Megane 3 1,5 dci - diverse storingen gaan aan- en uit

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
joost_b
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2023 10:13
Actief als: particulier

Megane 3 1,5 dci - diverse storingen gaan aan- en uit

Bericht door joost_b »

Hi Renault-forummers,

Al geruime tijd lees ik op dit forum mee over bepaalde problemen die ik bij mijn Megane coupe 3 (2012, 1,5dci) tegenkom, dank voor alle helpende handen en waardevolle adviezen.

Helaas heb ik de laatste tijd veel issues met storingslampjes op het dashboard. Het ene moment heb ik 1 melding staan, dan weer 3 en andere momenten lijkt er niets aan de hand. Het gaat om een diesel uit 2012, waarvan het dus de vraag is in hoeverre het het geld waard is om hier een dealer veel onderzoek naar te laten doen. Maar mocht het een optie zijn dat zelf eea kan proberen/uitsluiten dan wil ik dat zeker nog proberen.

De rijprestaties worden in principe niet beïnvloed, behalve dat de cruise control af en toe kortstondig uitvalt. Het feit dat de meldingen dus te pas en te onpas verschijnen en ook weer verdwijnen doet me vermoeden dat er niet echt iets kapot is, maar dat het meer met een brakke connector te maken heeft misschien. Ik heb ooit een keer een behoorlijke lekkage gehad bij de passagiersstoel door een verstopte paravan, wellicht dat daarna roest is ontstaan op een bepaalde plek. Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen controleren?

Meldingen die voorbijkomen:
- controleer luchtvervuiling (deze komt het meest vaak voor)
- controleer inspuitsysteem + controleer regelaar (deze meldingen verschijnen altijd samen)
- controleer airbag (springt vaak aan en uit tijdens een bepaalde rit)
- heel af en toe 'risico op motorschade'
- de laatste tijd springt de achteruitrijcamera soms aan als ik bijvoorbeeld rem op de snelweg.
- bij stilstand voor bv een stoplicht beginnen de parkeersensoren te piepen, terwijl er niets in de buurt is. Verder werken de sensoren bij het parkeren gewoon naar behoren.

Al met al een hele rits aan storingen dus. Hopelijk is er iemand die mijn vermoedens kan bevestigen of ontkrachten en misschien uit kan leggen wat ik zelf kan proberen om dit te verhelpen of diagnosticeren.

Alvast veel dank!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Megane 3 1,5 dci - diverse storingen gaan aan- en uit

Bericht door mechanic »

Er zijn een aantal gekende euvels met de 1.5dci met roetfilter, is de auto al eens uitgelezen? Dat is toch wel het begin in deze.

Vaak zijn de slangen voor de druksensor roetfilter defect, of een temperatuursensor voor de turbo, klep in de uitlaat eventueel icm software aanpassing.
Kortom, even (laten) uitlezen voor een goede diagnose en eventueel zelf aan de klus.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
joost_b
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2023 10:13
Actief als: particulier

Re: Megane 3 1,5 dci - diverse storingen gaan aan- en uit

Bericht door joost_b »

Auto is eerder wel eens uitgelezen ja. November vorig jaar is een klep in de turbo vervangen en waren de storingen een tijdje weg.
Probleem kwam een paar maanden later terug. Toen nog eens uit laten lezen door de ANWB en leek toen op een probleem met de uitlaatgasdruksensor. Maar omdat de melding ook regelmatig weer verdwijnt, twijfel ik dus of dit echt het probleem is en heb ik deze tot nu toe nog niet vervangen. Slangetjes wel bekeken en die lijken - op het oog - nog intact.

Overigens heb ik afgelopen week iets geprobeerd met de massa-aansluiting bij het rechter achterlicht. Door deze iets op te schuren en te buigen lijken de problemen met de parkeersensoren en achteruitrijcamera voorlopig verdwenen. Dat is dus alvast gelukt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1420
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Megane 3 1,5 dci - diverse storingen gaan aan- en uit

Bericht door Pepone »

Slechte massa aansluitingen bij de achterlichten is een gekend probleem bij alle soorten en merken auto’s op leeftijd.

Met uiteenlopende storingen.

Mooi dat je dat hebt gevonden.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht