Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Plaats reactie

Topic author
Jos Willems
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2017 21:04
Actief als: particulier

Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door Jos Willems »

Hallo mede Zoë rijders,

Onlangs bleek laden plotseling niet meer mogelijk met onze Zoë Zen Q210 van 2013 met 82.000 km en hebben dit probleem laten diagnostiseren bij de Renault dealer.
Overigens was laden met de enkelfase lader nog wel mogelijk.
De conclusie van de dealer was defecte onboard charger met mogelijk nog meer schade aan andere componenten met hele hoge kosten als gevolg.
Kortom de reparatiekosten zouden hoger zijn dan de dagwaarde van de auto dus ....... economisch total loss!
Op de vraag van wat ze konden doen bij eventuele inruil kwam een schaamteloos antwoord: "Helemaal niets, we geven €0,- voor uw auto terug!"
Heeft iemand binnen dit forum dit ook ooit meegemaakt?
Ik heb reeds een klacht ingediend bij Renault Nederland en ga uiteraard zelf eea ondernemen om het op te lossen.
Het lijkt wel lastig te zijn om een gebruikte BCB te vinden of de defecte te repareren, hoor graag jullie adviezen/ervaringen.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Groet Jos W

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mastah
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door Mastah »

Ik zou sowieso naar een andere garage gaan, want deze zijn niet eerlijk met je.
Per definitie is de auto minstens €2.000 waard, want zelfs als de reparatie van de auto gelijk zou zijn aan de dagwaarde, dan zou deze bij verkoop nog minimaal €2000 aan 2e-hands EV-subsidie opleveren.

Ik heb zelf op een Q210 ook een kapotte BCB meegemaakt. Reparatie kost ongeveer €3000 (indertijd betaald onder garantie door RenaultNL: post227732.html#p227732 )
Volgens de koerslijst ANWB is je auto vast nog €4500 waard.

Ik zou het dus wel laten repareren, en nog genieten van je auto. En proberen coulance bij RenaultNL te krijgen voor een deel van de kosten, gezien het een bekend probleem is bij Q210s.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



oek
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2022 12:28
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door oek »

Ik heb exact hetzelfe probleem gehad, alleen enkelfase laden werkte. Dit kwam door het trippen van 1 van de 3 fasen tijdens het laden. Dan wordt je laadfilter gesloopt door het vastlassen/doorbranden van een relais. Ik heb dit laten diagnotiseren + vervangen bij een generieke garage (niet een renault garage). Heb even de rekening opgezocht: Ex btw: diagnose 6 uur, 372 euro, laadfilter 995,13, inbouw laadfilter 5,8 uur 345 euro. Dit leverde een rekening op van 2071 euro inclusief BTW. Ben benieuwd waar de renault dealer het voor zou hebben gedaan, maar uit principe kom ik daar niet meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door zoe2goe »

Het is even aan Jos om al of niet verder uit te wijden, maar ik kan verklappen dat deze auto inmiddels een geweldig verhaal heeft. Alvast twee hintjes: de auto rijdt weer, en het was niet een vastgelast relais.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

CvP-Zoe
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 jun 2022 14:30
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door CvP-Zoe »

@Jos Willems, vertel!
Hou ons niet langer in spanning!
???
Renault Zoe R135 Intens 50 uit aug 2020 (koopaccu)
Toyota Starlet P9
Eerdere auto's:
Audi A2 1.4 TDI
Renault Megane model 1996-1999 5-Deurs hatchback
Renault 19 model 1994-1996 5-Deurs hatchback
Opel D Kadett

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jos Willems
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2017 21:04
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door Jos Willems »

Omdat ik even wilde wachten op de reactie van Renault Nederland heeft het even geduurd voordat ik jullie kon meenemen in mijn verhaal.
De titel van deze topic klopt niet meer want de Zoë is weer springlevend en laadt weer als vanouds :D
Omdat ik de “diagnose” van de Renault dealer niet vertrouwde (lees geloofde) wilde ik zelf gaan onderzoeken wat er daadwerkelijk aan de hand zou kunnen zijn.
Een gebruikte, betaalbare onboard charger is heel moeilijk aan te komen en er zijn blijkbaar ook verschillende uitvoeringen die niet zomaar uitwisselbaar zijn dus dat ging hem niet worden.
Dan maar eigenwijs en er zelf aan beginnen en hopen dat je iets kunt vinden.
Het uitbouwen van de BCB is bij dit type Q210 (Continental motor) vrij makkelijk omdat deze bovenop ligt en goed bereikbaar is.
Dus als eerste de hoofdschakelaar onder de bijrijdersstoel eruit, ruitenwissers en luchtinlaatbak eraf.
Dan alle connectoren, koelslangen en bevestigingsbouten los en hoppa….de charger kan eruit.
En als dan eenmaal de BCB op je werkbank ligt wordt je wel steeds nieuwsgieriger kan ik je vertellen.
Dus open dat ding, goed kijken hoe alles zit en op tijd een fotootje maken, dat helpt je weer bij de montage naderhand.
Nadat ik zo’n beetje de hele inhoud uit de BCB had gehaald ben ik begonnen met alles goed te bekijken en vooral zoveel mogelijk meten aan alles wat er te meten valt.
Hierbij viel mij meteen op dat de waarden van condensatorbank niet meer klopte.
Deze zouden 3 x 100 uF moeten zijn echter ik mat 68, 89 en 5 uF!
Omdat deze tussen het ingangsfilter en de gelijkrichter zit dacht ik wel dat het invloed zou kunnen hebben dus er gloorde een beetje hoop.
Omdat ik verder niets opvallends kon vinden dacht ik heel voorzichtig dat dit de oorzaak zou kunnen zijn. De condensator module van Epcos was nergens aan te komen helaas dus wat nu?
Epcos komt van TDK en TDK levert wel losse condensatoren voor AC netfiltering dus daar lag een kans.
De 100 uF uitvoering was net te groot maar 80 uF zou moeten passen dus dan die maar besteld.
Ondanks dat ze van ver moesten komen waren ze snel binnen en toen kon ik niet meer wachten.
Eerst een plannetje gemaakt hoe in te bouwen en aan te sluiten en daarna aan de slag.
Na een paar uurtjes knutselen zat alles er weer netjes in en kon de BCB weer dicht.
Het was inmiddels al laat maar je wil het dan wel weten toch?! Zou die het doen ??
Hup de BCB opgepakt en naar de auto om hem snel op zijn plek te leggen, de nodige connectoren erop, hoofdschakelaar erin en een laatste check, niets vergeten …..?
En dan…laadkabel aansluiten, “klik” , blauw lampje op de laadkast brandt en auto laadt :dance:
Nu even wachten of die niet meteen weer uitvalt ….. nee hij laadt gewoon door en de SOC loopt op.
Ik zal eerlijk toegeven dat ik even een vreugdedansje heb gemaakt en meteen mijn vrouw heb geroepen, zij rijdt er tenslotte altijd mee.
De dag erna, accu op 100% en alles netjes teruggebouwd en gaan rijden met de auto om te kijken of ook het regenereren werkt en ja hoor, alles werkt gewoon perfect.
Dus voor € 120,- aan onderdelen heb ik de auto kunnen repareren terwijl de dealer zegt dat het tussen de € 4000,- en € 6000,- zou gaan kosten!?
Ik heb inmiddels Renault Nederland hier mee geconfronteerd en ze waren enigszins verbaasd al verweerde ze zich met de richtlijnen vanuit de Renault fabriek.
Ze willen ons wel tegemoet komen al is nog niet duidelijk op welke manier, daar wachten we nog op.
Om een beetje een idee te geven van wat ik ben tegengekomen en hoe ik het heb opgelost heb ik wat foto’s toegevoegd.

Met dank aan Pieter en Jeroen.

Groet, Jos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16163
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door mechanic »

Hatseflats! Mooi werk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1472
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door Pepone »

De titel van deze topic klopt niet meer want de Zoë is weer springlevend en laadt weer als vanouds
Mooi verhaal, titel is aangepast.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ZoeKees
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 sep 2019 19:57
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door ZoeKees »

Gaaf! Mooi dat je dit aangedurfd hebt, en dat het ook gelukt is. Met een ridicule Renault rekening van 4000 euro als alternatief heb je ook niet veel te verliezen.

De kracht van internet is dat consumenten dit soort oplossingen makkelijk kunnen delen, en dat je daardoor niet altijd zomaar bent overgeleverd aan de monopoliepositie van Renault.
Renault Zoe R240 Intens Bleu Foudre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

FrankvDam
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2023 09:22
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door FrankvDam »

Wat geweldig!! Ik zit een beetje in dezelfde situatie, alhoewel ik niet zeker weet of het laden met enkelfase nog werkt. Staat nu bij de Renault dealer met een lege batterij en dus ging ik op zoek naar welke mogelijkheden ik heb. Betalen van zo'n bedrag als 4000 euro zie ik niet zitten, heb thuis ook geen OBD apparatuur en toen belandde ik op dit forum. Het enige wat ik nog bedacht heb, is een bergingsbedrijf inhuren om naar een specialist in het reviseren van elektrische auto's te brengen. Maar als ik eerlijk ben doe ik het liever met jullie hulp, kunnen we hard om lachen na afloop (als het lukt natuurlijk). Vragen die door mijn hoofd gaan; 'waar moet ik beginnen', 'zou Jos het nog een keer aandurven' of 'is mijn zoe afgeschreven?'
Groeten,
Frank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jos Willems
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2017 21:04
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door Jos Willems »

@FrankvDam, ik weet natuurlijk niet hoever jou technische kennis en vaardigheden reiken echter is het om te beginnen belangrijk te weten welk type en bouwjaar Zoë je hebt. Mogelijk kun je al eea aan de "neus" van de auto meten. Heeft de Renault dealer al een diagnose gesteld?

Groet, Jos

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door zoe2goe »

@FrankvDam Het lijkt me verstandig om een nieuw topic te openen; de kans dat het dezelfde storing is niet zo groot. Beschrijf vooral in zo veel mogelijk detail. Verschillende laders geprobeerd? Verschillende kabels? Een of drie fasen? Wordt de kabel vastgezet? Hoor je het relais in de laadpaal klikken? Wat kan/durf je zelf? Etc etc. Het is onmogelijk ook maar iets zinnigs te zeggen zonder de auto, laat staan zonder details.

Wat betreft de storing die Jos beschrijft: deze is gemakkelijk met een fatsoenlijke multimeter van buitenaf op de laadaansluiting te controleren. Heb ik natuurlijk meteen zelf gedaan en mijn 10 jaar oude Q210 heeft geen greintje degradatie van die filtercondensatorbank (mooi scrabblewoord). Steekproef van twee auto's, dus zegt niks, maar toch.

De meting voer je als volgt uit
1. auto van de lader en uit
2. wacht ten minste een kwartier
3. meet de spanning tussen de fase-pennen, en wacht langer als deze meer dan een paar volt is. Let op, de pennen in de neus zijn aan de voorkant geïsoleerd. Je moet aan de zijkant van de pennen meten.
4. meet de capaciteit tussen de fase pennen. Deze moet ongeveer 80 uF zijn.

Deze methode werkt voor een Q model. Ik kan niet zeggen of deze voor de R modellen en/of de ZE50 ook werkt.

nb de drie fase pennen in de neus zijn de twee pennen in de onderste rij, en in de middelste rij de meest linker pen. Je moet zowel de spanningsmeting als de capaciteitsmeting tussen alle drie mogelijk pen-combinaties doen. Zie plaatje hieronder, de "M" versie, tussen L1 en L2, L2 en L3, en L1 en L3.
Afbeelding
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

FrankvDam
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2023 09:22
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door FrankvDam »

Jos Willems schreef: 31 okt 2023 13:14 @FrankvDam, ik weet natuurlijk niet hoever jou technische kennis en vaardigheden reiken echter is het om te beginnen belangrijk te weten welk type en bouwjaar Zoë je hebt. Mogelijk kun je al eea aan de "neus" van de auto meten. Heeft de Renault dealer al een diagnose gesteld?

Groet, Jos
Hoi Jos, bedankt voor je snelle reactie! In mijn dagelijks leven houd ik mij wel bezig met computers maar niet perse met auto's. Bij een benzine auto kon ik nog bougies vervangen, maar elektrische auto's is een andere tak van sport. Mijn type Q210 Zen is van hetzelfde bouwjaar (2013) met ongeveer hetzelfde aantal kms. De dealer heeft inderdaad een diagnose gesteld en is slechts bereid om het hele laadapparaat (BCB) te vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 522
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door Kata »

Mooi verhaal dit, zeker door de goede afloop ervan. :thumb: Maar wederom een bewijs dat ook de dealers soms niet weten wat er aan de hand is of hoe het op te lossen.

Komt wel doordat de huidige (al heel lang zo) manier van werken daar ook aan bijdraagt. Dat is defecte zaken vervangen door een ander maar dan wel zijn 'geheel'. Dus niet zoals hier de tijd nemen om een component uit mekaar te halen om in het inwendige te zoeken naar een eventueel defect en dat te vervangen.
Is ook wel eea voor te zeggen natuurlijk want stel dat ze de hele module uit mekaar halen om er, als er al iemand de kennis heeft, de fout te vinden/herstellen en gaandeweg blijkt dat het gewoon een onherstelbaar iets was. Dan had je een technieker die al even zoet was met klussen en als dat niets opbracht moet die alsnog betaald worden.

Gelukkig dat er nog mensen zijn die zelf aan de slag durven/kunnen gaan en een oplossing vinden. En dan is het idd heel mooi als blijkt dat de wagen die in eerste instantie financiëel eigenlijk niet herstelbaar was uiteindelijk misschien nog jaren mee kan.

Er zijn ook gewiekste dealers die de (niet bij het grote publiek) gekende fouten misbruiken. Ze zeggen dat een wagen niets meer of amper nog wat waard is en na een redelijk goedkope herstelling worden die nadien als goed werkend verkocht. Tel uit je winst.

Wat ik persoonlijk nog erger vind is dat er bij een hoop wagens (ook bij anderen merken) soms vergelijkbare problemen opduiken die duiden op een constructiefout en de constructeur niet altijd geneigd is om enige vorm van coulance te geven.

Hopelijk zijn er toch wat mensen die van deze ervaring wat kunnen opsteken en geholpen worden. :clap: :clap:
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



EV-GEERT
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jul 2019 12:08
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door EV-GEERT »

Beste, mijn Zoë van 2014 had exact hetzelfde probleem...kort verslag : mijn Zoë 9 jaar, 82.000 km van de ene op andere dag niet meer op te laden, naar Renault garage nog net kunnen rijden (België). Na onderzoek, conclusie: Omvormer stuk, er kan een volledig nieuwe worden geplaatst, kostprijs met plaatsing 7000,00€...!!!!
Uitleg gevraagd, waarom er niet gezocht is welk onderdeel er stuk is...Renault België hersteld dit niet...
Dus auto kwijt van 21/09/2023 tot op vandaag 17/11/2023, en nog steeds niet opgelost...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JanZ
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2023 16:34
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door JanZ »

Beste, met mijn Zoe van 2013 heb ik een soortgelijk probleem echter niet helemaal hetzelfde.
Een jaar of 5 geleden had ik het probleem dat bij het starten van de laadcyclus de aardlekautomaat er uit sprong.
De publieke laadpaal ging op dezelfde manier in de fout.
In de laadkabel van de Zoe zitten 2 fasen aangesloten. Die van mijn hybride Mercedes heeft 1 fase aangesloten.
Met deze laatste laadkabel kon ik de Zoe gewoon opladen, duurde alleen wat langer.
Ik heb ook een 230v lader ook deze werkte nog goed.
Bij de dealer kwam men, na eerst een kabel vervangen te hebben, hetgeen niet hielp, tot de conclusie dat het hele laadapparaat vervangen moest worden.
Dat heb ik toen niet gedaan, want het koste meer dan de auto waard was.
Ik heb nu dus jaren met de een fase kabel geladen.
Een paar dagen geleden sprong weer de aardlekschakelaar er uit als de laadcyclus begon. Nu was het de aardlekschakelaar in huis en niet de aardlekautomaat.
Ook met het 230V aardlekapparaat ging de aardlekschakelaar er uit.
Als je begint met laden wordt eerst het laadapparaat gestart. De auto gaat dan controles uitvoeren. Dan wordt het laden gestart, dwz het blauwe lampje op de lader gaat aan. De Zoe staat dan nog te controleren en enkele seconden wordt het laden gestart. Op dat moment gaat de aardlek er uit.
Ik kan mij voor stellen dat door verkeerde capaciteit ergens er hogere harmonische ontstaan waardoor de aardlekschakelaar er uit gaat.
Ik moet de capaciteit aan de pennen in de neus nog meten. Ik heb een multimeter besteld die 100 uF kan meten.

Heeft iemand er iedeeen over of ervaring mee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



aarthodo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mei 2019 12:32
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door aarthodo »

Misschien dat ik hier mensen mee help.
Ik kwam dit bedrijf tegen, omdat ik updates voor lbc wilde laten installeren, maar dan niet bij een dealer, die daar buiten de garantieperiode van 2 jaar 350 euro voor vraagt! Dat is trouwens niet gelukt ,ik moest helaas wel naar Renault.

Ze repareren volgens hun site ev's maar wel op de manier van het repareren en niet uitwisselen voor duizenden euro's.
Ik heb er geen ervaringen mee, maar zou er wel naar toe gaan als ik problemen zou hebben.



https://www.auto-elektrosalland.nl/rena ... dprobleem/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

LieveJohn
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2023 20:31
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door LieveJohn »

Top

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Tienuseu
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2024 16:10
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door Tienuseu »

JanZ schreef: 03 dec 2023 14:46 Beste, met mijn Zoe van 2013 heb ik een soortgelijk probleem echter niet helemaal hetzelfde.
Een jaar of 5 geleden had ik het probleem dat bij het starten van de laadcyclus de aardlekautomaat er uit sprong.
De publieke laadpaal ging op dezelfde manier in de fout.
In de laadkabel van de Zoe zitten 2 fasen aangesloten. Die van mijn hybride Mercedes heeft 1 fase aangesloten.
Met deze laatste laadkabel kon ik de Zoe gewoon opladen, duurde alleen wat langer.
Ik heb ook een 230v lader ook deze werkte nog goed.
Bij de dealer kwam men, na eerst een kabel vervangen te hebben, hetgeen niet hielp, tot de conclusie dat het hele laadapparaat vervangen moest worden.
Dat heb ik toen niet gedaan, want het koste meer dan de auto waard was.
Ik heb nu dus jaren met de een fase kabel geladen.
Een paar dagen geleden sprong weer de aardlekschakelaar er uit als de laadcyclus begon. Nu was het de aardlekschakelaar in huis en niet de aardlekautomaat.
Ook met het 230V aardlekapparaat ging de aardlekschakelaar er uit.
Als je begint met laden wordt eerst het laadapparaat gestart. De auto gaat dan controles uitvoeren. Dan wordt het laden gestart, dwz het blauwe lampje op de lader gaat aan. De Zoe staat dan nog te controleren en enkele seconden wordt het laden gestart. Op dat moment gaat de aardlek er uit.
Ik kan mij voor stellen dat door verkeerde capaciteit ergens er hogere harmonische ontstaan waardoor de aardlekschakelaar er uit gaat.
Ik moet de capaciteit aan de pennen in de neus nog meten. Ik heb een multimeter besteld die 100 uF kan meten.

Heeft iemand er iedeeen over of ervaring mee?

Janz ik een 2018/12 R110 40kw Zoë en exact hetzelfde probleem als wat je beschrijft. Oplossing tot nu toe; amps omlaag brengen naar max 10 amp 3 fase, of omschakelen naar 1 fase laden. Heb nog geen andere oplossing gevonden en ook nog geen goed beeld wat er aan de hand is. Weet jij inmiddels al meer?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JanZ
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2023 16:34
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door JanZ »

Het eerste probleem dat toen 'opgelost' was door over te gaan naar 1 fase laden is nog niets meer duidelijk.
Het tweede probleem waardoor laden helemaal niet meer mogelijk is lijkt te liggen aan een defecte warmtepomp. Daar lijkt een doorslag plaats te vinden in het hoogspannings gedeelte. De warmte pomp wordt aangedreven met de hoogspanning van de batterij.
Hoewel de oorzaak niet helemaal zeker is heb ik een nieuwe warmtepomp laten bestellen.
Echter deze warmtepomp is door Rernault in back order gezet. Dit loopt nu een maand maar er is nog niets duidelijk wanneer de warmtepomp geleverd kan worden. Enige keus is helaas afwachten en wie weet hoe lang nog.
Als ik meer weet zal ik dat hier melden.
gr Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JanZ
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2023 16:34
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door JanZ »

Met de nieuwe warmtepomp is het probleem van uitval van de aardlekschakelaar opgelost. De Zoe laadt nu weer op 1 fase en daar kan ik wel mee leven.
gr. Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Yosemite
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2019 13:18
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door Yosemite »

Wij hebben sinds december 2019 een Zoe Q210 uit 2013 en ik wist helemaal niet dat dit probleem met defecte laders bij Renault ook speelde.

Ik was naar een opvolger van onze Zoe aan het kijken en was enigszins gecharmeerd van de Opel Corsa E totdat ik op verschillende fora las dat de oplader van de Corsa (en andere PSA/Stellantis EV's) het zo maar kan begeven met een reparatie van enkele duizenden euro's tot gevolg, maar dit kan dus net zo goed bij onze Zoe gebeuren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Adamyno
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2024 19:38
Actief als: particulier

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost)

Bericht door Adamyno »

Unfortunately, I don't speak Dutch, but I found a capacitor type that might be suitable based on its dimensions and technical parameters:

Helaas spreek ik geen Nederlands, maar ik heb een condensatortype gevonden dat mogelijk geschikt is op basis van de afmetingen en technische parameters:

https://eu.mouser.com/ProductDetail/EPC ... vm5g%3D%3D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht