Slappe voorveren Espace IV 2.0T

Plaats reactie

Topic author
citrovw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 17 mar 2025 17:46
Actief als: particulier

Slappe voorveren Espace IV 2.0T

Bericht door citrovw »

Ik denk dat mijn voorveren hun beste tijd hebben gehad. Heb al verschillende keren gehad dat tijdens het rijden de auto aan de voorkant zo diep inveerde dat ik en ‘bonk’ voelde, alsof de voorveren helemaal ingedrukt waren. En dat terwijl ik als enige in de auto zit en geen bagage bij me heb. Ook een heel lage verkeersdrempel kan ik niet met meer dan 30 km/u nemen want dat levert het inveren weer op. Aannde achterzijde voel ik dat de auto gewoon comfortabel veert. Is dit een bekend ‘euvel’ en kan het een kwestie van ‘versleten’ schroefveren aan de voorzijde zijn? En is de remedie ingrijpend? Ik hoor graag van jullie. Het betreft een Espace IV 2.0 T uit 2003 met 137 dkm NAP op de teller.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 02 mei 2025 22:19

Re: Slappe voorveren Espace IV 2.0T

Bericht door mechanic »

Geval versleten schokdempers lijkt me.
Best dan direct nieuwe stofhoes, veerpootlager te monteren en afhankelijk hoe de veer eraan toe is ook nieuwe veren.
Dat is een klusje makkelijker met z'n 2 omdat de locatie van de boutjes binnen onder een dashboard kapje zit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
citrovw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door citrovw »

Beste Mechanic, dank voor je snelle reactie. Maar ik word er niet blij van, dat klinkt als een prijzige flinke klus😰. Ik moet het bij de garage laten doen want ik ben zelf helaas niet erg hand-ig…. Ik heb overigens een automaat. Maakt dat nog iets uit?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Wel/geen automaat maakt niet uit voor de prijs/procedure, het is geen bijzondere klus verder enkel zijn de bovenste montageboutjes bereikbaar via een kapje in het dashboard. Iemand moet de schokdemper dus van de onderkant even geleiden en een ander de bovenste boutjes los/vast draaien.

Na demontage is te zien hoe/wat er versleten is, de dempers sowieso maak ik op uit je verhaal.
Het is dan wijs eea in zijn geheel te doen, goede stofhoezen zorgen dat de demper langer meegaat en een veerpootlager kan bijgeluiden etc veroorzaken.
Je hebt het toch in de hand, dus alles ineen is de beste (en duurste) optie. Een espace is helaas een duur loeder in onderhoud als het niet in eigen beheer gaat.

Een voorbeeld filmpje van hoe de gang van zaken is:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
citrovw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door citrovw »

Update. Ik heb vanmorgen mijn garage een kostenraming gevraagd voor het vervangen van twee schroefveren en schokbrekers, beide van het merk Kayaba. Heb erbij gezegd dat als ze tijdens het werk nog andere versleten onderdelen tegenkomen ( zoals de onderdelen die Mechanic aanraadde meteen te vervangen) ze mij moeten bellen om te bespreken wat we ermee doen. Ik wacht nu op de raming. Spannend…..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Ben benieuwd!

Stofhoes is nu inmiddels oud, maar wellicht nog heel. Dat gaat niet nog eens zolang mee waarschijnlijk.
Dese houdt de zuigerstang van de demper vrij van vuil en dus de keerring langer heel. Best belangrijk.
Het veerpootlager/toplagen maakt dat de wielen kunnen draaien, ook best een belangrijk onderdeel wat simpelweg slijt.
Als de veren nog heel zijn en niet ernstig verroest zou ik aanraden de veren te laten zitten en de rest nieuw te pakken, als dat mbt kosten heel veel scheelt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut