Effectieve laadsnelheid bij 11kW laadpunten

Plaats reactie

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
Actief als: particulier

Effectieve laadsnelheid bij 11kW laadpunten

Bericht door Ad van der Meer »

Ik had al het vermoeden dat ik bij mijn eigen laadpunten geen volle 11kW kon laden. Nu is dat niet zo vreemd, want volgens Renault zelf moet je met zo'n 20% laadverlies rekening houden. Dan echter nog kwam mijn rekensom niet uit. 11kW min 20% is ca. 9,2kW en ik kwam zelf maar tot 7,7-7,8kW. Dit heb ik met verschillende partijen opgenomen en ik heb zojuist van Elaad email gehad waarin uitgelegd werd dat dit volgens verwachting.

22kWh met 11kW is 2:00u
22kWh met 9,2kW is 2:23u
22kWh met 7,8kW is 2:49u

Ik denk dat ik wel een (deel)verklaring heb. Zoals ik zelf aan den lijve heb ondervonden begint de Zoe langzaam met laden als het niveau (SOC of State of Charge) laag is. Dit is om de accu te beschermen. Ook aan het einde van het laden vertraagd het laadproces om de zelfde reden. Zie dit als het vullen van een fles bij de kraan. Als de fles leeg is, spettert het water van de bodem door de hals naar buiten en als tie bijna vol is spuit het water naar buiten hoewel de fles dan nog niet helemaal vol is. Om de fles dus optimaal te vullen kun je de kraan dus aan het begin en het einde niet helemaal vol open draaien.
De nep-geek in mij zou dan tijdens het laden op het beeldscherm in de auto graag zien hoe dit verloopt, maar dat gaat wellicht een beetje ver.
Ik denk wel dat het belangrijk is dat EV rijders zich dit realiseren. Op het moment dat je de auto op het gemakje kunt laten laden is het niet zo belangrijk, maar als je zo snel mogelijk weer verder wilt dan is het wel prettig als je weet waar je aan toe bent en met hoeveel laadtijd je effectief moet rekenen.
De Zoe zelf weet dat iig niet. Ik merkte dat als de SOC erg laag is (vanmorgen 6%), dat de voorspelde laadtijd juist weer heel erg pessimistisch is. Ik denk dat dit overigens onnodig is. Renault weet donders goed hoe het laadgedrag van de auto is bij verschillende SOC's en verschillende laadvermogens. Het moet mogelijk zijn om de timer daarop aan te passen.

Nu heb ik dit geschreven en begin er al weer aan te twijfelen. Mijn verhaal zou betekenen dat een lading tussen 20% en 80% SOC met 9,2kW zou moeten gebeuren... Dit vraagt om een experiment morgen. Moet ik alleen zorgen dat ik met ongeveer 20% SOC aan kom.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Contacteer:

Re: Effectieve laadsnelheid bij 11kW laadpunten

Bericht door MartijnEV »

Mooie metaforische uitleg, Ad. Ik denk dat dit inderdaad meespeelt.
Daarnaast denk ik dat de Zoe aan het begin van een laadsessie enige tijd nodig heeft om te 'fijnafstemmen' op de netspanning en -frequentie. Bij elke netaansluiting kunnen deze beide factoren (licht) afwijken en de 3-fasen-regelaar van de Zoe zal zich op beide aspecten van de wisselspanning zo nauwkeurig mogelijk willen inregelen.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

electronaut
lid
lid
Laatste bezoek: 18 okt 2014 10:42

Bericht door electronaut »

De tussenmeter op mijn thuislader geeft bijna altijd een opgenomen vermogen aan van 8,8 kW, dat staat ongeveer gelijk aan 3x13A. Dit vermogen is constant en begint direct als ik haar inplug en houdt ze vol tot 98 of 99% laadniveau. Dus van 'fijnafstemmen' heb ik niet veel gemerkt. Het is verrassend hoe stabiel en voorspelbaar mijn laadsnelheid thuis is: 36% per uur.

36% van 22 kWh = 7,9 kWh
7,9 kWh per uur = 7,9 kW
7,9/8.8 = 89% laadrendement (Beter dan de opgave van Renault).

Uit mijn rittenadministratie destilleer ik een laadrendement van 87%, maar daar zit ook het voorverwarmen in (dat wel geregistreerd wordt op mijn tussenmeter, maar niet op de verbruiksmeter in mijn Zoe). Het werkelijke rendement zou dus nog ietsjes hoger kunnen liggen. Al met al vind ik het laadrendement wel ok.

De hamvraag blijft waarom ze maar 8,8 kW trekt ipv de 'beloofde' 11 kW (3x16A). Ik dacht eerst dat mijn laadpunt thuis 'gecapt' zou zijn op 3x13A (om te voorkomen dat de 3x25A hoofdzekering eruitklapt als je gelijktijdig aan de gang gaat op bijv je inductiekookplaat). Maar op het publieke laadpunt in de buurt trekt mijn Zoe precies hetzelfde: 36% per uur. Je zou verwachten dat die wel de maximale 3x16A zou toestaan.

Maar op de semi-snellader bij mijn dealer haalt ze 86% per uur. Bij een eerder geconstateerd laadrendement van 89% is dat een opgenomen vermogen van 21,3 kW, dus nagenoeg gelijk aan de 'beloofde' 22 kW.

Ik kan er nog geen patroon in ontdekken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

avdvee
lid
lid
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50

Bericht door avdvee »

Grappig, gisteren bij het testen van een 22kW lader bij Ratio bleek er ook weinig verschil. Begonnen met laden rond de 28% batterij stond die op 29,2 Amps en dat bleef zo tot minimaal 95%. Op een gegeven moment (rond de 91% vermoed ik) ging dat naar 16 Amps.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut