Scenic III 1.4tce inruilen op 2.0 16v?
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30 apr 2024
- Laatste bezoek: 02 jul 2024 11:17
- Actief als: particulier
Scenic III 1.4tce inruilen op 2.0 16v?
Hi,
Wij rijden een Renault Grand Scenic 1.4 tce uit 2011, met 113dkm op de klok. De auto hebben we nog niet zo heel lang - sinds december - maar blijft hardnekkig koelvloeistof verbruiken. Hiervoor zijn we al terug bij de verkoper, die het probleem gaat oplossen - vermoeden is een lekke koppakking.
De auto bevalt afgezien van dit probleem erg goed; ruim, comfortabel en 7 zitplaatsen - maar dit probleem geeft toch wel wat weinig vertrouwen.
Nu kunnen we, bij dezelfde garage, de auto ook inruilen op een Scenic uit 2013, ook een 7-zits (harde eis), maar dan een 2.0 16v automaat. Prijs komen we dan wel uit.
Hoe zit het qua betrouwbaarheid, zou dit op dat vlak een goede keuze zijn? Mijn vrouw lijkt de automaat wel erg fijn, mij maakt dat minder uit, maar ik heb het idee dat de 2.0 zonder turbo wellicht wat degelijker is?
Wij rijden een Renault Grand Scenic 1.4 tce uit 2011, met 113dkm op de klok. De auto hebben we nog niet zo heel lang - sinds december - maar blijft hardnekkig koelvloeistof verbruiken. Hiervoor zijn we al terug bij de verkoper, die het probleem gaat oplossen - vermoeden is een lekke koppakking.
De auto bevalt afgezien van dit probleem erg goed; ruim, comfortabel en 7 zitplaatsen - maar dit probleem geeft toch wel wat weinig vertrouwen.
Nu kunnen we, bij dezelfde garage, de auto ook inruilen op een Scenic uit 2013, ook een 7-zits (harde eis), maar dan een 2.0 16v automaat. Prijs komen we dan wel uit.
Hoe zit het qua betrouwbaarheid, zou dit op dat vlak een goede keuze zijn? Mijn vrouw lijkt de automaat wel erg fijn, mij maakt dat minder uit, maar ik heb het idee dat de 2.0 zonder turbo wellicht wat degelijker is?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 18:55
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Scenic III 1.4tce inruilen op 2.0 16v?
De automaat is die scenic is een cvt, dat is vast even wennen.
In de praktijk blijkt een cvt automaat niet heel degelijk, en vereist die ook zeker onderhoud.
Deze combinatie motor/transmissie komt van Nissan, evenals de 1.4 heeft ook de 2.0 last van koppakking euvels, olieverbruik etc, dat wil niet zeggen dat dit bii elk exemplaar zo is natuurlijk.
In de praktijk blijkt een cvt automaat niet heel degelijk, en vereist die ook zeker onderhoud.
Deze combinatie motor/transmissie komt van Nissan, evenals de 1.4 heeft ook de 2.0 last van koppakking euvels, olieverbruik etc, dat wil niet zeggen dat dit bii elk exemplaar zo is natuurlijk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30 apr 2024
- Laatste bezoek: 02 jul 2024 11:17
- Actief als: particulier
Re: Scenic III 1.4tce inruilen op 2.0 16v?
Dankjewel voor je antwoord.
Ik dacht dat de 2.0 in deze auto een ander type motor is dan de 1.4tce, en van Nissan afkomstig is, of vergis ik me dan? Motorcode is M4R F7.
Dat de automaat een cvt is weet ik, maar wat voor onderhoud heeft deze dan nodig? (Dan kan ik eventueel navragen/uitzoeken of dit bijgehouden is, vandaar de vraag). Mijn ervaringen met automaten beperking zich tot een antieke 3-traps in een oude Suzuki en diverse auto's met DSG, ik gok dat de CVT zich ergens in het midden van die twee qua soeplesse bevindt. En goed, dat is natuurlijk ook gewoon een kwestie van proefrijden.
Grootste 'euvel' is dat een 7-zits gewoon een eis is, en dat die redelijk dun gezaaid zijn. De Scenic is, afgezien van de issues die je noemde, echt een ideale gezinsauto.
Ik dacht dat de 2.0 in deze auto een ander type motor is dan de 1.4tce, en van Nissan afkomstig is, of vergis ik me dan? Motorcode is M4R F7.
Dat de automaat een cvt is weet ik, maar wat voor onderhoud heeft deze dan nodig? (Dan kan ik eventueel navragen/uitzoeken of dit bijgehouden is, vandaar de vraag). Mijn ervaringen met automaten beperking zich tot een antieke 3-traps in een oude Suzuki en diverse auto's met DSG, ik gok dat de CVT zich ergens in het midden van die twee qua soeplesse bevindt. En goed, dat is natuurlijk ook gewoon een kwestie van proefrijden.
Grootste 'euvel' is dat een 7-zits gewoon een eis is, en dat die redelijk dun gezaaid zijn. De Scenic is, afgezien van de issues die je noemde, echt een ideale gezinsauto.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16668
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 18:55
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Scenic III 1.4tce inruilen op 2.0 16v?
Het is zeker een andere motor, de 1.4tce heet dan bij Renault h4j-T en de genoemde 2.0 16v m4r inderdaad.
Wat er uit de Nissan stal kwam rond die periode is gebleken minder betrouwbaar dan wat Renault zelf had ontwikkeld.
Nissan had zelfs een aantal terugroepacties voor de cvt transmissies omdat die vroegtijdig sneuvelde. Laat er wat google zoekopdrachten op los, dan komt het allemaal naar boven. Tijdig periodiek de cvt olie verversen stond niet in het onderhoudsschema, dat hielp dus ook niet mee.
Wijsheid is het de olie elke 30.000km te vervangen, maar zelfs dan is het nog steeds een matig ontwikkeld product wat vroegtijdig zal sneuvelen.
Slip, aandrijfketting problemen, trillen, bijgeluiden...
Een ander ding is dat deze combinatie in de zware scenic een zeer stevig verbruik geeft, stuk meer dan wat opgegeven werd.
Wat er uit de Nissan stal kwam rond die periode is gebleken minder betrouwbaar dan wat Renault zelf had ontwikkeld.
Nissan had zelfs een aantal terugroepacties voor de cvt transmissies omdat die vroegtijdig sneuvelde. Laat er wat google zoekopdrachten op los, dan komt het allemaal naar boven. Tijdig periodiek de cvt olie verversen stond niet in het onderhoudsschema, dat hielp dus ook niet mee.
Wijsheid is het de olie elke 30.000km te vervangen, maar zelfs dan is het nog steeds een matig ontwikkeld product wat vroegtijdig zal sneuvelen.
Slip, aandrijfketting problemen, trillen, bijgeluiden...
Een ander ding is dat deze combinatie in de zware scenic een zeer stevig verbruik geeft, stuk meer dan wat opgegeven werd.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 18 aug 2015
- Laatste bezoek: 13 aug 2024 12:12
- Actief als: particulier
Re: Scenic III 1.4tce inruilen op 2.0 16v?
Ik rij in de 2.0 met de cvt automaat.
140 PK is ruimt voldoende voor deze auto, alhoewel het is wel even wennen in het begin hoe de automaat zich gedraagt.
Hoge toeren maken is geen uitzondering als je ff lekker fors wil optrekken.
Ik heb er nu 35.0000 KM mee gereden en het blok komt uit 2013 en het blok gebruikt een GEEN druppel olie.
Dus zeker tevreden alleen is deze automaat wel wat dorstig , gemiddeld 1 op 10
140 PK is ruimt voldoende voor deze auto, alhoewel het is wel even wennen in het begin hoe de automaat zich gedraagt.
Hoge toeren maken is geen uitzondering als je ff lekker fors wil optrekken.
Ik heb er nu 35.0000 KM mee gereden en het blok komt uit 2013 en het blok gebruikt een GEEN druppel olie.
Dus zeker tevreden alleen is deze automaat wel wat dorstig , gemiddeld 1 op 10
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 864
- Lid geworden op: 09 apr 2017
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 23:56
- Actief als: particulier
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 18 aug 2015
- Laatste bezoek: 13 aug 2024 12:12
- Actief als: particulier
Re: Scenic III 1.4tce inruilen op 2.0 16v?
Sorry 35.000 , totaal staat er nu op de teller 135.576
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 31 mar 2018
- Laatste bezoek: 05 okt 2024 20:11
- Actief als: particulier
Re: Scenic III 1.4tce inruilen op 2.0 16v?
Hier sinds een maandje een GS 2.0 cvt uit 2012 …. Had hiervoor een megane 3 1.2tce .
De een vind een cvt geweldig en de ander kan er niet aan wennen.
Voor mij een geweldige combinatie, zeker als ik de boot uit het water moet trekken . De cvt met elektrische handrem werkt perfect op de boot helling. Geen gezeur met handrem en slippende koppeling de boot er uit trekken .
En het verbruik neem ik op de koop toe .
Olie verbruik kan ik nog niks zinnigs over zeggen .
Maar ik ben tevreden alles beter als die Tce ellende!
De een vind een cvt geweldig en de ander kan er niet aan wennen.
Voor mij een geweldige combinatie, zeker als ik de boot uit het water moet trekken . De cvt met elektrische handrem werkt perfect op de boot helling. Geen gezeur met handrem en slippende koppeling de boot er uit trekken .
En het verbruik neem ik op de koop toe .
Olie verbruik kan ik nog niks zinnigs over zeggen .
Maar ik ben tevreden alles beter als die Tce ellende!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 11 Reacties
- 501 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 4 Reacties
- 675 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 5 Reacties
- 408 Weergaves
-
Laatste bericht door beachbiker
-
- 4 Reacties
- 551 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs