krakende geluiden aan schokdemper,scenic.
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 22 feb 2021 10:37
krakende geluiden aan schokdemper,scenic.
Ik heb een scenic 1900diesel van 2004 met 130pk.Als ik over een vluchtheuvel rij dan komt er een enorme gekraak
van m'n linkervoorwiel(sckokdemper,veer???).Ik ben naar de garage geweest en die zegt me dat er op de bovenkant van de schokdemper een schotel ligt,die zou stuk zijn.Dit zou redelijk kostelijk zijn(uren werk).Iemand van m'n werk heeft exakt dezelfde wagen met dezelfde gekraak,hij heeft deze "schotel" vervangen..zonder resultaat....Heeft er iemand al gehoord van dit probleem?
van m'n linkervoorwiel(sckokdemper,veer???).Ik ben naar de garage geweest en die zegt me dat er op de bovenkant van de schokdemper een schotel ligt,die zou stuk zijn.Dit zou redelijk kostelijk zijn(uren werk).Iemand van m'n werk heeft exakt dezelfde wagen met dezelfde gekraak,hij heeft deze "schotel" vervangen..zonder resultaat....Heeft er iemand al gehoord van dit probleem?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19
- Actief als: particulier
Het is een veel voorkomend probleem bij de Scenic II. Het betekend dan ook bij de dealer steevast vervanging van de veerschotels.
Ik heb zelf ook een Scenic en bij het draaien van het stuur bij stilstand dan hoor ook ik een "kloink" geluid vanuit de vering welke hier ook mee te maken heeft.
Wel schijnt het ook mogelijk te zijn om alleen een rubber of een kunstof plaatje tussen de veer en schotel te vervangen. Maar dat is dan de zogenoemde "met dank aan het forum" oplossing
Hebben de heren monteurs hier nog een tip voor of kunnen die het bovenstaande bevestigen?
Ik heb zelf ook een Scenic en bij het draaien van het stuur bij stilstand dan hoor ook ik een "kloink" geluid vanuit de vering welke hier ook mee te maken heeft.
Wel schijnt het ook mogelijk te zijn om alleen een rubber of een kunstof plaatje tussen de veer en schotel te vervangen. Maar dat is dan de zogenoemde "met dank aan het forum" oplossing

Hebben de heren monteurs hier nog een tip voor of kunnen die het bovenstaande bevestigen?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 03 mei 2025 19:29
Een veerpootlager vervangen is een uurtje werk, dus de kosten zijn niet schrikbarend hoog. €120-150
Met dit koudere weer maken de stabilisatorstangrubbers op het subframe erg vaak bijgeluid, hier is niks aan te zien verder zonder ze te demonteren. Heeft bijna elk recent model renault last van..
Dat de schotel los te vervangen is is niet perse te danken aan het forum. De dealer schrijft ook voor dat in de garantie periode voortaan alleen nog maar de losse schotels vervangen mogen worden. Dit ivm de hoog oplopende kosten.
Met dit koudere weer maken de stabilisatorstangrubbers op het subframe erg vaak bijgeluid, hier is niks aan te zien verder zonder ze te demonteren. Heeft bijna elk recent model renault last van..
Dat de schotel los te vervangen is is niet perse te danken aan het forum. De dealer schrijft ook voor dat in de garantie periode voortaan alleen nog maar de losse schotels vervangen mogen worden. Dit ivm de hoog oplopende kosten.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Dank voor de snelle reacties!!!U spreekt van een veerpootlager te vervangen,kan een handige "doe het zelfer" dit?of heb je speciaal materiaal nodig?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Je zegt in de beginpost dat een collega hetzelfde geluid had, en dat het met een schotel niet opgelost was. Nu is het zo dat je auto's onderling niet moet vergelijken omdat er veel verschillende geluiden,staat van de onderdelen, zijn.
Als de garage zegt dat de schotel niet goed meer is, ga ik evenals jij, ervan uit dat er iemand met verstand van zaken naar gekeken heeft en de schotel ook echt bijgeluid maakt.
Als je handig bent, en een degelijke verenklem hebt is het prima zelf te doen.
-paravan,ruitenwisser armen demonteren
-voorwiel verwijderen
-aandrijfasmoer losmaken ( geld alleen voor LV ivm kans op bak olie lekkage), wel een aantal slagen laten zitten.
zorg dat de as door de naaf kan glijden
-maak de onderste bout van de schokdemper los,de stuurkogel of de fusee
-sla boven op de fusee naaf zodat de naaf los komt van de schokdemper
-maak de bovenste 3 boutjes van de schokdemper los, nu komt de schokdemper helemaal los van de auto
-heel belangrijk: klem de veer goed in met een verenklem,en maak vervolgens de centrale moer los
-nu kan je zo het lager van de veer afhalen, en de onderdelen vervangen. zorg bij het monteren dat de veer goed in de pasnokken aansluit
-bouw alles weer netjes terug.
Uit mn hoofd: wielbouten 110Nm,naafmoer 280Nm,onderste schokdemperbout 105Nm,bovenste bouten schokdemper 30Nm, stuurstang 40Nm, centrale moer veerpootlager zet ik persoonlijk altijd goed met perslucht vast.
Als de garage zegt dat de schotel niet goed meer is, ga ik evenals jij, ervan uit dat er iemand met verstand van zaken naar gekeken heeft en de schotel ook echt bijgeluid maakt.
Als je handig bent, en een degelijke verenklem hebt is het prima zelf te doen.
-paravan,ruitenwisser armen demonteren
-voorwiel verwijderen
-aandrijfasmoer losmaken ( geld alleen voor LV ivm kans op bak olie lekkage), wel een aantal slagen laten zitten.
zorg dat de as door de naaf kan glijden
-maak de onderste bout van de schokdemper los,de stuurkogel of de fusee
-sla boven op de fusee naaf zodat de naaf los komt van de schokdemper
-maak de bovenste 3 boutjes van de schokdemper los, nu komt de schokdemper helemaal los van de auto
-heel belangrijk: klem de veer goed in met een verenklem,en maak vervolgens de centrale moer los
-nu kan je zo het lager van de veer afhalen, en de onderdelen vervangen. zorg bij het monteren dat de veer goed in de pasnokken aansluit
-bouw alles weer netjes terug.
Uit mn hoofd: wielbouten 110Nm,naafmoer 280Nm,onderste schokdemperbout 105Nm,bovenste bouten schokdemper 30Nm, stuurstang 40Nm, centrale moer veerpootlager zet ik persoonlijk altijd goed met perslucht vast.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Het problem is opgelost van beide voertuigen.Het heeft/had niets met de veren of dergelijke te maken.Het is de torsiebar die terug "gesmeerd" moest worden.
Bedankt voor de reacties mensen!!
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Het problem is opgelost van beide voertuigen.Het heeft/had niets met de veren of dergelijke te maken.Het is de torsiebar die terug "gesmeerd" moest worden.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Dezemechanic schreef:Met dit koudere weer maken de stabilisatorstangrubbers op het subframe erg vaak bijgeluid, hier is niks aan te zien verder zonder ze te demonteren. Heeft bijna elk recent model renault last van..

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-