Na zomercheck: koppeling hoog en defect remklauw

Plaats reactie

Topic author
Tvandegeijn
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2023 18:10
Actief als: particulier

Na zomercheck: koppeling hoog en defect remklauw

Bericht door Tvandegeijn »

Afgelopen week heeft mijn Megane een zomercheck gehad. Sindsdien viel het me op dat de handrem veel hoger ging en minder 'grip' had. Gisteren moest ik even wachten voordat ik vanaf een winkel de weg op kon. Ik trok toen de handrem aan en deze ging zowat 90 graden. Ik moest toen gelukkig nog maar een kilometer naar huis. Op die weg viel het me tijdens het rijden op dat de auto zelf remde. Thuis aangekomen bleek dat de linkerrem vastgelopen was. Vanochtend heb ik mijn vaste Renault-garage gebeld en e.e.a. uitgelegd. Zij hebben er voor gezorgd dat de auto afgesleept werd naar hen. Eind van de middag kreeg ik een telefoontje dat de remklauw vervangen moest worden a 400 euro. Voorafgaand aan de zomercheck was er niets aan de hand met de remmen achter. Na de zomercheck was er zichtbaar een 'defect'. Het voelt mij als te toevallig dat er zomaar een remklauw defect zou gaan. Ik zie dit als een verkeerde handeling bij de zomercheck. Wat kan ik hier mee doen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Na zomercheck: koppeling hoog en defect remklauw

Bericht door mechanic »

Niemand is er bij geweest, gewoonlijk worden er geen afstellingen gemaakt bij een zomercheck. Wat staat er op de controle lijst?

Zaken gaan vaak ineens kapot, het ettert al langer wellicht maar een waarschuwing van hé ik ga morgen kapot krijg je niet.
In de garage gebeurde het vaak hoor, na een lampje te hebben vervangen lekt de auto ineens olie bijvoorbeeld..

De auto is bij dezelfde garage geweest voor een zomercheck als waar je naar bent afgesleept?
Of bij twee verschillende, dan kun je het best terug naar de garage die de check gedaan heeft lijkt me.

Een megane met een mechanische (niet electrische) parkeerrem is al op leeftijd, dan is een defect wat meer te verwachten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Tvandegeijn
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2023 18:10
Actief als: particulier

Re: Na zomercheck: koppeling hoog en defect remklauw

Bericht door Tvandegeijn »

Ja, de auto is altijd in dezelfde garage in onderhoud geweest en staat nu ook weer bij die betreffende garage.
Ik snap dat zaken ineens kapot kunnen gaan, maar in deze vind ik het signaal van de veel te hoge handrem na de zomercheck wel enorm toevallig.
Ook begrijp ik dat er geen afstellingen gemaakt worden bij de zomercheck, maar hopelijk snap je mijn constatering dat de te hoge handrem een oorzakelijk verband kan hebben met de aangelopen remklauw.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Na zomercheck: koppeling hoog en defect remklauw

Bericht door mechanic »

Ik snap het zeker, maar kan een boek schrijven over dergelijke gevallen die na een werkplaats bezoek zouden zijn ontstaan. Zeg niet dat het niet gebeurd, maar aan dit simpele systeem kan weinig mis.

De parkeerrem wordt gewoonlijk strakker gesteld naarmate de onderdelen verslijten, dwz de kabels worden strakker gesteld (kleinere slag). Dit gebeurd niet op/aan de remklauw zelf, maar afhankelijk van het type in het interieur thv de parkeerrem hendel.
Losser stellen is eigenlijk nooit nodig tenzij er iets gerepareerd/vervangen is.
De grotere slag is te verklaren doordat aan 1 kant de parkeerrem mechanisch in de klauw niet meer (goed) werkt.

Voor een zomercheck wordt 15minuren uitgetrokken gewoonlijk, daar is helemaal geen tijd voor denk ik.
Vermoed een gevalletje pech, wat is het bouwjaar van de auto?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht