Welnu, die achteruitrijlichten zitten op een bepaalde zekering, net zoals een paar andere apparaten in de auto.
Te vergelijken met de stoppenkast in huis, waar één zekering bijvoorbeeld de slaapkamer en de gang is, de andere is het licht op het toilet en de keuken, noem maar wat als voorbeeld ter beeldvorming. Voor dezelfde beeldvorming; bedenk dat je een storing in je huis hebt, je weet niet wat, maar af en toe zonder aanwijsbare oorzaak klapt de aardlekschakelaar er uit.
Terug naar je auto:
Stel nu dat alleen die apparaten werken terwijl de sleutel uit het contact is, die op
dezelfde zekering zitten als de achteruitrijlichten. Dan zit '
het probleem' dus in die '
groep/combinatie van apparaten', en van de vele electrische gebruikers in de auto behoef je dan eigenlijk voornamelijk te kijken naar de 4 of 5 apparaten die dezelfde zekering delen.
(in vergelijking met kortsluiting in het huis: het probleem zit bijvoorbeeld in de slaapkamer of gang, maar de toilet en keuken hoef je niet te doorzoeken op defecte contacten/apparaten, de aardlekschakelaar klapt er alleen uit wanneer de slaapkamer/gang stroom hebben)
Wanneer echter
niet alleen de appraten van die ene zekeringgroep stroom hebben, dan is het probleem 'groter dan de groep', en moet je kijken naar het erbovenliggende gemeenschappelijke schakelpunt (bijvoorbeeld contactslot of gedeeld massa contact).
(in vergelijking met het huis: je hebt bijvoorbeeld de woonkamer kunnen uitsluiten van het probleem gebied van bijvoorbeeld kortsluiting/aardlekschakelaar, maar zodra de slaapkamer/gang combinatie en de toilet/keuken combinatie stroom hebben, klapt de zekering er steeds uit. Dat zijn dan je aandachtsgebieden voor verder onderzoek, en ga je kijken wat de gang/slaapkamer combinatie gemeen hebben met de toilet/keuken combinatie, bijvoorbeeld een bovenliggende groep.)
Zou het probleem zich over twee (of meer) zekeringen voordoen, dus apparaten die op verschillende zekeringen zitten hebben stroom terwijl ze geen stroom horen te hebben en de achteruitrijlichten branden terwijl sleutel uit slot is, dan heb je vrij zeker een brakke contact in je contactslot, of een 'zwevende' massa.
Wanneer het probleem zich beperkt tot apparaten die dezelfde zekering delen als je achteruitrijlichten, dan is het contactslot niet echt het aandachtspunt, en verschuift die wat naar bijvoorbeeld massa punt, of een ingebouwde audio-versterker die niet goed uitschakeld en via de achteruitrijlampen massa maakt en zo het stroomcircuit van de auto voedt, of een andere gadget of apparaat met een storing.
Je handleiding kan je wat duidelijkheid verschaffen (ook niet altijd volledig, is mijn ervaring) over welke apparaten dezelfde zekering delen. Zoek op welke zekering voor je achteruitrijlampen is, en zie wat die nog meer zekeren (bijvoorbeeld achteruitverwarming). Ben benieuwd wat er staat. (heb geen handleiding van Clio, althans, niet dat ik weet)
Zoals ik al zei:
...al lijken de vragen soms vreemd en niet relevant..., ik stel ze wel met een reden