de handrem van m'n kangoo 1.6 af stellen ?
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Laatste bezoek: 23 okt 2024 20:38
- Actief als: particulier
de handrem van m'n kangoo 1.6 af stellen ?
hallo aan een ieder die dit onder ogen krijgt. Ik heb het volgende 'wereld'probleem : Ik zoek mij rot onder de auto waar ik de 2 handremkabels onder de auto op/af kan stellen. Ik heb zo'n brede handrem greep tussen de stoelen zitten. Heeft iemand advies voor me ? Alvast bedankt.
Toegevoegd in 3 minuten 58 secondes:
Omdat ik over een paar dagen al de apk keuring heb voor m'n Kangoo 1.6 16v benzinemptor en het buiten nu nog goed weer is om onder de auto te liggen loop ik tegen het volgende 'wereld'probleem aan : Waar en hoe kan ik de 2 handremkabels die ik onder de auto naar voren zie lopen afstellen ? Alvast bedankt voor het advies ! btw. Ik heb zo'n brede handremgreep tussen de voorstoelen zitten.
Toegevoegd in 23 minuten 14 secondes:
kleine aanvulling inmiddels : ik heb de console achter de handremgreep er af gehaald en zie daaronderin een enkele centrale afstellingsmoer zitten maar ik hoef alleen één kant wat af te stellen. Wat nu te doen ?
Toegevoegd in 3 minuten 58 secondes:
Omdat ik over een paar dagen al de apk keuring heb voor m'n Kangoo 1.6 16v benzinemptor en het buiten nu nog goed weer is om onder de auto te liggen loop ik tegen het volgende 'wereld'probleem aan : Waar en hoe kan ik de 2 handremkabels die ik onder de auto naar voren zie lopen afstellen ? Alvast bedankt voor het advies ! btw. Ik heb zo'n brede handremgreep tussen de voorstoelen zitten.
Toegevoegd in 23 minuten 14 secondes:
kleine aanvulling inmiddels : ik heb de console achter de handremgreep er af gehaald en zie daaronderin een enkele centrale afstellingsmoer zitten maar ik hoef alleen één kant wat af te stellen. Wat nu te doen ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 18:55
Re: de handrem van m'n kangoo 1.6 af stellen ?
Je kunt niet een kant van de handrem afstellen, met die stelschroef stel je de beide kabels op strak tegelijk.
Let op niet te strak want dan loopt het wiel aan.
Als er iets mis is met de handrem vertraging zal wellicht de trommel eens los moeten en de boel controleren.
Vrijwel altijd is er een remcilinder lek wat voor vuil zorgt waardoor de boel vast kan gaan zitten.
Let op niet te strak want dan loopt het wiel aan.
Als er iets mis is met de handrem vertraging zal wellicht de trommel eens los moeten en de boel controleren.
Vrijwel altijd is er een remcilinder lek wat voor vuil zorgt waardoor de boel vast kan gaan zitten.
Hide post links |
-
Correct, kwam ik intussen ook achter. Aangezien het hier om remblokken gaat en geen trommel heb ik nieuwe remblokken erin gezet en daarmee was het probleem van verschil tussen li en re opgelost.
Onnodige citaten verwijderd in uw bericht.
Als u reageert direct op het voorgaande bericht, kunt u bij "Snelle reactie" uw bericht schrijven. Of de knop "Plaats reactie" gebruiken.
Onnodige citaten verwijderd in uw bericht.
Als u reageert direct op het voorgaande bericht, kunt u bij "Snelle reactie" uw bericht schrijven. Of de knop "Plaats reactie" gebruiken.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Dan betreft het een meer 'moderne' kangoo dan ik aangenomen had, een trommel is lang de standaard geweest.
Maar ook bij remschijven kun je enkel per 2 stellen, je kunt wel even controleren of de hevel van de remkabel op de klauw goed 'aan' ligt in de rust stand.
Nieuwe blokken doet gewoonlijk niet af aan remverschil maar het is elk gevam opgelost!
Dank voor de terugkoppeling.
Maar ook bij remschijven kun je enkel per 2 stellen, je kunt wel even controleren of de hevel van de remkabel op de klauw goed 'aan' ligt in de rust stand.
Nieuwe blokken doet gewoonlijk niet af aan remverschil maar het is elk gevam opgelost!
Hide post links |
-
Omdat ik toch met de remmen bezig ben dacht ik 'even' ook de zwarte(.) remolie te vervangen. Zoals ik bij m'n vorige oude kangoo deed : achterkant omhoog, 1 ontluchtingsnippel van 1 wiel lossen en trappen maar. Niveau rempotje in de gaten houden en daar gaat iets mis,krijg er kennelijk niet genoeg verse olie in en systeem geeft alarm : 'defect remsysteem'. Iets doe ik verkeerd, maar wat ? heb je advies ?mechanic schreef: ↑21 okt 2024 18:35 Dan betreft het een meer 'moderne' kangoo dan ik aangenomen had, een trommel is lang de standaard geweest.
Toegevoegd in 6 minuten 55 secondes:
Er zit in de opening van het potje iets van een plastic ring met dicht gat, dus je kunt niet rechtstreeks in het potje kijken naar de vloeistof of die zakt en het potje zelf is amper transparant dus van de zijkant is het niveau ook niet te zien.mechanic schreef: ↑21 okt 2024 18:35 Dan betreft het een meer 'moderne' kangoo dan ik aangenomen had, een trommel is lang de standaard geweest.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Er zijn talloze manieren om de remvloeistof te verversen, als je dat eerder gedaan hebt zal het daar niet aan liggen.
Maak even een foto als je wil?
Maak even een foto als je wil?
Hide post links |
-
Waar staat de link om bijlagen te versturen ? Overigens ook eerst het achterwiel genomen dat het verst van de rempot ligt.
Toegevoegd in 4 minuten 35 secondes:
de link gevonden.
Toegevoegd in 4 minuten 9 secondes:
die laatste foto hoort er niet bij...
Toegevoegd in 4 minuten 35 secondes:
de link gevonden.
Toegevoegd in 4 minuten 9 secondes:
die laatste foto hoort er niet bij...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Inderdaad, dat potje meen ik me wel te herinneren als onhandig.
Maar je kunt aan de zijkant bijvoorbeeld een stipje zetten op het maximum niveau hoogte wat voorop staat, en evt met een zaklamp het niveau controleren.
Meen ook dat de bovenkant van dat dichte gedeelte gelijk/om en nabij is aan maximum. Dus vullen tot dat dit vol is en dan even goed kijken
Maar je kunt aan de zijkant bijvoorbeeld een stipje zetten op het maximum niveau hoogte wat voorop staat, en evt met een zaklamp het niveau controleren.
Meen ook dat de bovenkant van dat dichte gedeelte gelijk/om en nabij is aan maximum. Dus vullen tot dat dit vol is en dan even goed kijken
Hide post links |
-
ik hoop dat de foto's overgekomen zijn... Intussen in het avonddonker even nog doorgegaan ,(enkele konijnen staan op hun veilige afstand te kijken en geven aanwijzingen), ik zie in ieder geval na het bijvullen en rem trappen het vloeistofpeil zakken in het potje. Het maximumpeil staat op het potje praktisch bovenin aangegeven. Zonder contact aan is het rempedaal langzaam naar beneden te drukken met de ontluchtingsnippel dicht.Met contact aan gaat het pedaal vrij snel naar beneden. Nippel nog dicht. Wellicht nog een kwestie van lucht in de leiding naar de remklauw ? vermoed ik.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Ik weet niet hoe je de vorige keer/deze keer de remvloeistof vervangen hebt, maar je kunt niet de nippel open draaien en pompen met het pedaal. Dat kan alleen als je er een slang aandoet en het andere eind onderdompelt in een flesje met remvloeistof en dan heel voorzichtig pompt. Anders pomp je lucht terug in de leiding.
Best met z'n 2en doen als dat kan. Iemand voet op de rem laten houden, nippel met slangetje eraan open draaien tot het pedaal baad beneden zakt, nippel dicht. Pedaal op druk pompen en herhalen tot er geen lucht uit komt.
Best met z'n 2en doen als dat kan. Iemand voet op de rem laten houden, nippel met slangetje eraan open draaien tot het pedaal baad beneden zakt, nippel dicht. Pedaal op druk pompen en herhalen tot er geen lucht uit komt.
Hide post links |
-
Ik doe het altijd op de volgende manier : slangetje op nippel en natuurlijk slangetje ergens in een opvangunitje, dan druk op het pedaal tot max druk, dan klem/vastzetten met een eigen 'huismerk' soort van hefboom, nippel los en weer vast, vloeistof bijvullen, pedaal een paar keer aantrappen en weer klemzetten onderin, deze handelingen net zo lang tot er geen luchtbellen in het aftapslangetje komen.Dit keer duurt het kennelijk wat langer dan bij m'n vorige ouder type kangoo. Overigens heb ik nu de auto van achteren laten zakken omdat de vloeistof in het potje naar voren liep. Daarom heb ik waarschijnlijk in het begin lucht in het systeem gepompt omdat de auto te hoog stond van achteren en ik tegen de voorkant van het potje stond aan te kijken...
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Dat hoort ook te werken inderdaad op deze manier.
Er zijn talloze manieren, die eigenlijk allemaal hetzelfde doen.
Voordat je gaat verversen/ontluchten, zuig eerst het reservoir leeg en vul deze met schone vloeistof. Dat scheelt heel vaak pompen daar je niet eerst de vuile vloeistof verplaatst.
Slechte/verouderde vloeistof kan zeker ook remverschil opleveren. Renault hanteerd elke 4jaar/120dkm maar best elke 2jaar/60dkm.
Er zijn talloze manieren, die eigenlijk allemaal hetzelfde doen.
Voordat je gaat verversen/ontluchten, zuig eerst het reservoir leeg en vul deze met schone vloeistof. Dat scheelt heel vaak pompen daar je niet eerst de vuile vloeistof verplaatst.
Slechte/verouderde vloeistof kan zeker ook remverschil opleveren. Renault hanteerd elke 4jaar/120dkm maar best elke 2jaar/60dkm.
Hide post links |
-
Na de auto praktisch horizontaal gezet was het ontluchten met een ongeveer uur gedaan. Waarschuwing van defect remsysteem brandt ook niet meer. alleen...... kan ik het pedaal wel wat ver intrappen voor max remdruk maar bij druk op het pedaal houden zakt ie niet verder weg. Misschien toch nog ergens wat lucht in het systeem ?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Dat vermoed ik wel.
Nog een keer herhalen en zien waar d'r nog belletjed uitkomenm
Nog een keer herhalen en zien waar d'r nog belletjed uitkomenm
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 11:39
Als dat een handrem op de remklauwen is en versleten is, dwz na juist ontlucht te zijn is het goed.
Na een paar maal remmen springt er weer een luchtbel in of pedaal moet je dieper trappen. Ooit open gedaan in de avondschool, een stangetje met draad erop gaat door de piston heen en is afgedicht met o ring. Bij ietwat slijtage springt er steeds een luchtbelletje in. = nieuwe remklauwen.
Met die handremkabel, er zit een balansarm op die de kracht verdeelt over L & R kabel. Regel niet te vast, de handremhendels op de klauwenmoeten steeds naar O veren of de aanslag. Anders schuiven de pistons niet op tegen de remblokken.Speling geeft ook te diep trappen rempedaal.
Na een paar maal remmen springt er weer een luchtbel in of pedaal moet je dieper trappen. Ooit open gedaan in de avondschool, een stangetje met draad erop gaat door de piston heen en is afgedicht met o ring. Bij ietwat slijtage springt er steeds een luchtbelletje in. = nieuwe remklauwen.
Met die handremkabel, er zit een balansarm op die de kracht verdeelt over L & R kabel. Regel niet te vast, de handremhendels op de klauwenmoeten steeds naar O veren of de aanslag. Anders schuiven de pistons niet op tegen de remblokken.Speling geeft ook te diep trappen rempedaal.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-