Voor de liefhebbers van deze aardige academische discussie maakte ik een paar foto's van het onderwerp.
Dit is de link
https://picasaweb.google.com/1071346237 ... directlink
Foto 1 geeft de situatie en de delen
Op foto 2 is goed te zien hoe de gasveer A-B op 50% van de achterklep A aangrijpt.
Op foto 3 zie je dat de trekkracht aan de achterklep D verticaal neerwaarts is gericht en, zonder dat ik hier een vectordiagram teken, is in te zien dat de kracht voor ca. 50% op de gasveer drukt en een klein beetje op het scharnier. Daarop drukt het gewicht van de achterklep MINUS de karcht van de gasveer voor ca. 50%.
Foto 4 toont de achterklep is equilibrium (stabiel evenwicht) Het halve gewicht van de achterklep D grijpt aan op A en wordt dan gecompenseerd door de gasveer die aangrijpt op B (x2) - het andere halve gewicht rust op C de scharnieren.
Mijn electronische unster zegt:
incl. hoedenplank
3 kilo voor de kracht, nodig om de achterklep vanuit zijn hoogste stand een eerste neerwaartse beweging te laten maken
2 kilo idem vanuit halverwege verticaal en horizontaal
Zonder hoedenplank
4 resp 3 kilo
Mijn achterdeksel bevat bovendien een uitklapbare ruit (ideaal) ook met 2 gasveren plus ruitenwisser dus het gewicht van mijn configuratie zal hoger zijn dan bij anderen.
Vandaar waarschijnliojk twee varianten gasveren: 600N (de mijne) en 515N voor de overige modellen. De opdruk op Mijn gasveren is niet meer te lezen.
Heb ik het zo duidelijk kunnen maken?
Groet van
Rein