden ! Meteen bobines maar vervangen, 1 bougie op cyl. 3 was zwart vanonder rest was netjes, preventief allen vervangen. Wat een prijsverschil bij de bobines !! Betaalde nu bij automat.handel €38 p.st. maar bij rondbellen kreeg ik €95 op , goedkoopste die ik kon vinden was Autodoc €23 plus verzendkosten. Onderdelen handel was dus niet veel duurder en ik had ze zelfde dag nog in huis. Auto rijdt nu weer prima en ruikt niet meer zo naar benzine. Code p0302 en p303 bleken dus correct :-)

Nu nog mijn navigatie even oplossen.
Vr.grtz
Kees.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht