Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Stel hier de vragen die technisch uitsluitend met de Avantime te maken hebben
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
avantimelpdh
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:00
Actief als: particulier

Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door avantimelpdh »

Hi Allen,

Al jaren gefascineerd door de Avantime. Nooit gedacht aan de mogelijkheid er een te kopen. En nu op het punt vàn... Ik kies uit een blauwe diesel van 2003, een blauwe benzine van 2003 of een grijze benzine van 2001 (3 liter versie, van eerste eigenaar, een Renault dealer). Alle drie in de prestige versie, alle drie handgeschakeld.

Wat zijn de punten waar ik bij bezoek en proefrit op moet letten? Ik lees hier en daar dat de diesel niet als een geweldige motor bekend staat, is dat correct? Ik hoor dat er roestproblemen zijn met de daklijsten. Dat sommige auto's vol rammels zitten. Dat er problemen zijn met de bobines van de benzineversie. Dat rubbers aan de ophanging vaak vervangen moeten worden. Dat de GPS problemen heeft. Dat de schokbrekers achter problemen opleveren. Dat het schuifdak niet altijd loopt. Dat de voorstoelen kraken / de elektrische verstelling daarvan nogal eens mankeert. En dat allerlei controlelampjes vaak uitvallen.

Herkennen jullie deze zaken en is er nog meer waar ik op moet letten bij aankoop? Is het correct dat bouwjaar 2001 de meeste gebreken vertoont? Ik besef dat dit brain-picking is, maar ik zou toch graag van jullie ervaring gebruik maken. En vooral van de wetenschap wanneer ik een aangeboden avantime beslist niet moet nemen. Is een km-stand van rond 150.000 voor de 3liter-benzine een probleem als ik er nog lang, redelijk zorgeloos en rond 20K/jaar mee wil rijden?

Zeeer bedankt voor jullie input en goede groet, Pieter den Hollander

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Arne
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 apr 2010 16:44
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door Arne »

Hi Pieter, ik ben niet de grootste ervaringsdeskundige op dit forum, maar ben wel in het bezit van een Avantime privilege 2.2 diesel uit 2003. Eén van de laatsten die dat jaar van de band rolden. Ik rijd er dagelijks mee.
In sommige van je bovenstaande punten herken ik mijn avantime, maar in andere (vooralsnog) totaal niet.
-Roest op de daklijsten?: ja.
-Problemen met de cd wisselaar?: Heeft bij mij nooit 1 cd afgespeeld.
-Maar problemen met de Diesel motor?: Nooit! Voor mijn gevoel is dat blok onverwoestbaar.
Ook het schuifdak werkt perfect en maakt van de Avantime de ideale vakantieauto.
Toen ik een proefrit maakte in deze wagen ben ik er mee naar een Renault garage gereden, heb een van de monteurs 20 euro fooi gegeven, en gevraagd of hij deze op de brug wilde zetten en na wilde kijken. Maar dit zou je eigenlijk bij iedere 2e hands auto moeten doen waarvan je de aankoop overweegt.
Lampjes in het dashboard die wel of niet uitgaan, of sensoren die piepen?: Ik heb er nog weinig last van gehad, maar het kan natuurlijk altijd. Zoals bij iedere auto die in de afgelopen 10 jaar is gebouwd.
De gps werkt prima maar is een beetje gedateerd in gebruiksgemak.

Persoonlijk vind ik grijs de sufste uitvoering die je van een Avantime kan krijgen, maar dat terzijde :wink:

Veel succes met beslissen! Laat even weten wat het is geworden.
mvg, Arne

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avantimelpdh
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:00
Actief als: particulier

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door avantimelpdh »

Dank Arne,

voor je informatieve reply. Grijs de dufste kleur - hartelijk mee eens. Ik val op die felblauwe. Maar die grijze staat bij een heel betrouwbaar adres (familie) en da's misschien ook wat waard. De blauwe diesel spreekt me het meest aan qua uitvoering (zwart blauwe stoelen, blauw dashboard, prachtig. 170.000 op de teller. Zou geen probleem mogen zijn (mijn laatste franse auto was een XM die ik van 200.000 tot 400.000 heb gereden, maar toen werden de kosten wel zeer aanzienlijk, al was het nog steeds reparabel). Daarna waren het Amerikanen en Duitsers, ook diesels, ook prima. Maar nooit was het zo'n uitdagende Avantime, ik heb die auto jarenlang niet op mijn netvlies gehad en nu ben ik er weer head-over-heals mee.

De blauwe diesel op het lijstje is een geïmporteerde, zo te zien. Dat maakt de voorgeschiedenis dus lastiger controleerbaar en dat levert garantieproblemen bij de roestige daklijsten, zo lees ik uit diverse getuigenissen. En de prijs is met 13.000 ook niet mis. De blauwe benzine V6 is minder spectaculair (beige interieur) maar heeft slechts 60.000 of daaromtrent gereden. Dat kan ook z'n voordelen hebben. Ik zal eens goed kijken... Nogmaals dank,
Pieter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Arne
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 apr 2010 16:44
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door Arne »

Graag gedaan!
Ik weet niet in welke staat die blauwe diesel is, maar ik vind €13.000,- voor een Avantime met 170.000km op de teller aan de dure kant. Mijn diesel stond bij aankoop op 135.500km en kocht ik voor minder dan de helft van dat bedrag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avantimelpdh
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:00
Actief als: particulier

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door avantimelpdh »

Tsja, Arne,

wat ik zo zie is dat niet eens een erg gekke prijs in de vergelijking (13.000), naar het jaartal (2003) en zo. De meeste ogenschijnlijk goed ogende Avantimes beginnen toch bij 10.000 (bouwjaar 2001). Misschien betekent dat dat de Avantime langzamerhand inderdaad de status van Classic begint te krijgen - weinig varkens, steeds dikkere spoeling wellicht. Een Lelijk Eendje van enig belang koop je tegenwoordig ook niet meer onder de 5-6000... Heb jij eerder dus een goeie investering gedaan. Maar, toegegeven, ik heb alleen in NL gekeken, heb ook niet zo'n zin om het buitenland in te gaan voor een speurtocht, daar heb ik de tijd ook niet voor.

In elk geval andermaal dank voor je bericht, goede nacht, Pieter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avantimelpdh
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:00
Actief als: particulier

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door avantimelpdh »

Hi Arne,

aangezien je zo vriendelijk was tot tweemaal toe te reageren... durf ik nog wel een beroep op je ervaring te doen. Ik weet iets meer over die blauwe diesel waar ik je over vertelde. Zitten kleine luchtbelletjes onder de lak op een van de daklijsten, hetgeen op roestvorming duidt, al schijnt het dak verder prima te lopen. Eigenaar heeft'm al zes maanden in de verkoop staan. Heeft'm in 2007 in Duitsland gekocht. Distributieriem schijnt toen vervangen te zijn. Heeft er nadien best veel kleine storingen aan gehad, maar die altijd direct laten verhelpen. Wagen schijnt nu echt wel in orde te zijn, maar de verkopende partij (garage in opdracht van klant) steekt er de hand niet voor in het vuur dat die storingen niet blijven komen. Waren meestal motorisch / elektronisch. De turbo zou goed zijn. 'Avantimes staan erom bekend', zegt hij er bij.

De uitvoering is heel leuk: fel blauw, met dito interieur. Ik ga dus morgen maar eens kijken als de eigenaar iets duidelijks aan de prijs wil doen (de auto wordt in opdracht verkocht en de verkopende garage wil er ook wel eens vanaf, al was de beginprijs 14.500). Nu heb jij nogal goeie ervaringen met je diesel - zou het per geval erg kunnen verschillen? De auto heeft dus van 2003 - 2007 in Duitsland gereden en daar houden ze nogal van blazen... Garage zegt wel de hele bonnenadministratie compleet te hebben en het afgelopen jaar niets aan de auto te hebben hoeven doen. Goede raad, dure raad, de blauwe diesel is veel leuker dan de grijze benzine, al hoef je een benzine-uitvoering bij 15-20K per jaar ook niet om de exploitatie te laten (scheelt 1000 euro per jaar, berekende ik grofweg).

Hoe is het met die van jou (mooie foto trouwens)? Is het een stille of noisy bak, met die 2.2 diesel? Heb jij veel gedoe gehad en zo ja van welke aard dan? Kan je er een beetje mee doorrijden zonder de wagen te zwaar te belasten? Enne... gesteld dat je een keer voor motorrevisie komt te staan, enig idee dat daar de financiële consequenties van zijn? Zo'n Avantime zou je eigenlijk levenslang bij je willen houden, tenslotte...

Nou ja. Sorry dat ik weer je tijd vraag. Als het doorgaat, kom ik 'm nog wel eens laten zien, als jij tenminste niet in oost-Groningen woont... Goede groet, Pieter den Hollander

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

tom schalm
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jun 2007 13:12

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door tom schalm »

Hallo Pieter, wat n dilemma.
Ik heb zelf sinds 1 1/2 jaar n 2.2 dci, gekocht met 60.000, nu 130.000. bouwjaar 2003.
Vond m.n. het bouwjaar wel belangrijk, toen schenen de meeste ziektes wel verholpen.
Ik heb inmiddels wel wat kosten gehad: turbo opgeblazen, intercooler stuk: 3000,- (euvel van dit type motor!)
Stuurhuis lek: nw: iets van 2500,- Zie Autoweek My Review
Verder rijdt ze perfect, stil. Ben n rustige rijder dwz motor niet zwaar belasten tot ie warm is en daarna cruise ik veelal met 150 km/u
Wel fikse duit aan wegenbelasting maar neem aan dat je dat al in je berekeningen hebt meegenomen.
Realiseer je dat ook bij slechts 60.000 km, de auto in totaal al 10 jaar oud is, slijtage e.d.
Ik heb ooit een v6 gehad, een heerlijke stille motor en wat betreft de kleur: ik vond grijs aanvankelijk ook saai, maar al met al eigenlijk heel chique!
Sukses bij je overwegingen,
groet tom schalm

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avantimelpdh
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:00
Actief als: particulier

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door avantimelpdh »

Hi Tom, jou naam zag ik hier ook al eerder... Dank voor je reactie. Leuk om zo van medestanders te vernemen. Dilemma, nou nee, eerder een luxe probleem, maar toch. De diesel waar ik het over heb, stond voor 13000 te koop met 170K op de teller (distributieriem is vervangen, zegt ment). Ik kan 'm nu krijgen voor 9000. Is slok op borrel. Turbo zou in orde zijn, maar ja, wie weet dat. Ik ben vooral gek op de uitvoering: fel blauw van binnen en van buiten. Ik heb alleen geen zin in een ellendebak en wie kan dat zeggen... Zie trouwens ook niet zo heel veel aanbod in NL, dus de keus is niet groot. De verkoop gaat zo te zien trouwens ook niet bijzonder snel (lange doorlooptijden op die sites).

De intercooler eruit blazen is geen feest, gecondoleerd! En er kan nog wel meer fout, vrees ik. Maar het is dan ook geen nieuwe. Tsja, en dan nog dit. Heb een paar maanden geleden mijn 3 jaar oude BMW X5 (met twee turbo's...) verkocht, want die was na die heerlijke automobiele jaren toch echt te duur in het totale gebruik en ik kon 'm goed slijten. Maar dat maakt je wel een verwende dieselaar (jeemig, wat een stille, volautomatische kracht). Sindsdien zoek er iets eigenzinnigs ter vervanging, naast onze trouwe Peugeot waar ik nu in rijd, en dan wil ik er ook eigenlijk wel weer veel mee sturen, dus voor dagelijks gebruik. Ik twijfel nu tussen twee felblauwe Avantimes, een 3liter benzine met 60K op de teller en deze diesel met 170K op de teller, beide Privilege. De diesel komt uit dus Duitsland, de benzine schijnt van de eerste eigenaar te zijn en is 3K duurder, beide van 2003. De diesel zou een pack 2 eclusive hebben, al is het mij een raadsel wat dat inhoudt. Hebben de Privileges overigens cruise control als standaard?

Anyway, als je nog een tip voor me hebt, houd ik me aanbevolen, met dan ook voor het lenen van jouw brains, en goede groet, Pieter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door Valkenet »

Hoi Pieter,


Ik heb ook een Avantime maar dan op benzine.
Wat betrft problemen: daklijsten zijn onder garantie gespoten en mijn tweede cd wisselaar heeft ook de geest gegeven.
Verder heb ik op normaal onderhoud na niets aan de Avantime gehad.
Ik zou vragen of hij kan aantonen dat de distributieriem gedaan is, men kan zoveel zeggen.
Als hij breekt kun je een andere motor gaan zoeken, er gaat dan teveel kapot.

Ik zou er dan ook zeker mee rijden, en goed luisteren naar vreemde geluiden ed. Radio dus uit.

Het blijkft natuurlijk altijd techniek, en een zeker risico maar dat is bij elke auto die je koopt.

Je kunt natuurlijk altijd een aankoop keuring bij de ANWB laten uitvoeren, geeft iets meer zekerheid.
BV afspreken bij goedkeur betaald de verkoper bij afkeur jij.

Op een privilege uitvoering zit altijd cruise control.

Groet,

Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avantimelpdh
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:00
Actief als: particulier

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door avantimelpdh »

Dank voor je reactie Martin en de tips. Ik ga morgen proefrijden, dan zien we verder. Radio uit, zoals je zei, als-ie het al doet... Als het tot aankoop komt, zal het me een eer zijn iets bij te dragen aan de Avantime-gemeenschap in Nederland. Ik hjeb bijvoorbeeld een leuk concept voor een digitaal magazine voor de deelnemers, waarin al die schoonheid vastgelegd kan worden. Lijkt me aardig voor, tijdens en na september, bij het eerste decennium.

Enfin, eerst maar eens zien of er zaken te doen zijn. Met deze of een andere, groeten, Pieter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door renault15.17 »

Wat hebben jullie toch met die radio / cd-speler? Ik heb er geen enkel probleem mee gehad in de 3,5 jaar dat ik de Avantime gehad heb?
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door Valkenet »

Hoi Dave,

Mijn tweede wisselaar heeft het 5 ,5 jaar uitgehouden.
Hij werpt mijn cd's er nu ook niet meer uit.

Gisteren toevallig Pioneer gemaild dat het niet Pioneer waardig is.
Ze stellen voor om de wisselaar op te sturen.
Nu heb ik de eerste nog dus laten we dat eerst maar eens proberen, we gaan het zien.


Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avantimelpdh
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:00
Actief als: particulier

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door avantimelpdh »

Dag allen,

Met dank voor jullie vorige reacties. Mag ik nog een keer jullie mening vragen n.a.v. de onderstaande impressie? Vandaag mijn testrit gedaan met de 79 XF RN (al was het geen urenlange duurtest) en best verliefd geworden. De Avantime op de brug gehad, onderhoudsboek gezien, etcetera. Het gaat om die felblauwe diesel Privilege Pack exc.2.Staat op de site als importauto, klopt ook, komt uit Aken, bouwjaar 2003. Nu 169K op de teller. De vorige eigenaar was volgens mij ene Leo, zo te zien de tweede of derde eigenaar.

De auto oogt mieters. Dat felle blauw, bijpassend blauw- en zwart interieur (tweekleurige stoelen, evenals tweekleurig stuur). Daar ben ik nogal weg van. Zelfs de remklauwen zijn blauw... Wat ik ervan heb meegekregen is dat alle elektronica functioneert, al ben ik niet zeker van de cruise control: die schijnt uit zichzelf door te willen accelereren als je de plus toets gebruikt. Ik vrees dat daar wat aan mankeert. En er is blaasvorming op beide daklijsten, aan beide zijden, al is het niet bijzonder veel. Roest daaronder, ongetwijfeld. De carrosserie oogt strak, nergens roest kunnen ontdekken, al zit er hier en daar wel een gebruikskras op. Misschien is er ook wel eens een deel gespoten, al verraden de rubbers dat niet.

Auto oogt compleet, inclusief afneembare trekhaak en keurige documentatie. Schuifdak loopt netjes, inclusief de gordijnen eronder. Eenmaal dicht, zit er wel een hinderlijk gekreun in bij lichte hobbels, volgens de garagist te verhelpen door de sluiting wat strakker te stellen. Maar of dat klopt? Het lijkt me dat het gekreun komt vanuit dat opverende randje en de aansluiting: bij rijden met geopend dak is het weg. De turbodiesel: loopt netjes (al voel je stationair bij stilstand wel een zekere trilling in de auto) en trekt desgevraagd gemakkelijk door. Behoeft een nieuwe accu. Vervangen zijn: de versnellingsbak (die vorige kraakte, er zit sindsdien een wisselbak onder), de brandstofpomp en een EGR-klep of iets wat daarop lijkt (en whatever that is). Onder de auto: motor oogt volledig droog. Geen bijzondere dingen te zien, behalve dan dat de coating op de onderste draagconstructie vooronder hier en daar afbladdert, en dan gaat het blote staal roesten. Is verder wel hard, zo bleek met een proef-met-de-hamer. Uitlaat oogt gezond, voor- en achtertrein idem, verder nergens roestvorming te zien (door mijn lekenoog).

Rijden: trekt licht naar rechts. Misschien een kwestie van bandenspanning en uitlijnen. Oneffenheden voelt en hoort men duidelijk, al zoeft de wagen verder lekker weg. Kon via de spiegels geen roetwolken ontdekken bij het accelereren, ook geen zwarting op de bumper boven de uitlaat (al kan zulke aanslag weggepoetst zijn). Ik vond de remmen niet indrukwekkend (moet best diep trappen voor geforceerde stop). En ik moet erg wennen aan het beperkte zicht door de achteruitkijkspiegel. Banden: nog prima (5-8 mm zomerbanden), velgen: gaaf. Schokbrekers, rubbers etc.: geen zicht- en voelbare bijzonderheden.

Vraagprijs was 12.995, die heb ik teruggekregen tot 9000. Dat geeft wat speling bij onvoorzien onderhoud. Al met al heb ik een optie genomen. Ik zou nog wel een bezineversie willen proberen, maar alles wat ik nu in de verkoop zie, heeft niet dat geweldige, blauw-zwarte interieur en eigenlijk houd ik ook wel van diesel. Wat denken jullie - ga ik op basis van het bovenstaande een geschiedenis van ellende tegemoet of zijn dit de gewone dingen? Als ik 'm koop, zou ik er wel lang mee willen toeren, dagelijks gebruik, 15- 20K per jaar.

Tussendoor bij wijze van test een aanvraag gedaan bij een importbedrijf voor Duitse auto's. Die konden geen vergelijkbare Avantime vinden (gebraagde specs: dit blauw, diesel, automaat). De verkoop van die paar Avantimes die in Nederland te koop staan, lijkt me overigens nogal sloom. Je ziet ze op vrijwel alle sites terugkomen, al zijn het er hooguit tien tot vijftien.

In elk geval zou ik me graag onder jullie gezelschap van trotse Avantime-rijders willen scharen, dat is iets waar ik me sowieso op verheug. Ik zou jullie reactie dus op prijs stellen, met dank weer bij voorbaat en wellicht tot bij het eerstvolgende Avantime-treffen! Goede groet, Pieter den Hollander

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Perk
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 jul 2008 14:41

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door Perk »

Pieter al bijna van harte met je fantastische aankoop........
Ik rijd zelf in een 3.0 V6, Rouge de Mars met beige leren interieur, handgeschakeld, 199600km (ja bijna een jubileum). Deze auto heb ik na veel zoeken, test-rijden en keuringen, drie jaar geleden gekocht. Problemen/kosten die ik tot nu toe heb gehad zijn:
- Lekkende uitlaat, gelast door de renault garage, €250,-
- Remblokken vervangen, bekende monteur, €100,-
- Kapotte accu, onder garantie
- Mistlamp linksvoor werkt niet meer, waarschijnlijk kortsluiting, nog niet gerepareerd
- Roestplekken op de daklijsten (bubbeltjes), gedeeltelijk garantie, nog niet over gespoten.
- Verschillende controle lampjes vervagen, renault garage, € 150,-

Al met al rijd ik nu drie jaar met veel plezier en grotendeels probleemloos rond, daarbij moet ik wel aantekenen dat ik maar 10 tot 15.000 km per jaar rijd. De kleine elektronische probleempjes neem ik bij deze fantastische 'voiture' graag voor lief.
Succes met de aankoop!
Mvgr,
Ernst

Btw. ik heb ook geen enkel probleem met de cd-speler, maar dat zal wel geluk zijn :wink:
Renault Avantime 3.0 V6 24v Privilege | Rouge de Mars | 220.000 km | 39-JB-NR

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avantimelpdh
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:00
Actief als: particulier

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door avantimelpdh »

Hi Ernst, leuk dat je reageert. Jouw problemen lijken me zeer overzichtelijk... Rouge de Mars is misschien (haha: bijna) net zo leuk als Bleu Iliade (mijn testmodel) en als je bij 200K niet meer dan dit aan shit hebt meegemaakt, houdt je auto het volgens mij prima. Heb je dus goed gekozen.

Wat mij betreft: ik vind deze auto geen scheurbak maar vooral een opvallend heerschap, zelfs tijdens de testrit al reacties van omwonenden op de weg (mensen die je voorbij laten komen, dan zelf passeren en zich weer terug laten zakken. Je zult het wel kennen). Wegscheuren bij een stoplicht hoort niet bij deze auto, maar lekker doorstomen moet wél kunnen. Jammer: geen automaat in mijn geval, die zijn trouwens ook nauwelijks in de verkoop te vinden (al heb ik Frankrijk nog niet nagezocht). maar na jarenlang automaat rijden, is het schakelen misschien ook weer eens goed voor mijn lui geworden linkervoet.

Anyway. Ik denk dat ik mezelf niet ga kunnen beheersen, om het op z'n Bels te zeggen, en maar gewoon het risico ga nemen - de auto is te leuk om te laten lopen. En wat aardig is: oud als-ie is (acht jaar) is hij nog steeds zo springlevend eigentijds, dat je je er gemakkelijk in elk gezelschap mee kunt begeven. Nog anders gezegd: de auto blijft een statement, en ik zou'm daarom graag heel lang in de vaart willen houden. Nou hou ik erover op, anders zouden lezers licht gaan denken dat ik een obsessie heb ontwikkeld...

Groeten, slaap zacht, Pieter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3308
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door RichTrip »

Alvast (bijna) gefeliciteerd met de aankoop van de Avantime :thumb:

Misschien nog niet als tip gegeven, maar zekers erg belangrijk, zeker bij de kilometers die je per jaar wil gaan rijden, is goed en tijdig onderhoud aan de motor. Dus op tijd nieuwe olie (misschien nog wel eerder dan voorgeschreven door Renault) en dan geen olie van de bouwmarkt, maar goede merkolie.
Als niet bekend is wanneer de laatste beurt heeft plaatsgevonden, liever meteen een olieverversbeurtje laten doen.
Vroeger bleef een diesel eeuwig doorrijden, maar die tijden zijn geweest.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avantimelpdh
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:00
Actief als: particulier

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door avantimelpdh »

Hi Rich Trip, dank voor je Rich Tip.

Echte olie gebruiken en tijdig onderhoud, dat heb ik ergens ook gelezen. Ik zal me daar aan houden.

En de distributieriem, die is volgens de verkoper 100% zeker vervangen, maar ik wil daar wel de orderbon van zien alvorens te geloven.

Ik ben bang - gezien discussies onder andere leden - dat de roestvorming op de daklijsten van deze achtjarige Avantime niet door Renault zal worden opgeknapt vanwege een discussie over een volledig door officiële Renault-dealers in Nederland ingevuld onderhoudsboekje. Maar ik zal het desondanks proberen.

Mag ik uit jullie bijna-felicitaties opmaken dat jullie op basis van mijn beschrijvingen geen gekke dingen aan deze Avantime gewaar worden? Ik ben niet helemaal gerust op dat best hinderlijke gekreun in het plafond ter hoogte van de voorste schuifdak-rand. Kent iemand dat en was het oplosbaar?

Fijne dag, Pieter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3308
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door RichTrip »

avantimelpdh schreef:Ik ben bang - gezien discussies onder andere leden - dat de roestvorming op de daklijsten van deze achtjarige Avantime niet door Renault zal worden opgeknapt vanwege een discussie over een volledig door officiële Renault-dealers in Nederland ingevuld onderhoudsboekje. Maar ik zal het desondanks proberen.
Gezien de informatie gegeven in dit topic maak je toch wel een grote kans van slagen:

viewtopic.php?f=210&t=8817
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avantimelpdh
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:00
Actief als: particulier

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door avantimelpdh »

Dank, Rich Trip, dat topic had ik inderdaad gelezen en vandaar mijn twijfel of dit een garantiezaak zou worden. Maar een dappere poging is het waard, groeten, Pieter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avantimelpdh
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:00
Actief als: particulier

Re: Beroep op jullie rijke ervaring - tips bij aankoop

Bericht door avantimelpdh »

Hi Allen - laatste bericht: het is toch de blauwe diesel 79 XF RN geworden die van eigenaar gaat wisselen en niet de grijze benzine (al zag die er onder de motorkap wel netter uit). Vandaag die grijze 3.0 V6 testgereden, twee jaar ouder, wel iets minder kms en ook wat rammels, misschien iets minder gebruiksspoortjes aan de buitenzijde, maar toch: die blauwe heeft ons hart gestolen. Bovendien, wat me opviel, is dat de turbodiesel eenmaal op toeren qua pit in vergelijking met de benzine toch best lekker meekomt. Dat viel me mee. Mijn vriendin gaf uiteindelijk de doorslag: als je dan toch zo'n foeilelijke auto koopt, neem dan alsjeblieft die blauwe... Dus het risico maar genomen voor 9000. Hoop dat het meevalt. Vanaf morgen een nieuwe Avantimerijder erbij dus, groeten, Pieter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht