Laguna 1 ph2 Break - Dempers te slap / achteras versleten?

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
Skylark92
repeating visitor
repeating visitor
Actief als: particulier

Laguna 1 ph2 Break - Dempers te slap / achteras versleten?

Bericht door Skylark92 »

Ik ben sinds deze week trotse eigenaar van een Laguna 1 ph2 Break (1.8 16V RXT) uit 2000.

Geweldige mooie wagen met een mooi verhaal, een beetje patina, maar ook slechts 190.500 op de klok. Alles wat er aan luxe op zit werkt, oogt en voelt alsof er zuinig mee om is gegaan.

Ik rij al bijna 10 jaar alleen maar jaren 80/90 modellen van PSA. (Hydropneumaat en conventioneel geveerd) Dit is mijn eerste Renault, en met de Laguna 1 heb ik werkelijk totaal geen ervaring.

Op lage snelheiden is de auto geweldig comfortabel. Ik zou zeggen, comfortabeler zelfs dan PSA producten met een zelfde soort schroef voor torsie achter setup.
Totdat de drempels wat hoger beginnen te worden... Is de veerweg van een Laguna nu zo kort? Gaat een Laguna graag volledig door de hoeven en ruilt daar het wollige comfort spontaan in voor iets meer BMW gevoel? Ik vind dat met name de achterkant behoorlijk stug afremt tegen het einde van de veerweg, of misschien zelfs niet meer dempt, en dus tegen de blokken slaat. Ik kan het niet goed plaatsen, want de Laguna krijgt het desondanks nog steeds voor elkaar om dat vrij comfortabel op te lossen. Het is slechts dat ik van conventionele PSA onderstellen uit die tijd gewend ben dat je met de maximum toegestane snelheid zelden tot nooit hoeft af te remmen voor een drempel, en dit comfortabeler word opgelost dan de Laguna nu doet, en ik dus met name voor de echt hoge drempels zelfs liever afrem.

Het onderstel maakt overigens geen bijgeluiden. Iemand enig idee of dit normaal is, of juist niet?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Re: Laguna 1 ph2 Break - Dempers te slap / achteras versleten?

Bericht door mechanic »

Normaal is dat niet nee, het is een oude auto met oude onderdelen..
Nieuwe kwaliteits dempers gaan zeker verschil maken, maar het best is dan alle 4 tegelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Skylark92
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Skylark92 »

Ik rijd er inmiddels een paar weken in, en ben er achter dat de Laguna met 4 man aan boord of een flinke lading een stuk herkenbaarder "Frans" rijdt. En toen pas merkte ik goed dat het niet de eindaanslagen zijn waar die tegenaan gaat, maar dat de demping achter gewoon best wel stug is t.o.v. wat ik gewend ben van een ongeladen PSA auto uit die tijd. De wagen heeft volgens mij met name een veerkarakter waar ik (nog) niet aan gewend ben. Maar zoals gezegd weet ik dus niet of een Laguna break leeg, en dan ook alleen achter, zo stug hoort te zijn?

Over de dempers kan ik momenteel dus weinig zeggen. Deinerig is de demping totaal niet. Misschien zijn ze al eens vervangen? Ik heb ook wel eens nieuwe dempers onder een Berlingo gehad, die zo straf waren dat ik ze weer voor een ander merk heb laten vervangen omdat het originele veercomfort compleet verdwenen was. En met een ander merk dempers was het toen weer in ere hersteld.

Wel ben ik onder de auto door geweest inmiddels en is duidelijk dat alle rubbers in het onderstel aan vervanging toe zijn na 26 jaar. Dat is niks meer. Het is me een wonder dat er nog niks bonkt of rammelt. Maar die rubbers beinvloeden het veerkarakter niet in de lengte van de veerweg. Wel is er aardig wat zijdelinkse slag op de achteras waarneembaar die vermoedelijk van de versleten rubbers afkomstig is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Skylark92
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Skylark92 »

Inmiddels weer een paar weken verder is de Laguna voorzien van nieuwe banden (was hoog tijd) waarbij deze uiteraard opgetild is geweest.
Dat verse banden de richeltjes wat soepeler maken is logisch. Maar de gehele achteras vertoont sinds het opgetild geweest zijn, een ander (soepeler) veerkarakter.

De wagen heeft natuurlijk een maand of 6 buiten bij een handelaar gestaan doorheen de winter... Ik heb begrepen dat torsie assen daar wel eens wat stroef van kunnen worden, of zelfs vast kunnen gaan zitten?
Mijn theorie is dat de as door het optillen weer los is gekomen. Want de veerweg is noemenswaardig langer en soepeler nu, en de auto voelt zo echt een stuk gebalanceerder aan qua comfort. Meer dan dat alleen uit een beetje vers rubber kan komen. Tzt zijn schokdempers ongetwijfeld geen slecht idee. Maar op de onderstelrubbers na denk ik dat er geen echte problemen meer zijn met de vering op het moment.

Dit rijdt wat mij betreft weer herkenbaar Frans!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pepone
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Pepone »

Van Alko assen onder campers weet ik dat je de vetnippels goed moet doorpompen tot er vers vet verschijnt.

Iets wat vaak wordt nagelaten.
Global Moderator renaultforum.nl
Kleur: Blanc Glacier 369

ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Skylark92
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Skylark92 »

Pepone schreef: 16 jul 2026 16:38 Van Alko assen onder campers weet ik dat je de vetnippels goed moet doorpompen tot er vers vet verschijnt.

Iets wat vaak wordt nagelaten.
Goeie, ik ga eens onderzoeken of dat hier ook een ding kan zijn!

Torsie achterassen en de bijbehorende ophangingsrubbers worden in NL eigenlijk altijd schaamteloos genegeerd bij garages.
Dat gaat bij de Duitse TÜV wel anders...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut