Kangoo 1600 16V piepje in aandrijving linkerkant

Alle overige technische vragen over de Kangoo
Plaats reactie

Topic author
Kangootjo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jan 2015 19:50
Actief als: particulier

Kangoo 1600 16V piepje in aandrijving linkerkant

Bericht door Kangootjo »

Hallo allemaal,
Vorige week hoorde ik een piepje tijdens het rijden. Het leek buitenlangs uit de linker wielkast te komen en varieerde met het toerental van het wiel. Met de Kangoo opp een steuntje met het wiel en de complete remklauw eraf hoorde ik het als ik de wielnaaf met de hand draaide. In beide richtingen, steeds op dezelfde plek van een omwenteling (zo'n 5 - 10 graden). Het is moeilijk om de precieze plek van het geluid te bepalen, het komt uit het midden, de binnenste homokineet of daarachter. Ik heb het geluid opgenomen, maar het lukt niet om het al bijlage aan deze vraag mee te geven. Ik kan me bij dat geluid in de buurt van die plek niets voorstellen. Iemand wel?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Kangoo 1600 16V piepje in aandrijving linkerkant

Bericht door mechanic »

Wat zou kunnen is dat de abs ring door corrosie is uitgezet en tegen de abs sensor aan komt?

Abs ring zit vast op de aandrijfas en zou dan kunnen verklaren telkens op dezelfde plek.

Maar hé, het kan vanalles zijn en zo is het gokken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kangootjo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jan 2015 19:50
Actief als: particulier

Re: Kangoo 1600 16V piepje in aandrijving linkerkant

Bericht door Kangootjo »

Dank je voor de snelle reactie, mechanic,
Zoiets zou het kunnen zijn, maar de ring en de sensor raken elkaar niet (ook niet bijna). Het geluid lijkt echt van het binnenste deel van de aandrijfas te komen. Van dichtbij is het een kort, schril piepje, dat elke omwenteling terugkomt. De rubber hoes om de binnenste homokineet lijkt heel en is aan de buitenkant droog. Dat het van drooglopen van deze koppeling komt lijkt me dus onwaarschijnlijk.
Aan die kant van de aandrijfas zit verder niets dat de draaiende delen zou kunnen raken, toch?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Kangoo 1600 16V piepje in aandrijving linkerkant

Bericht door mechanic »

Met het binnenste deel bedoel je het deel aan de wielnaaf kant?
De koppeling aan de bak zijde (heet gewoonlijk de binnenste) wordt gesmeerd door transmissieolie.
De buitenste (aan de naaf kant) door vet, als er niks aanloopt maar het geluid blijft zal er toch iets in de as zelf zitten. Immers kan het dan niet meer anders.

Bij veel oudere modellen kan de abs ring aanlopen tegen de wielnaaf/sensor, hoe dat bij de kangoo zit heb ik niet meer paraat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kangootjo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jan 2015 19:50
Actief als: particulier

Re: Kangoo 1600 16V piepje in aandrijving linkerkant

Bericht door Kangootjo »

Sorry voor de niet eenduidige plaatsaanduiding. Met 'binnenste' bedoelde ik aan de kant van de versnellingsbak (automaat). Overigens is het rubber om de homokineet aan de wielkant ook heel en droog. Ik denk dat het geluid van de kant van de versnellingsbak komt, omdat ik mijn oor dichtbij de naaf en die homokineet kan houden. De wielkast kan het waarnemen wel moeilijker maken. Als het weer het even toelaat zal ik morgen nog eens goed naar de wielkant kijken om zeker te stellen dat de ABS ring en -sensor niet toch de bron zijn en of de ring niet de naaf kan raken.
Als de andere homokineet door de versnellingsbakolie gesmeerd wordt kan er dan toch een piep uit de homokineet of de verbinding met de bak komen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Kangoo 1600 16V piepje in aandrijving linkerkant

Bericht door mechanic »

https://www.google.nl/search?q=aandrijf ... IlL4o1maxM

De binnenste ashoes houdt de transmissieolie binnen, een gat in die hoes en de bak loopt leeg en sneuvelt. Dat gebeurd ook sinds jaar en dag.
De binnenste kopping schuift in 'holle as' met olie smeermiddel, dat geeft gewoonlijk geen piepgeluid.

Ben benieuwd naar de uitkomst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kangootjo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jan 2015 19:50
Actief als: particulier

Re: Kangoo 1600 16V piepje in aandrijving linkerkant

Bericht door Kangootjo »

Mechanic, ik heb gisteren geprobeerd je de laatste stand te laten weten, maar ik heb kennelijk iets verkeerd gedaan met uploaden. Hierebij een nieuwe poging:
Het weer zat niet mee, maar tussen de buien door heb ik wiel en rem er weer afgehaald om nog eens goed te kijken en luisteren. Eerst meende ik echt dat het van de versnellingsbak kwam. Toch nog maar evennaar de wielkant en speciaal de ABS ring en sensor gekeken. En ja hoor, een paar blinkende tanden op de ring en slijtsporen op de opnemer. De sensor losgemaakt en het gepiep was weg! Ok zag ik nog een breuk in de ring! Je eerste idee was dus een voltreffer. Dankjewel, daarmee heb je me een hoop werk in de verkeerde richting bespaard!
Verder niets kunnen doen door het weer, behalve het leeggieten van mijn doppendoos en het droogmaken van al het andere gebruikte gereedschap.
Vandaag door het weer ook nog geen acties ondernomen. Lijkt overzichtelijk: naafmoer los, spoorstangkogel los, fuseekogel los en de naaf van de aandrijfas losmaken. dan de ABS ring erafhalen en de plaats waar hij zat schoonmaken. Dan op jacht naar een nieuwe. Misschien ook maar een nieuwe sensor, of werkt die met wat slijtsporen ook? Om de ring op de homokineet te krijgen, moet ik hem zeker even in een vlam houden? Verder nog tips of adviezen?
Daarna kan alles weer in elkaar. Kom ik nog wat aparts tegen, dan meld ik dat nog.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Kangoo 1600 16V piepje in aandrijving linkerkant

Bericht door mechanic »

Nou, dat is mooi dat de oorzaak direct duidelijk is!

De sensor lijkt me nog niet defect, je hebt het nog niet gehad over een brandend abs lampje dus fouten worden nog niet waargenomen.

Die ringen zijn redelijk fragiel nieuw, inderdaad even voorzichtig verhitten en op de plek duwen.

Je zou ipv de fuseekogel ook de 2 schokdemper bouten kunnen losnemen, uitlijning veranderd daardoor niet. Met fuseekogel losnemen ook niet trouwens..

Aanvulling:

Ik las het nog eens door en heb over het gegeven heen gelezen dat het een automaat betreft, die.heeft geen aandrijfas waar de binnenste koppeling door olie gesmeerd wordt. Maar gewoon door vet, wat je al.schreef.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kangootjo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jan 2015 19:50
Actief als: particulier

Re: Kangoo 1600 16V piepje in aandrijving linkerkant

Bericht door Kangootjo »

Het weer heeft meegewerkt. Er was nogal wat verroest aan de ring (die gebroken bleek en de sensor raakte). Was wat gepruts maar de meeste roest heb ik van de homokineet af kunnen krijgen. De nieuwe ABS ring heb ik ongeveer 2 minuten in een gasvlam opgewarmd en hem daarna snel op zijn plaats gedrukt. De sensor weer gemonteerd; alle ander losgemaakte spullen weer gemonteerd en een eerste proefritje gemaakt (geen waarschuwingslampje gezien). De piep is weg. Op naar de volgende uitdaging.
Mechanic: nogmaals bedankt voor de hulp!
Ik heb - voor wie het interesseert - het geluidbestand nog een keer proberen bij te sluiten (lijkt nu na hulp van admin Mark te lukken). De extensie is .m4a, maar die kan ik bij mij in de windows of VLC mediaspeler afspelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Kangoo 1600 16V piepje in aandrijving linkerkant

Bericht door mechanic »

Ja herkenbaar dat geluid, de meeste verving ik bij een megane/scenic, maar het is allemaal een soort van hetzelfde.
Ook al loopt het niet aan, die ringen braken door roest inderdaad en dat geeft vaak een abs storing.

Je hebt nog mazzel gehad dat de sensor er zomaar uit kwam, overigens, dat is zeker niet altijd het geval. En die krengen waren 15-20 jaar geleden héél duur!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Kangoo 1600 16V piepje in aandrijving linkerkant

Bericht door de mon »

Geluid lijkt hetzelfde als kruisje zit droog, oude taal van vroeger. Oftewel door ronddraaien homokineet en miniem gaatje of slechte spandband slingert het vet er zich langzaam uit. De homokineet zit dan deels zonder vet zodat het telkens een klein piepje geeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht