binnenste stuurkogels vervangen ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door jeroentune »

Megane II 2.0 16v privilege deluxe :
2004 :
Benzine :

Mijn Meggy moest voor de APK keuring en omdat mijn auto in prima staat is verwachte ik geen problemen. Toch belde de garage dat de auto APK afgekeurd was omdat de binnenste stuurkogels versleten zouden zijn. ik moet zeggen dat ik dat niet of nauwelijks gemerkt heb. bij mijn clio waren de buitenste stuurkogels versleten en dat merkte ik heel goed en heb dat ook zelf gerepareerd. Nu vraagt mijn garage bij 300 euro om de stuurkogels te vervangen en de auto weer uit te lijnen .

Mijn vraag .. kan ik dit ook eenvoudig zelf repareren of is dit een hele andere klus dan de Clio .. of zijn er mensen hier die dit voor mij kunnen repareren voor een scherpe prijs ..>?

Ik hoor het graag.

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door Valkenet »

Hoi Jeroen,


De binnenste stuurkogels zitten gelijk op het stuurhuis gemonteerd, iets speling daar voel je nauwelijks in het stuur.
Wel als je de auto opkrikt en je wiel links en recht vastpakt en een korte heen en weer bewegingen zonder speciaal gereedschap is het loshalen van de binnenste stuurkogels bijna niet te doen.
Uitlijnen moet gebeuren omdat aan de kogel ook je stuurstang zit. Op de stuurstang komt dan de stuurkogel van de wielzijde weer gemonteerd.
Mogelijk hebben ze ook se stuurhuis rubbers meegerekend.
Bij elkaar toch een paar uur werk en dan nog de materialen. Het is veel geld natuurlijk maar het is niet overdreven veel.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16056
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door mechanic »

Een binnenste stuurkogel kan voor de apk in principe niet/nauwelijks een afkeur zijn. Wij weten dat daar een kogel zit, maar het is niet te zien. Er moet dan wel heel veel speling zitten op de kogels voor een afkeur! Dan is het onderdeel stuurinrichting ondeugelijk zoals dat zo mooi heet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door jeroentune »

Kijk dat is wellicht het antwoord waar ik op zat te wachten .. Ik heb namelijk het idee dat deze garage iets aan mij wil verdienen en begon zijn gesprek al met "ik heb Toch wat gevonden " dat vond ik al raar. . Ik ben bijna in staat om mijn auto deze week nog ergens anders te laten keuren voor APK om te zien of ik dan ook gebeld wordt voor de stuurkogels of dat hij gewoon gekeurd wordt. Ik heb met de Clio ook afkeur gehad op de stuurkogels en dat merk je echt in het rijgedrag . Nu merk ik niets , de auto stuurt als een zonnetje.

wat zou jullie advies zijn ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door Valkenet »

Hallo Jeroen,

Dan zou je inderdaad je auto voor à second opinion moeten laten keuren.
Het komt inderdaad niet zo vaak voor, maar het gebeurd wel.
Ik ben het dan ook niet helemaal met Mechanic eens, ik heb al een paar gehad dat er speling op de binnenste stuurkogels speling zat.
Bij mijn vorige auto, een Espace heb ik het ook gehad.
Bij mijn huidege auto, de Avantime had ik ook aan 1 kant speling op de binnenste kogel. Uit voorzorg toen beiden zelf vervangen.
Heb de Avantime over een paar maanden al weer 8 jaar, maar tot op heden geen speling meer.

Maar als je een goeie relatie met het keuringsstation hebt zullen ze je niet zo snel op kosten willen jagen.

Suc6 met je beslissing.

Groet Martin.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16056
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door mechanic »

Voor mijn werk verricht ik nogal wat apk keuringen, maar heb in al die jaren nog geen binnenste stuurkogel gehad die tot een afkeur leidde.
Toen deze auto's net uit kwamen werden er bij de eerste beurt in de garantie termijn zowat bij elke megane/scenic II deze binnenste kogels vervangen omdat er minimale speling op zat. Nu kom je dat ook nog steeds erg vaak tegen, eigenlijk heeft de gehele Renault vloot hier last van. Espace, Megane/Scenic, Laguna, Vel Satis etc...

Bij de apk wordt natuurlijk de speling beoordeeld door een keurmeester, dat gaat via een forum topic natuurlijk wat lastig.
Maar iets speling op een binnenste kogel is absoluut geen afkeur punt en kan ook bijzonder weinig kwaad. Is de speling meer dan 1MM, dan zou het wel een afkeur zijn.
Omdat je de kogel niet ziet zitten, kan je als keurmeester zeggen ik beoordeel het niet als een stuurkogel. De speling kan ook uit het stuurhuis komen..
Vertrouw je het niet, naar een andere garage gaan kan altijd.

En wat betreft uitlijnen, je kunt alleen de sproring afstellen dus dat is niet perse nodig. De kogel afstand meten, en precies terug zetten kan prima. Hoogstend moet je dan de kogels links en rechts naderhand iets verdraaien maar echt uitlijnen is niet nodig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door WillemS »

Een binnenste stuurkogel is goed te bevoelen, knijp voorzichtig in de hoes en zoek de rand vd kogel op waar hij in het huis zit, met de andere hand het wiel bewegen van links naar rechts, je voelt dan de kogel in z'n behuizing bewegen als er speling opzit. Overigens hebben Peugeot's tegenwoordig voor de 50k km's al last van teveel speling. Autoproducenten willen zo goedkoop mogelijke onderdelen, en dat heeft uiteindelijk toch een prijs. Ook Renault weet daar wel van zo'n tien jaar geleden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door jeroentune »

Bedankt voor jullie reacties , het maakt het er niet makkelijker op .. Ik neig nu naar de optie om toch maar de auto gewoon te laten repareren terwijl ik geen enkele symtomen merk tijdens het rijden .. daardoor voelt het wel alsof weg gegooid geld .

Dat het een bekend kenmerk is van Renault vertelde de monteur idd ook al .. all kogels schijnen niet heel best te zijn. Toch blijf ik het gevoel houden dat er toch iets verdiend moet worden aan mijn apk keuring.

Ik overpeins nog even .. nogmaals bedankt voor jullie bijdragen.

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door WillemS »

Jeroen, krik de wagen aan de betreffende kant op en houd je handen op kwart voor drie(of kwart over negen als je dat beter lijkt, hi, hi), vervolgens beweeg je het wiel heen en weer, als je het heel zachtjes doet "kan" je wellicht iets van speling voelen, zoniet dan lekker doorrijden.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door Valkenet »

Hoi Jeroen,

Heeft het desbetreffende keuringsstation je auto officieel afgekeurd, ? Want dan zou je nu dus een APK formulier moeten hebben met afkeur.
Heb je dat niet dan is hij niet officieel afgemeld. Heb je wel betaald.
Net wat Willem verteld, controleer dat dan even, dan zou je hun nog voor de keus kunnen laten.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door jeroentune »

nee geen afkeur rapport , ook nog niet betaald . Ik heb wel de bak olie laten vervangen en de oude olie laten controleren.
ik denk dat ik het maar gewoon laat maken. en vraag of hij met uitlijnen een scherpe prijs kan maken. ..

bedankt voor het meedenken mensen !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door jeroentune »

Zo de auto is gisteren terug gekomen van de reparatie er zijn 2 spoorstangen vervangen (re-ax-2091) verder was de auto natuurlijk in prima staat om door de apk te komen. beetje jammer dat mijn vaste garage hard achteruit aan het hollen is , geen leen auto meer , hogere prijzen dan voorheen en toen ik wegreed stond mijn stuur enorm scheef.. ja , uitlijnen moet je maar ergens anders laten doen , dat kan ik niet meer was de mededeling .. 322 euro afrekenen , dat kon hij nog prima ...
ook de laatste keer geweest dus bij RPM banden service in lissebroek ..
hier in de buurt een andere garage gevonden en daar kan de auto vrijdag nog uitgelijnd worden ..

wordt vervolgd..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door WillemS »

Die garagisten begrijpen het nog stteds niet. Nu het slechter gaat met de economie dien je MEEEEEER service te verlenen en niet minder, want de klant stemt veel vaker met z'n voeten en verteld zijn slechte ervaringen gemiddeld aan 15 kennissen !!! Bij goede ervaringen is het slechts 5.?
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door WillemS »

Die garagisten begrijpen het nog stteds niet. Nu het slechter gaat met de economie dien je MEEEEEER service te verlenen en niet minder, want de klant stemt veel vaker met z'n voeten en verteld zijn slechte ervaringen gemiddeld aan 15 kennissen !!! Bij goede ervaringen is het slechts 5.?
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16056
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door mechanic »

Dat is inderdaad een slechte zaak..
Na vervangen van de kogels lijn ik de auto's nooit uit. Opmeten vooraf, en achteraf hoogstens de stuurstangen l+r evenveel verdraaien zodat het stuur recht staat en de sporing niet veranderd.
Balen, hopen dat de nieuwe garage het beter doet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door BramvT »

Ook mijn 2 Kangoo's 1.9 DTI hadden/hebben een lichte speling op de binnenste stuurkogel, beiden zijn APK gekeurd bij een Renaultdealer....maar keurden hem er niet voor af.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16056
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door mechanic »

Je kunt die binnenste stuurkogels ook niet als stuurkogel beschouwen bij een apk keuring :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door jeroentune »

wat een klucht .. gelukkig heeft mijn plaatselijke nieuwe held de auto netjes uitgelijnd en het stuur staat weer netjes recht , 66 euro in de btw vond ik ook nog heel aardig. Ik geloof dat ik een nieuwe garage heb ..

we rijden weer...

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

marina
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2013 13:38
Actief als: particulier

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door marina »

M'n renault Clio estate van 3,5 jaar oud is ook vandaag afgekeurd op stuurkogels!!!
Meteen naar de dealer doorgereden en morgen wordt de stuurkogel vervangen en de auto uigelijnd! Helemaal gratis want valt onder garantie zeiden ze. Moet het natuurlijk nog zien dus afwachten tot morgen.

Maar wat ik hier mee wou zeggen is dat een auto zeer zekker op een kapotte / versleten stuurkogel afgekeurd kan worden . En dit valt onder garantie zo te zien , dus zou zekker verhaal halen bij je garage! EN uitlijnen hoort absoluut bij!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door BramvT »

Ja Marina....maar dat zal dan gaan om de stuurkogels aan wielzijde en niet over de binnenste stuurkogel, waar we het hier over hebben. :wink:
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16056
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door mechanic »

Raar dat bij een auto van 3.5 jaar oud dit nog onder garantie valt. Meestal maar 2 of maximaal 3 jaar garantie. Mogelijk is dit nog met een coulance regeling waarbij 100% van de kosten voor Renault komen geregeld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

marina
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2013 13:38
Actief als: particulier

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door marina »

We hebben 4 jaar garantie op alles behalve normaale slijtage!
2jaar fabrieks en 2 jaar extra bij gekocht ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16056
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: binnenste stuurkogels vervangen ?

Bericht door mechanic »

Maar een stuurkogel valt dan weer onder het kopje normale slijtage..
Doet er niet toe, je hoeft niks te betalen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht