piep-geluid
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
piep-geluid
Hallo,
Ik heb een Renault Grand Scenic 1.9dCi van 2005.
De auto bevalt zeer goed, rijdt fijn en bied voldoende ruimte.
Er is echter een klein 'nadeeltje': tijdens het rijden horen we een piepje.
Vooral op oneffen weggetjes laat het piepje zich (steeds vaker) horen.
Eerst was moeilijk hoorbaar waar het geluid vandaan komt, maar we hebben nu stellig de indruk dat het vanuit het dashboard komt.
Ooit (voordat we de auto kochten) heb ik op een forum iets dergelijks gelezen maar ik kan het nu niet meer terugvinden.
Zijn er meer mensen die weten om wat voor piepje het gaat en die wellicht weten wat het is en wat er aan te doen is??
BVD
Ik heb een Renault Grand Scenic 1.9dCi van 2005.
De auto bevalt zeer goed, rijdt fijn en bied voldoende ruimte.
Er is echter een klein 'nadeeltje': tijdens het rijden horen we een piepje.
Vooral op oneffen weggetjes laat het piepje zich (steeds vaker) horen.
Eerst was moeilijk hoorbaar waar het geluid vandaan komt, maar we hebben nu stellig de indruk dat het vanuit het dashboard komt.
Ooit (voordat we de auto kochten) heb ik op een forum iets dergelijks gelezen maar ik kan het nu niet meer terugvinden.
Zijn er meer mensen die weten om wat voor piepje het gaat en die wellicht weten wat het is en wat er aan te doen is??
BVD
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
Nou....da's een mooie vraagstelling......."mijn auto piept, wie weet wat dit is ? "......... we zijn helaas geen Jomanda's
en ook geen Derik Ogilvie
je vraagt het onmogelijke om te oordelen over een piepje waar we de herkomst niet van weten. Je zult wat meer onderzoek moeten verrichten om te achterhalen waar het gepiep vandaan komt. Anders blijf je maar gissen en raden. De een zal zeggen dat he de motor is van de kachel ventilator, weer een ander zal zeggen dat het een fusekogel is en weer een ander.................enz..
Dus probeer er achter te komen wat de oorzaak is, ook al is dit uiterst moeilijk. SUC6

Dus probeer er achter te komen wat de oorzaak is, ook al is dit uiterst moeilijk. SUC6

Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 18:51
Het is inderdaad onmogelijk zo te oordelen waar het vandaan komt.
Wat wel vaak voorkomt bij de scenics is dat de plastic kap rondom het instrumentenpaneel piept tegen het paneel aan. Probeer deze kap los te maken, en te kijken of het geluid weg is. Oplossing zou zijn een hoekje uitzagen zodat de twee elkaar niet meer raken.
Wat wel vaak voorkomt bij de scenics is dat de plastic kap rondom het instrumentenpaneel piept tegen het paneel aan. Probeer deze kap los te maken, en te kijken of het geluid weg is. Oplossing zou zijn een hoekje uitzagen zodat de twee elkaar niet meer raken.
Hide post links |
-
piep-geluid
Beste Mechanic,
Wat bedoel je precies met de plastic kap van het instrumentenpaneel? Bedoel je dat de 'kap'/behuizing tegen het gedeelte komt waar de aircobediening o.a. zit?
Of kan het misschien zijn dat de radio beweegt in zijn behuizing? Deze heb ik er wel eens uit gehad voor inbouw carkit, dus misschien niet goed teruggeplaatst?
Ik snap dat mijn eerste verhaal te onduidelijk is voor iemand die het piepje niet kan horen . . . ik kan het echter moeilijk specifieker omschrijven...
Wel weet ik dat het op een mooi vlak stuk asfalt niet hoorbaar is, alleen als er oneffenheden in het wegdek zijn. Het is echt een heel hoogtonig en klein piepje dat zich (afhankelijk van de ondergrond) een of meerdere keren achter elkaar laat horen. Dus geen constante piep als van een kachelventilator af zou kunnen komen.
Gezien het feit dat de auto verder zo stil is, kan ik me nauwelijks voorstellen dat het bijvoorbeeld iets is wat uit fuseekogels of iets anders uit de voortrein komt . . . maar ik kan het natuurlijk mis hebben! Het lijkt inderdaad op iets wat elkaar raakt en bij trilling een geluidje laat horen . . . zal erg moeilijk vast te stellen zijn waar het vandaan komt.
Met mijn melding hier hoopte ik dat er meerderen ervaring mee hadden en die mij dan konden vertellen hoe ze het opgelost hadden.
Ik ga verder op onderzoek uit en hoop te kunnen traceren waar het precies vandaan komt . . .
Bedankt voor jullie reacties!
Wat bedoel je precies met de plastic kap van het instrumentenpaneel? Bedoel je dat de 'kap'/behuizing tegen het gedeelte komt waar de aircobediening o.a. zit?
Of kan het misschien zijn dat de radio beweegt in zijn behuizing? Deze heb ik er wel eens uit gehad voor inbouw carkit, dus misschien niet goed teruggeplaatst?
Ik snap dat mijn eerste verhaal te onduidelijk is voor iemand die het piepje niet kan horen . . . ik kan het echter moeilijk specifieker omschrijven...
Wel weet ik dat het op een mooi vlak stuk asfalt niet hoorbaar is, alleen als er oneffenheden in het wegdek zijn. Het is echt een heel hoogtonig en klein piepje dat zich (afhankelijk van de ondergrond) een of meerdere keren achter elkaar laat horen. Dus geen constante piep als van een kachelventilator af zou kunnen komen.
Gezien het feit dat de auto verder zo stil is, kan ik me nauwelijks voorstellen dat het bijvoorbeeld iets is wat uit fuseekogels of iets anders uit de voortrein komt . . . maar ik kan het natuurlijk mis hebben! Het lijkt inderdaad op iets wat elkaar raakt en bij trilling een geluidje laat horen . . . zal erg moeilijk vast te stellen zijn waar het vandaan komt.
Met mijn melding hier hoopte ik dat er meerderen ervaring mee hadden en die mij dan konden vertellen hoe ze het opgelost hadden.
Ik ga verder op onderzoek uit en hoop te kunnen traceren waar het precies vandaan komt . . .
Bedankt voor jullie reacties!
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 18:51
Ik bedoel de kap rondom je tellerpaneel ( instrumentenpaneel ). Deze bestaat uit 2 stukken.
Vaak komt voor dat de onderste kap het tellerpaneel raakt in de links boven hoek, dit kan een piep geluid geven.
Vaak komt voor dat de onderste kap het tellerpaneel raakt in de links boven hoek, dit kan een piep geluid geven.
Hide post links |
-
Okee, mechanic,
Hartstikke bedankt voor nogmaals een reactie! Ik ga eens kijken of het inderdaad hier vandaan komt.
Als het dit inderdaad is, laat ik het meteen weten!
mvg
PEKO
Hartstikke bedankt voor nogmaals een reactie! Ik ga eens kijken of het inderdaad hier vandaan komt.
Als het dit inderdaad is, laat ik het meteen weten!
mvg
PEKO
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 08 jul 2012 23:21
Klopt, heb ik vaker gehoord. Er zit wat speling in en daardoor gaat het wrijven en piepen.mechanic schreef:Ik bedoel de kap rondom je tellerpaneel ( instrumentenpaneel ). Deze bestaat uit 2 stukken.
Je kan proberen om het eens vast te houden onder het rijden en kijken of het piepen dan wegblijft.
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
Piep in Dashboard
Dit komt mij bekend voor!Socrates schreef:Klopt, heb ik vaker gehoord. Er zit wat speling in en daardoor gaat het wrijven en piepen.mechanic schreef:Ik bedoel de kap rondom je tellerpaneel ( instrumentenpaneel ). Deze bestaat uit 2 stukken.
Je kan proberen om het eens vast te houden onder het rijden en kijken of het piepen dan wegblijft.
Zeer irritant en moeilijk te lokaliseren.
Uiteindelijk ontdekte ik dat het piepen minder werd als ik de twee delen van de kap rond het instrumentenpaneel vast hield.
Ik heb bij de dealer de dashboarddelen los laten halen en daarna zelf de randen met siliconenspray (smeermiddel voor kunststoffen) ingespoten.
(Let op, dat er geen spray op het ruitje van de instrumenten komt.)
Daarna heb ik zelf de delen zelf weer gemonteerd.
Ik rij nu bijna een jaar "pieploos".
Groet,
Marcel
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Een beter oplossing is, bij de Hema bv. koop je een velletje vilt met lijm aan deachterkant. Je knipt hier een smal strookje vanaf en dat plak je ertussen. Dit doen ze in de fabriek ook met notiore peipplekken. SUC6
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-