Inspuiting/emissie controleren Scenic II LPG
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 mei 2023
- Laatste bezoek: 16 okt 2023 13:00
- Actief als: particulier
Inspuiting/emissie controleren Scenic II LPG
Sinds een paar weken heb ik een Scenic II uit 2009 op LPG, de dag dat ik ermee wegreed van de garage waar ik hem gekocht heb kreeg ik meteen de melding "Inspuiting controleren". Auto ging meteen in de noodloop.
Een week weer in de noodloop nu met de extra melding "emissie controleren" en weg laten slepen naar de garage. Die heeft voor de melding over de emissie een lamdasonde vervangen. De emissiemelding was weg, maar bij het wegrijden kreeg ik wel weer de melding injectie controleren. Bij uitlezen zagen we de code DTC 0606/DF038, dat zou om de ECU gaan. De melding emissie controleren kwam ook weer terug. Die heb ik met een ander apparaat kunnen uitlezen en gaf P0420 en 07E8 aan.
Hele ECU en zekeringkast eruit gehad, nergens vocht of waterschade, geen oxidatie op aansluitingen/kabels of iets dergelijks.
Kortom beide meldingen verdwijnen telkens weer, maar komen steeds terug. Ik heb wel meerdere mensen met vergelijkbare meldingen gezien, maar niet met vergelijkbare codes.
Klopt het dat de ECU hierbij vervangen moet worden en waarschijnlijk de katalysator ook? Of kent iemand hier een magische oplossing voor deze problemen?
Een week weer in de noodloop nu met de extra melding "emissie controleren" en weg laten slepen naar de garage. Die heeft voor de melding over de emissie een lamdasonde vervangen. De emissiemelding was weg, maar bij het wegrijden kreeg ik wel weer de melding injectie controleren. Bij uitlezen zagen we de code DTC 0606/DF038, dat zou om de ECU gaan. De melding emissie controleren kwam ook weer terug. Die heb ik met een ander apparaat kunnen uitlezen en gaf P0420 en 07E8 aan.
Hele ECU en zekeringkast eruit gehad, nergens vocht of waterschade, geen oxidatie op aansluitingen/kabels of iets dergelijks.
Kortom beide meldingen verdwijnen telkens weer, maar komen steeds terug. Ik heb wel meerdere mensen met vergelijkbare meldingen gezien, maar niet met vergelijkbare codes.
Klopt het dat de ECU hierbij vervangen moet worden en waarschijnlijk de katalysator ook? Of kent iemand hier een magische oplossing voor deze problemen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 mei 2023
- Laatste bezoek: 16 okt 2023 13:00
- Actief als: particulier
Re: Inspuiting/emissie controleren Scenic II LPG
Nou ondertussen zijn we weken verder, en is ondertussen het volgende gebeurt:
Accu vervangen(door de ANWB)
ecu vervangen (dat was het probleem dus niet)
lamda sonde vervangen (welke van beiden weet ik niet)
lpg injectoren uit elkaar geweest, schoongemaakt en teruggeplaatst
kabelboom vanaf bci naar ecu is doorgemeten en kabel voor kabel gecontroleerd
benzinepomp is doorgespoeld en teruggeplaatst
xenum doorgespoelt
stroomonderbreking afentoe op injector 3 is wat de garage meldde en vervolgens hebben ze bovenstaande lijstje uitgevoerd.
Zelf nog de mapsensor schoongemaakt.
Eerste melding was injectie controleren, nadat ik hem na drie weken eindelijk terug had van de garage kreeg ik op de snelweg nu doodleuk 'inspuiting controleren' en ging in de noodloop. Motor uit en herstarten werkte de eerste twee dagen nog, maar sinds eergisteren wilde de melding niet meer weg ook niet na herstarten, dus kwam de ANWB. Die heeft nog een lamdasonde losgehaald, maar telkens na enkele honderden meters rijden verscheen de melding weer en kon ik hem weer langs de kant zetten.
Auto is nu bij de Renault garage, die hebben pas over drie weken tijd ervoor. Wat ik na wat forumspeurwerk heb bedacht zijn de volgende opties:
EGR klep
Luchtmassameter
Nokkenassensor
BPD sensor
Koelvloeistofsensor
Gaspedaal wat wellicht te ver doorschiet
Oh en het probleem doet zich zowel op lpg als benzine voor. En ook de melding emissie controleren is nog niet weg.
Als ik meer van de garage hoor dan post ik het wel voor toekomstige slachtoffers van deze gekmakende melding.
Accu vervangen(door de ANWB)
ecu vervangen (dat was het probleem dus niet)
lamda sonde vervangen (welke van beiden weet ik niet)
lpg injectoren uit elkaar geweest, schoongemaakt en teruggeplaatst
kabelboom vanaf bci naar ecu is doorgemeten en kabel voor kabel gecontroleerd
benzinepomp is doorgespoeld en teruggeplaatst
xenum doorgespoelt
stroomonderbreking afentoe op injector 3 is wat de garage meldde en vervolgens hebben ze bovenstaande lijstje uitgevoerd.
Zelf nog de mapsensor schoongemaakt.
Eerste melding was injectie controleren, nadat ik hem na drie weken eindelijk terug had van de garage kreeg ik op de snelweg nu doodleuk 'inspuiting controleren' en ging in de noodloop. Motor uit en herstarten werkte de eerste twee dagen nog, maar sinds eergisteren wilde de melding niet meer weg ook niet na herstarten, dus kwam de ANWB. Die heeft nog een lamdasonde losgehaald, maar telkens na enkele honderden meters rijden verscheen de melding weer en kon ik hem weer langs de kant zetten.
Auto is nu bij de Renault garage, die hebben pas over drie weken tijd ervoor. Wat ik na wat forumspeurwerk heb bedacht zijn de volgende opties:
EGR klep
Luchtmassameter
Nokkenassensor
BPD sensor
Koelvloeistofsensor
Gaspedaal wat wellicht te ver doorschiet
Oh en het probleem doet zich zowel op lpg als benzine voor. En ook de melding emissie controleren is nog niet weg.
Als ik meer van de garage hoor dan post ik het wel voor toekomstige slachtoffers van deze gekmakende melding.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 mei 2023
- Laatste bezoek: 16 okt 2023 13:00
- Actief als: particulier
Re: Inspuiting/emissie controleren Scenic II LPG
Het was niet de nokkenassensor...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Re: Inspuiting/emissie controleren Scenic II LPG
Vervelend voor je dat het lastig is op te lossen.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 18:55
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Inspuiting/emissie controleren Scenic II LPG
Is het niet simpelweg een 'versleten' katalysator.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 mei 2023
- Laatste bezoek: 16 okt 2023 13:00
- Actief als: particulier
Re: Inspuiting/emissie controleren Scenic II LPG
Nou ondertussen is hij weer terug geweest naar de garage en hebben ze daar het gasklephuis schoongemaakt en de katalysator, maar nu maakt hij een geluid alsof er geen katalysator meer inzit en geeft nog steeds de melding. Ik ben er mee naar Munsterhuis Hengelo geweest en die hebben hem tijdens de melding uitgelezen, maar kregen alleen de meldingen DF038 Rekeneenheid en DF101 Verbinding controle multiplextraject. Die stonden er eerder ook al in. Wel konden ze het die gasklep opnieuw inregelen? Dat hebben ze gedaan, maar hij gaf nu weer de melding...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 mei 2023
- Laatste bezoek: 16 okt 2023 13:00
- Actief als: particulier
Re: Inspuiting/emissie controleren Scenic II LPG
Ik heb het opgegeven, de auto is teruggebracht naar de garage waar ik hem had gekocht, ik heb hem in april gekocht voor 2750, totaal 23 weken in mijn bezit gehad. 12 weken kwijt geweest aan garages. 2100 euro gespendeerd aan onderdelen en ik heb er uiteindelijk 2000 voor teruggekregen. Ik heb simpelweg geen energie meer om ervoor een rechtszaak aan te spannen, mijn volgende auto word in ieder geval geen Renault.
Als iemand ooit de Scenic met kenteken 42-HZF-1 tegenkomt, niet kopen, niet doen.
Als iemand ooit de Scenic met kenteken 42-HZF-1 tegenkomt, niet kopen, niet doen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 mei 2023
- Laatste bezoek: 16 okt 2023 13:00
- Actief als: particulier
Re: Inspuiting/emissie controleren Scenic II LPG
Wauw, ze durven er dus nog meer voor te vragen ook. De uitlaat klinkt echt alsof ze er iets afgezaagd hebben en de katalysator deed het denk ik gewoon niet. Maar als iemand ooit nog de onderhoudsgeschiedenis van dit ding zoekt dan heb ik een pak papierwerk in een map zitten. En ik raad het niemand aan van de bedrijf te kopen, de communicatie vond ik echt niet leuk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 14 Reacties
- 803 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 4 Reacties
- 714 Weergaves
-
Laatste bericht door Eray87
-
- 0 Reacties
- 300 Weergaves
-
Laatste bericht door haasgarike
-
- 2 Reacties
- 395 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 0 Reacties
- 235 Weergaves
-
Laatste bericht door rce
-
- 2 Reacties
- 707 Weergaves
-
Laatste bericht door Injector2
-
- 0 Reacties
- 132 Weergaves
-
Laatste bericht door Marcje