Oliesysteem gereinigd + Higher Mileage olie

Plaats reactie

Topic author
berniez
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 17 mei 2013 19:38
Actief als: particulier

Oliesysteem gereinigd + Higher Mileage olie

Bericht door berniez »

Ik ben in het bezit van een 2.0 T uit 2003 die ook aardig wat olie verbruikt. Momenteel 1 liter op 3000 km. Volgens het instructieboekje is een halve liter op 1000 km nog acceptabel. De dealer zei zelfs 1 liter op 1000 km. Ik ben me momenteel nog aan het beraden om een motorflush te doen om te kijken of het olieverbruik minder wordt.

Ik ben vandaag wezen shoppen bij de automaterialenzaak. Ik heb een blikje Wynn's oil system cleaner meegenomen om het hele oliesmeersysteem eens goed te reinigen en ik heb Higher Mileage olie van MPM meegenomen. Dit is een olie speciaal voor motoren met meer dan 100.000 op de teller.

Ik heb vandaag het oliesysteem geschoond met bovenstaande cleaner die je aan de “oude” olie toevoegd. Motor 20 minuten stationair laten lopen en daarna de olie afgetapt. Door de toegevoegde cleaner is de olie zo dun als water. Oliefilter gedemonteerd en nieuwe gemonteerd. 5 liter van bovenstaande olie toegevoegd en peilstok staat nu op 80%, binnen op het display op 1 blokje na vol.

De komende periode zal blijken of bovenstaande akties effect hebben gehad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 24 jun 2017 01:20
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Wat is het verschil tussen die Higher-mileage-oil dan?

De mijne heeft ruim 2 ton op de teller en ik pleur er gewoon altijd 5w40 in. Hij verbruikt zo'n liter op de 4000km.
Voor een 3.5V6 vind ik dat niet gek. (en ik trap hem af en toe flink door)
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

De dealer heeft de juiste verbruik aan gegeven, ook de ANWB handteerd de 1 op 1000 ltr methode.
Waarschijnlijk is die apparte olie wat dikker, of hij word minder snel dunner bij hogere temp.
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
berniez
Lid
Lid

Bericht door berniez »

Dit is wat de fabrikant schrijft: Deze motorolie is speciaal ontwikkeld om het verouderingsproces zoals olielekkage door gescheurde ringen, oxidatie en een hoger brandstofverbruik bij motoren met een hoge kilometerstand te vertragen en daardoor de levensduur van de motor te verlengen.
Ik heb nog even naar de technische specificaties gekeken van deze olie en de normale variant, maar kon geen verschil vinden in viscositeit enzo. Met andere woorden, ze willen niet vertellen wat er anders/meer in zit. Als het maar werkt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fgrooten
lid
lid
Laatste bezoek: 24 jun 2017 01:20
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Haha, wel lachen dat de fabrikant niet gelijk zegt wat het verschil is.
Maar zoals je zegt, als het maar werkt.

Hou ons maar op de hoogte, ben wel benieuwd of het werkt... :wink:
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47

Bericht door Geert S »

Hmmm,

Grootste boosdoener bij olieverbruik is vaak de turbo. Let eens op bij het volgende truukje. Wanneer je een een poosje rijdt zonder de turbo te gebruiken. Dus met een fluwelen voetje, het toerental maakt nl niet uit maar de thermische belasting van de motor is hetgeen dat de turbo aandrijft. En ga dan ineens volgas geven. Wanneer er op dat moment een rookgordijn wordt gelegd is het hoogstwaarschijnlijk de turbo. Een andere truuk is in tweede versnelling bij 6500 rpm ineens van het gas af. Waneer er dan een rookgordijn wordt gelegd zijn het mogelijk de klepveren of klepgeleiders die door de hoge onderdruk in de cilinders de olie naar binnen zuigen.

Wanneer de compressor-turbine-as slecht langzaam draait werkt de dynamische oliekeerring nl niet optimaal wanneer je dan in een keer gas geeft gaat de opgehoopte gelekte olie door de verbrandingskamer en geeft dan een rookgordijn.

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
berniez
Lid
Lid

Bericht door berniez »

De turbo is bij 133.847 km vervangen. Dit was bij de vorige eigenaar. Ik heb de auto bij 135.000 gekocht. Uit de onderhoudshistorie kon ik de volgende gegevens over olieverbruik halen. Tot 86.648 km er tussentijds geen olie is bijgevuld tussen de beurten, maar bij 107.899 km begint het bijvullen. Bij 117.256 km grote beurt, daarna bij 129.029 weer olie bijgevuld en bij 131.940 weer olie bijgevuld. Bij 133.847 dan de turbo vervangen.

Ja dus is er misschien een relatie tussen het olieverbruik en de turbo. Al kan ik me niet voorstellen dat deze turbo op zijn eind loopt (zit er nu 15.000 km op). En het is mij ook niet opgevallen dat hij rookt onder bepaalde omstandigheden. Ik heb nog niet getest met twee auto’s. Is zeker nog een optie.

Wat mij verder opviel was dat de olie er bij 142.000 (anwb garantiekeuring gedaan) “verlopen” uitzag. Het rook ook verbrand. Ik heb dit aan de keuringsmeester voorgelegd, maar hij zei dat hij daar zo niets over kon vertellen zonder een monster te nemen en te laten analyseren. Maar ik had vergelijkingsmateriaal in de vorm van een Twingo, waar de olie al bijna een jaar in zat en nog steeds goudkleurig van kleur is en niet verbrand ruikt. Dit zie ik als ik oliepeil met de peilstok. Nu heeft de olie in de Twingo misschien niet zoveel te lijden als in de Espace, maar het zette mij toch aan het denken. Wil daarom met deze nieuwe olie ook eens in de gaten houden hoe snel het er verouderd uit ziet en ruikt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Geert S
lid
lid

Bericht door Geert S »

Tja, je hebt hem dus gekocht vlak nadat de turbo was vervangen. Kan het zijn dat de vorige eigenaar toen het olieverhaal nog niet goed was na vervangen van de turbo de auto te koop heeft gezet?

Dat olie verbrand ruikt kan idd van de turbo komen. De turbo-afvoerslang van de olie (de olie "valt"drukloos weer in het carter) is eigenlijk een flink schuimende massa van verbrandingsgassen en olie. Dus de olie komt in aanraking met verbrandingsgassen waarbij dit bij een atmosferische motor niet gebeurt. Toch moet de olie wel langer "vers" blijven dan jij beschrijft. Aan de andere kant zit er als het goed is een 5W-40 olie in. Deze voelt koud schraler dan een 10W olie maar dit hoeft niks te betekenen een 5W olie is koud gewoon dunner. Het beste is om een oliemonster te laten meten hoed de kwaliteit van de olie is. Mocht er bijvoorbeeld te veel as of benzine of water of wathever inzitten dan weet je al beter waar je naar moet zoeken.

Groet'n

PS weet niet of de Espace een scheidingsvat in de tubo afvoerslang heeft zitten. Meestal wordt die niet in produktie auto's geplaatst want dat kost weer 2 euro. Maar is als achteraf inbouw zeker een aanrader. Helaas is de Espace een ramp om bij de turbo te komen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
berniez
Lid
Lid

update

Bericht door berniez »

Ik nu ongeveer 1500 km gereden en het oliepeil is nog niet gezakt! Ben dus voorzichtig positief. Normaal had ik al weer een halve liter bij moeten vullen. Afwachten hoe het de komende tijd gaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
berniez
Lid
Lid

Re: Oliesysteem gereinigd + Higher Mileage olie

Bericht door berniez »

Ik heb nu 5000 km gereden met de nieuwe olie en heb nu een halve liter bijgevuld. Dit zou betekenen dat het olieverbruik nu 1 op 10000 km is! Vind het nog veel, maar al stukken beter dan eerst. Het oliepeilnivo zakt heel langzaam en is goed in de auto bij te houden. Ik kijk altijd op het dashboard voor het starten en heb nu altijd een liter in de kofferbak.
Die "verbrande geur" zat er direct weer aan en ook de kleur werd al snel donkerder.
Vraag me nu wel af welk middel verantwoordelijk is voor deze verbetering. De oilsystemcleaner of de highermileage olie. Las namelijk ergens op het forum dat de olie retourleiding van de turbo dicht kan slibben omdat deze boven de uitlaat zit (weet het niet helemaal precies meer)en deze weer helemaal schoon is na de oilsystemcleaner. Denk dat ik dit maar standaard ga doen bij elke olieverversing.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Als je een Nieuwe Turbo hebt dan zal deze zeker niet lekken!
Je ruikt verbrande olie, toch. Nou dat zal kopmen van de "blow-by" ofwel lekkage langs de zuigerveren.
Het kan zijn dat er verbrandingsresten in de zuigerveergroef zitten waardoor deze klemmen, er gaat dan verbrnadingsgas langs en dat zorgt voor de verbrande olie en voor het meer verbruik.
Ik zou de motor eens goed "flushen".
Ikzelf gebruik hiervoor een dubbele dosis Forté Motor Flush.
Doe deze bij de olie als het peil op min. staat laat de motor een 30 min. staionair lopen, met om de 5 min. even 5 sec op 3500 tpm. zet de motor uit en ga dan naar bed en start de volgende morgen de wagen laat hem 10 min. staionar lopen. stop de motor en ververs de olie en filter met de voorgeschreven olie ,voeg eerst een flesje Forté Top End Treatment toe. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Geert S
lid
lid

Bericht door Geert S »

He,

Het zal niet de eerste keer zijn dat een turbo stukgaat door een reden die buiten de turbo ligt. Wanneer de afvoerslang dichtzit gaat ook een nieuwe turbo lekken. De afdichtingen zijn nl dynamisch en werken dus alleen bij draaien van de turbo. Dit betekend dat er gewoon ruimte zit tussen het gelagerde deel en de compressor- en turbine kamer. Bij tegendruk in de afvoer loopt de olie gewoon daarheen. Het is dus altijd uitkijken bij een stukke turbo dat de oorzaak opgespoord wordt. Wanneer bijv. de oliepomp te weinig druk levert ben je de nieuwe turbo ook zo kwijt. Wanneer meneer leaserijder denkt dat een turboblok koud graag lekker hoog in de toeren moet en bij roodgloeiend turbinehuis het blok doodleuk uitzet moet hij flink op z'n flikker krijgen.... enz enz :lol:

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Bij een defekte Turbo dient ALTIJD EERST de oorzaak van het defekt raken uitgezocht te worden.
Anders is het "water naar de zee dragen".

@ Geert S, Het zijn niet alleen de rijders van "Huur" auto's die onzorgvuldig omgaan met hun vervoermiddel hoor !!!
Bovendien, is iemand die in een wagen van 2003 met 140.000 op de teller rijdt, nog wel een "huur-lease"rijder?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Geert S
lid
lid

Bericht door Geert S »

Willem schreef:Bovendien, is iemand die in een wagen van 2003 met 140.000 op de teller rijdt, nog wel een "huur-lease"rijder?
Hmm ik had het over niemand specifiek maar over de lomperikken onder de leaserijders

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen