motor vast

Alle overige technische vragen over de Kangoo

Topic author
charles48
Lid
Lid
Posts in topic: 37
Laatste bezoek: 15 jan 2012 14:18
Actief als: particulier

motor vast

Bericht door charles48 »

In een poging het magere huishoudbudget te sparen, heeft boer in Frankrijk de motor van zijn Kangoo vastgezet. Oliedom. Teneinde toegang te verkrijgen tot de kapotte waterpomp, moest de poelie van de krukas eraf. Muurvast. Heb de motor spijtig genoeg geblokkeerd met een schroevendraaier in het tandwiel van de nokkenas. Ben bang dat ik de boel daarmee ernstig ontregeld, verbogen of vernield heb, want sindsdien lukt het niet meer de krukaspoelie met de hand rond te draaien. Een paar aarzelende slagen naar links en rechts en vervolgens geen beweging meer. Wat te doen, wat is de diagnose en beter nog wat is de oplossing?

Boer wacht op antwoord
bijvoorbaat dank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Re: motor vast

Bericht door WillemS »

Waarschijnlijk is de nokkenas niet goed "op tijd" gezet waardoor er een klep tegen de zuiger aankomt.
De wagen NIET starten, maar de boel loshalen alles volgens voorschrift opnieuw monteren en op tijd zetten en de motor eerst 2x helemaal met de hand ronddraaien en dan kontroleren of die nog op tijd staat en dan pas starten.
Het is een secuur werkje.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
charles48
Lid
Lid

Bericht door charles48 »

Heb de boel weer op tijd gezet, volgens mij zoals het moet. Maar de motor staat nog steeds vast. Is er een klep verbogen. iets aan de nokkenas verbogen en is dit op te lossen?
bvd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

De krukas mag niet linksom gedraaid worden, de nokkenas en krukaspoelie zitten zonder spie gemonteerd, en je blokkeert het vliegwiel en nooit het nokkekas tandwiel. Denk idd dat er nu een of meerdere kleppen klem zitten doordat de nokkenas verkeerd stond/staat.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 16
Laatste bezoek: 25 mei 2025 23:04

Bericht door mechanic »

WillemS schreef:De krukas mag niet linksom gedraaid worden, de nokkenas en krukaspoelie zitten zonder spie gemonteerd, en je blokkeert het vliegwiel en nooit het nokkekas tandwiel. Denk idd dat er nu een of meerdere kleppen klem zitten doordat de nokkenas verkeerd stond/staat.
SUC6
Weet niet welke motor het betreft, maar de oudere 8 kleps motoren zitten de krukas tandiwielen wel met een spie en kun je de poulie zo los rammelen. De nokkenas poulie zit bij die motoren ook met spie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
charles48
Lid
Lid

Bericht door charles48 »

Bon, de boel weer op tijd gezet, volgens mij volgens de regelen der kunst, maar motor nog steeds vast. Wat nu. De nokkenas verbogen of kleppen krom?
Ik weet het niet meer
de boer ploegt niet meer voort

Vervolg: stond dus toch niet goed op tijd want na nieuwe poging draait de motor gewoon rond. Helemaal uit de problemen ben ik nog niet want de riem blijft niet op de merktekens staan. Na ronddraaien zijn de merktekens van de nokkenas en de injectiepomp verschoven. Hoe kan dat. Slipt de riem omdat de spanning niet voldoende is? En hoe strak moet zo'n ding staan? Als ik hem te veel spanning geef lijkt hij weer van de 'tijd' af te zijn want hij blokkeert weer bij ronddraaien. Als ik de spanning verminder draait de boel weer gewoon rond. Wat doe ik fout?
Ik heb overigens meerdere keren linksom gedraaid. Wat heb ik daar mee vernaggeld?
En de boer hij ploetert en foetert voort
bvd en dank voor alle goede raad. Die is hier in de bergen duur en ver weg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Het gaat dus om en diesel, waarschijnlijk een f8 of een f9 motor. Hierbij kun je de krukaspoulie gewoon losrammelen zonder dat de timing veranderd.
Dat de tekens op de riem niet meer kloppen na het ronddraaien klopt, dat is normaal. Pas na een aantal keren komen deze tekens weer uit, maar dat maakt niet uit. Het gaat erom dat de tekens op de poulies overeen komen na het ronddraaien.
Spanning van de riem is natte vinger werk zonder het juiste gereedschap. De riem moet net geen 90 graden gedraaid kunnen worden. Of heb je al een spanrol met spanningsaanduiding?
De spanning heeft verder eingelijk niks te maken met of de motor blokkeert ja of nee. Wijkt deze een beetje af van de voorschrift kan de motor niet blokkeren door foute spanning van de riem.
Ben je er zeker van dat de motor op tijd staat, en blokkeert deze heb je een probleem met je kleppen en zal de motor uit elkaar moeten.
Een diesel motor heeft een hoge compressie dus draait zwaar rond, dat is normaal, maar blokkeren mag niet.
Zorg dus dat de krukastekens uitkomen, en de nokkenas, EN die van de inspuitpomp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
charles48
Lid
Lid

Bericht door charles48 »

Dit begint een vervolgverhaal te worden.Het is een Kangoo '97 1.9 D 65. Geen idee waar en of er een distributiepen zit. Heb in het forum ergens gelezen dat het wellicht een torx is naast de oliepijlstok? Is de motor ook zonder die distributiepen op tijd te zetten? Zo niet dan moet ik eerst naar de stad om een doppenset torx te halen. En zo blijven we bezig. Gelukkig schijnt de zon.
En o ja, hoe kan ik controleren of de spie uit het nokkenastandwiel is gebroken. En kan ik de riem terug zetten? Hij is 10.000 kilometer geleden gewisseld. Beetje zonde om weer een nieuwe te kopen.

Bedankt voor uw geduld, boeren moeten niet sleutelen, zo blijkt

Charles
Laatst gewijzigd door Admin op 02 dec 2011 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

De motor is op tijd te zetten zonder deze pin. Op de poulie's staan merktekens welke overeen moeten komen met tekens op de riem. De nokkenas heeft een merkteken wat normaal gesproken ook overeen moet komen met een driehoekje op de metalen plaat achter het tandwiel. Het nokkenastandwiel wordt bij dealers bij deze motoren, volgens mij, standaard vernieuwd. Zit in elk geval in de set. Is wel wat extra werk gezien de steun van de brandstofpomp aan de kant moet. Je ziet pas of de spie gebroken is als je de poulie in je hand hebt. Je kunt de riem best terug zetten, maar het is een onderdeel van om en nabij de 15e waarvoor ik geen risico wil lopen.
Distributie is een complex geheel waar een boer zonder ervaring niet aan moet beginnen :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
charles48
Lid
Lid

Bericht door charles48 »

Nog een vraag, daarna zal ik het panel niet meer lastigvallen voordat ik kan melden dat de motor weer loopt. Als ik de krukas met de hand kan ronddraaien, kan ik de motor met een gerust hart starten. Geen kans op onherstelbare schade?
Laatst gewijzigd door Admin op 02 dec 2011 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Als je handmatig de motor met gemonteerde riem kan draaien, dus ook dat de nokkenas en pomp draaien, zonder dat je buiten de compressie om merkt dat er iets vastloopt kan je de motor starten. Merk je buitensporig geluid oid meteen motor afzetten. Mogelijk is er door verkeerde montage van de riem als iets defect.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

de mon
lid
lid
Posts in topic: 15
Laatste bezoek: 24 mei 2025 23:29

Bericht door de mon »

f8q D-riem.jpg
Die krukas op tijd zetten moet je toch doen met een boor in dat gat voorzien van een Torxbout.Voor de rest volg je de verfstrepen op de tandriem maar.Je komt dan ook merktekens tegen van pomp (mss bout kan erin gedraaid worden)en nokkenas.Vervolgens moet je toch 2 maal de motor kunnen ronddraaien ivm riemspanning en de merktekens .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

de mon schreef:
f8q D-riem.jpg
Die krukas op tijd zetten moet je toch doen met een boor in dat gat voorzien van een Torxbout.Voor de rest volg je de verfstrepen op de tandriem maar.Je komt dan ook merktekens tegen van pomp (mss bout kan erin gedraaid worden)en nokkenas.Vervolgens moet je toch 2 maal de motor kunnen ronddraaien ivm riemspanning en de merktekens .
De motor timing veranderd niet door het losrammelen van de krukaspoulie, je kunt deze loshalen zonder de krukas te blokkeren. Staan namelijk gewoon merktekens op. Heb deze motoren nog nooit geblokkeerd.
Nokkenas staat ook merkteken op, evenals op de pomp. Na het ronddraaien 2 x komen de merktekens op de riem ook niet meer uit, maar de tekens op de poulie's moeten natuurlijk wel uitkomen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

de mon
lid
lid

Bericht door de mon »

Ik ken deze motoren nog van de PT 405 alleen zit er in de plaats van de waterpomp een looprol.Het was ook steeds met de luchttol de krukaspoeliebout los doen.Klein verschil was ook dat men dan het vliegwiel blokkeerde met een gebogen betonijzer.Je zag het gaatje amper.
1 Tekening zegt meer als 1000 woorden.Hoe zou het met de franse boer zijn Renault zijn?In Frankrijk heb je nochthans een mooi Kangoo forum.Attitude Kangoo genaamd.Ik ga er soms zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
charles48
Lid
Lid

Bericht door charles48 »

De Franse boer drinkt een glas wijn en was vandaag in de stad om versnellingsbakolie te kopen. A y etre, dacht ik laat ik dat dan ook maar even doen. De versnelling heeft moeite van twee naar drie. Misschien is de olie een beetje ranzig. Voor de sneeuw hier komt, hoop ik evenwel de motor aan de gang te krijgen. Het ziet er vooralsnog veelbelovend uit. Ik heb de motor op aanraden van Demon geblokkeerd met een pen en daarna was het een fluitje van een cent. Vreemde is dat de krukas op iets over zes uur stond en niet op zeven uur zoals het teken op de motor aanduidt. Maar hij draait rond en ik ben er vrijwel zeker van dat ie goed staat. Dank aan het forum. En die Kangoo attitude heb ik gezien. Maar na twaalf jaar in Frankrijk is mijn Nederlands nog immer beter dan mijn Frans. Zeker schrijvend. Als ik de motor morgen durf te starten en hij loopt, laat ik het jullie zeker weten.
Bonne nuit
Charles

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
charles48
Lid
Lid

Bericht door charles48 »

Ok radeloos feuilleton krijgt vervolg. Vandaag de boel weer gemonteerd. Tegelijkertijd versnellingsbakolie ververst. Motor gestart met zweet op mijn rug. Geen geratel loopt als een zonnetje. Tot ik er onder kijk. Mega-olielek. Lijkt uit de krukas te komen. Mogelijk heb ik zo zitten wrikken op de krukaspoelie dat er ergens een keerring is bezweken. Is dat mogelijk en zo ja welke. Of is het de koppakkimg die er uit ligt omdat de motor te heet geworden is na het defect aan de waterpomp. Lijkt me niet dat een koppakking zo hard lekt. Het is was een indrukwekkende plas olie die er uit kwam.
Iemand een idee of beter nog een oplossing voor mijn 1.9 d kangootje 65 uit 1997? Misschien de auto gewoon weggooien en een andere aanschaffen. Beetje zonde na al die uren sleutelen. Bovendien is de bankrekening van de boerderij angstwekkend leeg.

Charles

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
charles48
Lid
Lid

Bericht door charles48 »

Lijkt er op dat de olie uit het tandwiel van de krukas loopt. Keerring kapot? Hoe is ie te vervangen. Is dat een haalbare klus zonder speciaal gereedschap?

Charles :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

de mon
lid
lid

Bericht door de mon »

Ik heb eens een auto gestart zonder oliefilter.Veel olie komt daar uit.Als je aluminium karter nog goed is zal het wel van de keerring komen van krukaspoelie.Misschien bij verwijderen van de poelie is het tandriem-tandwiel ook iets verschoven en is er zand achter geschoten.Spie evtl gebroken,nog nooit tegen gekomen.Wel eruit springen bij montage. Of je moet boel krom getrokken hebben door grote force.
Dus de poelie er weer af(weer distributie).Dan het tandwiel eraf schuiven.Daarachter zit die keerring.Met een schroevendraaier en stukje buis krijg je er wel een nieuwe keerring in.Goed ontvetten en een kruisje maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
charles48
Lid
Lid

Bericht door charles48 »

Bedankt heren, ben de depressie een beetje te boven. Wordt vervolgd. Voor de sneeuw komt moet die motor weer lopen. We hebben hier nog een Renault Master maar die is niets waard in de sneeuw. Een kangoo met spijkerbanden is een tank, beter dan een 4 x 4.

Bonne nuit
Charles

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
charles48
Lid
Lid

Bericht door charles48 »

Op de valreep. Ik zit nog in mijn revue technioque te bladeren maar het onderwerp keerring krukas komt er niet in voor. Hoe krijg ik in godsnaam dat wiel achter de krukaspoelie los. Ik heb er twee gaatjes met een schroefdraad in zien zitten. Is dat om het ding eruit te draaien?
Gelukkig werkt mijn tractor nog, maar voor lange ritten niet erg praktisch.
goede nacht
Charles

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

de mon
lid
lid

Bericht door de mon »

Krukasnok.jpg
Je kan een plat stuk ijzer nemen met 2 gaten erin maken.Je draait er 2 lange bouten of tapeinden in dat tandwiel.Met moertjes achteruit te draaien zou het moeten loskomen(zit niet geperst,mss wat roest).Desnoods een flinke tik op de beugel zodat het los schrikt.Dus daar zit je olielek?Nergens anders?Olie vreet je riem aan ,dus herstellen.Geef het niet op.Voor mekaniekers is dat gewoon werk.Een tekening dat er op lijkt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Je kan deze er inderdaad of zo afhalen met de hand, of even lostrekken met een poulie trekker, maar let erop dat je de loopbanen van de riem niet beschadigd. Keering is er met een haak uit te trekken, en met een grote dop weer in te tikken. Let even op hoever de oude keerring in de motor zit en monteer de nieuwe hetzelfde terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
charles48
Lid
Lid

Bericht door charles48 »

Episode elf. zondagochtend de boel weer gedemonteerd. Gaat inderdaad snel als je weet in welke volgorde het moet. Tandwiel kwam er zonder slag of stoot van af. Alles netjes droog en schoon gemaakt. Keerring ziet er nog gaaf uit. Begin te twijfelen of het daar vandaan komt. Het tandwiel links ervan is ook aardig nat. La roue dentee libre heet dat in het Frans. Zit de oliepomp daar achter? En zit daar ook een keerring die kaduuk kan zijn? De nokkenas is in elk geval droog, zo lijkt het. Dus zal het toch wel de keerring van de krukas zijn. Dat is tenslotte de enige die met al dat wrikken op z'n donder heeft gehad. Kan het te maken hebben met het feit dat ik de krukas meerdere keren de verkeerde kant opgedraaid heb? Wat voor haak bedoel je mechanic? Weet iemand of er achter de krukaspoelie nog een dunne rubberen ring hoort. Die heb ik over na het demonteren en ik weet bij god niet waar ie uitgekomen is. Is die keerring van de krukas een renaultonderdeel of kan ik die bij elke automaterialenzaak verkrijgen. Veel vragen. Moet morgen in ieder geval weer naar de stad voor onderdelen. Keerring, nieuwe riemen. Wordt een dure grap zo.
Weet iemand of de motor van een 1.9 dci pampa kangoo in mijn oude 1.9 d 65 past. De buurman een berg verder is namelijk met zijn verhikel in het ravijn gedonderd en heeft me het wrak geschonken. In dat geval misschien de moeite waard om de motor te reviseren. Ik ben nou toch bezig. Grapje. Misschien een leuk tijdverdrijf als we ingeneeuwd raken.
Bij voorbaat dank
zondagssleutelaar Charles

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22

Bericht door Rossy »

De keerring is alleen bij Renault te verkrijgen, althans hier in NL.
Misschien dat het in FR anders is...
De rol links boven de krukaspoelie is een looprol.
Bij de oudere types zat hier inderdaad de aandrijving van de oliepomp maar bij deze motor zit deze reeds inwendig.

De 1.9dCi motor is over te zetten, dit is geen probleem.
Is een heel leuk klusje voor in de wintermaanden daar je niet alleen de motor moet overzetten maar ook de kabelboom in de motorruimte, de kabelboom onder het dashboard en waarschijnlijk ook de kabelboom naar de brandstoftank (rechts in het interieur).
De brandstofpomp in de tank zal waarschijnlijk ook gewisseld moeten worden.
Misschien dat de auto opnieuw gekeurd moet worden omdat er een geheel andere motor in gekomen is maar hoe dat in FR werkt, daar heb ik geen idee van.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
charles48
Lid
Lid

Bericht door charles48 »

Merci Antonio, Enig idee hoe het zit met die rubber ring achter de krukaspoelie die ik over heb?

groet Charles

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

de mon
lid
lid

Bericht door de mon »

Ik weet niet direct wat je bedoelt met rubber ring,een O-ring of een oliekeerring?Heb je iets anders los gehad wat niet hoefde?Een distributierol ergens?Voorbeeld van O-ring en oliekeerring.Een dunne rubber ring is een O-ring , een oliekeerring is veel groter.Als je in google iets intypt bvb o-ring of oliekeerring dan kan je links afbeeldingen aanklikken.Er komen dan vele foto's.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
charles48
Lid
Lid

Bericht door charles48 »

't is een o-ring. Een dunnetje.
a+
Charles

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door Rossy »

Zegt me zo niets.
Fototje?

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

de mon
lid
lid

Bericht door de mon »

Hallo Charles,is dat geen ring van de waterpomp?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
charles48
Lid
Lid

Bericht door charles48 »

Ik hoop het toch in hemelsnaam niet. Dat zou betekenen dat er een ring mist in de nieuwe waterpomp die ik net met zo veel moeite gemonteerd heb. Zucht....Wat een klucht.....
Bedankt Demon, slaap lekker
Charles

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

de mon
lid
lid

Bericht door de mon »

Onder het luchtfilterhuis zitten 4 O-ringen.Heeft dat er af geweest?Ze zitten een beetje vast in het plastik maar door wat wrikken zou er 1 loskomen.Waar nog een dikkere O-ring opzit is dat stuk plastik waterbuis vooraan dat in de waterpomphuis van de motor gaat.Waterpomp heb ik nog niet vervangen dus ik ken die pakkingen niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
charles48
Lid
Lid

Bericht door charles48 »

Ok volgende episode in sleutelklucht, beter dan GTST of Plus Belle La Vie, de Franse equivalent. Heb nieuwe oliekeerring krukas gekocht bij Renault. Kostte 9 euro. Vandaag vol goede moed begonnen maar krijg de keerring er met geen mogelijkheid uit. Heb het rubber aan de binnenzijde opengehaald met een haakje maar krijg er geen vat op. De vraag is of ik met mijn haak schade aan kan richten. Ik veronderstel dat krassen aan binnen of buitenzijde van het huis waarin die keerring is opgesloten, kan leiden tot lekkages. Hoe te handelen. Iemand een idee? Brute kracht of is er een subtielere methode....?

Charles

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door Rossy »

Klein gaatje in de keerring boren en daar met de haak doorheen.

Antonio.
Renault, a way of life!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
charles48
Lid
Lid

Bericht door charles48 »

Bedankt, keerring is er uit. Wat een gehannes. Heb toch een paar kleine krassen gemaakt. Nou maar hopen dat ie niet lekt. Ga de boel weer monteren. Wordt vervolgd
Charles

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
charles48
Lid
Lid

Bericht door charles48 »

Ok volgende episode in Franse sleutelklucht. Boer heeft alles weer netjes gemonteerd, word er steeds handiger in. Starten, lopen en ja hoor hij lekt onverdroten voort. Motor gestopt. Alles weer gedemonteerd. Krukaspoelie weg, tandwiel krukas weggenomen..... Nieuwe keerring kurkdroog. Lek kwam dus niet daarvandaan!!!!!! GRRRRMMPF. Putain de merde! Lijkt achter het looprol links ervan te komen. Is dat mogelijk? Zit daar ook nog een keerring? De nokkenaskeerring lijkt me droog. Er ligt ook nogal wat olie op de waterpomp, maar dat komt denk ik omdat de distririem de olie overal heen gespoten heeft. Dank voor uw aandacht, geduld en de boer wacht op antwoord.

Bonne journee
Charles

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community