Sinds een paar weken heb ik een Scenic II uit 2009 op LPG, de dag dat ik ermee wegreed van de garage waar ik hem gekocht heb kreeg ik meteen de melding "Inspuiting controleren". Auto ging meteen in de noodloop.
Een week weer in de noodloop nu met de extra melding "emissie controleren" en weg laten slepen naar de garage. Die heeft voor de melding over de emissie een lamdasonde vervangen. De emissiemelding was weg, maar bij het wegrijden kreeg ik wel weer de melding injectie controleren. Bij uitlezen zagen we de code DTC 0606/DF038, dat zou om de ECU gaan. De melding emissie controleren kwam ook weer terug. Die heb ik met een ander apparaat kunnen uitlezen en gaf P0420 en 07E8 aan.
Hele ECU en zekeringkast eruit gehad, nergens vocht of waterschade, geen oxidatie op aansluitingen/kabels of iets dergelijks.
Kortom beide meldingen verdwijnen telkens weer, maar komen steeds terug. Ik heb wel meerdere mensen met vergelijkbare meldingen gezien, maar niet met vergelijkbare codes.
Klopt het dat de ECU hierbij vervangen moet worden en waarschijnlijk de katalysator ook? Of kent iemand hier een magische oplossing voor deze problemen?
Inspuiting/emissie controleren Scenic II LPG
-
SisterSpy
Topic author - repeating visitor

- Actief als: particulier
Inspuiting/emissie controleren Scenic II LPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
SisterSpy

Re: Inspuiting/emissie controleren Scenic II LPG
Nou ondertussen zijn we weken verder, en is ondertussen het volgende gebeurt:
Accu vervangen(door de ANWB)
ecu vervangen (dat was het probleem dus niet)
lamda sonde vervangen (welke van beiden weet ik niet)
lpg injectoren uit elkaar geweest, schoongemaakt en teruggeplaatst
kabelboom vanaf bci naar ecu is doorgemeten en kabel voor kabel gecontroleerd
benzinepomp is doorgespoeld en teruggeplaatst
xenum doorgespoelt
stroomonderbreking afentoe op injector 3 is wat de garage meldde en vervolgens hebben ze bovenstaande lijstje uitgevoerd.
Zelf nog de mapsensor schoongemaakt.
Eerste melding was injectie controleren, nadat ik hem na drie weken eindelijk terug had van de garage kreeg ik op de snelweg nu doodleuk 'inspuiting controleren' en ging in de noodloop. Motor uit en herstarten werkte de eerste twee dagen nog, maar sinds eergisteren wilde de melding niet meer weg ook niet na herstarten, dus kwam de ANWB. Die heeft nog een lamdasonde losgehaald, maar telkens na enkele honderden meters rijden verscheen de melding weer en kon ik hem weer langs de kant zetten.
Auto is nu bij de Renault garage, die hebben pas over drie weken tijd ervoor. Wat ik na wat forumspeurwerk heb bedacht zijn de volgende opties:
EGR klep
Luchtmassameter
Nokkenassensor
BPD sensor
Koelvloeistofsensor
Gaspedaal wat wellicht te ver doorschiet
Oh en het probleem doet zich zowel op lpg als benzine voor. En ook de melding emissie controleren is nog niet weg.
Als ik meer van de garage hoor dan post ik het wel voor toekomstige slachtoffers van deze gekmakende melding.
Accu vervangen(door de ANWB)
ecu vervangen (dat was het probleem dus niet)
lamda sonde vervangen (welke van beiden weet ik niet)
lpg injectoren uit elkaar geweest, schoongemaakt en teruggeplaatst
kabelboom vanaf bci naar ecu is doorgemeten en kabel voor kabel gecontroleerd
benzinepomp is doorgespoeld en teruggeplaatst
xenum doorgespoelt
stroomonderbreking afentoe op injector 3 is wat de garage meldde en vervolgens hebben ze bovenstaande lijstje uitgevoerd.
Zelf nog de mapsensor schoongemaakt.
Eerste melding was injectie controleren, nadat ik hem na drie weken eindelijk terug had van de garage kreeg ik op de snelweg nu doodleuk 'inspuiting controleren' en ging in de noodloop. Motor uit en herstarten werkte de eerste twee dagen nog, maar sinds eergisteren wilde de melding niet meer weg ook niet na herstarten, dus kwam de ANWB. Die heeft nog een lamdasonde losgehaald, maar telkens na enkele honderden meters rijden verscheen de melding weer en kon ik hem weer langs de kant zetten.
Auto is nu bij de Renault garage, die hebben pas over drie weken tijd ervoor. Wat ik na wat forumspeurwerk heb bedacht zijn de volgende opties:
EGR klep
Luchtmassameter
Nokkenassensor
BPD sensor
Koelvloeistofsensor
Gaspedaal wat wellicht te ver doorschiet
Oh en het probleem doet zich zowel op lpg als benzine voor. En ook de melding emissie controleren is nog niet weg.
Als ik meer van de garage hoor dan post ik het wel voor toekomstige slachtoffers van deze gekmakende melding.
| Hide post links |
-
SisterSpy

Re: Inspuiting/emissie controleren Scenic II LPG
Het was niet de nokkenassensor...
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 6 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht