Renault F3R Distributieriem geknapt
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 06 jan 2011
- Laatste bezoek: 06 jan 2011 19:00
- Actief als: particulier
Renault F3R Distributieriem geknapt
Hallo
Ik ben op zoek naar maar info voor wat ik kan doen.
Een Scenic met de 2.0 8v F3R is de distributieriem van geknapt op stationair toerental. Hierbij waren geen rare geluiden.
Nu wou ik weten of er dan misschien een nieuwe riem op kan zonder verder op koprevisie, mij lijkt namelijk niks geraakt te wezen. Had bij een kennis gehoord maar die vroeg of er inwendige of uitwendige kleppen in zitten. Inwendig raken de kleppen de zuigers niet en bij uitwendig wel..
Wie kan mij hiermee helpen?
Groeten, Simon
Ik ben op zoek naar maar info voor wat ik kan doen.
Een Scenic met de 2.0 8v F3R is de distributieriem van geknapt op stationair toerental. Hierbij waren geen rare geluiden.
Nu wou ik weten of er dan misschien een nieuwe riem op kan zonder verder op koprevisie, mij lijkt namelijk niks geraakt te wezen. Had bij een kennis gehoord maar die vroeg of er inwendige of uitwendige kleppen in zitten. Inwendig raken de kleppen de zuigers niet en bij uitwendig wel..
Wie kan mij hiermee helpen?
Groeten, Simon
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 06 jan 2011
- Laatste bezoek: 06 jan 2011 19:00
- Actief als: particulier
Renault F3R Distributieriem geknapt
Hallo
Ben op zoek naar informatie over de cilinderkop van een renault F3R.
De distributieriem is gebroken op stationair toerental ( geen rare geluiden) en probeer nu uit te zoeken of er eventueel weer een nieuwe riem op kan zonder een nieuwe of revisiekop. Van een kennis kreeg ik de vraag of er inwendige of uitwendige kleppen inzitten aangezien met inwendige kleppen de zuigers de kleppen niet raken.
Wie kan mij hiermee helpen?
Alvast Bedankt, Simon
Ben op zoek naar informatie over de cilinderkop van een renault F3R.
De distributieriem is gebroken op stationair toerental ( geen rare geluiden) en probeer nu uit te zoeken of er eventueel weer een nieuwe riem op kan zonder een nieuwe of revisiekop. Van een kennis kreeg ik de vraag of er inwendige of uitwendige kleppen inzitten aangezien met inwendige kleppen de zuigers de kleppen niet raken.
Wie kan mij hiermee helpen?
Alvast Bedankt, Simon
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 23 feb 2007
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Re: Renault F3R Distributieriem geknapt
Welkom hier.
Ik heb je beide berichten samengevoegd en het geheel verplaatst naar Technische vragen Sceninc.
Dan kan je hier verder gaan
Ik heb je beide berichten samengevoegd en het geheel verplaatst naar Technische vragen Sceninc.
Dan kan je hier verder gaan

Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 06 jan 2011
- Laatste bezoek: 06 jan 2011 19:00
- Actief als: particulier
Re: Renault F3R Distributieriem geknapt
Bedankt,
De 2e was een foutje, dacht dat er iets fout ging bij het plaatsen van de eerste maar blijkbaar ging het goed.
De 2e was een foutje, dacht dat er iets fout ging bij het plaatsen van de eerste maar blijkbaar ging het goed.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 23 feb 2007
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Re: Renault F3R Distributieriem geknapt
Je eerste paar berichten moeten worden goedgekeurd door een vd moderators, misschien bedoel je dat.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Re: Renault F3R Distributieriem geknapt
Maar om een lang verhaal kort te maken.
Een gebroken distributieriem is bij Renault nagenoeg altijd einde oefening voor de cilinderkop.
De zuigers raken de kleppen waardoor deze laatste krom slaan.
Een revisie van de cilinderkop of een andere cilinderkop monteren is dan noodzakelijk.
Ook wanneer de riem het begeeft bij stationair toerental is er weinig aan te doen.
De krukas draait nog altijd 800 omwentelingen per minuut.
Als er dan geen weerstand is van de versnellingsbak of wat dan ook, staat die krukas niet zomaar stil.
Het duurt altijd wel een paar omwentelingen voordat de krukas voldoende afgeremd is door de compressie van de 2 gesloten cilinders om tot stilstand te komen.
In die paar omwentelingen worden de openstaande kleppen flink krom geslagen.
Vergelijk het met het scheef op een spijker slaan, die is ook met een paar slagen zo krom als wat.
Antonio.
Een gebroken distributieriem is bij Renault nagenoeg altijd einde oefening voor de cilinderkop.
De zuigers raken de kleppen waardoor deze laatste krom slaan.
Een revisie van de cilinderkop of een andere cilinderkop monteren is dan noodzakelijk.
Ook wanneer de riem het begeeft bij stationair toerental is er weinig aan te doen.
De krukas draait nog altijd 800 omwentelingen per minuut.
Als er dan geen weerstand is van de versnellingsbak of wat dan ook, staat die krukas niet zomaar stil.
Het duurt altijd wel een paar omwentelingen voordat de krukas voldoende afgeremd is door de compressie van de 2 gesloten cilinders om tot stilstand te komen.
In die paar omwentelingen worden de openstaande kleppen flink krom geslagen.
Vergelijk het met het scheef op een spijker slaan, die is ook met een paar slagen zo krom als wat.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 08 jan 2011
- Laatste bezoek: 03 apr 2016 09:24
- Actief als: particulier
Re: Renault F3R Distributieriem geknapt
Eigelijk moet je dit nooit doen. Je kunt altijd de motor opnieuw op tijd zetten met een nieuwe riem erop en starten.
Hij kan hooguit weer kapot gaan maar die nieuwe kleppen moesten er eigelijk toch al in.
Ik zou het zeker niet doen goedkoop is vaak duurkoop.
Hij kan hooguit weer kapot gaan maar die nieuwe kleppen moesten er eigelijk toch al in.
Ik zou het zeker niet doen goedkoop is vaak duurkoop.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht