Remschijven achter GS 2006
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 18 mar 2013 23:16
- Actief als: particulier
Remschijven achter GS 2006
De remschijven achter zijn binnenkort aan de beurt. Heeft iemand een beschrijving hoe je dat aan moet pakken als je dat zelf wil doen?
Is er extra gereedschap noodzakelijk of valt het wel mee?
In eerdere topics heb ik wel prijzen gevonden maar niet de reacties over passing en uiteindelijke kwaliteit. Het lijkt me dat een remschijf van budgetmerk B anders is dan van gerenommeerd merk A.
Zeker in verband met de lagers die er in zitten.
En niet te vergeten welk merk remblokken, ik vervang bijvoorbeeld liever eerder en heb dan een krachtig remblok dan slecht remmende blokken die heel lang meegaan.
Heeft iemand daar ook wat informatie over?
Is er extra gereedschap noodzakelijk of valt het wel mee?
In eerdere topics heb ik wel prijzen gevonden maar niet de reacties over passing en uiteindelijke kwaliteit. Het lijkt me dat een remschijf van budgetmerk B anders is dan van gerenommeerd merk A.
Zeker in verband met de lagers die er in zitten.
En niet te vergeten welk merk remblokken, ik vervang bijvoorbeeld liever eerder en heb dan een krachtig remblok dan slecht remmende blokken die heel lang meegaan.
Heeft iemand daar ook wat informatie over?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 18:51
Re: Remschijven achter GS 2006
Wil je zekerheid en goede kwaliteit neem dan originele delen. Maar er zijn diverse merken die ook goed zijn en "imitatie". Bosch, requal etc etc.. Achter remmen krijgen ong. 30 % capaciteit te verwerken en hebben dus ook een stuk minder te lijden dan de voorremmen. Hierdoor gaan ze wel eerder vast zitten, en vooral bij dit type scenic is het elke beurt reinigen van de remmen wel een aanrader.
Kijk gewoon goed naar wat er te krijgen is bij de onderdelen leverancier, maar let er op dat ze niet altijd goedkoper zijn dan origineel.
-wiel eraf
-2 boutjes remklauwen los
-remblokken verwijderen
-2 bouten remblokhouder los
-naafkap los tikken en naafmoer los halen, schijf verwijderen
-reinig aanlig vlak van de schijf voor dat je de nieuwe monteert
-aantrek koppel naafmoer ( liefst nieuwe monteren ) 250NM, naafkapje terug tikken
-remblokhouder goed schoonmaken en invetten met remvet, aantrekkoppel +/- 110NM van de 2 bouten ( gebruik loctite )
-remblokjes monteren
-remklauw zuiger rechtsom terug draaien, hier is speciaal gereedschap voor. Indrukken en draaien tegelijjk!
-remklauw monteren over de remblokjes, zorg dat de veertjes van de blokken goed zitten. Meestal zitten er nieuwe boutje met loctite erop bij.
Kijk gewoon goed naar wat er te krijgen is bij de onderdelen leverancier, maar let er op dat ze niet altijd goedkoper zijn dan origineel.
-wiel eraf
-2 boutjes remklauwen los
-remblokken verwijderen
-2 bouten remblokhouder los
-naafkap los tikken en naafmoer los halen, schijf verwijderen
-reinig aanlig vlak van de schijf voor dat je de nieuwe monteert
-aantrek koppel naafmoer ( liefst nieuwe monteren ) 250NM, naafkapje terug tikken
-remblokhouder goed schoonmaken en invetten met remvet, aantrekkoppel +/- 110NM van de 2 bouten ( gebruik loctite )
-remblokjes monteren
-remklauw zuiger rechtsom terug draaien, hier is speciaal gereedschap voor. Indrukken en draaien tegelijjk!
-remklauw monteren over de remblokjes, zorg dat de veertjes van de blokken goed zitten. Meestal zitten er nieuwe boutje met loctite erop bij.
Hide post links |
-
Bedankt voor je reactie.
Ik hoef geen mega stopkracht maar wil ook geen pisbakkenstaal dat kromtrekt. Ik ga het eens naast elkaar leggen.
Ergens hoop ik op gebruikerservaringen van Bosch, Bolk, TRW, EBC en Brembo gebruikers. Dan heb je iets om te vergelijken.
Op zich is het niet erg als een geperforeerde Brembo duurder is dan een Valeo (origineel?) als er maar wat tegenover staat. Als het aan het eind toch niet uitmaakt
dan ga ik voor de goedkoopste (niet slechte) mogelijkheid.
De lagers zijn vaak van SKF maar als er een ander alternatief is dan wil ik dat wel weten.
En dan de remblokken, dat is ook zo'n doolhof. Er worden 4 types geadviseerd bij verschillende aanbieders, ik heb echter maar 1 type remklauw. Dit is
overigens ook aan de hand met de schijven. Er zijn namelijk verschillende maten. Dus eerst maar even onder de auto om diameter en vermoedelijke dikte te meten.
Ach, het is weer een projectje. Zo met de crisis ga je besparen op arbeidsloon, en geeft het waarschijnljk weg aan duurder materiaal, hahaha!
Ik hoef geen mega stopkracht maar wil ook geen pisbakkenstaal dat kromtrekt. Ik ga het eens naast elkaar leggen.
Ergens hoop ik op gebruikerservaringen van Bosch, Bolk, TRW, EBC en Brembo gebruikers. Dan heb je iets om te vergelijken.
Op zich is het niet erg als een geperforeerde Brembo duurder is dan een Valeo (origineel?) als er maar wat tegenover staat. Als het aan het eind toch niet uitmaakt
dan ga ik voor de goedkoopste (niet slechte) mogelijkheid.
De lagers zijn vaak van SKF maar als er een ander alternatief is dan wil ik dat wel weten.
En dan de remblokken, dat is ook zo'n doolhof. Er worden 4 types geadviseerd bij verschillende aanbieders, ik heb echter maar 1 type remklauw. Dit is
overigens ook aan de hand met de schijven. Er zijn namelijk verschillende maten. Dus eerst maar even onder de auto om diameter en vermoedelijke dikte te meten.
Ach, het is weer een projectje. Zo met de crisis ga je besparen op arbeidsloon, en geeft het waarschijnljk weg aan duurder materiaal, hahaha!
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Geperforeerde schijven zal ik je zeker afraden, dat is volgens mij voor achter ook niet te krijgen maar het is echt ruk met remmen. Door de gaten in de schijf krijg je extra trilling en die is zeker voelbaar. Heb al vaak klanten gehad die zelf de voorremmen hadden vervangen voor die geperforeerde troep omdat ze dat stoer vonden staan, maar alles weer konden laten vernieuwen toen ze de trilling ervaarde. Dat is toch zonde geld..
Mijn ervaring met bosch is zoiezo goed, die heb ik al vaker gemonteerd. Alleen is het meestal afwachten of daar wel een lager in zit, vraag dit dus goed na. Originele blokken zijn bijna altijd trw, dus gewoon goed. Requal is een goedkopere lijn die weinig onder doet voor skf mbt lagers. Motrio remschijven en blokken, de goedkope lijn van renault zeker niet monteren. Die geeft niks anders dan problemen. Het door jou genoemde pisbakken staal is hier in NL eigenlijk niet meer te krijgen.
Vorige week was ik in frankrijk en daar verkochten ze remblokken voor de megane/scenicII gewoon in de supermarkt!! Net zoals bougies, oliefilters, luchtfilters etc... Merk niet op gelet eigenlijk.
De maten van je remsysteem weet ik ook niet uit mijn hoofd, maar 4 vershillende zijn zeker niet mogelijk naar mijn idee. Origineel is er ook maar 1 keus. Wellicht andere samenstelling. Grand/normaal chassis, motoren verschil, de 4x4 look-a-like zijn de remmen allemaal hetzelfde achter ( volgens mij dan! ). Voor zit wel wat verschil in diameter.
Mijn advies dan ook: Ga naar de onderdelen handel en vraag om de goedkoopste mogelijkheid die ze verkopen, want dat is ook gewoon een goed merk en kwaliteit.
Mijn ervaring met bosch is zoiezo goed, die heb ik al vaker gemonteerd. Alleen is het meestal afwachten of daar wel een lager in zit, vraag dit dus goed na. Originele blokken zijn bijna altijd trw, dus gewoon goed. Requal is een goedkopere lijn die weinig onder doet voor skf mbt lagers. Motrio remschijven en blokken, de goedkope lijn van renault zeker niet monteren. Die geeft niks anders dan problemen. Het door jou genoemde pisbakken staal is hier in NL eigenlijk niet meer te krijgen.
Vorige week was ik in frankrijk en daar verkochten ze remblokken voor de megane/scenicII gewoon in de supermarkt!! Net zoals bougies, oliefilters, luchtfilters etc... Merk niet op gelet eigenlijk.
De maten van je remsysteem weet ik ook niet uit mijn hoofd, maar 4 vershillende zijn zeker niet mogelijk naar mijn idee. Origineel is er ook maar 1 keus. Wellicht andere samenstelling. Grand/normaal chassis, motoren verschil, de 4x4 look-a-like zijn de remmen allemaal hetzelfde achter ( volgens mij dan! ). Voor zit wel wat verschil in diameter.
Mijn advies dan ook: Ga naar de onderdelen handel en vraag om de goedkoopste mogelijkheid die ze verkopen, want dat is ook gewoon een goed merk en kwaliteit.
Hide post links |
-
OK, daar ga ik werk van maken. Op zich zie ik met je beschrijving niet op tegen het vervangen van het spulletje maar die zuiger dat is nog even een dingetje.
Hier in de buurt kan ik wel een garage lenen met brug en gereedschap.
Wat is het idee achter het rechtsom terugduwen van de zuiger?
Is dat een soort stelmechanisme o.i.d?
En als laatste vraag, moet je ook nog iets met de handrem en de blokjes daarvan? Of is dit een rare kronkel in mijn hoofd?
Hier in de buurt kan ik wel een garage lenen met brug en gereedschap.
Wat is het idee achter het rechtsom terugduwen van de zuiger?
Is dat een soort stelmechanisme o.i.d?
En als laatste vraag, moet je ook nog iets met de handrem en de blokjes daarvan? Of is dit een rare kronkel in mijn hoofd?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
De handrem gebruikt dezelfde remblokken als de normale rem, en je hoeft de handrem alleen maar vrij te zetten. Verder staat de handrem hier los van.
De voorremmen kun je de zuiger zo van induwen, achter heb je het speciaal gereedschap nodig. Dit kun je kopen voor een paar tientjes bij dezelfde onderdelen leverancier als de remschijven. Je kunt ook provisorisch zelf iets maken.
De voorremmen kun je de zuiger zo van induwen, achter heb je het speciaal gereedschap nodig. Dit kun je kopen voor een paar tientjes bij dezelfde onderdelen leverancier als de remschijven. Je kunt ook provisorisch zelf iets maken.
Hide post links |
-
Er is inmiddels een Bosch set opgegaan. Schijven en blokken uiteraard. Ik houd me nog even rustig totdat de blokken en schijven aan elkaar gewend zijn. Daarna gaan we het gewoon gebruiken tijdens de herfstvakantie. Daarna heb ik weer een lekker remmende auto. Gek eigenlijk, we willen allemaal dat de auto's vooral goed rijden maar over stoppen denk je toch iets anders...
Er is me het nodige opgevallen voor GS is dat er 2 verschillende diameters gebruikt worden 270 en 274. Er is een heel groot prijsverschil in aanbieders in hetzelfde merk. Tussen 59 en 118 euro per schijf en dan is dat vergelijkbaar in lager en ABS-ring. Bij de blokken liggen de marges dicht bij elkaar zo rond de 40 euro.
Er is me het nodige opgevallen voor GS is dat er 2 verschillende diameters gebruikt worden 270 en 274. Er is een heel groot prijsverschil in aanbieders in hetzelfde merk. Tussen 59 en 118 euro per schijf en dan is dat vergelijkbaar in lager en ABS-ring. Bij de blokken liggen de marges dicht bij elkaar zo rond de 40 euro.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Die remblokken in de Franse supermarkt zijn van "Marechal" uitstekende kwaliteit, gebruik ik al jaren en gaan heel lang mee.
Voor zo'n 70.000 km., achter 90.000 km. (automaat).
mvg
WillemS
p.s. als je ver vooruit kijkt hoef je niet zoveel te remmen
Voor zo'n 70.000 km., achter 90.000 km. (automaat).

mvg
WillemS
p.s. als je ver vooruit kijkt hoef je niet zoveel te remmen

Hide post links |
-
- Gouden Bahco
In de gang waar de auto onderdelen in de supermarkt lagen stond een computer systeem waar je adhv merk/type auto je onderdelen kon zoeken. Super systeem
Hoelang mijn remmen mee gaan weet ik niet, verkoop mn auto meestal na een jaar of maximaal 1.5jaar. In die tijd heb ik de remmen meestal wel gereviseerd/vervangen maar de volgende eigenaar heeft alle profijt ervan.

Hoelang mijn remmen mee gaan weet ik niet, verkoop mn auto meestal na een jaar of maximaal 1.5jaar. In die tijd heb ik de remmen meestal wel gereviseerd/vervangen maar de volgende eigenaar heeft alle profijt ervan.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 21 feb 2025 19:41
Naar aanleiding van oa de aanwijzingen op dit forum , heb ik besloten zelf achter de schijven en blokken te vervangen.
Het was het spreekwoordelijke "fluitje van een cent".
Omdat we elkaar hier goed helpen, heb ik gelijk wat foto's gemaakt en een handleiding. Doe er je voordeel mee !
Het was het spreekwoordelijke "fluitje van een cent".
Omdat we elkaar hier goed helpen, heb ik gelijk wat foto's gemaakt en een handleiding. Doe er je voordeel mee !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,
Eric
Grand Modus 1.2 TCe100 D4FH7 Dynamique Gr 29/04/2009 100dkm
Eric
Grand Modus 1.2 TCe100 D4FH7 Dynamique Gr 29/04/2009 100dkm
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan