Achteruitrijverlichting blijft aan zonder sleutel in contact

Alle overige technische vragen over de Clio.
Plaats reactie

Topic author
Nic82
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Laatste bezoek: 04 mei 2018 11:09
Actief als: particulier

Achteruitrijverlichting blijft aan zonder sleutel in contact

Bericht door Nic82 »

Goedemiddag,

Ik heb een dringende vraag aan jullie techneuten aangezien ik met mijn garage niet echt verder komt.
Zal even een korte uitleg geven.

Als ik mijn auto in de achteruit parkeer (weet dat de meesten dit niet doen :-) ) gaat de achteruitrijverlichting
branden terwijl mijn sleutel uit het contact is het mijn deur op slot is. Gevolg al 3 keer de ANWB gehad en al 3 keer
bij de garage geweest. De garage zei dat mijn verwarming stuk was en heeft hier verschillende onderdelen van vervangen.
Ik snap niet dat daardoor de accu leegloopt maar ok, maar hij heeft het vervolgend 1,5 week gedaan.
Net boodschappen gedaan. Achteruit ingeparkeerd, niet aan gedacht om hem in de vooruit te parkeren en weer branden
de achteruitrijlampen. Tevens brand er ook een lampje binnenin met een sleutel en de dashbordverlichting geeft aan
dat er iets is met de airbags.

Wie snapt hier wat van?????

Alle ideeen zijn welkom aangezien de garage hem steeds weer terug stuurt zonder het probleem op te lossen!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Laatste bezoek: 01 jun 2025 10:24
Contacteer:

Re: Achteruitrijverlichting blijft aan zonder sleutel in con

Bericht door Mathijs »

Heb je een (afneembare bijvoorbeeld) trekhaak op de auto ?
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Nic82
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Nic82 »

Nee geen trekhaak...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Jammer, anders was het een mogelijkheid geweest eens naar corrosie in de contactdoos daarvan te zoeken.
Merkwaardig dat er stroom blijft staan op de achteruitrij lamp na afzetten van contact.
Zijn er nog meer dingen die stroom blijven houden terwijl die dat eigenlijk niet zouden moeten hebben wanneer sleutel uit contact is ?
Bijvoorbeeld ruitenwissers, achterruitverwarming, soms verlichting/claxon en sigaretten aansteker (maar niet altijd, kan zo horen) , normale verlichting, dashboardkast lampje.
Er kan gewoon ergens een defecte schakelaar zijn, dat kan zelfs in het contactslot zelf zitten, dat die niet goed mee komt met uitnemen van de sleutel en blijft hangen, of wanneer je er (te veel) olie of dergelijke ingespoten hebt.
Sinds wanneer is het probleem, en wat ging daaraan vooraf, of wat heb je (laten) veranderd/hersteld/vervangen voorafgaand.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Nic82
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Nic82 »

Het probleem is sinds een week of vier/ vijf denk ik. Verdere onderdelen branden niet naar mijn idee.
Vervangen heb ik niks. Nou je de verwarmingsonderdelen dan wel maar het probleem was daarvoor dus al.
Het lastige is ook dat hij het niet altijd doet. Sta ik in de achteruit bij de garage doe hij het natuurlijk niet maar vergeet ik hem thuis in de vooruit te parkeren wel.
1e keer garage. Veel foutmeldingen misschien kwam het daardoor.
2e keer garage verwarming gemaakt. Wist niet of dat er mee samenhing maar nee dus. Verwarming doet het lichten blijven branden + melding in het dashbord over de airbag. Ga straks even mijn auto starten kijken of hij het wel doet of dat er loch ook anders nog lekstroom zit waardoor de accu leeg raakt.
Zie dat jij een renault fan bent. Ik inmiddels niet meer. Heeft in 3 maand tijd al 1000 euro gekost en hij is nog maar van 2006.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Nic82
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Nic82 »

O ja er is wel wat vervangen. De ruitenvloeistof, banden en de ruitenwissers voor. Ook de remschijven en remblokken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Nic82 schreef:Het lastige is ook dat hij het niet altijd doet
Eigenlijk is dat juist het goede. Dat is dus meer een storing in de categorie schakelaars en losse stukjes draad/stekkers.
Het maakt het storingzoeken alleen een stuk lastiger (en bij garage enorm duur), want uitgerekend als je daar staat dan is er vaak niets aan de hand :fp:

Alles wat je dus zelf voorafgaand kan doen is enorm meegenomen. Met een duidelijke omschrijving van het probleem en de omstandigheden waaronder en bijzonderheden, kan een beetje ervaren monteur al heel gauw de vinger op de zere plek leggen, al lijken de vragen soms vreemd en niet relevant.

Voor ons kan er bijvoorbeeld geen relatie lijken wanneer we bijvoorbeeld klagen dat 'uitgerekend het raam niet dicht wil gaan terwijl het pijpenstelen regent', voor een monteur kan het juist het antwoord opleveren, en een lekkage in de auto met sluiting in contacten van je raambediening tot gevolg opsporen. Da's heel wat anders dan alleen zeggen 'het raam doet het niet...' , wat een scala aan oorzaken kan hebben.

Waneer je nu merkt dat je achteruitrijlichten blijven branden, doe dan eens het volgende:
(auto in achteruit laten staan en sleutel eruit laten! Verifieer dat de lampen al die tijd blijven branden)
  • probeer eens uit wat het op dat moment nog meer doet wat normaliter niet werkt als sleutel er uit is, liefst schrijf het op.
  • geef met bijvoorbeeld achterkant van grote schroevendraaier een paar tikken tegen contactslot, en kijk of de lampen uitgaan
Ik denk namelijk dat in je contactslot een 'palletje' (simplistisch gezegd) niet goed meekomt, ofwel er een lekspanning is.
Het uitproberen van andere gebruikers kan daarop wijzen, en zien of het binnen de groep van de betreffende zekering valt of niet.

- Is er ook verschil in (buiten)temperatuur wanneer het probleem zich voordoet ?

Je bent misschien geholpen met een bij de ANWB gezien dingetje op je accu tegen een lege accu.
Zakt de spanning beneden een bepaald voltage, dan schakelt die de accu uit. Met behulp van een afstandbediening kun je vanuit de auto zelf de accu weer inschakelen wanneer je wilt starten, Battery Brain ofzo heette dat.

ps. Die titel Renault Fan, die heb ik niet gekozen hoor, die kreeg ik vanzelf hier na xxx postings.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Nic82
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Nic82 »

Het uitproberen van andere gebruikers kan daarop wijzen, en zien of het binnen de groep van de betreffende zekering valt of niet
Wat bedoel je daarmee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Welnu, die achteruitrijlichten zitten op een bepaalde zekering, net zoals een paar andere apparaten in de auto.
Te vergelijken met de stoppenkast in huis, waar één zekering bijvoorbeeld de slaapkamer en de gang is, de andere is het licht op het toilet en de keuken, noem maar wat als voorbeeld ter beeldvorming. Voor dezelfde beeldvorming; bedenk dat je een storing in je huis hebt, je weet niet wat, maar af en toe zonder aanwijsbare oorzaak klapt de aardlekschakelaar er uit.

Terug naar je auto:

Stel nu dat alleen die apparaten werken terwijl de sleutel uit het contact is, die op dezelfde zekering zitten als de achteruitrijlichten. Dan zit 'het probleem' dus in die 'groep/combinatie van apparaten', en van de vele electrische gebruikers in de auto behoef je dan eigenlijk voornamelijk te kijken naar de 4 of 5 apparaten die dezelfde zekering delen.
(in vergelijking met kortsluiting in het huis: het probleem zit bijvoorbeeld in de slaapkamer of gang, maar de toilet en keuken hoef je niet te doorzoeken op defecte contacten/apparaten, de aardlekschakelaar klapt er alleen uit wanneer de slaapkamer/gang stroom hebben)

Wanneer echter niet alleen de appraten van die ene zekeringgroep stroom hebben, dan is het probleem 'groter dan de groep', en moet je kijken naar het erbovenliggende gemeenschappelijke schakelpunt (bijvoorbeeld contactslot of gedeeld massa contact).
(in vergelijking met het huis: je hebt bijvoorbeeld de woonkamer kunnen uitsluiten van het probleem gebied van bijvoorbeeld kortsluiting/aardlekschakelaar, maar zodra de slaapkamer/gang combinatie en de toilet/keuken combinatie stroom hebben, klapt de zekering er steeds uit. Dat zijn dan je aandachtsgebieden voor verder onderzoek, en ga je kijken wat de gang/slaapkamer combinatie gemeen hebben met de toilet/keuken combinatie, bijvoorbeeld een bovenliggende groep.)

Zou het probleem zich over twee (of meer) zekeringen voordoen, dus apparaten die op verschillende zekeringen zitten hebben stroom terwijl ze geen stroom horen te hebben en de achteruitrijlichten branden terwijl sleutel uit slot is, dan heb je vrij zeker een brakke contact in je contactslot, of een 'zwevende' massa.

Wanneer het probleem zich beperkt tot apparaten die dezelfde zekering delen als je achteruitrijlichten, dan is het contactslot niet echt het aandachtspunt, en verschuift die wat naar bijvoorbeeld massa punt, of een ingebouwde audio-versterker die niet goed uitschakeld en via de achteruitrijlampen massa maakt en zo het stroomcircuit van de auto voedt, of een andere gadget of apparaat met een storing.

Je handleiding kan je wat duidelijkheid verschaffen (ook niet altijd volledig, is mijn ervaring) over welke apparaten dezelfde zekering delen. Zoek op welke zekering voor je achteruitrijlampen is, en zie wat die nog meer zekeren (bijvoorbeeld achteruitverwarming). Ben benieuwd wat er staat. (heb geen handleiding van Clio, althans, niet dat ik weet)

Zoals ik al zei: ...al lijken de vragen soms vreemd en niet relevant..., ik stel ze wel met een reden :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Nic82
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Nic82 »

Pffff wat een technisch verhaal. Ik denk dat ik het begrijp. Het probleem zit niet in het contact. Daar ben ik achter omdat de auto niet in de achteruit staat geparkeerd, de lichten niet branden maar de accu wel volledig leeg is. Zelf de vergrendeling van de deur werkt niet meer. Ben bang dat ik morgen eerst de anwb moet bellen en dan weer naar de garage zal moeten. Hun laatste kans anders ga ik hem toch maar verkopen. En zeker niet weer een Renault!!
Bedankt voor alle moeite! !!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Nic82 schreef:Pffff wat een technisch verhaal.
Ja, mijn vingers zien dan ook blauw van het typen, en ik zie nu zo scheel dat ik weer rechtuit kijk, alleen met mijn linkeroog dat gene wat rechts staat, en met mijn rechteroog datgene wat links staat... (ach verrek...dat staat ACHTER mij...) :shock:
Nic82 schreef: Ik denk dat ik het begrijp.
Dat maakt het de moeite waard. :D
Nic82 schreef: Hun laatste kans anders ga ik hem toch maar verkopen. En zeker niet weer een Renault!!
...dat dan weer niet... :wink:
Het is alleen geen Renault kwaal. Anders hadden we de oplossing ook wel gehad.
M.a.w. een andere auto had hetzelfde kunnen hebben, maar goed, begrijp je frustratie wel en daaruit voortvloeiende afkeer voor Renault. Niemand hier die zegt dat het perfecte en goed doordachte storingsvrije autos zijn. Bestaan die?
Nic82 schreef:Zelf de vergrendeling van de deur werkt niet meer.
Dan is je accu goed leeg, hopelijk niet stuk.
Nic82 schreef:..de lichten niet branden maar de accu wel volledig leeg...
...uurmm...zou het ene niet met het andere...nou ja...lamaar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Nic82
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Nic82 »

Nee niet het een met het andet hahaha. De auto staat nl niet in de achteruit geparkeerd dus de lampen kunnen dan niet branden. Ja nu helemaal niet met een lege accu :-D.lAls ik weet wat het is hoor je het...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Nic82
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Nic82 »

Garage belde. De uoc was stuk. Noooooit van gehoord.
En ook de accu had het begeven zei huj. ketjinggg.
Hoop wel dat het dit dan ook echt is!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

uoc ?
hmmm, waar staat dat voor ?
En van die accu geloof ik wel, eenmaal te diep ontladen en je loopt dat risico.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Nic82
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Nic82 »

Sorry upc. Typfoutje.
Iets van een computer met zekeringen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

upc, nou, die moest ik ook zoeken, upc == ecu == electronische control unit van de auto.
Heb je wel eerst een prijsopgave gevraagd ?
Of tweedehands ook mogelijk is ?

voorbeeld : http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ane-2.html
upcecuomegane.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Nic82
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Nic82 »

Die is een stuk goedkoper!!!. 340 euro incl montage
129 voor accu kwam op ong 585 euro uit mijn hoofd.
:'(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

ach, troostje, ik was 2300€ excl. btw er voor kwijt voor mijn auto, en dat was dan voor een gebruikt exemplaar die niet alle functies van de auto ondersteunde.

m.a.w. Schuifdak werkte niet meer, automatische spiegelverstelling wanneer auto in achteruit werd gezet werkte niet meer, electrische zetel verstelling werkte niet meer, kilometerteller gaf foutmelding omdat opgeslagen kilometerstanden verschilde, etc., tal van gadgets vielen uit en waren niet te activeren omdat ze van de 2 verschillende soorten versies die er waren, de goedkoopste uit een sloper hadden gehaald.

Had ik het geweten, had ik op ebay voor 200 euro klaar geweest, wat extra kosten, laten we zeggen max 1000 euro :cry2:
Ze belden pas toen ze de storing hadden gevonden EN hersteld. Kon kiezen of delen.

Volgende keer prijsplafond afspreken, heb ik er van geleerd.
Maar misschien kun je het nog ongedaan maken ? Hoewel, de uren zullen er ook wel in zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Nic82
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Nic82 »

Dit is een prijs opgave. Nog niks toegezegd. Wil in elk geval garantie dat het nu wel opgelost wordt. Dat dit het dus ook echt is en dat ik niet weer volgende week bij de garage sta.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut