demonteren kunstof inlaatspruitstuk.
Forumregels
Een kleine richtlijn waar je 'welke-vraag' zou kunnen plaatsen.
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, Dynamo, etc.
Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.
Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, velgen, banden, versnellingsbakken
Carrosserie en interieur
Stoelen, Deuren, Schuifdak(en), Bumper, Airco, Raammechanieken etc, dat soort dingen
Een kleine richtlijn waar je 'welke-vraag' zou kunnen plaatsen.
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, Dynamo, etc.
Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.
Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, velgen, banden, versnellingsbakken
Carrosserie en interieur
Stoelen, Deuren, Schuifdak(en), Bumper, Airco, Raammechanieken etc, dat soort dingen
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 dec 2011 16:16
- Actief als: particulier
demonteren kunstof inlaatspruitstuk.
Hallo luitjes eerst even dit,
Voor jullie ben ik nieuw echter jullie niet voor mij.
Ik maak al jaren gebruiktvan dit renault forum en kon
er altijd uitkomen met wat al geschreven was.
Maar nu is toch de tijd gekomen om mij optegeven(ik
voel me wel schuldig dat ik dat niet eerder gedaan heb).
Ik heb diverse renaults gereden(de laatste een laguna).
Nu rij ik alweer ruim een half jaar met mijn esp.2.0 16v.
Een mooie auto met 235.000km op teller. Het blokje
loopt eigenlijk best lekker maar ik heb een beetje olie
ontdekt rond de bougie bij de olievuldop.Als het blok
op temperatuur komt begint dit te stinken en roken.
Nu dacht ik even het inlaatspruitstuk dat over het blok
loopt te demonteren echter aan de achterzijde blijft
deze nog ergens aan vast zitten.
Ik kan helaas niet zien hoe het daar zit.
Nu is mijn vraag natuurlijk "wie o wie kan mij uitleggen
hoe het spruitstuk is te demonteren"???????
P.s. ooit vroeg iemand op dit forum waar het rechthoekige
blanke vlakje midden onder in de ruit voor was. Het goede
antwoord is toen niet gegeven maar staat gewoon in het
instructieboekje. De Fransen plaatsen hier het pasje voor
de tolwegen opdat de getintelaag het signaal niet verstoord.
Ik hoop vaker van dienst te kunnen zijn met mijn beperkte
kennis maar alle beetjes helpen toch.....
Voor jullie ben ik nieuw echter jullie niet voor mij.
Ik maak al jaren gebruiktvan dit renault forum en kon
er altijd uitkomen met wat al geschreven was.
Maar nu is toch de tijd gekomen om mij optegeven(ik
voel me wel schuldig dat ik dat niet eerder gedaan heb).
Ik heb diverse renaults gereden(de laatste een laguna).
Nu rij ik alweer ruim een half jaar met mijn esp.2.0 16v.
Een mooie auto met 235.000km op teller. Het blokje
loopt eigenlijk best lekker maar ik heb een beetje olie
ontdekt rond de bougie bij de olievuldop.Als het blok
op temperatuur komt begint dit te stinken en roken.
Nu dacht ik even het inlaatspruitstuk dat over het blok
loopt te demonteren echter aan de achterzijde blijft
deze nog ergens aan vast zitten.
Ik kan helaas niet zien hoe het daar zit.
Nu is mijn vraag natuurlijk "wie o wie kan mij uitleggen
hoe het spruitstuk is te demonteren"???????
P.s. ooit vroeg iemand op dit forum waar het rechthoekige
blanke vlakje midden onder in de ruit voor was. Het goede
antwoord is toen niet gegeven maar staat gewoon in het
instructieboekje. De Fransen plaatsen hier het pasje voor
de tolwegen opdat de getintelaag het signaal niet verstoord.
Ik hoop vaker van dienst te kunnen zijn met mijn beperkte
kennis maar alle beetjes helpen toch.....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 11 aug 2009 23:36
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: demonteren kunstof inlaatspruitstuk.
Hi
Het is niet makkelijk om deze te demonteren, maar hier is de volgorde:
*zorg eerst dat het luchtfilter los komt van de gasklep,er zitten namelijk 2 lang bouten M6,gebruik torx doppen pak een spiegeltje en kijk waar ze zitten,stekker losnemen van de stappenmotor, Luchtfilter los duw deze na achter.
*ook het gasklephuis demonteren, voor de helft zit deze in het kunstofspruitstuk,voel aan de onderkant van gasklephuis,er zitten 2 M10 boutjes in, niet gemakkelijk om bij te kunnen,deze los, stekker losnemen, en deze kun je er zo uithalen, je kunt deze eventueel schoonmaken.
*dan pak je spiegeltje weer, zie 2 torx boutjes zitten, torx doppen gebruiken,losdraaien.inlaatspruitstuk kan er nog niet af.
*alle 4 stekkers losnemen van de bobine pennen,elke bobine pen heeft een torx schroefje losdraaien dan de pen eruit halen,bougies kun je laten zitten
*aan het begin van het inlaatspruitstuk zie je ook torx bouten,torx dop gebruiken losdraaien en nu kan het inlaatspruitstuk(kunstof ) eraf.
*controleer even de pakking ringen aan de binnenkant,vertouw je het niet, koop een setje pakkingen.
*controleer ook de rubberen ring die om het gasklephuis zit,wil weleens uitdrogen,je hebt nu alles open,
pak het gasklephuis duw deze even in het luchtfiltergat, heb je ruimte dan krijg je valse lucht, dan een nieuwe plaatsen is er geen speling rubber ring laten zitten.
*ook de speling controleren van het gasklephuis in het inlaatspruitstuk,geen speling, rubberen ring laten zitten.Allebei kanten moet goed passend zijn in inlaatspruitstuk en luchtfilterhuis.
Veel Succes
gr. Henk
Het is niet makkelijk om deze te demonteren, maar hier is de volgorde:
*zorg eerst dat het luchtfilter los komt van de gasklep,er zitten namelijk 2 lang bouten M6,gebruik torx doppen pak een spiegeltje en kijk waar ze zitten,stekker losnemen van de stappenmotor, Luchtfilter los duw deze na achter.
*ook het gasklephuis demonteren, voor de helft zit deze in het kunstofspruitstuk,voel aan de onderkant van gasklephuis,er zitten 2 M10 boutjes in, niet gemakkelijk om bij te kunnen,deze los, stekker losnemen, en deze kun je er zo uithalen, je kunt deze eventueel schoonmaken.
*dan pak je spiegeltje weer, zie 2 torx boutjes zitten, torx doppen gebruiken,losdraaien.inlaatspruitstuk kan er nog niet af.
*alle 4 stekkers losnemen van de bobine pennen,elke bobine pen heeft een torx schroefje losdraaien dan de pen eruit halen,bougies kun je laten zitten
*aan het begin van het inlaatspruitstuk zie je ook torx bouten,torx dop gebruiken losdraaien en nu kan het inlaatspruitstuk(kunstof ) eraf.
*controleer even de pakking ringen aan de binnenkant,vertouw je het niet, koop een setje pakkingen.
*controleer ook de rubberen ring die om het gasklephuis zit,wil weleens uitdrogen,je hebt nu alles open,
pak het gasklephuis duw deze even in het luchtfiltergat, heb je ruimte dan krijg je valse lucht, dan een nieuwe plaatsen is er geen speling rubber ring laten zitten.
*ook de speling controleren van het gasklephuis in het inlaatspruitstuk,geen speling, rubberen ring laten zitten.Allebei kanten moet goed passend zijn in inlaatspruitstuk en luchtfilterhuis.
Veel Succes
gr. Henk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 dec 2011 16:16
- Actief als: particulier
Re: demonteren kunstof inlaatspruitstuk.
Hee Henk,
Echt een super duidelijke omschrijving van het tegebeuren.
Ik was al even bang dat niemand wist hoe het moest gezien
de reacties.
Ik weet niet of ik er dit jaar nog aan toe kom maar ik laat
het zeker nog even weten wanneer het gelukt is.
In iedergeal heel erg bedankt voor je reactie.
mvg jeroen
Echt een super duidelijke omschrijving van het tegebeuren.
Ik was al even bang dat niemand wist hoe het moest gezien
de reacties.
Ik weet niet of ik er dit jaar nog aan toe kom maar ik laat
het zeker nog even weten wanneer het gelukt is.
In iedergeal heel erg bedankt voor je reactie.
mvg jeroen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: demonteren kunstof inlaatspruitstuk.
Je zegt dat het inlaatspruitstuk echter aan de achterzijde
deze nog ergens aan vast blijft zitten.
Als je al de troxboutjes (zichtbaar) aan de voorzijde verwijdert hebt, dan blijven er nog 2 torxboutjes over 1 links rechtop
achter bij 1e cilinder en 1 rechts rechtop van het gasklephuis. Deze laatse is moeilijk te zien, klein dopsetje gebruiken en bij het monteren de bouten vasttapen aan de dop.
Bij het monteren van het inlaatspruitstuk even bij de Renault dealer een nwe pakkingset met de rubberafdichtringtjes halen kost ongeveer 11 euro,
succes Ruud
deze nog ergens aan vast blijft zitten.
Als je al de troxboutjes (zichtbaar) aan de voorzijde verwijdert hebt, dan blijven er nog 2 torxboutjes over 1 links rechtop
achter bij 1e cilinder en 1 rechts rechtop van het gasklephuis. Deze laatse is moeilijk te zien, klein dopsetje gebruiken en bij het monteren de bouten vasttapen aan de dop.
Bij het monteren van het inlaatspruitstuk even bij de Renault dealer een nwe pakkingset met de rubberafdichtringtjes halen kost ongeveer 11 euro,
succes Ruud
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 dec 2011 16:16
- Actief als: particulier
Re: demonteren kunstof inlaatspruitstuk.
Hallo Ruud,
Allereerst bedankt voor je reactie.
Wat betreft de boutjes aan de achterzijde heb je gelijk,maar die had ik ook
al verwijderd.
Later kwam ik er achter toen ik het inlaatspruitstuk iets kon lichten en er onder door kon kijken.
Dat er vanuit het kleppendeksel ook iets omhoog steek het spruitstuk in waardoor het spruitstuk
niet naar voren getrokken kon worden.
Omhoog lukte ook al niet omdat ie dan inderdaad door het gasklephuis word tegen gehouden.
Dus ik heb toch het meeste vertrouwen in de omschrijving van Henk.
Maar de tijd zal het leren na nieuwjaarsdag ga ik het weer proberen.
mvg, Jeroen
Allereerst bedankt voor je reactie.
Wat betreft de boutjes aan de achterzijde heb je gelijk,maar die had ik ook
al verwijderd.
Later kwam ik er achter toen ik het inlaatspruitstuk iets kon lichten en er onder door kon kijken.
Dat er vanuit het kleppendeksel ook iets omhoog steek het spruitstuk in waardoor het spruitstuk
niet naar voren getrokken kon worden.
Omhoog lukte ook al niet omdat ie dan inderdaad door het gasklephuis word tegen gehouden.
Dus ik heb toch het meeste vertrouwen in de omschrijving van Henk.
Maar de tijd zal het leren na nieuwjaarsdag ga ik het weer proberen.
mvg, Jeroen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 dec 2011 16:16
- Actief als: particulier
Re: demonteren kunstof inlaatspruitstuk.
Hallo Henk en/of Ruud en anderen,,,......
Als eerste allemaal de beste wensen voor 2012.
Ik ben begonnen met het demonteren van het inlaatspruitstuk.
De beschrijving van Henk voldeed en inmiddels is alles gedemonteerd.
Dit alles is eigenlijk begonnen omdat de espace begon te stinken naar
opgewarmde olie.
Ik dacht eerst dat het misschien om gemorste olie ging van het bijvullen.
Echter nu alles gedemonteerd is heb ik kunnen constateren dat het lucht-
filter huis kletsnat is van de olie. Ook licht er olie op het klependeksel
bij de eerste twee bobines gezien vanaf de distributie zijde. Op het kleppen-
deksel zit nog een apart dekseltje met m6 boutjes gemonteerd waar het lucht-
filterhuis d.m.v. een rubber sokje een aansluiting heeft ook hier (bij de overgang
van het sokje aan het aluminium deksel)lekt olie uit en druipt op het hitteschild.
Het aluminium deksel bevat een compleet kanalenstelsel dat ook kletsnat is van
de olie. Het blok was bij aankoop mooi droog ik heb er nu 10.000km probleemloos
mee gereden(Km/st nu 236000km) Ook aan de achterkant van het blok aan de
distributie zijde zit een olie waas over het blok.
Nu snappen jullie mijn vraag natuurlijk al.
,,,,,,,,,,,,,Waar komt al die olie vandaan,,?????????????????????
Ik heb alles nog los liggen en heb geen zin om ongedane zaken alles weer te monteren.
Dus heren suggesties zijn van harte welkom. Waar moet ik zoeken????
mvg Jeroen
Als eerste allemaal de beste wensen voor 2012.
Ik ben begonnen met het demonteren van het inlaatspruitstuk.
De beschrijving van Henk voldeed en inmiddels is alles gedemonteerd.
Dit alles is eigenlijk begonnen omdat de espace begon te stinken naar
opgewarmde olie.
Ik dacht eerst dat het misschien om gemorste olie ging van het bijvullen.
Echter nu alles gedemonteerd is heb ik kunnen constateren dat het lucht-
filter huis kletsnat is van de olie. Ook licht er olie op het klependeksel
bij de eerste twee bobines gezien vanaf de distributie zijde. Op het kleppen-
deksel zit nog een apart dekseltje met m6 boutjes gemonteerd waar het lucht-
filterhuis d.m.v. een rubber sokje een aansluiting heeft ook hier (bij de overgang
van het sokje aan het aluminium deksel)lekt olie uit en druipt op het hitteschild.
Het aluminium deksel bevat een compleet kanalenstelsel dat ook kletsnat is van
de olie. Het blok was bij aankoop mooi droog ik heb er nu 10.000km probleemloos
mee gereden(Km/st nu 236000km) Ook aan de achterkant van het blok aan de
distributie zijde zit een olie waas over het blok.
Nu snappen jullie mijn vraag natuurlijk al.
,,,,,,,,,,,,,Waar komt al die olie vandaan,,?????????????????????
Ik heb alles nog los liggen en heb geen zin om ongedane zaken alles weer te monteren.
Dus heren suggesties zijn van harte welkom. Waar moet ik zoeken????
mvg Jeroen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 dec 2011 16:16
- Actief als: particulier
Re: demonteren kunstof inlaatspruitstuk.
Ik las zelf mijn stukje nog even na.
Excusses voor de schrijffouten.
Excusses voor de schrijffouten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6852
- Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: demonteren kunstof inlaatspruitstuk.
Als je gaat monteren neem dan alle pakkingen en ringen nieuw, het zijn de kosten niet en je voorkomt valse lucht.
Verder voorzichtig werken er breekt/scheurt gemakkelijk iets van het spruitstuk.
SUC6
Verder voorzichtig werken er breekt/scheurt gemakkelijk iets van het spruitstuk.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 dec 2011 16:16
- Actief als: particulier
Re: demonteren kunstof inlaatspruitstuk.
Hallo WillemS,
Heb jij enig idee waar de olie vandaan komt?
Mischien het kleppen deksel pakking? of is dat geen moglijkheid?
mvg jeroen
Heb jij enig idee waar de olie vandaan komt?
Mischien het kleppen deksel pakking? of is dat geen moglijkheid?
mvg jeroen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6852
- Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: demonteren kunstof inlaatspruitstuk.
Mijn glazen bol is wat beslagen, maar een foto zou helpen.
mvg
WillemS
mvg
WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 dec 2011 16:16
- Actief als: particulier
Re: demonteren kunstof inlaatspruitstuk.
Hallo willemS,
Ik heb helaas geen mogelijkheid een foto te plaatsen.(moet een nw,toestel kopen)
Maar een aantal berichtjes naar boven heb ik wel een zo uitgebreid mogelijke beschrijving
gegeven.
Ik vind het met name vreemd dat er olie in het luchtfilterhuis terecht komt.
mvg
jeroen
Ik heb helaas geen mogelijkheid een foto te plaatsen.(moet een nw,toestel kopen)
Maar een aantal berichtjes naar boven heb ik wel een zo uitgebreid mogelijke beschrijving
gegeven.
Ik vind het met name vreemd dat er olie in het luchtfilterhuis terecht komt.
mvg
jeroen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6852
- Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: demonteren kunstof inlaatspruitstuk.
Olie in het luchtfilterhuis betekend dat het uit de carterontluchting komt, dat is een slang die vanuit de motor naar het luchtfilterhuis loopt. Het kan zijn dat als de motor erg versleten is de druk in het carter zo hoog wordt door lekkage langs de cilinderwanden dat er ook olie mee uitgeblazen wordt.
SUC6
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 dec 2011 16:16
- Actief als: particulier
Re: demonteren kunstof inlaatspruitstuk.
Hallo willemS,
Ik denk niet dat dat het is, want voor dat het lekken begon heb ik een half jaar
bijna geen druppel hoeven bijvullen(ca.8000km).
En als ik de olievuldop losdraai heb ik geen over of onderdruk bij de vulopening.
De oliedop blijft ook keurig netjes op zijn plek liggen wanner ik deze er los op leg.
Morgen de dealer maar eens bellen kijken of ze een beetje meegaand zijn.
Ik heb 'm daar ten slotte ook in onderhoud. Misschien moet ik de boel maar gewoon
weer in elkaar zetten en naar de dealer brengen.
De enige manier dat de olie in het luchtfilterhuis kan komen is via dat kanalenstelsel
dat boven op het kleppendeksel zit(2.0 16v), dit zou wel de carterbeluchting kunnen
zijn(weet ik niet zeker).Een aparte carterbeluchtings slang loopt er niet.
Maar het lijkt of de olie via de bevestigingsbouten van dit aparte deksel komt.
Dan zou het wel het kleppendekselpakking kunnen zijn.ppppfffffffffff.
Ook bij de eerste twee cilinders ligt de olie voornamelijk bij de bouten die het kleppen-
deksel vast trekken.
Morgen neem ik een beslissing wat ik ga doen.
Nw.kleppendekselpakking monteren of opbouwen en naar de dealer.
mvg jeroen
Ik denk niet dat dat het is, want voor dat het lekken begon heb ik een half jaar
bijna geen druppel hoeven bijvullen(ca.8000km).
En als ik de olievuldop losdraai heb ik geen over of onderdruk bij de vulopening.
De oliedop blijft ook keurig netjes op zijn plek liggen wanner ik deze er los op leg.
Morgen de dealer maar eens bellen kijken of ze een beetje meegaand zijn.
Ik heb 'm daar ten slotte ook in onderhoud. Misschien moet ik de boel maar gewoon
weer in elkaar zetten en naar de dealer brengen.
De enige manier dat de olie in het luchtfilterhuis kan komen is via dat kanalenstelsel
dat boven op het kleppendeksel zit(2.0 16v), dit zou wel de carterbeluchting kunnen
zijn(weet ik niet zeker).Een aparte carterbeluchtings slang loopt er niet.
Maar het lijkt of de olie via de bevestigingsbouten van dit aparte deksel komt.
Dan zou het wel het kleppendekselpakking kunnen zijn.ppppfffffffffff.
Ook bij de eerste twee cilinders ligt de olie voornamelijk bij de bouten die het kleppen-
deksel vast trekken.
Morgen neem ik een beslissing wat ik ga doen.
Nw.kleppendekselpakking monteren of opbouwen en naar de dealer.
mvg jeroen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 dec 2011 16:16
- Actief als: particulier
Re: demonteren kunstof inlaatspruitstuk.
Hallo Heren,
Wat blijkt de olie kwam i.d.d. langs de binnenste bouten voor de bevestiging van het kleppendeksel.
Inmiddels een nieuwe pakking gemonteerd en er komt geen olie meer in het luchtfilterhuis.
In het luchtfilterhuis zat aan de onderkant een scheur waardoor de olie die in het huis terecht kwam
op het hitteschild van de uitlaat lekte (vandaar dus de verbrande olie lucht).
mvg jeroen
Wat blijkt de olie kwam i.d.d. langs de binnenste bouten voor de bevestiging van het kleppendeksel.
Inmiddels een nieuwe pakking gemonteerd en er komt geen olie meer in het luchtfilterhuis.
In het luchtfilterhuis zat aan de onderkant een scheur waardoor de olie die in het huis terecht kwam
op het hitteschild van de uitlaat lekte (vandaar dus de verbrande olie lucht).
mvg jeroen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut