Mijn huidige ZX 1.9D (70 pk) heeft er nu 433.000 km opzitten en lekt nergens olie, gebruikt 1 op 18 a 19...trekt goed op.
Ik moet vanwege allerlei lichaamsproblemen een hoger zittende auto hebben met liefst veel ruimte en zo laag mogelijke WB per maand....schuifdeur is ook een noodzaak, dus kwam ik al snel bij een Kangoo uit, die zo rond de 1080 kg wegen.
Een Berlingo (of Peugeot-partner) zit al snel 100 tot 150 kg hoger en zitten weer minder fijn dan de Kangoo....Citroen is er wat dat betreft de laatste 10 jaar niet beter op geworden.

Uiteraard zoek ik een personenuitvoering, dus met achterbank (geel kenteken).
De vraag is nu : wat is de ervaring met de 1.9D 's danwel de 1.5 DCI van Renault ?
Ik heb eens gelezen dat de 55 pk uitvoering niet vooruit te branden is in een Kangoo...veel toeren zou maken, is dat ook zo met de 1.5 DCI ?
Ook hoorde ik van een chef monteur bij Renault dat de turbo's van de Renault-diesels nog weleens stuk willen gaan.....PSA (Citroen-Peugeot) gebruikte altijd Garret en KKK turbo's voor hun diesels en qua brandstofpompen altijd Bosch of Lucas hebben.
Is daar ook nog iets over te vertellen ?
Gaarne wat adviezen/ervaringen van jullie.

PS :
Mocht er hier iemand een Kangoo DTI of DCI te koop weten in personen-uitvoering....tot 3000 euro, dan houd ik mij uiteraard aanbevolen.