Airco Renault Megane III Estate 1.5 DCI werkt niet

Plaats reactie

Topic author
Tepe
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2023 10:38
Actief als: particulier

Airco Renault Megane III Estate 1.5 DCI werkt niet

Bericht door Tepe »

Ik heb een probleem met de airco van mijn Renault Megane III Estate 1.5 DCI.
2 jaar terug tijdens de vakantie in het buitenland merkte ik dat de airco minder koelde. 2000 km. vóór de vakantie had ik hem in Nederland nog laten controleren en opnieuw afvullen. Ik dacht dat er mogelijk een lekkage was en ben ter plaatse naar een aircoservice gegaan. Er werd geen lekkage gevonden en het systeem werd met de aircomachine gecontroleerd, geleegd en opnieuw gevuld met koudemiddel, olie en UV vloeistof. De airco werkte op dat moment in de garage.
Terug op het vakantieadres heb ik nog het pollenfilter vervangen en voor het eerst met een speciale bus schuim die ik had mee gekregen van de aircoservice, de verdamper ingespoten.
De volgende dag tijdens het rijden bij een buitentemp. van 35 graden deed de airco helemaal niets meer. Terug naar de aircoservice en gevraagd of er mogelijk te weinig of juist teveel was gevuld. Dit bleek na weer aansluiten op de machine niet het geval. Er werd gezegd dat mogelijk de pomp kapot was.
Terug in Nederland ben ik bij verschillende aircoboeren en dealers geweest.
Een aantal keren werd de ECU uitgelezen en werden er geen fouten gevonden.
Er werd gezegd dat de pomp kapot is. Dat vindt ik heel knap geconstateerd want , er wordt bij geen enkele garage onderzoek gedaan. Wel ben ik telkens veel geld kwijt.
In het uitlezen van de ECU heb ik toch geen 100% vertrouwen. Eerder bij een motorprobleem gaf de ECU ook geen fout maar, ik heb toen zelf onderzoek gedaan en een sensor met een gecorrodeerd contact gevonden. Na schoonmaken was de storing over.
Nu rijdt ik inmiddels dus 2 jaar zonder airco. Ik vraag me af of dit wel gunstig is voor het systeem!
Ik ben heel tevreden over mijn Megane. Hij rijdt verder heerlijk en afgelopen jaar heb ik nog groot onderhoud uitgevoerd. (Nieuwe drukgroep, remschijven en banden).
Maar hij is van 2011 en heeft er inmiddels 300.000 km. op staan.
Ik wil graag de airco weer werkend hebben en wil ondanks de leeftijd hiervoor best wat kosten maken maar geen onnodige kosten voor waardeloze diagnoses.
De laatste garage waar ik was en waar ik aan vroeg of er kon worden gecontroleerd of de compressor wel werd aangestuurd zei, dat ze dit konden controleren met een proeflampje. (Okee die snap ik) maar zeiden ze als de pomp kapot bleek, konden ze een tweedehands pomp plaatsen. Spoelen en het vervangen van de condensor en expansieventiel was niet nodig??????!!!!!!!
Het moet toch mogelijk zijn om te checken of de compressor wel aangestuurd wordt en zo niet waar dan de storing zit?
Heb ik misschien de temperatuursensor van de verdamper verpest met dat schuimspul?
Graag advies. Misschien van “Mechanic”?
Waar vindt ik een goede aircomonteur. Liefst in de omgeving van Rotterdam die even kan kijken waar mogelijk het probleem zit en als de pomp kapot is deze kan vervangen samen met de andere nodige onderdelen en het systeem spoelen.
En niet zoals de laatste aircoboer zei. We gaan een aircocheck doen voor 135 Euro en daarna onderzoek á 80 euro per uur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Airco Renault Megane III Estate 1.5 DCI werkt niet

Bericht door mechanic »

Hier ben ik...haha.

Of de airco pomp wordt aangestuurd kun je ook zelf nazien met een multimeter bijvoorbeeld.
Aansluiten op auto zijde van de stekker, motor starten en airco aanzetten.

Een 2e hands pomp is vragen om ellende, evenals niet spoelen.
Pomp altijd vervangen inclusief condensor, filter/droger, en een spoelbeurt. Duur, maar gegarandeerd goede uitkomst. Nu wat besparen en volgens jaar weer de beurts trekken is onverstandig.

Elke garage moet dit kunnen!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Tepe
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2023 10:38
Actief als: particulier

Re: Airco Renault Megane III Estate 1.5 DCI werkt niet

Bericht door Tepe »

Hee Mechanic! Bedankt voor de reactie. Ik ga het proberen als ik even tijd heb Maar, mocht de pomp vervangen moeten worden inclusief de andere zaken weet je dan nog een goed adres waar ze serieus te werk gaan en niet het vel over me AOW-neus trekken? 🙂

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Airco Renault Megane III Estate 1.5 DCI werkt niet

Bericht door mechanic »

Ik kom niet uit de regio Rotterdam, afgelopen zomer voor 't eerst geweest zelfs pas.. Dus daar kan ik je niet aan helpen.

Ik kan het allemaal wel zeggen van vervang dit en dat, het is wel het beste.
De airco loopt klaarblijkelijk niet overmatig leeg, dus lekkage is er niet.
Maar is de pomp kapot gelopen, en is er gruis los ontstaan dan is dat een groot probleem.
Is alleen de magneetkoppeling kapot, dan kun je enkel de pomp vervangen inclusief filter en dan zou dat afdoende moeten zijn.

Airco techniek is eenvoudig, maar duur in herstel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Tepe
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2023 10:38
Actief als: particulier

Re: Airco Renault Megane III Estate 1.5 DCI werkt niet

Bericht door Tepe »

Bedankt weer Mechanic.
ik heb gisteren ondanks de kou, alvast even gekeken naar de pomp. Je kan er natuurlijk heel slecht bij
zoals alles bij Renault, maar ik kon wel zien dat er twee stekkerblokjes op de compressor zitten.
Ik denk één voor de magneet en één voor de pomp zelf. Ik ga later als het wat minder koud is proberen de
spanning te meten.
Om de pomp te vervangen moet er veel gesleuteld worden om er bij te kunnen dus, dat zal de eventuele
garagekosten doen oplopen.

Ik had gevraagd om een garage in de omgeving van Rotterdam maar, als je een garage bij jou in de buurt weet is dat ook goed hoor.
Ik ben zelfs een keer 200 kilometer naar Twente gereden voor een aircoboer.

Pas voor het eerst in Rotterdam geweest? HaHa Onvoorstelbaar:))
Ik ben geboren en getogen in Rotterdam maar woon al jaren in een randgemeente.
Maar mocht je ooit een gids nodig hebben in Rotterdam, laat het me weten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Airco Renault Megane III Estate 1.5 DCI werkt niet

Bericht door mechanic »

We deden 'vroegah' bij de merkdealer alles in huis, ook degelijk airco onderhoud. Elke monteur moest dat kunnen. Voor de lastige spoel klussen of achteraf inbouw airco's was er een heel goed bedrijf in de buurt. Die werkt echter zag ik recent niet meer voor particulieren.

Je hebt geconstateerd dat er geen foutcodes zijn, en dat er voldoende vullingsgraad in het systeem is. De basis voor een werkend systeem.
Als je tussen de kou door eea kunt meten heb je zelf de diagnose gesteld, en weet je het zeker.
Mogelijk is enkel de magneetkoppeling defect, die is wel los te vervangen maar nog steeds een redelijke klus.

Het is een behoorlijke klus om indien nodig de pomp te vervangen, allereerst moet het systeem weer leef gehaald worden. De rest zijn enkel schroeven/bouten/clips etcetera, maar niet iedereen kan dat simpelweg.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een lokale garage in Rotterdam dat niet zou kunnen?!

Komende zomer nog eens terug naar Rotterdam, wat daar allemaal zien/doen was is er in 't dorp bij mij niet haha.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Tepe
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2023 10:38
Actief als: particulier

Re: Airco Renault Megane III Estate 1.5 DCI werkt niet

Bericht door Tepe »

😀 Bedankt weer. Het sleutelen is geen probleem. Doe nog steeds al het mechanische onderhoud zelf.
Ben ooit automonteur geweest maar, dat was nog in de tijd dat er alleen in Amerikanen airco's zaten en
je bij een 10.000 beurt nog kleppen stelde en bougies/contactpuntjes vernieuwde. Puffff Ik wordt oud!

Alleen je zit natuurlijk met het leeghalen van het systeem, het spoelen en weer vullen. Daar heb ik de spullen niet voor.
Ik ga weer op zoek in mijn omgeving.
Veel plezier de volgende keer in Rotterdam!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht